Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2007, 21:27   #1
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard Mentaliteitsverschillen Vlaanderen vs. Nederland

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik vind dat een onafhankelijk Vlaanderen niet hoeft aan te sluiten bij Nederland, is dat er een mentaliteits- en cultuurverschil is tussen beide streken.

Hiernaar is in het verleden reeds onderzoek gebeurd en op internet vond ik hieromtrent artikelen op:

http://taalschrift.org/reportage/000553.html

en op http://taalschrift.org/reportage/000565.html

Nergens ter wereld zouden de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot zijn als die tussen Nederland en Vlaanderen.

Enkele opvallende passages uit de dit artikelen:

-Nederlanders tutoyeren elkaar gemakkelijker dan Vlamingen omdat Vlamingen meer gevoel hebben voor hiërarchie.

-Om dezelfde reden als hierboven kunnen Vlaamse lesgevers hun leerlingen makkelijker in toom houden dan Nederlandse.

-De Vlaamse cultuur is masculien, de Nederlandse feminien, dwz. In een masculiene wereld komt het erop aan dat de beste beslissing wordt genomen. In een feminiene is het belangrijk dat er een consensus wordt bereikt. Ieder moet zijn zegje hebben gehad. En dat is in Nederland veel meer het geval dan in Vlaanderen.

-Je werkt om te leven in Nederland. In Vlaanderen leef je om te werken.

-Vroeger van kantoor weggaan om de kinderen op te halen is in Vlaanderen bijna verdacht, in Nederland doodnormaal.

-In Nederland weten de familie en de buren altijd precies wat je doet.Daarom zijn de gordijnen open. Dat is heel calvinistisch, eigenlijk. Katholieken moeten meer te verbergen hebben.

-Wat de Vlaming niet kent, dat eet hij niet, hij is bang van het onbekende en van vreemdelingen.

-Een Vlaming spaart meer, gebruikt meer antibiotica en krijgt kinderen in het ziekenhuis. Thuis bevallen wordt in België gezien als een groot risico.

-Nederlanders plannen beter en tonen zich gemiddeld relaxer en cooler dan Vlamingen.

-Nederlanders zijn individualistischer dan Vlamingen.

-Dat Nederlanders melk drinken bij het middagmaal, dat vindt een Vlaming vreemd.

-In Vlaanderen verwacht men vooral dat je de ideeën van de leerkrachten kunt herhalen.

-Nederlandse bedrijven gaan jovialer met hun klanten om en dat wordt meer geaccepteerd.

-Een Vlaming wil zeker zijn van zijn zaak voor hij iets zegt. In Nederland gooit iedereen alles zomaar in de groep.

-Een Nederlander komt vaak brutaal over door zijn directe manier om zich uit te drukken.

-Nederlanders vinden Vlamingen onzelfzeker en bedeesd, Vlamingen vinden Nederlanders assertief en aggressief.

-Nederlandse kinderen worden vroeg aangeleerd te discussieren, Vlaamse kinderen leert men vooral luisteren.

-Wat je zegt als Nederlander, is Nederlands per definitie. Terwijl een Vlaming zich afvraagt of het wat hij zou willen zeggen wel goed Nederlands is.

Om nog maar te zwijgen van de coffeeshops waar veel Vlamingen ronduit tegen zijn.

Ik had ooit iets gehoord van scholen in Nederland waar de leerlingen tijdens de les gewoon met hun hoofd op de bank naar hun mp3-speler zitten te luisteren.

Iets op aan te merken? Of ken je nog mentaliteits- en cultuurverschillen?

