Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juli 2007, 21:15   #1
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard 25% meer reizigers openbaar vervoer volgens Leterme

Leterme heeft in zijn beleidsverklaring een punt gemaakt van meer reizigers met het openbaar vervoer. Wéér maar eens loze beloften volgens mij.
Misschien doet hij er goed aan om eerst eens de dicriminatie wegwerken voor betaalde reizigers en ambtenaren.
Ook misschien eerst eens even voor zorgen dat openbaar vervoer geen luxetransport blijft qua prijs.
Voorbeeld?
ik rij van Aalst naar Heist aan zee per de auto met 4 passagiers voor :
12 euro diesel, 5 euro slijtage , 6 euro parkeergeld = 23 euro.
In het algemeen zal ik thuis comfortabel vertrekken en stoppen op de plaats waar ik wil zijn.
Voor vier mensen per trein kost hetzelfde 46 euro : we staan aan het station, we moeten overstappen, we zitten opeengepakt. en dit voor
méér dan 1/2 duurder qua prijs.
Als bonus in de zomer in overvolle, hete treinen mét gegarandeerd vertraging. (ik spreek uit ervaring!)
Het strafste : mijn buurman en zijn vrouw reizen ook eens een dagje uit met de trein, maar dan met de thalys naar Keulen in eerste klas uiteraard,en....gratis.
Want zij werken aan onze fameuze belgische posterijen en die werknemers krijgen x aantal treinreizen gratis per jaar, ook voor thalys.
Ik denk dat die mop van de brabançonne een excuus was om de echte beleidspunten van in het begin niet te hard te moeten verkondigen.
Er zal toch weer niets van in huis komen...typisch belgisch.
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:21   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Zal moeilijk zijn de trein veel efficienter te maken als 6 van de 7 hoofdlijnen door Wallonië lopen, terwijl 70% van de gebruikers Vlamingen zijn
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 23:36   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Zal moeilijk zijn de trein veel efficienter te maken als 6 van de 7 hoofdlijnen door Wallonië lopen, terwijl 70% van de gebruikers Vlamingen zijn
Wat zijn die 6 hoofdlijnen dan. Waarvoor dank.

solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:13   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat zijn die 6 hoofdlijnen dan. Waarvoor dank.
De woordkeuze is ongelukkig: er moet immers "hoofdassen" staan in plaats van "hoofdlijnen". En in België zijn er inderdaad acht hoofdassen voor het personenvervoer. Drie van de acht lopen uitsluitend door Wallonië/Brussel. Slechts één loopt uitsluitend door Vlaanderen. Bij de andere is er een gemengd verloop.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:16   #5
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Ik vind Leterme zijn voorstel mooi klinken maar of het ook realistisch is dat is de vraag.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:24   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Waar moeten er volgens u dan hoofdassen bijkomen in Vlaanderen?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:38   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waar moeten er volgens u dan hoofdassen bijkomen in Vlaanderen?
Misschien moet eens grondig nagegaan worden wat er in Limburg kan gebeuren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:41   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Ook misschien eerst eens even voor zorgen dat openbaar vervoer geen luxetransport blijft qua prijs.
Voorbeeld?
ik rij van Aalst naar Heist aan zee per de auto met 4 passagiers voor :
12 euro diesel, 5 euro slijtage , 6 euro parkeergeld = 23 euro.
In het algemeen zal ik thuis comfortabel vertrekken en stoppen op de plaats waar ik wil zijn.
Voor vier mensen per trein kost hetzelfde 46 euro : we staan aan het station, we moeten overstappen, we zitten opeengepakt. en dit voor
méér dan 1/2 duurder qua prijs.
In zekere zin geef ik u wel gelijk, maar uw kostprijs voor de wagen lijkt me nogal laag. Er komen bij de wagen toch nog wat meer bij kijken: aankoop, onderhoud, belasting...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:46   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet eens grondig nagegaan worden wat er in Limburg kan gebeuren...

Een hoofdas in Limburg? Is een as geen verbinding tussen belangrijke steden over een langere afstand. Waar zijn die belangrijke steden in Limburg en hoe ver liggen die uit elkaar.

