![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Shampooproducent Garnier is door het Parijse hof van beroep veroordeeld wegens racisme. Het bedrijf wou enkel blanke modellen voor demonstraties voor een campagne in de Franse grootwarenhuizen.
Garnier is een onderdeel van L'Oréal, 'swerelds grootste producent van verzorgingsproducten, dat onder meer de eigenaar is van The Body Shop. Garnier staat vooral bekend met zijn slogan 'Garnier, want je bent het waard'. Maar die geldt blijkbaar alleen voor blanke modellen. Want Garnier en een dochter van de interimreus Adecco die voor de aanwervingen instond, zijn veroordeeld tot een boete van 30.000euro elk. Daarbovenop krijgt de vzw SOS Racisme (die de klacht indiende) een schadevergoeding van 30.000euro. L'Oréal trekt naar cassatie en noemt de beslissing onbegrijpelijk, omdat het respect voor de mensen een fundamenteel principe van de groep zou zijn. SOS Racisme spreekt dan weer van een grote overwinning. 'L'Oréal heeft miljoenen uitgegeven aan reclamecampagnes om te tonen dat ze multicultureel zijn. Vandaag blijkt dit maar een maskerade te zijn.' Bleu, blanc, rouge De beschuldigingen dateren al van 2000. Garnier zocht toen promomeisjes die in de grootwarenhuizen reclame moesten maken voor zijn haarproducten van Fructis. Het wervingskantoor kreeg de opdracht meisjes te zoeken tussen de 18 en 22jaar, met een kledingmaat van 38 tot 42 én van het 'type BBR', codetaal voor 'bleu, blanc, rouge', de kleuren van de Franse vlag. Met andere woorden: de meisjes moesten er volledig autochtoon Frans uit zien. Tijdens het proces had L'Oréal nog proberen aanvoeren dat het enkel wou dat ze vlekkeloos Frans praatten, maar het onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes met ook maar één druppel niet-blank bloed bijna geen kans maakten. Het personeel van het wervingskantoor is dat ook zo komen vertellen op de rechtbank. De beschuldiging komt voor L'Oréal bijzonder ongelegen: het bedrijf kwam al in opspraak in Frankrijk door zijn banden met nazicollaborateurs. Stichter Eugène Schueller financierde voor de Tweede Wereldoorlog een nazistische poging tot staatsgreep. Tijdens de oorlog steunde hij stevig de collaboratie, met inbegrip van de wegvoering van joden. Toen de oorlogskansen keerden, ging hij in het verzet, waardoor hij later vrijuit ging. Maar zijn bedrijf bleef een toevluchtsoord voor gewezen collaborateurs die werk zochten. Jacques Corrèze, de kopman van de Franse oostfronters, werd bijvoorbeeld het hoofd van de Amerikaanse afdeling. (bm) http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=HL1EJS5O ************************************************** ****** Raar genoeg heb ik al verschillende malen een spotje gezien waarin specifieke crèmekes voor zwarten werden aangeprezen door... uiteraard een zwart model. Ooit heb ik me laten vertellen dat de bovenhuid bij zwarte mensen een andere samenstelling (dikker of zoiets) heeft dan bij witte mensen. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat men ook specifieke schoonheidsproducten kan aanbieden. Waarschijnlijk krijgen we in de toekomst haarproducten voor blonde mensen nu aangeprezen door een pikzwartharige aziate? (als ze uiteraard al niet van de markt worden genomen wegens "racistische haarkleur".)
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 juli 2007 om 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja een crèmeke voor een bruine huid kunnen ze misschien beter laten zien door een pekzwarte negering......
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Garnier is duidelijk genegerd, zou een oud-VB-klasgenoot van me zeggen.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klinkt zoals de toekomstige miss verkiezingen, waar ik als grote dikke baardaap ook aan mee mag doen.
Dus binnenkort, antiracistische waterstofperoxide, dat geen haar bleekt. Misschien een product te koop bij Oxfam?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 9 juli 2007 om 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() ik zie dat ik weer een leuke fout heb getypt... een negerin zal ook wel goed zijn ... al mag ze er uit zien om door een ringetje te halen...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Wat een onzin, schoonheidsproducten voor blanke meisjes gaan niet op donker vel en omgekeerd.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zou dit ook mogen?