Laatst gewijzigd door Kweepeer : 30 juni 2007 om 21:27.
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 22:40   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is erg kortzichtig om hier Nederland als geheel tegenover Vlaanderen als geheel te zetten. Er zijn namelijk ook grote verschillen binnen Nederland. Daarnaast speelt een rol dat de ontzuiling in Nederland gewoon veel vroeger begonnen is dan in Vlaanderen. Dat 'vrije' van de Nederlandse cultuur heeft zich toen ontwikkeld. Had je in de jaren 50 hetzelfde onderzoek gedaan, dan had je heel veel van de hier genoemde Nederlandse kenmerken nog niet eens kunnen waarnemen en waren de verschillen veel kleiner geweest. Anderzijds waren de verschillen in de jaren 70 en 80 veel groter dan nu, omdat Vlaanderen destijds nog niet ontzuild was en Nederland al wel. Het beste bewijs daarvoor is het bezoek van de paus aan NL en B in 1985: in Nederland waren er rellen en was er zelfs binnen de kerk veel onvrede over de conservatieve lijn, in België verliep alles ordentelijk, was het een groot feest en viel er geen onvertogen woord. Inmiddels beginnen Vlaanderen en Nederland toch weer meer naar elkaar toe te groeien heb ik het idee. Uiteraard zal Vlaanderen nooit 'calvinistisch' worden, maar dat is het zuiden van Nederland ook niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 22:48   #3
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Eén van de belangrijkste redenen waarom ik vind dat een onafhankelijk Vlaanderen niet hoeft aan te sluiten bij Nederland, is dat er een mentaliteits- en cultuurverschil is tussen beide streken.

Hiernaar is in het verleden reeds onderzoek gebeurd en op internet vond ik hieromtrent artikelen op:

Nergens ter wereld zouden de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot zijn als die tussen Nederland en Vlaanderen.

-Nederlanders tutoyeren elkaar gemakkelijker dan Vlamingen omdat Vlamingen meer gevoel hebben voor hiërarchie.

-Om dezelfde reden als hierboven kunnen Vlaamse lesgevers hun leerlingen makkelijker in toom houden dan Nederlandse.

-De Vlaamse cultuur is masculien, de Nederlandse feminien, dwz. In een masculiene wereld komt het erop aan dat de beste beslissing wordt genomen. In een feminiene is het belangrijk dat er een consensus wordt bereikt. Ieder moet zijn zegje hebben gehad. En dat is in Nederland veel meer het geval dan in Vlaanderen.

-Vroeger van kantoor weggaan om de kinderen op te halen is in Vlaanderen bijna verdacht, in Nederland doodnormaal.

-In Nederland weten de familie en de buren altijd precies wat je doet.Daarom zijn de gordijnen open. Dat is heel calvinistisch, eigenlijk. Katholieken moeten meer te verbergen hebben.

-Wat de Vlaming niet kent, dat eet hij niet, hij is bang van het onbekende en van vreemdelingen.

-Een Vlaming spaart meer, gebruikt meer antibiotica en krijgt kinderen in het ziekenhuis. Thuis bevallen wordt in België gezien als een groot risico.

-Nederlanders plannen beter en tonen zich gemiddeld relaxer en cooler dan Vlamingen.

-Dat Nederlanders melk drinken bij het middagmaal, dat vindt een Vlaming vreemd.

-In Vlaanderen verwacht men vooral dat je de ideeën van de leerkrachten kunt herhalen.

-Nederlandse bedrijven gaan jovialer met hun klanten om en dat wordt meer geaccepteerd.

-Een Vlaming wil zeker zijn van zijn zaak voor hij iets zegt. In Nederland gooit iedereen alles zomaar in de groep.

-Een Nederlander komt vaak brutaal over door zijn directe manier om zich uit te drukken.

-Nederlanders vinden Vlamingen onzelfzeker en bedeesd, Vlamingen vinden Nederlanders assertief en aggressief.

-Nederlandse kinderen worden vroeg aangeleerd te discussieren, Vlaamse kinderen leert men vooral luisteren.

-Wat je zegt als Nederlander, is Nederlands per definitie. Terwijl een Vlaming zich afvraagt of het wat hij zou willen zeggen wel goed Nederlands is.

Om nog maar te zwijgen van de coffeeshops waar veel Vlamingen ronduit tegen zijn.

Ik had ooit iets gehoord van scholen in Nederland waar de leerlingen tijdens de les gewoon met hun hoofd op de bank naar hun mp3-speler zitten te luisteren.

