Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2007, 11:56   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard OPINIE. Administratieve boetes in het onderwijs (Naima Charkaoui)

OPINIE. Repressieve Volksopvoeding in 2007

door Naima Charkaoui - (c) De Standaard 14/07/07

(de auteur is coördinator van het Minderhedenforum)



Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke is niet gewonnen is voor administratieve boetes voor ouders die onvoldoende betrokkenheid tonen bij de schoolloopbaan van hun kind (DS 13 juli). Dat is goed nieuws, maar het eindverslag van de Rondetafel over het Nederlandstalig onderwijs in Brussel impliceert wel dat boetes moeten kunnen als andere engagementen niet worden nageleefd: oudercontact, huistaakbegeleiding of zelfs betrokkenheid bij Nederlandstalige vrijetijdsactiviteiten. Dat is repressieve volksopvoeding van de ergste soort.

De minister schrijft: 'Als we een realistisch beleid willen, dan moeten we met alle Brusselse betrokkenen overleggen.' Groot gelijk, maar bij de Rondetafel werden allochtone ouders en hun verenigingen niet uitgenodigd, ondanks herhaaldelijk aandringen. Dat is waarschijnlijk waarom het eindrapport zo eenzijdig is.

Allochtone ouders worden niet geconsulteerd, maar ze worden wel met de vinger gewezen voor alles wat fout gaat in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. We worden stilaan moedeloos van dat opgestoken vingertje. Dat Nederlands de onderwijstaal is, spreekt voor zich. Veel anderstalige ouders leren Nederlands of zijn hiertoe bereid. Praten over de schoolprestaties en het schoolgedrag van een kind vereist wel een sterke actieve taalbeheersing die jaren oefening vraagt. Daarom schakelen veel anderstalige ouders in Brussel van Nederlands over op Frans om zich beter verstaanbaar te maken. Als de school hier negatief op reageert, krijgen ouders het gevoel dat de school niet wil luisteren.
Repressieve Volksopvoeding in 2007

Zo verminderde in sommige Brusselse scholen de ouderbetrokkenheid nadat een nieuwe directie bepaalde dat het personeel de ouders enkel nog in het Nederlands mocht aanspreken. Het is voor ouders onbegrijpelijk dat de eentaligheid voor deze scholen belangrijker is dan het kunnen praten over de noden van hun kind.

Naast de taaldrempel moeten gezinnen ook sociale drempels overwinnen in hun contacten met de school. Ze kennen niemand op school en zijn niet vertrouwd met de formele manier van praten en denken. De schoolcultuur blijft een vreemde cultuur. Zowel autochtone als allochtone kansarme gezinnen kampen hiermee.

In het eindverslag van de Rondetafel staat te weinig over dit aspect van het probleem. In tegenstelling tot dat van de ouders, baadt het engagement van de scholen in een 'flou pédagogique'. Er staat wel in wat de scholen moeten communiceren aan de ouders, maar niet hoe ze dat beter kunnen doen. Nog te weinig scholen passen de beproefde formules toe om ouders van diverse herkomsten te betrekken: mondelinge communicatie, informele contacten, jargon schrappen, groepskenmerken loslaten, verwachtingen ten aanzien van de ouders verduidelijken...

Conclusie: het eindrapport van de Rondetafel over het Brussels Nederlandstalig onderwijs legt de sleutel voor goede schoolresultaten te veel bij de ouders. Dit is onverstandig en onterecht. Het klopt dat niet alle ouders modelouders zijn. Maar goed onderwijs is het beste middel om desondanks alle kinderen maximale toekomstkansen te geven. De onderwijswereld zou zich beter op die kernopdracht richten, in plaats van op een amateuristische manier aan 'volksopvoeding' te gaan doen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:04   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Ik was blijkbaar te laat om een enquête toe te voegen. Moet binnen de 5 minuten gebeuren. So be it.

Soit, de vraag is of administratieve boetes de ouders kunnen stimuleren tot meer betrokkenheid bij de schoolloopbaan van hun kind(eren).
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:12   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik was blijkbaar te laat om een enquête toe te voegen. Moet binnen de 5 minuten gebeuren. So be it.

Soit, de vraag is of administratieve boetes de ouders kunnen stimuleren tot meer betrokkenheid bij de schoolloopbaan van hun kind(eren).
Zo te zien is de taal van het geld de enige taal die deze ouders wèl zullen verstaan. Me dunkt is dit de enige manier. (blijkbaar zijn er toch geen problemen voor de meeste allochtonen om de weg naar het OCMW, de ziekenkas, etc... te vinden? Gewoonlijk kunnen ze d�*�*r als de kippen bij zijn om alle mogelijke voordelen na te vragen: dié taal begrijpen ze dus weldegelijk).



