Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2007, 11:47   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard "Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen"

"Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen":
(Novum) - Nederlanders bestempelen crimineel gedrag van groepen Marokkanen onterecht als een product van hun cultuur. Ook wetenschappers maken die fout, stelt Jan Dirk de Jong dinsdag. De criminoloog promoveert volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Jong deed onderzoek naar Marokkaanse jongeren in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Volgens hem wordt crimineel gedrag van groepen Marokkaanse jongens vaak verklaard door de vechtersmentaliteit die hun ouders zouden hebben meegenomen uit het Rifgebergte. De onderzoeker bestrijdt dit.

De jongens voelen zich afgewezen doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong. Daardoor zijn zij sterker op elkaar aangewezen, wat groepsprocessen versterkt. "Hierdoor raken zij sneller verstrikt in onderlinge gedragsverwachtingen van hun straatcultuur, hetgeen kan uitmonden in onverwacht heftig delinquent groepsgedrag."

Bovendien ontstaan er 'versterkte loyaliteitsverwachtingen' binnen de groep en 'extreme vijandigheden naar buiten toe'. De reacties op hun gedrag worden ook nog aangewend om crimineel gedrag te gaan vertonen, zegt De Jong.

Volgens de promovendus zijn Nederlanders daarmee zelf verantwoordelijk voor het verhevigen van delinquent groepsgedrag en de ontwikkeling van een straatcultuur. Het groepsgedrag wordt ervaren als uitdagend en agressief. "We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als onze jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens."

einde citaat!

Maar waarom beschouwen de meeste Marokkanen zich nog steeds als Marokaan?

De onderzoeker zegt dat geen sprake is van onwil bij de Marokkaanse straatjongens, maar van 'knellende onmacht'. "Ze proberen gezichtsverlies te beperken door de indruk te wekken dat ze er zelf bewust voor kiezen zich delinquent te gedragen."
Oud 6 november 2007, 12:33   #2
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Je besluit mooi derk, een Marokkaan die echt wil noemt zich al lang geen Marokkaan maar Nederlander meer, maar die zien we dan ook niet natuurlijk.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 13:25   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Je besluit mooi derk, een Marokkaan die echt wil noemt zich al lang geen Marokkaan maar Nederlander meer, maar die zien we dan ook niet natuurlijk.
Dat zijn misschien zo'n 1 % van het totaal aantal Marokkanen. Ik heb wel het idee dat de Marokkaanse meiden het veel en veel beter doen dan hun broers.
Je ziet ze steeds meer op universiteitenm nadeel voor hen is het zoeken van een goede huwelijkspartner.
Oud 6 november 2007, 13:34   #4
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
"Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen":
(Novum) - Nederlanders bestempelen crimineel gedrag van groepen Marokkanen onterecht als een product van hun cultuur. Ook wetenschappers maken die fout, stelt Jan Dirk de Jong dinsdag. De criminoloog promoveert volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Jong deed onderzoek naar Marokkaanse jongeren in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Volgens hem wordt crimineel gedrag van groepen Marokkaanse jongens vaak verklaard door de vechtersmentaliteit die hun ouders zouden hebben meegenomen uit het Rifgebergte. De onderzoeker bestrijdt dit.

De jongens voelen zich afgewezen doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong. Daardoor zijn zij sterker op elkaar aangewezen, wat groepsprocessen versterkt. "Hierdoor raken zij sneller verstrikt in onderlinge gedragsverwachtingen van hun straatcultuur, hetgeen kan uitmonden in onverwacht heftig delinquent groepsgedrag."

Bovendien ontstaan er 'versterkte loyaliteitsverwachtingen' binnen de groep en 'extreme vijandigheden naar buiten toe'. De reacties op hun gedrag worden ook nog aangewend om crimineel gedrag te gaan vertonen, zegt De Jong.

Volgens de promovendus zijn Nederlanders daarmee zelf verantwoordelijk voor het verhevigen van delinquent groepsgedrag en de ontwikkeling van een straatcultuur. Het groepsgedrag wordt ervaren als uitdagend en agressief. "We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als onze jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens."
Wie neemt dat soort progressief gewauwel ernstig? Een Edina of een Eric Feremans misschien, en daarmee is dan ook alles gezegd.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 13:44   #5
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wie neemt dat soort progressief gewauwel ernstig? Een Edina of een Eric Feremans misschien, en daarmee is dan ook alles gezegd.
We zouden ook natuurlijk de stellingen van een niet tolerante partij serieus kunnen nemen hé.
Ik neem dit serieus ipv een goedkope populist die denkt dat de schuld enkel bij de buitenlanders ligt.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 13:49   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
We zouden ook natuurlijk de stellingen van een niet tolerante partij serieus kunnen nemen hé.
Ik neem dit serieus ipv een goedkope populist die denkt dat de schuld enkel bij de buitenlanders ligt.
Hier wordt de schuld dus min of meer afgewenteld op de houding van de autochtoon tov de Marokkaan. Dat vind ik een trap in de rug van al die mensen die dagelijks worden geconfronteerd met het geweld van deze groep.
Oud 6 november 2007, 13:52   #7
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Hier wordt de schuld dus min of meer afgewenteld op de houding van de autochtoon tov de Marokkaan. Dat vind ik een trap in de rug van al die mensen die dagelijks worden geconfronteerd met het geweld van deze groep.
Waar staat dan?
Er staat duidelijk ENKEL, maar het kwam u misschien beter uit omdat woordje over te slaan.
Oud 6 november 2007, 14:22   #8
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel als jij dit serieus neemt en je jezelf dus aansprakelijk acht, neem dan ook maar uw verantwoordelijkheid op om het boeltje dat je maakte zelf op te kuisen.
Oud 6 november 2007, 14:25   #9
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Wel als jij dit serieus neemt en je jezelf dus aansprakelijk acht, neem dan ook maar uw verantwoordelijkheid op om het boeltje dat je maakte zelf op te kuisen.
U wil waarschijnlijk niet lezen wat er staat.
Ik zeg dat het niet ENKEL de buitenlanders zijn, en een deel ook onze fout is.
U bevestigt u steeds weer dat u alleen die delen van de tekst interpreteert die u het beste uitkomen.
Oud 6 november 2007, 14:34   #10
Laya
Minister