Nu Leterme wellicht de chef wordt kunnen ze eens nagaan wat er nog in West-Vlaanderen kan gebeuren. Een rechtstreeks verbinding tussen Oostend-Brugge en Antwerpen zou best interessant zijn (Brugge, Eeklo/Maldegem, Zelzate, Antwerpen). Niet alleen voor goederenverkeer maar ook om de Antwerpenaren sneller terug in Antwerpen te krijgen na hun vakantie aan de kust. En om onze Limburgse vrienden niet te vergeten kunnen we eventueel Aarschot met Mechelen verbinden via het spoor zodat onze Limburgse vrienden rechtstreeks naar de Vlaanders (en omgekeerd) kunnen reizen zonder Antwerpen of Brussel te passeren.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 juli 2007 om 01:08.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 01:53   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Gelukkig wordt de groene nachtmerrie doorbroken en gaan er steeds meer plannen op om de snelwegen te verbreden. Meer rijvakken erbij. Het werd tijd. We stoten nog maar 25% van de uitlaatgassen uit als we zonder files op ons werk raken. Maar vanaf de jaren 70 was het idee dat je nooit een rijvak erbij mag leggen want dan zouden er meer auto's komen. Intussen is die gruwel voorbij... het zal een jaar of twintig duren maar de verschillende overheden denken eraan om de wegen te verbreden om die files te verminderen waarin auto's gewoon roet en smeerlapperij staan te braken om stil te staan, weer op te trekken, te remmen, weer stil te staan, weer op trekken, weer stil te staan. Als we op zijn minst een deel van die structurele files kunnen oplossen dan zitten we al stukken beter wat betreft milieu. Die bordjes die zeggen dat ik maar 90 mag rijden omwille van smog alarm zijn een grap als ik stilsta in een file waar we met zijn allen 1500 kg aan ijzer 1 meter vooruit zetten en dan weer afremmen. weer 1 meter vooruit en weer afremmen. het lijkt erop alsof die groenen een maximum aan energieverlies eisten. Nee. Meer rijstroken en meer doorgangen tussen de snelwegen rond Brussel. Als het verkeer erdoor kan dan maakt het niet uit hoeveel auto's het zijn.. het feit telt dat ze niet constant veel verbruiken voor een halve meter. Als het hele land op de snelwegen tegen 90/u kan rijden dan haalt ons land bijna Kyoto.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 08:06   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.556
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Gelukkig wordt de groene nachtmerrie doorbroken en gaan er steeds meer plannen op om de snelwegen te verbreden. Meer rijvakken erbij. Het werd tijd. We stoten nog maar 25% van de uitlaatgassen uit als we zonder files op ons werk raken. Maar vanaf de jaren 70 was het idee dat je nooit een rijvak erbij mag leggen want dan zouden er meer auto's komen. Intussen is die gruwel voorbij... het zal een jaar of twintig duren maar de verschillende overheden denken eraan om de wegen te verbreden om die files te verminderen waarin auto's gewoon roet en smeerlapperij staan te braken om stil te staan, weer op te trekken, te remmen, weer stil te staan, weer op trekken, weer stil te staan. Als we op zijn minst een deel van die structurele files kunnen oplossen dan zitten we al stukken beter wat betreft milieu. Die bordjes die zeggen dat ik maar 90 mag rijden omwille van smog alarm zijn een grap als ik stilsta in een file waar we met zijn allen 1500 kg aan ijzer 1 meter vooruit zetten en dan weer afremmen. weer 1 meter vooruit en weer afremmen. het lijkt erop alsof die groenen een maximum aan energieverlies eisten. Nee. Meer rijstroken en meer doorgangen tussen de snelwegen rond Brussel. Als het verkeer erdoor kan dan maakt het niet uit hoeveel auto's het zijn.. het feit telt dat ze niet constant veel verbruiken voor een halve meter. Als het hele land op de snelwegen tegen 90/u kan rijden dan haalt ons land bijna Kyoto.

Om overeenkomstige reden heb ik mijn vorig werk opgezegd,en tegenwoordig staat mijn auto meestal braaf in de garagebox en fiets ik enorm veel meer...

Laat niemand de belgische staatschuld weer aandikken om extra asfalt te gieten voor mij

........wat is uw excuus?



Laatst gewijzigd door kelt : 26 juli 2007 om 08:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 08:08   #12
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
ik rij van Aalst naar Heist aan zee per de auto met 4 passagiers voor :
12 euro diesel, 5 euro slijtage , 6 euro parkeergeld = 23 euro.
uw berekening is nogal simplistisch : uw auto kreeg u gratis ? kostprijs? u betaald geen belastingen op in gebruikstelling, wegentaks en dergelijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Het strafste : mijn buurman en zijn vrouw reizen ook eens een dagje uit met de trein, maar dan met de thalys naar Keulen in eerste klas uiteraard,en....gratis.
Want zij werken aan onze fameuze belgische posterijen en die werknemers krijgen x aantal treinreizen gratis per jaar, ook voor thalys.
Voor thalys en andere TGV's dient altijd (bij)betaald, afhankelijk van het traject. (en ik kan het weten want ik werk in het zottekot NMBS genaamd ) Eerste klasse op thalys kan je enkel krijgen als je voor binnenverkeer eveneens 1é klasse hebt, bij de post betekent dit al een Hééél hoge post.
Dat er niets gaat komen van de (staats)hervorming weten we allemaal : 't zijn de tsjeven die iets moeten doen dus .....
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot

Laatst gewijzigd door rookie : 26 juli 2007 om 08:09.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 08:12   #13
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Een hoofdas in Limburg? Is een as geen verbinding tussen belangrijke steden over een langere afstand. Waar zijn die belangrijke steden in Limburg en hoe ver liggen die uit elkaar.

Nu Leterme wellicht de chef wordt kunnen ze eens nagaan wat er nog in West-Vlaanderen kan gebeuren. Een rechtstreeks verbinding tussen Oostend-Brugge en Antwerpen zou best interessant zijn (Brugge, Eeklo/Maldegem, Zelzate, Antwerpen). Niet alleen voor goederenverkeer maar ook om de Antwerpenaren sneller terug in Antwerpen te krijgen na hun vakantie aan de kust. En om onze Limburgse vrienden niet te vergeten kunnen we eventueel Aarschot met Mechelen verbinden via het spoor zodat onze Limburgse vrienden rechtstreeks naar de Vlaanders (en omgekeerd) kunnen reizen zonder Antwerpen of Brussel te passeren.
of een as Oostende(Knokke/Blankenberge) Brugge Gent Antwerpen Hasselt Tongeren ?
kan nu al zonder enige investering alleen is het niet in Walonië, dus geen prioriteit voor de SNCB
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot

Laatst gewijzigd door rookie : 26 juli 2007 om 08:14.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 11:14   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
of een as Oostende(Knokke/Blankenberge) Brugge Gent Antwerpen Hasselt Tongeren ?
kan nu al zonder enige investering alleen is het niet in Walonië, dus geen prioriteit voor de SNCB

Oostende naar Hasselt via Antwerpen is een omweg volgens mij. Er is nu al ieder uur een rechtstreekse verbinding tussen Oostende en Antwerpen. Vanuit Oostende naar Hasselt-Tongeren is er één verbinding weliswaar met overstap in Brugge. Rechtstreeks vanuit Blankenberge/Knokke. Naar Hasselt zijn er zelfs twee verbindigen per uur vanuit Brugge en Oostende. Een met overstap in Brugge (naar Tongeren) en één met overstap in Leuven (Hasselt). In beide gevallen moet je maximaal 10 minuten wachten om over te stappen en duurt de totale reistijd zo'n 2u30. Probeer maar éens met de wagen op die tijd in Hasselt te raken tijdens de spits. (Ok met normaal verkeer sta je er wellicht sneller met de wagen maar hoeveel keer heb je normaal verkeer op de Brusselse ring. ) Ik wil daarmee niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering in de verbindingen met Hasselt.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 juli 2007 om 11:15.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 14:32   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om overeenkomstige reden heb ik mijn vorig werk opgezegd,en tegenwoordig staat mijn auto meestal braaf in de garagebox en fiets ik enorm veel meer...

Laat niemand de belgische staatschuld weer aandikken om extra asfalt te gieten voor mij

........wat is uw excuus?


Minor detail: asfalt gieten is een gewestbevoegdheid.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 14:42   #16
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Politieke beloftes zijn altijd loos.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 15:00   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet eens grondig nagegaan worden wat er in Limburg kan gebeuren...
Heropening van lijn 20 (Hasselt-Lanaken-Maastricht) bijvoorbeeld. De NMBS houdt hier al jaren de boot af.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 15:12   #18
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Als em één belofte moet doen zijn het nachttreinen , zodat feesters niet perse met hun zatte botten in de auto moeten kruipen om in hun hoedanigheid de ongevalstatistieken op te krikken.
Voor de rest Wallonië meer treinen ? ROFL begin eerst maar eens om de spoorwegpolitie voorbij Brussel-Zuid te verbeteren !
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 15:51   #19
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard en...met airco in de wagons en klantvriendelijk personeel.

Behalve de hoofdassen is het volgens mij ook minstens zo belangrijk om ALLE wagons met airco uit te rusten en in het algemeen klantvriendelijker (lees commercieëler) te reageren op de noden van de reizigers.
Voorbeeld?
-Een trein komt toe als de aansluiting juist twee minuten vertrokken is => 1 uur wachten (lessen/aalst)
- een trein komt toe terwijl de aansluiting op hetzelfde perron vertrekt. denderleeuw 15.27 u. Bxl-kortrijk / Bxl-Aalst.
En er zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden..
Het grote probleem "aan de staat" is dat de ambtenaren hun rechten maar al te goed kennen (en uitbuiten), maar plichten??? ...nooit van gehoord.
Tenslotte is en blijft het motto van staatsambtenaren :
De staat (post,nmbs,enz...) er voor het hen, zij zijn( of hoeven) er niet voor de staat te zijn.
En ik wil hier geen steen werpen naar individualisten, het is gewoon door de jaren heen misgegaan, mede dankzij de vakbonden, en nu is het hoog tijd om "back to basic" te gaan.
Al gaat dit niet alleen met enkele gratis postzegeltjes te verdelen na de feiten, zoals Mr Thijs gedaan heeft te Gent.
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 16:42   #20
Sukkelaar13
Burger
 
Geregistreerd: 24 september 2006
Berichten: 138
Standaard

Het treinverkeer zal zeker niet toenemen nu de bollebozen van de NMBS besloten hebben de parkings aan de stations niet langer gratis ter beschikking te stellen van de treinreizigers.
Sukkelaar13 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be