Voila wat had ik gezegd, natuurlijk is dit logisch maar sommigen zouden zelfs hun eigen moeder opgeven om een groot-nederland te bekomen... Dus een paar verschillen minder of meer!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 30 juni 2007 om 22:48.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 23:06   #4
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is erg kortzichtig om hier Nederland als geheel tegenover Vlaanderen als geheel te zetten. Er zijn namelijk ook grote verschillen binnen Nederland. Daarnaast speelt een rol dat de ontzuiling in Nederland gewoon veel vroeger begonnen is dan in Vlaanderen. Dat 'vrije' van de Nederlandse cultuur heeft zich toen ontwikkeld. Had je in de jaren 50 hetzelfde onderzoek gedaan, dan had je heel veel van de hier genoemde Nederlandse kenmerken nog niet eens kunnen waarnemen en waren de verschillen veel kleiner geweest. Anderzijds waren de verschillen in de jaren 70 en 80 veel groter dan nu, omdat Vlaanderen destijds nog niet ontzuild was en Nederland al wel. Het beste bewijs daarvoor is het bezoek van de paus aan NL en B in 1985: in Nederland waren er rellen en was er zelfs binnen de kerk veel onvrede over de conservatieve lijn, in België verliep alles ordentelijk, was het een groot feest en viel er geen onvertogen woord. Inmiddels beginnen Vlaanderen en Nederland toch weer meer naar elkaar toe te groeien heb ik het idee. Uiteraard zal Vlaanderen nooit 'calvinistisch' worden, maar dat is het zuiden van Nederland ook niet.
Dat is niet helemaal waar. Volgens het artikel gaan de verschillen terug tot in de Romeinse tijd. Als de verschillen van toen er tot op heden nog altijd zijn, zullen ze er ook nog heel lang blijven. De Romeinse overheersing kwam tot aan de Rijn en de Romeinse cultuur was zeer hiërarchisch. De Nederlandse provincies onder de Rijn hebben zich nu wel aangepast aan de mentaliteit van de andere Nederlandse provincies.

Daarnaast hebben de Vlamingen veel langer onder Spaanse onderdrukking geleefd. Zoals u weet zijn Nederland en Vlaanderen gescheiden vanaf de "Vrede van Munster" in 1648 toen er een door oorlogsresultaten bepaalde grenslijn werd getrokken. Nederland was toen vrij, Vlaanderen zat onder de Spaanse en Katholieke onderdrukking.

De verschillen gaan dus verder terug dan de jaren '50.
Oud 30 juni 2007, 23:07   #5
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
En daarbij komt nog dat je "hebben ze veel gemeen?" niet mag verwarren met "voelen ze affiniteit met mekaar?" en "is de samenwerking realistisch?"

Wat dat laatste betreft : ik vind het toch belangrijker of inwijkende mensen in mijn gemeente mijn taal (willen) praten dan of ze een glas melk drinken bij het middagmaal.
Oud 30 juni 2007, 23:11   #6
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En daarbij komt nog dat je "hebben ze veel gemeen?" niet mag verwarren met "voelen ze affiniteit met mekaar?" en "is de samenwerking realistisch?"

Wat dat laatste betreft : ik vind het toch belangrijker of inwijkende mensen in mijn gemeente mijn taal (willen) praten dan of ze een glas melk drinken bij het middagmaal.
De verschillen tussen het linkse Nederland en het rechtste Vlaanderen zijn tot op de dag van vandaag nog zeer goed merkbaar in de actualiteit.

-In Vlaanderen zitten de pedofielen in de gevangenis, in Nederland stichten ze een eigen partij.

-In Nederland worden rechtse individuen gedood (Pim Fortuyn, Theo Van Gogh) in Vlaanderen vreemdelingen (Hans van Temsche), ik spreek echter geen van beide goed.

-Nederland staat vol van de coffeeshops, in grensgebieden komt men hierdoor dikwijls in conflict met Vlaanderen.

En deze verschillen kunnen wel een probleem vormen bij een samenwerking.

