![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Eén van de belangrijkste redenen waarom ik vind dat een onafhankelijk Vlaanderen niet hoeft aan te sluiten bij Nederland, is dat er een mentaliteits- en cultuurverschil is tussen beide streken.
Hiernaar is in het verleden reeds onderzoek gebeurd en op internet vond ik hieromtrent artikelen op: http://taalschrift.org/reportage/000553.html en op http://taalschrift.org/reportage/000565.html Nergens ter wereld zouden de cultuurverschillen tussen twee aangrenzende volkeren die dezelfde taal spreken zo groot zijn als die tussen Nederland en Vlaanderen. Enkele opvallende passages uit de dit artikelen: -Nederlanders tutoyeren elkaar gemakkelijker dan Vlamingen omdat Vlamingen meer gevoel hebben voor hiërarchie. -Om dezelfde reden als hierboven kunnen Vlaamse lesgevers hun leerlingen makkelijker in toom houden dan Nederlandse. -De Vlaamse cultuur is masculien, de Nederlandse feminien, dwz. In een masculiene wereld komt het erop aan dat de beste beslissing wordt genomen. In een feminiene is het belangrijk dat er een consensus wordt bereikt. Ieder moet zijn zegje hebben gehad. En dat is in Nederland veel meer het geval dan in Vlaanderen. -Je werkt om te leven in Nederland. In Vlaanderen leef je om te werken. -Vroeger van kantoor weggaan om de kinderen op te halen is in Vlaanderen bijna verdacht, in Nederland doodnormaal. -In Nederland weten de familie en de buren altijd precies wat je doet.Daarom zijn de gordijnen open. Dat is heel calvinistisch, eigenlijk. Katholieken moeten meer te verbergen hebben. -Wat de Vlaming niet kent, dat eet hij niet, hij is bang van het onbekende en van vreemdelingen. -Een Vlaming spaart meer, gebruikt meer antibiotica en krijgt kinderen in het ziekenhuis. Thuis bevallen wordt in België gezien als een groot risico. -Nederlanders plannen beter en tonen zich gemiddeld relaxer en cooler dan Vlamingen. -Nederlanders zijn individualistischer dan Vlamingen. -Dat Nederlanders melk drinken bij het middagmaal, dat vindt een Vlaming vreemd. -In Vlaanderen verwacht men vooral dat je de ideeën van de leerkrachten kunt herhalen. -Nederlandse bedrijven gaan jovialer met hun klanten om en dat wordt meer geaccepteerd. -Een Vlaming wil zeker zijn van zijn zaak voor hij iets zegt. In Nederland gooit iedereen alles zomaar in de groep. -Een Nederlander komt vaak brutaal over door zijn directe manier om zich uit te drukken. -Nederlanders vinden Vlamingen onzelfzeker en bedeesd, Vlamingen vinden Nederlanders assertief en aggressief. -Nederlandse kinderen worden vroeg aangeleerd te discussieren, Vlaamse kinderen leert men vooral luisteren. -Wat je zegt als Nederlander, is Nederlands per definitie. Terwijl een Vlaming zich afvraagt of het wat hij zou willen zeggen wel goed Nederlands is. Om nog maar te zwijgen van de coffeeshops waar veel Vlamingen ronduit tegen zijn. Ik had ooit iets gehoord van scholen in Nederland waar de leerlingen tijdens de les gewoon met hun hoofd op de bank naar hun mp3-speler zitten te luisteren. ![]() Iets op aan te merken? Of ken je nog mentaliteits- en cultuurverschillen? Laatst gewijzigd door Kweepeer : 30 juni 2007 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is erg kortzichtig om hier Nederland als geheel tegenover Vlaanderen als geheel te zetten. Er zijn namelijk ook grote verschillen binnen Nederland. Daarnaast speelt een rol dat de ontzuiling in Nederland gewoon veel vroeger begonnen is dan in Vlaanderen. Dat 'vrije' van de Nederlandse cultuur heeft zich toen ontwikkeld. Had je in de jaren 50 hetzelfde onderzoek gedaan, dan had je heel veel van de hier genoemde Nederlandse kenmerken nog niet eens kunnen waarnemen en waren de verschillen veel kleiner geweest. Anderzijds waren de verschillen in de jaren 70 en 80 veel groter dan nu, omdat Vlaanderen destijds nog niet ontzuild was en Nederland al wel. Het beste bewijs daarvoor is het bezoek van de paus aan NL en B in 1985: in Nederland waren er rellen en was er zelfs binnen de kerk veel onvrede over de