Citaat:
Zo verminderde in sommige Brusselse scholen de ouderbetrokkenheid nadat een nieuwe directie bepaalde dat het personeel de ouders enkel nog in het Nederlands mocht aanspreken. Het is voor ouders onbegrijpelijk dat de eentaligheid voor deze scholen belangrijker is dan het kunnen praten over de noden van hun kind.



Ho? en wat hadden de uebermenschen dan gewild? Dat ze te woord worden gestaan in hun eigen taaltje? gaande van amazigh tot arabisch met alle streekgebonden specialiteiten eraan verbonden?
Waarom nemen ze geen eigen tolk mee naar de scholen (dat gebeurt stante pede als ze naar het OCMW gaan! d�*n kan het ineens wel).

Citaat:
Naast de taaldrempel moeten gezinnen ook sociale drempels overwinnen in hun contacten met de school. Ze kennen niemand op school en zijn niet vertrouwd met de formele manier van praten en denken. De schoolcultuur blijft een vreemde cultuur. Zowel autochtone als allochtone kansarme gezinnen kampen hiermee.
Dan moeten ze zich wat meer inspannen om die schoolcultuur te leren kennen hé! Hoe komt het dat ze met de OCMW-cultuur wèl zo snel vertrouwd geraakten met de formele manier van praten en denken? Omdat daar een cadeaubonneke aanhing?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 15 juli 2007 om 12:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:14   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

In veel gevallen zullen wsl de OCMW's, dus wij, die boete mogen betalen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:21   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zo te zien is de taal van het geld de enige taal die deze ouders wèl zullen verstaan. Me dunkt is dit de enige manier. (blijkbaar zijn er toch geen problemen voor de meeste allochtonen om de weg naar het OCMW, de ziekenkas, etc... te vinden? Gewoonlijk kunnen ze d�*�*r als de kippen bij zijn om alle mogelijke voordelen na te vragen: dié taal begrijpen ze dus weldegelijk).
Goed ja. Ik vertrek van de veronderstelling dat ieder toch wel het beste wil voor z'n kinderen. Mijn inziens gaat het niet om slechte wil bij de ouders. Eerder drempelvrees. Soms wel eens gebrek aan interesse maar dit is niet inherent aan allochtonen, zeker weten. Er zijn organisaties als "schoolopbouwwerk" die hieraan werken. Het mes op de keel zetten door boetes uit te schrijven lost niets op. Dat de scholen eerst eens duidelijk laten blijken dat allochtonen ook welkom zijn. Dan zijn we al een stap verder.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:31   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Het mes op de keel zetten door boetes uit te schrijven lost niets op. Dat de scholen eerst eens duidelijk laten blijken dat allochtonen ook welkom zijn. Dan zijn we al een stap verder.
Verwijst U hierbij naar uitnodigingen voor oudercontacten waarop specifiek vermeld staat: "allochtonen niét welkom"?

Of bedoelt U dat de schooldirecties zich in het stof moeten wentelen om aan alle mogelijke taal- en andere eisen van de allochtone ouders te voldoen? Taxis sturen om de ouders op te halen? halalmaaltijden aanbieden op het oudercontact? gratis cadeautjes uitdelen als ze komen? Ontvangscomité met Marokkaanse of Turkse dansgroepen? Je zegt het maar hoor.

In hoeveel talen krijgen ze de formulieren voor de kinderbijslag aangeboden?? Of moeten ze daarvoor ook "gelokt" worden?

In ik besluit om mijn kinderen naar een Franstalige school in Brussel te doen, dan mag ik veronderstellen dat de leerkrachten wel de moeite zullen doen om tegen mij Nederlands te praten zeker? Of zou dit er een "beetje over" zijn volgens jou?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 15 juli 2007 om 12:33.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:51   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.574
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
In veel gevallen zullen wsl de OCMW's, dus wij, die boete mogen betalen...
En op die manier komen centjes die anders blijkbaar toch niet nuttig besteed werden terug in de staatskoffers

Tja....ik vind het ook spijtig,zo een repressief systeem...maar het zou wel eens de enige methode kunnen zijn.Ouders die beslissen om hun kinderen "af te snijden" van het toch immens genereuze onderwijssysteem alhier....het tart de verbeelding!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:58   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Veel anderstalige ouders leren Nederlands of zijn hiertoe bereid. Praten over de schoolprestaties en het schoolgedrag van een kind vereist wel een sterke actieve taalbeheersing die jaren oefening vraagt. Daarom schakelen veel anderstalige ouders in Brussel van Nederlands over op Frans om zich beter verstaanbaar te maken. Als de school hier negatief op reageert, krijgen ouders het gevoel dat de school niet wil luisteren.
Weer zo'n lapsus!

Waarom zijn er exact dezelfde problemen met allochtone ouders in Vlaanderen? Als we de lijn doortrekken zouden we mogen aannemen dat ze dan ipv Frans het Nederlands hebben geleerd? Of niet soms?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 18:36   #9
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren

Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 18:36   #10
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren

Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 18:36   #11
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren

Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 18:36   #12
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren

Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen, De meeste problemen met betrekking to schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marorokkaanse origine, Roma en in minjdee mate met allochtonen van Turkse origine. Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russcisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te ztten, dankbar om de kansen die ze hier krijgen, dit in tegennstellling tot de vaak er arrogante en onbeleefde leelingen en vooral ouders vn >Marokkanse origine en Rma, die ero uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen en
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 19:31   #13
Palladium
Burger
 
Palladium's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
In veel gevallen zullen wsl de OCMW's, dus wij, die boete mogen betalen...
Inderdaad
Palladium is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 20:31   #14
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren

Niet alle allochtonen over dezelfde kam scheren


Er zijn hier allochtonen uit meer dan 165 verschillende landen. De meeste problemen met betrekking tot schoolkwesties doen zich voor met allochtonen van Marokkaanse origine, Roma en in mindere mate met allochtonen van Turkse origine.

Het is een FEIT dat allochtonen van andere origines (Oost-Europees, Russisch, Aziatisch) nauwelijks problemen stellen en op school hun beste beentje proberen bij te zetten, dankbaar om de kansen die ze hier krijgen. Dit in tegenstelling tot de vaak arrogante en onopgevoede leerlingen en vooral ouders van Marokkaanse origine en Roma, die erop uit zijn om steeds het onderste uit de kan te halen en vaak proberen om de modeste schoolrekeningen niet te betalen. Deze ouders zijn kampioenen in het uit de onderste kan halen uit alles: het schoolsysteem, allerlei sociale uitkeringen en kortingen. In het kader van de ‘herzinsheniging’ en huwelijksmigratie groeit dit publiek exponentieel. Zowat onmiddellijk hebben zo’n mensen een SIS-kaart en genieten ze van uitkeringen, hoewel ze nooit hebben gewerkt en nooit iets hebben bijgedragen aan deze samenleving en wellicht zelden iets zullen bijdragen. Toch zijn het net deze ouders die steevast nalaten om schoolrekeningen (die zo laag mogelijk worden gehouden) te betalen en voor de rest overral op een schaamteloze manier het onderste uit de kan proberen te halen, zonder enig respect voor het schoolsyssteem (dat hen véél kansen biedt) en voor deze maatschappij. Het is stuitend te moeten vaststellen dat sommige Marokkaanse ouders het vertikken om een kleine schoolrekening te betalen, maar wél geld en een auto hebben om op vakantie te gaan.

Deze lui zijn gespecialiseerd in het ZICH INTEGREREN IN HET SYSTEEM VAN DE SOCIALE UITKERINGEN, maar voor de rest is integratie niet aan hen besteed, integendeel. Retrograde religieuze gebruiken en gewoonten worden hier opgedrongen, zonder respect voor de cultuur en de religie van de autochtone bevolking. ELKE kerk in Borgerhout, Antwerpen-Noord en oud-Hoboken wordt gevandaliseerd: je ziet er opschriften gekerfd in de kerkdeuren en muren zoals: Fuck church, Arabische letters en soms zelfs hakenkruisen. Autochtone winkeliers wordt het leven moeilijk gemaakt, her en der worden winkelruiten van de weinige autochtone zaken die nog resten aan scherven gegooid, tot deze het moegetergd opgeven en vertrekken, zodat de regels en de wetten van de meest dominante bevolkingsgroep, de islamitische, oogluikend de norm worden en wie zich daar niet bij neerlegt wordt wel op één of andere manier geïntimideerd. In het kader van de ‘gezinshereniging’, huwelijksmigratie en snel-Belgwet, groeit deze groep van integratie-onwilligen die zich graag schaamteloos ‘wentelen’ in het systeem exponentieel aan .

Dit in tegenstelling tot allochtonen van Oost-Europese, Russische en Aziatische origine die meestal hun best doen op school, de schoolrekeningen wél betalen (in multiculturele scholen zijn het steeds de rekeningen van leerlingen Marokkaanse en islamitsche origine en Roma die steevast blijven open staan) en dankbaar gebruik maken van de kansen die ze hier krijgen. Hun ouders spreken meestal ook niet de taal en zijn vaak ook niet vertrouwd met onze schoolcultuur, maar toch tonen ze meer betrokkenheid en hebben ze meer respect voor het werk van de leerkrachten en voor de cultuur en religie van de autochtone bevolking. Deze mensen worden niet gepamperd, ze kunnen niet zomaar beroep doen op allerlei uitkeringen, maar dienen zichzelf uit de slag te trekken. Voor hen luidt vaak het devies: ‘werken of verzuipen’. Toch zijn het net deze mensen die ZELF inspanningen moeten leveren, die zich het beste integreren. Pampering en betutteling werken contra-productief, ook in het onderwijs. Scholen in Borgerhout krijgen tot twee maal meer personeel dan ‘Vlaamse’ scholen die in deze zin worden benadeeld.
[FONT=Verdana] In concentratiescholen is er een overaanbod aan begeleidend, ondersteunend en ander zorgpersoneel en ook meer onderwijzend personeel, wat maakt dat er geen appél meer wordt gedaan op de eigen inspanning en motivatie van de doodgepamperde leerling. [/FONT]

GEWOON STOPPEN MET BETUTTELING EN PAMPERING VAN DEZE LEERLINGEN EN HUN OUDERS. OUDERS VAN MAROKKAANSE EN ISLAMITISCHE ORIGiNE EN ROMA KENNNEN IMMERS ENKEL DE TAAL VAN HET GELD



Laatst gewijzigd door Neptunus : 15 juli 2007 om 20:38.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 22:46   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vind het niet goed dat men financieel gestraft wordt omwille van schoolactiviteiten...wat dat dan ook moge wezen.
School en privé dat zijn twee verschillende zaken.
Als de school boete's kan opleggen aan de ouders, dan zouden de ouders ook boete's aan de school moeten kunnen afdwingen voor niet goed voldane opleidingen en dergelijke.

Wat komt dat keert.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 juli 2007 om 22:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 05:28   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Als de school boete's kan opleggen aan de ouders, dan zouden de ouders ook boete's aan de school moeten kunnen afdwingen voor niet goed voldane opleidingen en dergelijke.
je bedoelt als het kindje niet luistert in de klas of spijbelt dan krijgen de mama en de papa's schadevergoeding? Niet slecht gevonden.
Hoeveel krijgen ze om een diploma niét te behalen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 07:41   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
je bedoelt als het kindje niet luistert in de klas of spijbelt dan krijgen de mama en de papa's schadevergoeding? Niet slecht gevonden.
Hoeveel krijgen ze om een diploma niét te behalen?
ze moeten geen diploma halen... gewoon gaan soliciteren, afgewezen worden en met de steun van het CGKR, KIF KIF en MRAX hun gelijk proberen te halen. Lees eens de volgende tekst :

Na heel wat politieke heisa kwam het er eigenlijk op neer dat de praktijktests niet meer in woorden bestonden, maar dat elke burger een praktijktest mag uitvoeren. Met het ingezamelde bewijsmateriaal mag hij dan naar de rechtbank trekken en er proberen de rechter te overtuigen van de kracht van de bewijsstukken.

Kif Kif en de Liga voor Mensenrechten oordeelden dat weinig burgers de stap naar een rechter zullen zetten, laat staan dat ze er zullen verschijnen met degelijk bewijsmateriaal.

Met de hulp van een legertje juristen werd daarom het draaiboek gemaakt voor de ideale praktijktest.

De volgende weken worden testteams samengesteld en opgeleid. Het testteam wordt uitgestuurd als de organisaties een klacht binnenkrijgen over discriminatie. (belga)

Een werkgever die hen niet aanwerft kan veroordeeld worden en kan de vrouw of man in kwestie klacht gaan indienen wegens racisme als basis van niet aanwerving. Hij kan dan procederen en schadevergoeding krijgen.

Een paar maand geleden werd zo een werkgever veroordeeld tot het betalen van 3 of 6 maand loon ! (toch zoiets)
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 16 juli 2007 om 07:47.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 08:08   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik las een deel van de pdf file met het folderke.