Standaard

Citaat:

Als ik het goed begrijp willen vele autochtonen dat immigranten en/of hun hier geboren nakomelingen zich Belg (of Nederlander) zouden voelen.
We hebben dat gesprek thuis ook gehad. Ga ik mijn man ooit als Belg kunnen zien? Ook al zou hij onze nationaliteit hebben.
Ik ben eerlijk, nee.
Als jullie iemand zien met een Noord-Afrikaans, Arabisch uiterlijk, zien jullie dan een Arabier of gaan jullie er van uit dat het wel eens een Belg kan zijn?
Ik niet.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 14:39   #11
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
U wil waarschijnlijk niet lezen wat er staat.
Ik zeg dat het niet ENKEL de buitenlanders zijn, en een deel ook onze fout is.
quote]
Niet MIJN fout. Ik doe niet mee aan dat collectief schuldbesef dat men de autochtoon wil opleggen !

Laatst gewijzigd door Online : 6 november 2007 om 14:39.
Oud 6 november 2007, 14:40   #12
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp willen vele autochtonen dat immigranten en/of hun hier geboren nakomelingen zich Belg (of Nederlander) zouden voelen.
We hebben dat gesprek thuis ook gehad. Ga ik mijn man ooit als Belg kunnen zien? Ook al zou hij onze nationaliteit hebben.
Ik ben eerlijk, nee.
Als jullie iemand zien met een Noord-Afrikaans, Arabisch uiterlijk, zien jullie dan een Arabier of gaan jullie er van uit dat het wel eens een Belg kan zijn?
Ik niet.
Dat is voor iedereen anders, ik ken toch genoeg fransen van algerijnse afkomst die hun frans voelen ipv algerijn.
Tijd zal die dingen wel doen veranderen maar met een instelling en mening van sommige op dit forum gaat het er zeker niet makkelijker op worden.
Oud 6 november 2007, 14:41   #13
santos
Minister

Standaard

[quote=Online;3050581]
Citaat:

Niet MIJN fout. Ik doe niet mee aan dat collectief schuldbesef dat men de autochtoon wil opleggen !
Nee u doet mee aan het collectief beschuldigen en het rondbazuinen van onzin om haat te ontwikkelen.
U mag zelf kiezen welk het ergste is.
Oud 6 november 2007, 14:44   #14
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Omdat ze dat etiket opgekleefd krijgen, omdat een aantal Nederlandse aborigenes hen gewoon niet wil aanvaarden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 november 2007 om 14:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 14:46   #15
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Haat zaaien bij elke gelegenheid, d�*t doe je.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 november 2007 om 14:47.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 14:50   #16
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Haat zaaien bij elke gelegenheid, d�*t doe je.
Leg dat eens uit. Ik geef enkel mijn mening.
Blijkbaar heb jij het als linkse verzuurde het daar zeer moeilijk mee. Zie maar dat je niet agressief wordt, gefrustreerd ventje !
Oud 6 november 2007, 14:52   #17
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Omdat ze dat etiket opgekleefd krijgen, omdat een aantal Nederlandse aborigenes hen gewoon niet wil aanvaarden.
Dat etiket kleven ze zichzelf op. Niet alleen noemen ze zichzelf Marokkaan en blijven ze dat doen, ze leven ook als Marokkanen in Nederland en doen geen enkele moeite om zich aan te passen of de criminele reputatie van hun jongeren bij te stellen.
Ze oogsten wat ze zaaien.
Oud 6 november 2007, 14:52   #18
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Leg dat eens uit. Ik geef enkel mijn mening.
Blijkbaar heb jij het als linkse verzuurde het daar zeer moeilijk mee. Zie maar dat je niet agressief wordt, gefrustreerd ventje !
Een mening geven is niet gewoon de zin of de betekenis ervan omdraaien.
Oud 6 november 2007, 14:54   #19
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Dat etiket kleven ze zichzelf op. Niet alleen noemen ze zichzelf Marokkaan en blijven ze dat doen, ze leven ook als Marokkanen in Nederland en doen geen enkele moeite om zich aan te passen of de criminele reputatie van hun jongeren bij te stellen.
Ze oogsten wat ze zaaien.
Dat doen ze niet ENKEL zelf, ga eens met een groep autochtonen uit op een zaterdagavond en dan zul je vanzelf merken hoe dikwijls ze ergens niet binnen mogen. Wie kleeft er dan een etiket op wie?
Ze passen hun zeker aan maar voor u is aanpassen gelijk aan uw cultuur en herkomst wegsmijten.
Oud 6 november 2007, 14:56   #20
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mening geven is niet gewoon de zin of de betekenis ervan omdraaien.
Ik zei dat niemand dat progressief gewauwel uit de openingsstatement nog slikt, tenzij een handvol progressieven, die dan nog pogen een collectief schuldbesef aan te kweken.
Daar trap ik niet in en de meeste geestelijk gezonde andere mensen ook niet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be