Laatst gewijzigd door Kweepeer : 30 juni 2007 om 23:17.
Oud 30 juni 2007, 23:34   #7
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-In Vlaanderen zitten de pedofielen in de gevangenis, in Nederland stichten ze een eigen partij.
Waarna ze verschrikkelijk afgaan en hun leden bovendien geweigerd worden aan universiteiten.
Citaat:
-In Nederland worden rechtse individuen gedood (Pim Fortuyn, Theo Van Gogh) in Vlaanderen vreemdelingen (Hans van Temsche), ik spreek echter geen van beide goed.
En -mag ik toch hopen- het merendeel van zowel de Vlamingen als de Nederlanders evenmin? Als je de cultuurverschillen gaat bekijken aan de hand van "wie is er al vermoord?", dan vind je misschien rare dingen, ja.

Citaat:
-Nederland staat vol van de coffeeshops, in grensgebieden komt men hierdoor dikwijls in conflict met Vlaanderen.
Nederland heeft nu eenmaal een drugsbeleid, wij hebben dat eigenlijk niet.
Oud 1 juli 2007, 00:48   #8
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Drinken ze in Nederland melk bij hun middagmaal?

Een eetcultuur hebben ze daar duidelijk niet .
Oud 1 juli 2007, 06:50   #9
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

(knip)

Ja hoor:
-Je moe je mulle oed'n VS aat aaf bakkes VS Hou je mooooooond
-Gierige West-Vlamingen VS Grote Antwerpse bakkes VS gezapige Limburgers

Je vraagt je af of Vlaanderen nog wel samen verder kan, misschien hoogstens in een confederatie.
Oud 1 juli 2007, 06:51   #10
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

En deze verschillen kunnen wel een probleem vormen bij een samenwerking.
Dat gebeurt dan ook regelmatig en alle dagen
Oud 1 juli 2007, 07:42   #11
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Nedeland is al 400 jaar (waarvan 200 jaar Republiek en daarna 200 jaar koninkrijk) een staat met cultuurverschillen.
Verschillen tussen Groningen en Limburg, tussen Friesland en Zeeland ,tussen Holland en Brabant enz. Wij vinden het heerlijk om daar af en toe over te mopperen ,maar kom niet aan Nederland ,want dan kom je aan ons.

Vlaanderen kent misschien geen cultuurverschillen en ze zijn gewend in een monocultuur te leven.Zij zien daarom in een samengaan met Nederland een grote bedreiging van hun eigenheid.
Voor mij blijft het dan toch de vraag, waarom Vlamingen het zo lang met de Walen hebben volgehouden?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 1 juli 2007 om 07:44.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 07:46   #12
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Drinken ze in Nederland melk bij hun middagmaal?

Een eetcultuur hebben ze daar duidelijk niet .
Het valt me de laatste jaren op dat de restaurants in Nederland veel beter zijn dan in Belgie.Vroeger was dat inderdaad anders.
Waarschijnlijk komt dit door de uitstekende koks-opleidingen ,de internationalisering van de keuken ,(ook in het prive huishouden).

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 1 juli 2007 om 07:48.
Oud 1 juli 2007, 08:02   #13
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

De verschillen die je noemt ,kloppen allemaal.
Waarschijnlijk een uitkomst van een onderzoek.
Alleen ook In Nederland zijn er nog veel mensen , die meer onder de
omschrijvingen van Vlamingen horen.
En andersom zullen er ook Vlamingen zijn die beter passen onder de omschrijving van Nederlanders.

De verschillen die mij het meest opvallen en die ik ook lastig vind zijn:
* Nederlanders zijn veel opener en directer dan Vlamingen.
Nederlanders leven meer naar elkaar toe en Vlamingen met de rug
naar elkaar.
* Nederlanders zijn meer gericht op verandering en modernisering en
Vlamingen meer op traditie en nostalgie.

Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen die moeilijk zullen vallen.
In ieder geval voor Hollanders en zeker voor Amsterdammers
Oud 1 juli 2007, 08:15   #14
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongehoord!
Met zo een volk wil ik ni samenleven, zenne.
Oud 1 juli 2007, 10:00   #15
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nedeland is al 400 jaar (waarvan 200 jaar Republiek en daarna 200 jaar koninkrijk) een staat met cultuurverschillen.
Verschillen tussen Groningen en Limburg, tussen Friesland en Zeeland ,tussen Holland en Brabant enz. Wij vinden het heerlijk om daar af en toe over te mopperen ,maar kom niet aan Nederland ,want dan kom je aan ons.

Vlaanderen kent misschien geen cultuurverschillen en ze zijn gewend in een monocultuur te leven.Zij zien daarom in een samengaan met Nederland een grote bedreiging van hun eigenheid.
Voor mij blijft het dan toch de vraag, waarom Vlamingen het zo lang met de Walen hebben volgehouden?
Dat is het nu net, we kunnen het niet meer goed uithouden met de Walen. Maar om daarna weer een nieuwe federale staat op te bouwen met Nederland... . Dit kan eveneens voor conflicten zorgen.
Oud 1 juli 2007, 10:01   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de belangrijkste redenen waarom ik vind dat een onafhankelijk Vlaanderen niet hoeft aan te sluiten bij Nederland, is dat er een mentaliteits- en cultuurverschil is tussen beide streken. Nergens ter wereld zouden de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot zijn als die tussen Nederland en Vlaanderen.
Ach, de verschillen tussen iemand uit het noorden van Duitsland en met een Beier zijn nog veel groter dan tussen Vlaming en Nederlander. Die leven toch ook in eenzelfde land? Ooit al eens het hemelsbreed verschil opgemerkt tussen de "nordistes" (mensen uit "le Nord") en die uit het zuiden van Frankrijk? Ook die leven in eenzelfde staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 10:03   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet helemaal waar. Volgens het artikel gaan de verschillen terug tot in de Romeinse tijd. Als de verschillen van toen er tot op heden nog altijd zijn, zullen ze er ook nog heel lang blijven.

U bent tekstschrijver voor een komisch programma?

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 10:10   #18
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De verschillen die je noemt ,kloppen allemaal.
Waarschijnlijk een uitkomst van een onderzoek.
Alleen ook In Nederland zijn er nog veel mensen , die meer onder de
omschrijvingen van Vlamingen horen.
En andersom zullen er ook Vlamingen zijn die beter passen onder de omschrijving van Nederlanders.

De verschillen die mij het meest opvallen en die ik ook lastig vind zijn:
* Nederlanders zijn veel opener en directer dan Vlamingen.
Nederlanders leven meer naar elkaar toe en Vlamingen met de rug
naar elkaar.
* Nederlanders zijn meer gericht op verandering en modernisering en
Vlamingen meer op traditie en nostalgie.

Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen die moeilijk zullen vallen.
In ieder geval voor Hollanders en zeker voor Amsterdammers
Die openheid van vele Nederlanders kan ook wel positief zijn. Mijn moeder, die soms wel eens gaat winkelen in Eindhoven, komt altijd naar huis met een positief verhaal over de bediening. In elke winkel waar ze binnen ging stond namelijk binnen de twee minuten al een winkelbediende naast haar om te vragen of ze iets speciaals zocht, hulp nodig had... .

Maar die openheid breidt zich soms ook uit tot schending van privacy en overdreven progressief denken.
Oud 1 juli 2007, 10:12   #19
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

U bent tekstschrijver voor een komisch programma?

Bijlange niet! Dat noem ik gewoon logisch redeneren. Een verschil dat al eeuwen bestaat, krijgt men niet weggewerkt in enkele jaren... .
Oud 1 juli 2007, 10:16   #20
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ach, de verschillen tussen iemand uit het noorden van Duitsland en met een Beier zijn nog veel groter dan tussen Vlaming en Nederlander. Die leven toch ook in eenzelfde land? Ooit al eens het hemelsbreed verschil opgemerkt tussen de "nordistes" (mensen uit "le Nord") en die uit het zuiden van Frankrijk? Ook die leven in eenzelfde staat.
Inderdaad, maar Frankrijk is al jarenlang één land. Als Vlaanderen samengaat met Nederland, betekend dat dat Vlaanderen water bij de wijn zal moeten doen. De Vlamingen moeten samenleven met een volk dat op politiek vlak een andere denkwijze heeft.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be