Het zou er dus op neerkomen (als ik het goed heb begrepen) dat n�* een klacht (mohammed werd niet aangeworven) 2 testpersonen naar diezelfde firma stappen met identiek gelijke kenmerken, behalve het "beschermde kenmerk" (niet mijn woorden: staat er zo in!). Het "beschermde kenmerk" is in dit geval schijnbaar de huidskleur.
Enfin, Rachid en Koen gaan dus als tester naar die firma en wat blijkt? Ze werven Koen aan! dit is dus discriminatie, want .... blijkbaar zouden ze bij gelijke kenmerken enkel Rachid mogen aanwerven!

(nu weet ik niet of de firma mag rekening houden met het aantal jaren dat iemand erover deed om een diploma te behalen, alhoewel ze in dit testgeval er beiden evenveel jaar of zullen moeten gedaan hebben).

Ik vermoed dat in de praktijktesten géén van beide testpersonen zal mogen worden aanvaard of anders heb je een boete aan je been?

Maar wat indien de firma nu eens wèl Rachid wil aanwerven maar Mohammed niet? (rachid wil helemaal niet komen werken, die wil enkel de firma wat tijd kosten). Is die firma dan verplicht om Mohammed aan te werven?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 08:14   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik las een deel van de pdf file met het folderke.

Het zou er dus op neerkomen (als ik het goed heb begrepen) dat n�* een klacht (mohammed werd niet aangeworven) 2 testpersonen naar diezelfde firma stappen met identiek gelijke kenmerken, behalve het "beschermde kenmerk" (niet mijn woorden: staat er zo in!). Het "beschermde kenmerk" is in dit geval schijnbaar de huidskleur.
Enfin, Rachid en Koen gaan dus als tester naar die firma en wat blijkt? Ze werven Koen aan! dit is dus discriminatie, want .... blijkbaar zouden ze bij gelijke kenmerken enkel Rachid mogen aanwerven!

(nu weet ik niet of de firma mag rekening houden met het aantal jaren dat iemand erover deed om een diploma te behalen, alhoewel ze in dit testgeval er beiden evenveel jaar of zullen moeten gedaan hebben).

Ik vermoed dat in de praktijktesten géén van beide testpersonen zal mogen worden aanvaard of anders heb je een boete aan je been?

Maar wat indien de firma nu eens wèl Rachid wil aanwerven maar Mohammed niet? (rachid wil helemaal niet komen werken, die wil enkel de firma wat tijd kosten). Is die firma dan verplicht om Mohammed aan te werven?
dat legertje juristen zal wel proberen er geld uit te kloppen...
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 08:23   #20
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik ben toch eens curieus.

Elementen als : aangenaam karakter, vlotte verschijning, positieve houding, open mentaliteit, vriendelijkheid, alertheid etc.... kan je moeilijk op identieke wijze laten naspelen door de twee "testers"... laat staan dat ze dan nog eens gaan kunnen bewijzen dat al die elementen aanwezig waren bij de afgewezen "kandidaat met beschermd kenmerk" (*)

(*) djeezes! als ze het er nu niet zelf hadden ingezet zou ik deze benaming nooit durven gebruiken!

Vroeger waren bijvoorbeeld dove mensen : gehandicapped, later bleken ze "minder-valide" te zijn (wat me tenzeerste verbaasde, het dove dochtertje van mijn vriendin was namelijk héél "valide", wel doof).
Nu blijkt ze dus een "beschermd kenmerk" te hebben?
Hoe gaan ze dat dan testen? Eén kandidaat met het beschermende kenmerk van doofheid en een andere kandidaat die horend is. Indien de firma het dan aandurft om de horende persoon aan te werven zijn ze aan het discrimineren?



En vanaf welke tint is een huidskleur beschermd in feite? Heeft men daar staalkaartjes voor?
Heeft iemand een "beschermd kenmerk" als men een reeks zonnebanksessies heeft gehad of net terug komt uit een zonnig vakantie-oord? Of moet het beschermd kenmerk blijvend zijn, ook als het geen zon krijgt?
Er zijn nochtans vele mensen die menen een beschermd kenmerk te hebben, maar die ook totaal vervalen als ze hier een tijd zonder zon hebben gezeten: op welke basis gaan ze dan hun beschermd kenmerk nog kunnen laten bepalen?

Allemaal moeilijke dingen voor den mensch.


ps. Welk beschermd kenmerk heeft Prince Philippe in feite? Die schijnt een job te krijgen op basis van afkomst.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 juli 2007 om 08:31.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be