"Geen kroeshaar meer met onze schampo "straight to the point"... en dat gepresenteerd door een kloon van Anke Vandermeersch.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder weet je ook niet of het haarproducten waren die specifiek voor blanke meisjes bedoeld waren? Of heb ik dat misschien ergens vergeten te lezen? Maw, jij velt oordeel na een krantenartikeltje van 50 lijntjes en de rechter die ervoor gestudeerd heeft na een lijvig dossier. Dan stel ik toch net dat ietsje meer vertrouwen in die laatste als het over rechtspraak gaat.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ging het hier in dit geval dan specifiek over crémes voor een blanke huid? Ik dacht thans gelezen te hebben dat het over een algemeen haarproduct ging, zonder dat daarbij gezegd werd dat het enkel voor blanke meisjes bruikbaar was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Pfff, laat dat bedrijf eens kiezen wie ze zelf willen
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Garnier, met haar natuurlijke ingrediënten en high tech technologie, biedt een complete collectie verzorgings- en schoonheidsproducten die een natuurlijke frisheid en een gevoel van welzijn geven. http://www.loreal.nl/_nl/_nl/market/...lic/index.aspx? Ik neem aan dat jij een zwart model wil om reclame te maken voor zonnebeschermingsproducten?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 juli 2007 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
het gaat niet om een tv-spotje, nog om een specifieke créme. het gaat om fructis shampoo, en die hun gamma richt zich niet tot eeb bepaalde haarkleur, noch tot een specifiek huidstype. die hebben shampoo tegen pellekes, voor gekleurd haar, voor fijn haar, etc. afkomst heeft daar gene zak mee te maken, wel de staat van je kapsel. bovendien gaat het om promomeisjes in een warenhuis. zij moeten bonnetjes uitdelen, of staaltjes, oid. zij moeten niet zelf het product opdoen. wederom is afkomst absoluut niet relevant. en zelfs indien ze een blond model nodig hebben, of een blank model, omdat het gaat om bv een shampoo voor blond haar of make-up die niet goed werkt op een donkere huid (want ja, dat bestaat), dan nog is het absoluut niet nodig om te vragen naar 'bleu, blanc, rouge'. dan vraag je een blondje of iemand met een lichte huid met de duidelijke vermelding dat het product dit vereist. dat is hier echter niet gebeurd. er is expliciet gevraagd naar autochtone meisjes, niet naar een blondje of naar iemand met lichte huid. dit is duidelijk discriminatie op basis van afkomst, wat in deze een zeer irrelevant criterium is. en blijkbaar vond de rechter, die idd het dossier idd iets beter kent zoals kay-gell zegt, dit ook. van mij mochten ze trouwens eveneens veroordeeld worden voor die andere idiote criteria, want die zijn eveneens discriminerend en compleet irrelevant. alsof iemand van 23 met maatje 44 gaan shampoo zou kunnen aanprijzen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Circe, lees eerst eens wat je c/p inplaats van verontwaardigd te doen terwijl je niet eens weet waar over het gaat. Uit je eigen c/p haal ik het volgende Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vind zelfs dat een kaalkop nog shampoo kan aanprijzen!
Dat bedoel je toch? De vraag is echter: wie zijn de klanten? Indien vb. in supermarkten uit de Parijse banlieus massaal Garnier gekocht wordt, ze daar zeker rekening mee houden. Echter, indien sommige bevolkingsgroepen (zeg ik het goed zo?) een totaal andere voorkeur hebben dan de Fructis producten (en zich vb. liever met henna-toestanden bezighouden), dan is het voor een producent noodzakelijk om in hun reclame diezelfde klant het idee te geven dat ze eruit gaan zien als de meisjes die dat product aanbieden. Of denk je dat het werkelijk een succes zal wezen indien iemand met een geel tandenkerkhof je zijn tandpasta wil aansmeren? Maar nee, ik zie het al, volgens sommigen moeten de Fructis producten worden aangeprezen door iemand.... met een hoofddoek!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 juli 2007 om 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar staat misschien ergens dat niet blanken lelijk of geen haar hebben? En waar staat dat het product voor blanken bestemd was? Citaat:
Nee, de vraag is waarom mag enkel een blank meisje de shampoo promoten terwijl daar geen enkele reden toe is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kom, probeer het nog eens. Laatst gewijzigd door Kay_ : 9 juli 2007 om 16:07. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() en als jij mij kan bewijzen wat de klanten zijn van fructis, dan kunnen we daar mss over verder praten. wat jij hier geeft zijn echter ongefundeerde speculaties waar ik geen geloof aan hecht. |
|
![]() |
![]() |