Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat gebruik je?
Als Vlaamsgezinde gebruik ik AZERTY 32 58,18%
Als Vlaamsgezinde gebruik ik QWERTY 15 27,27%
Als belgicist gebruik ik AZERTY 7 12,73%
Als belgicist gebruik ik QWERTY 1 1,82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2007, 13:42   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard AZERTY of QWERTY, Vlaamsgezind of niet?

Even een testje, zonder echt veel belang overigens, eerder symbolisch.

Een tijdje geleden was er commotie rond de toetsenborden. Brigitte Grouwels wou QWERTY invoeren in plaats van AZERTY. AZERTY is een adaptatie van het QWERTY toetsenbord voor de Franstalige wereld. Nu heeft België zich altijd als een Franstalig land gedragen, dus werd en wordt nog altijd voornamelijk een AZERTY toetsenbord gebruikt in België.

Wie gebruikt er een azerty en wie een qwerty toetsenbord? En zou je ingaan op Grouwels' idee als je een nieuw nodig zou hebben?

Enne, in Nederland gebruiken ze al langer QWERTY...
Oud 9 maart 2007, 13:46   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu heb ik nog een azerty, maar mijn volgende toetsenbord wordt wellicht een qwerty.

Dit weekend heb ik overigens voor de eerste keer op een toetsenbord met Zweedse layout gewerkt. Is nog een stuk anders...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 maart 2007 om 13:54.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:46   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik was het zo gewoon dus gebruik ik AZERTY.

Echter, jaren geleden had ik een QWERTY tikmachine (even aanpassen en het lukt) en om het NEDERLANDS of ENGELS te tikken is dit stukken gemakkelijker dan AZERTY.

Stom dus dat ook op Amerikaanse firma's in Belgie AZERTY wordt gebruikt.
QWERTY is veel sneller en bovendien wereldwijd gebruikt.

Weeral een staaltje van hoe de vlamingen zich gewoon aanpasten aan de franse slag in dit landje.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2007 om 13:47.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:52   #4
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat er met de latijnse letters nog andere toetsenborden bestaan
en vraag me af of er op de een of andere manier geen toetsenbord mogelijk zou zijn dat voor alle talen die met latijnse letters werken
bruikbaar zou zijn. Wijkt het "Nederlandse" en bv; het "Duitse" toetsenbord niet lichtjes af van het Angelsaksisiche ?

Vanzelfsprekend is in de mate het engels steeds meer en meer de overwegend gebruikte taal is een veralgemening van ht "Engelse" klavier
op den duur niet te vermijden. Alhoewel : waar er ook veel van het Frans gebruik gemaakt wordt is de Azerty met zijn typische franse tekens ç, é, è
ook gemakkelijk.
Oud 9 maart 2007, 13:53   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik was het zo gewoon dus gebruik ik AZERTY.

Echter, jaren geleden had ik een QWERTY tikmachine (even aanpassen en het lukt) en om het NEDERLANDS of ENGELS te tikken is dit stukken gemakkelijker dan AZERTY.

Stom dus dat ook op Amerikaanse firma's in Belgie AZERTY wordt gebruikt.
QWERTY is veel sneller en bovendien wereldwijd gebruikt.

Weeral een staaltje van hoe de vlamingen zich gewoon aanpasten aan de franse slag in dit landje.
Bij mij is het in feite ook 'van niet beter weten' dat ik een azerty in huis genomen heb. Tot een Nederlandse kennis van me eens naar hier kwam en een stukje diende in te tikken, wat hem niet zo gemakkelijk afging en hij met het verschil met qwerty uitlegde. Als je dan beide toetsenbordindelingen naast elkaar legt, wordt al snel duidelijk wie hier in België bevoordeeld is met een azerty...
Oud 9 maart 2007, 13:53   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

qwerty!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 13:57   #7
Piet Hein
Minister

Standaard

Ben vergeten wat wat juist nu weer was.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:03   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Ben vergeten wat wat juist nu weer was.
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout
Oud 9 maart 2007, 14:08   #9
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bedankt. Ik gebruik een azerty klavier omdat wij daar in het school ook mee hebben leren werken.

Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:32   #10
Dimitri

Standaard

Een Amerikaanse QWERTY, zoals bijna iedereen in Nederland. Er bestaan inderdaad ook Nederlandse QWERTY's, met speciale toetsen voor trema-letters en een lange ij geloof ik, maar die zijn nooit echt goed ingeburgerd.

Het verschil tussen QWERTY en AZERTY is volgens mij niet erg groot. Alleen Q en W zijn verwisseld met A en Z en de M staat op de tweede rij i.p.v. op de derde. Bij een Duitse QWERTZ zijn t.o.v. de QWERTY de Z en de Y verwisseld en enkele Umlaut-klinkers (Ä, Ü, Ö) toegevoegd.

Ik weet niet wat het makkelijkste is in het Nederlands, maar ik denk wel dat het makkelijk zou zijn als alle Nederlandstaligen dezelfde zouden gebruiken. QWERTY ligt dan het meest voor de hand, want AZERTY wordt haast alleen gebruikt in Frankrijk en België. In (Franstalig) Canada gebruiken ze een aangepaste QWERTY en in (Franstalig) Zwitserland zelfs een aangepaste QWERTZ!

Laatst gewijzigd door Dimitri : 9 maart 2007 om 14:34.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:49   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen QWERTY en AZERTY is volgens mij niet erg groot. Alleen Q en W zijn verwisseld met A en Z en de M staat op de tweede rij i.p.v. op de derde.
Het grote verschil zit hem in de SHIFT die moet gebruikt worden voor cijfers en leestekens indien men AZERTY gebruikt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2007 om 14:49.
Oud 9 maart 2007, 14:52   #12
araneus
Gouverneur

Standaard

Op deze enquete kan ik dus geen antwoord geven want ik ben noch belgicist noch vlaamsgezind.

Ik typ op beide toetsenborden maar heb toch even tijd nodig om over te schakelen. Ik schrijf thuis op mijn laptop, Nederlands, Frans en Engels op het azerty toetsenbord. Wanneer ik overschakel op het Chinees dan gebruik ik een inputmethode die uitgaat van een qwerty toetsenbord. Ik typ blind dus heb ik er geen last van. Mijn azerty is trouwens geen belgische maar een franse azerty.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:52   #13
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit op iets anders gewerkt dan een Azerty (Gelukkig is dat op mijn werk nu ook zo). Ik ben het gewend en ik kan er vrij snel mee typen. Dan zie ik ook niet in waarom ik zou veranderen omdat het nu per toeval een Franstalig systeem is.

Ik zie alvast geen relevantie naar het wel of niet vlaams gezind zijn.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 14:56   #14
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

En vroeger was het in DOS tijden tof als uw toetsenbordlayout niet geladen was, bv als je genoeg geheugen wou vrijmaken om je 386 met 4MB RAM Doom te laten draaien
Oud 9 maart 2007, 14:56   #15
Ambiorix

Standaard

ik gebruik azerty maar kan evengoed op een querty typen. Ik geloof zelfs dat in onze universiteitsbibliotheek reeds querty's staan.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:02   #16
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik al jarenlang AZERTY, ben dit dus gewoon en zie geen enkele reden om van toetsenbord te veranderen.
Ik treed FOX dus bij wanneer ik beweer dat deze discussie geen communautaire kwestie waard is.
Ik heb ook niet gestemd want ik vind het gebruik van een bepaald toetsenbord geen maatstaf voor het al dan niet Vlaamsgezind zijn.

Laatst gewijzigd door another brick : 9 maart 2007 om 15:03.
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 15:30   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

het gaat hem erom dat azerty speciaal werd aangepast aan de FRANSE taal (é è ç �* ù) waardoor er een aantal tekens enkel door de "shift" bereikbaar zijn.

Het enige wat dit hier met Vlaamsgezindheid heeft te maken is dat wij in Vlaanderen die azerty door onze strot geduwd kregen, terwijl qwerty veel beter geschikt is om het nederlands in te tikken.

Oud 9 maart 2007, 15:37   #18
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het eerder een kwestie van gewoonte.
Hoewel ik mijzelf tamelijk Vlaamsgezind vind, ben ik niet van oordeel dat een toetsenbord een politieke kwestie hoeft te worden.
Ik deel wel uw mening dat blijkbaar zelfs tot in de kleinste details de franstalige cultuur is doorgedrongen.
Oud 9 maart 2007, 16:15   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Bedankt. Ik gebruik een azerty klavier omdat wij daar in het school ook mee hebben leren werken.
Idem. Indertijd heb ik een paar eerste prijzen weggekaapt met typen en bijgevolg zou ik het jammer vinden mijn vingervlugheid te moeten opgeven. Met azerty werk ik immers het vlugst, bijna op automatische piloot. Louter door mijn opleiding indertijd.

Natuurlijk is azerty niet het geëigende toetsenbord voor onze Nederlandse taal. Ik denk evenwel dat qwerty dat ook niet is. Als ik me niet vergis, bestaan er andere systemen die nauwer aansluiten bij de eigen taal waarbij men bepaalde letters bij de lenigste vingers plaatst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2007, 16:17   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Ik vind het eerder een kwestie van gewoonte.
Hoewel ik mijzelf tamelijk Vlaamsgezind vind, ben ik niet van oordeel dat een toetsenbord een politieke kwestie hoeft te worden.
Ik deel wel uw mening dat blijkbaar zelfs tot in de kleinste details de franstalige cultuur is doorgedrongen.
Azerty is er bij ons gewoon gekomen omdat men nu eenmaal op de toenmalige kostscholen en colleges in het Frans onderwees. Typen gebeurde dus ook in het Frans... op Franse toestellen... met een Frans toetsenbord.

Eens een systeem is ingevoerd, is het moeilijk daar nog van af te stappen. Zeker indertijd toen men nog werkte met logge typmachines. Met de computersoftware van vandaag is dat evenwel slechts een kleinigheid om de jonge generatie op qwerty te laten overschakelen, zonder daarom de "oude" generatie te benadelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be