conservatieve lijn, in België verliep alles ordentelijk, was het een groot feest en viel er geen onvertogen woord. Inmiddels beginnen Vlaanderen en Nederland toch weer meer naar elkaar toe te groeien heb ik het idee. Uiteraard zal Vlaanderen nooit 'calvinistisch' worden, maar dat is het zuiden van Nederland ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 30 juni 2007 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Daarnaast hebben de Vlamingen veel langer onder Spaanse onderdrukking geleefd. Zoals u weet zijn Nederland en Vlaanderen gescheiden vanaf de "Vrede van Munster" in 1648 toen er een door oorlogsresultaten bepaalde grenslijn werd getrokken. Nederland was toen vrij, Vlaanderen zat onder de Spaanse en Katholieke onderdrukking. De verschillen gaan dus verder terug dan de jaren '50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Wat dat laatste betreft : ik vind het toch belangrijker of inwijkende mensen in mijn gemeente mijn taal (willen) praten dan of ze een glas melk drinken bij het middagmaal. ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
-In Vlaanderen zitten de pedofielen in de gevangenis, in Nederland stichten ze een eigen partij. -In Nederland worden rechtse individuen gedood (Pim Fortuyn, Theo Van Gogh) in Vlaanderen vreemdelingen (Hans van Temsche), ik spreek echter geen van beide goed. -Nederland staat vol van de coffeeshops, in grensgebieden komt men hierdoor dikwijls in conflict met Vlaanderen. En deze verschillen kunnen wel een probleem vormen bij een samenwerking. Laatst gewijzigd door Kweepeer : 30 juni 2007 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Drinken ze in Nederland melk bij hun middagmaal?
![]() Een eetcultuur hebben ze daar duidelijk niet ![]()
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ja hoor: -Je moe je mulle oed'n VS aat aaf bakkes VS Hou je mooooooond -Gierige West-Vlamingen VS Grote Antwerpse bakkes VS gezapige Limburgers Je vraagt je af of Vlaanderen nog wel samen verder kan, misschien hoogstens in een confederatie.
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Nedeland is al 400 jaar (waarvan 200 jaar Republiek en daarna 200 jaar koninkrijk) een staat met cultuurverschillen.
Verschillen tussen Groningen en Limburg, tussen Friesland en Zeeland ,tussen Holland en Brabant enz. Wij vinden het heerlijk om daar af en toe over te mopperen ,maar kom niet aan Nederland ,want dan kom je aan ons. Vlaanderen kent misschien geen cultuurverschillen en ze zijn gewend in een monocultuur te leven.Zij zien daarom in een samengaan met Nederland een grote bedreiging van hun eigenheid. Voor mij blijft het dan toch de vraag, waarom Vlamingen het zo lang met de Walen hebben volgehouden? Laatst gewijzigd door I amsterdam : 1 juli 2007 om 07:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk komt dit door de uitstekende koks-opleidingen ,de internationalisering van de keuken ,(ook in het prive huishouden). Laatst gewijzigd door I amsterdam : 1 juli 2007 om 07:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk een uitkomst van een onderzoek. Alleen ook In Nederland zijn er nog veel mensen , die meer onder de omschrijvingen van Vlamingen horen. En andersom zullen er ook Vlamingen zijn die beter passen onder de omschrijving van Nederlanders. De verschillen die mij het meest opvallen en die ik ook lastig vind zijn: * Nederlanders zijn veel opener en directer dan Vlamingen. Nederlanders leven meer naar elkaar toe en Vlamingen met de rug naar elkaar. * Nederlanders zijn meer gericht op verandering en modernisering en Vlamingen meer op traditie en nostalgie. Volgens mij zijn dit de belangrijkste verschillen die moeilijk zullen vallen. In ieder geval voor Hollanders en zeker voor Amsterdammers ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Met zo een volk wil ik ni samenleven, zenne.
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar die openheid breidt zich soms ook uit tot schending van privacy en overdreven progressief denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |