Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2007, 10:03   #1
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard Brol blijft staan in prachtige stad!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad - Brugge-Oostkust

Paviljoen Ito mag niet onder sloophamer

Brugge Minister Van Mechelen start procedure om kunstwerk te beschermen

Het tijdelijke paviljoen van de Japanse kunstenaar Toyo Ito op de Burg in Brugge mag niet gesloopt worden. Minister Dirk Van Mechelen heeft de procedure opgestart om het monument te beschermen, een lelijke streep door de rekening van het Brugse stadsbestuur.

Tom Le Bacq

Met zijn beslissing om de beschermingsprocedure voor Ito's (tijdelijke) kunstwerk op de Burg op te starten, gaat Vlaams minister van Monumenten en Landschappen Dirk Van Mechelen (Open VLD) regelrecht in tegen het Brugse stadsbestuur, en in het bijzonder tegen burgemeester Patrick Moenaert (CD&V). Die wou het beschadigde paviljoen slopen en een internationale architectuurwedstrijd uitschrijven om het Burgplein herin te richten. Het veelbesproken kunstwerk van Ito, dat vijf jaar geleden werd gebouwd ter ere van Brugge 2002, zou gestockeerd worden in de stadsdepots.

,,Ik start de beschermingsprocedure op om te verhinderen dat het paviljoen gedemonteerd wordt en voor tien of twintig jaar wordt opgeslagen in een depot zonder concrete toekomstplannen'', zegt Van Mechelen. ,,Toyo Ito is een van de meest innovatieve en invloedrijke hedendaagse architecten. De constructie op de Burg reageert door inplanting, vorm en materiaalkeuze op zijn omgeving en staat er constant mee in dialoog. Het kunstwerk, dat oorspronkelijk bedoeld was als een tijdelijk element, bleef ondertussen staan. Omwille van de uitstraling en de verworven betekenis wordt ze ondertussen als onmisbaar beschouwd.''

Nieuwe locatie

Het monument mag dus niet gesloopt worden, hoewel de Brugse gemeenteraad die sloopplannen ter waarde van 30.000 euro op de laatste zitting eind februari unaniem goedkeurde, op een onthouding van Vlaams Belang na.

Ook de door Moenaert gedroomde herinrichting van de Burg komt nu in het gedrang, al laat Van Mechelen ruimte voor dialoog. ,,Wat mij betreft moet het paviljoen niet noodzakelijk op de Burg ingeplant te blijven'', zegt de minister. ,,Het kan evengoed, in overleg met Ito, elders in Brugge een nieuwe geschikte locatie krijgen, waarmee een nieuwe of andere dialoog met de stad wordt aangegaan.''

Zolang de procedure loopt, is het kunstwerk tijdelijk beschermd. Binnen het jaar moet Van Mechelen beslissen of Ito's paviljoen definitief beschermd en dus bewaard wordt. En dat allemaal voor een kunstwerk waarvan de maker zelf zei dat het bedoeld was als tijdelijk statement.

,,Ook het Atomium in Brussel was oorspronkelijk bedoeld als tijdelijk paviljoen, maar groeide achteraf uit tot een permanent icoon van de tijdsgeest rond Expo '58'', zegt Van Mechelen. ,,Het paviljoen van Ito kan meer dan ooit een veruiterlijking zijn van het feit dat Brugge een hedendaagse stad is, ook al heeft ze een middeleeuws uitzicht.''

© 2007 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV
Schande!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Van Mechelen
De constructie op de Burg reageert door inplanting, vorm en materiaalkeuze op zijn omgeving en staat er constant mee in dialoog.
????? Wat is me dat vorr zever? Een 'kunst'werk dat dialogeert? Die man moet naar een psychiatrische instelling!

Ik stel voor dat enkele vrijwilligers zelf dat 'kunst'werk gaan afbreken, dan moet het wel weg...!

Laatst gewijzigd door Lao Tzu : 6 maart 2007 om 10:03.
Lao Tzu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 10:14   #2
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Schande!

????? Wat is me dat vorr zever? Een 'kunst'werk dat dialogeert? Die man moet naar een psychiatrische instelling!

Ik stel voor dat enkele vrijwilligers zelf dat 'kunst'werk gaan afbreken, dan moet het wel weg...!
wat een intelligentie en diepzinnige kunstminnendheid... Ik lach wel, maar eigenlijk is het zielig.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 10:17   #3
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
wat een intelligentie en diepzinnige kunstminnendheid... Ik lach wel, maar eigenlijk is het zielig.
Wat is hier kunstzinnig aan?
Oud 6 maart 2007, 10:22   #4
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat is hier kunstzinnig aan?
Wat is er kunstzinnig aan een Pollock ? Die gooide ook maar gewoon wat verf. Of een Appel, of een Mondriaan, dat waren ook alleen maar wat rode en gele blokjes. Christo verpakt wel eilanden, en Panamarenko maakt vliegtuigen die niet vliegen.

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 6 maart 2007 om 10:23.
Oud 6 maart 2007, 12:29   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op een historische plaats als de Burg hoort dat soort moderne zever zowiezo al niet te staan, dialoog of niet,

Zet da dan ergens op een rotonde of zo, voor ge de stad binnenrijd, daar kan het dialogeren zoveel het wil.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 12:31   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er kunstzinnig aan een Pollock ? Die gooide ook maar gewoon wat verf. Of een Appel, of een Mondriaan, dat waren ook alleen maar wat rode en gele blokjes. Christo verpakt wel eilanden, en Panamarenko maakt vliegtuigen die niet vliegen.
ik heb net iets gerepareerd met wat poster-budies een pincetje en veel geduld...

ook een waar kunstwerk, met 2 euro aan brol een apparaat van 5000 euro repareren, het is nie aan iedereen gegeven hé
Oud 6 maart 2007, 13:49   #7
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dank u voor de voorbeelden van wat men moeilijk onder noemer 'kunst' kan plaatsen.
Oud 6 maart 2007, 13:54   #8
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Mozart!
Die tokkelde maar wat op de ivoren toetskes van een zwarte kist en de vorst sprak er schande van: "Te veel noten".
De oproep om kunstwerken te gaan afbreken door een knokploeg is volgens mij niet meer en niet minder dan crapuleus.
Misschien nog oproepen tot openbare boekverbrandingen?
Tentoonstellingen organiseren met "untartete Kunst"?
En ruik ik hier de frisse jaren dertig al?

Laatst gewijzigd door ericferemans : 6 maart 2007 om 13:54.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:55   #9
Confucius
Gouverneur

Standaard

Gewoon een VLD minister die een CD&V burgemeester wil pesten en tegelijkertijd even in het nieuws wil komen. Ik heb nooit begrepen wat dit modernistisch kunstwerk kwam doen in het historische kader dat de Burg van Brugge tenslotte toch is. Het hoeft voor mij niet gesloopt te worden, maar dat ze het bijvoorbeeld plaatsen voor het MBZ gebouw in Zeebrugge en gebruiken als fietshok. Daarmee wil ik niets afdoen aan de waarde van het kunstwerk van Ito, maar de bedoeling was tenslotte van bij het begin dat het daar slechts tijdelijk zou staan.

Laatst gewijzigd door Confucius : 6 maart 2007 om 13:58.
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:56   #10
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor de voorbeelden van wat men moeilijk onder noemer 'kunst' kan plaatsen.
Hopelijk ga jij je filosofie over kunst nu delen met de pummels.
Ik wacht vol ongeduld.
Laat je groot gecultiveerd licht schitteren in de duisternis!
Deel je paarlen met de zwijnen!
Laat ons eens een poepje ruiken van wat echte pracht omhelsd in debilia!
wij wachten vol ongeduld, monkelend en met pretoogjes!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 13:58   #11
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Gewoon een VLD minister die een CD&V burgemeester wil pesten en tegelijkertijd even in het nieuws wil komen. Ik heb nooit begrepen wat dit modernistisch kunstwerk kwam doen in een historisch kader dat de Burg van Brugge tenslotte toch is. Het hoeft voor mij niet gesloopt te worden, maar dat ze het bijvoorbeeld plaatsen voor het MBZ
De sossen hebben van Antwerpen ook een waardeloze stad gemaakt. Als er nog enkele tientallen historische plaatsen overblijven in Antwerpen zal het al veel zijn!
Oud 6 maart 2007, 13:58   #12
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Hopelijk ga jij je filosofie over kunst nu delen met de pummels.
Ik wacht vol ongeduld.
Laat je groot gecultiveerd licht schitteren in de duisternis!
Deel je paarlen met de zwijnen!
Laat ons eens een poepje ruiken van wat echte pracht omhelsd in debilia!
wij wachten vol ongeduld, monkelend en met pretoogjes!
U voelt zich toch goed?
Oud 6 maart 2007, 14:00   #13
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Bent u naar Der Ring des Nibelungen gaan kijken? Pure verkrachting van het originele prachtige werk van Wagner. Hij schreef zelfs de volledige choreografie uit voor dit werk en wat doet men? Het 'moderniseren'... Degoutant!
Oud 6 maart 2007, 14:11   #14
Confucius
Gouverneur

Standaard

Ik vind het trouwens raar dat we Van Mechelen niet gehoord hebben toen het bijzonder waardevolle middenmiddeleeuwe Gruuthuse handschrift vorige maand voor altijd uit Vlaanderen verdween naar Nederland. Maar ja, dat ging maar om "vlaamse" kunst.
Moeten we na de paarse uitverkoop van staatsgebouwen en het verkwanselen van onze goudvoorraad niet beginnen vrezen voor de uitverkoop van ons kunstbezit ?
Oud 6 maart 2007, 14:16   #15
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik vind het trouwens raar dat we Van Mechelen niet gehoord hebben toen het bijzonder waardevolle middenmiddeleeuwe Gruuthuse handschrift vorige maand voor altijd uit Vlaanderen verdween naar Nederland. Maar ja, dat ging maar om "vlaamse" kunst.
Moeten we na de paarse uitverkoop van staatsgebouwen en het verkwanselen van onze goudvoorraad niet beginnen vrezen voor de uitverkoop van ons kunstbezit ?
Waar is der vaadren fierheid heen gevaren?!?
Oud 6 maart 2007, 14:19   #16
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ach zo. Dan wacht ik vol ongeduld op je filosofische bespiegeling over wat kunst dan wel is.

Edit: Lees net dat ik niet de enige ben in mijn ongeduld

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 6 maart 2007 om 14:20.
Oud 6 maart 2007, 14:50   #17
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Kunst is afkomstig van het woord 'kunde'. Het is de uiting van iemands 'kunnen' verbonden aan diens emoties en innerlijke gevoelens. Hij probeert dat via kunst weer te geven.

Indien het stuk metaal in de vorm van een open tunnel met daaronder water een weergave is van die man zij 'kunnen' dan stel ik mij daar terecht vragen bij. Evenals een man die een nagel door een potje slaat en zegt dat dit kunst is...
Oud 6 maart 2007, 14:54   #18
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

... het gaat natuurlijk niet om het kunstwerk van Ito, maar om de inplanting ervan in de Brugse binnenstad. Het politieke spelletje 'burgemeestertje jennen' heeft dan ook niks te maken met de artistieke waarde van dit tijdelijke paviljoen.

De tijd is de uiteindelijk scherprechter die oordeelt over wat 'kunst' is en wat niet. In Bach's tijd werden zijn koralen ook niet gezien als kunst met de grote 'K'; sinds de jaren '60 van vorige eeuw zijn we daar heel anders over beginnen denken.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 15:10   #19
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kunst is afkomstig van het woord 'kunde'. Het is de uiting van iemands 'kunnen' verbonden aan diens emoties en innerlijke gevoelens. Hij probeert dat via kunst weer te geven.

Indien het stuk metaal in de vorm van een open tunnel met daaronder water een weergave is van die man zij 'kunnen' dan stel ik mij daar terecht vragen bij. Evenals een man die een nagel door een potje slaat en zegt dat dit kunst is...
Daarmee wordt nog niet bepaald wat wel kunst is, en wat niet. Is het dadaïsme dan een kunststroming volgens jou ? De écriture automatique ? Dat heeft niks met "kunnen" te maken, het gaat over het onderbewustzijn dat het creëren overneemt. Of een hyperrealisme, dat geen emoties en innerlijke gevoelens wil afspiegelen, enkel de werkelijkheid zo kundig mogelijk weergeven (zoals sommigen van de Vlaamse Primitieven). Zijn dat dan geen kunstenaars ? Valt dat niet onder "kunst, zoals vooropgesteld door Lao Tzu" ? Want aan de ene kant heb je het over "het kunnen", als in het vaardig gebruiken van het penseel, maar aan de andere kant ook over de uitdrukking van gevoelens. Zo sluit je een hele boel kunststromingen uit, hoor.
Bij Lichtenstein ging het enkel over de penseelstrook. Die wou hij zo benadrukken door het onderwerp volledig uit te rangeren. Daarom koos hij striptekeningen en vergrootte die uit. Het ging hem om de techniek. Is dat dan geen kunst meer ?
En als laatste punt: Wórdt iets wel kunst ? Ís het dat niet al gewoon ? Je zegt dat iets geen kunst is, omdat het geen weerspiegeling is van de gevoelens van de kunstenaar. Maar als hij het nu uitlegt en er wel een weerspiegeling van zijn gevoelens aan verbindt, wórdt het dan plots kunst ?
Je ziet dat een ondoordachte definitie en axiomatische verklaring van Kunst toch voor heel wat problemen kan zorgen...

En Desiderius: Leuke definitie, maar dan is "hedendaagse kunst" een loos begrip.

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 6 maart 2007 om 15:11.
Oud 6 maart 2007, 15:13   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, trouwens er is zo'n hele rel te doen geweest over mexicaanse kunst ook, die geschonken was, maar waar men dan geen plaats voor had, of geen geld, allé ja, ...

Maar voor nen Japanner die nog leeft en nen abstracte sjalet neergezet heeft ... ge moet uw prioriteiten kennen zeker hé...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be