Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2007, 23:05   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Doorbraak: één enkel neuron in staat tot complexe bewerking - wat nu?

De klassieke theorie over de hersenactiviteit stelt dat er minstens een netwerk van enkele duizende interagerende neuronen nodig is vooraleer complexe processen kunnen plaatsvinden, zoals het voelen van sensaties.

Die theorie ligt nu helemaal overhoop.

Wetenschappers hebben ontdekt dat één enkel neuron al complexe taken kan verrichten, zoals het doorgeven van sensaties. Informatie wordt ook verwerkt op verschillende plaatsen binnen eenzelfde neuron. Netwerkcapaciteit is dus geen voorwaarde voor zinvolle activiteit.

De wetenschappers ontdekten dat de activering van één enkel neuron bij een rat al de sensatie van aanraking kan doorgeven. De rat behoort tot een hogere diersoort, net zoals de mens behoort ze tot de zoogdieren. De bevindingen kunnen dus doorgetrokken worden naar de mens.

Deze doorbraak stelt ons natuurlijk voor allerlei maatschappelijke, ethische en filosofische problemen.

Gaan we naar nog maar eens een rondje "dieper graven"? Van netwerk tussen neuronen, naar netwerk binnen enkelvoudige neuronen?

Single brain cell's power shown
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7151920.stm

Laatst gewijzigd door C2C : 24 december 2007 om 23:06.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 01:20   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Als er nog één neuron in mijn hersenen overblijft mag ik mij dus een gelukkig en verstandig mens blijven prijzen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 11:22   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Poeh, dat wist ik al lang.

Er zijn hier heel wat forumgangers, overigens aardige mensen, die met slechts één hersensel, toch kunnen doen alsof ze normaal funktioneren in onze toch ingewikkelde maatschappij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 11:26   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Deze doorbraak stelt ons natuurlijk voor allerlei maatschappelijke, ethische en filosofische problemen.
Zoals?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 12:51   #5
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zoals?
Zoals de vraag of we niet veel voorzichtiger moeten zijn met te snelle conclusies over de complexiteit van de hersenen.

Zoals de vraag of er niet een soort 'oneindigheidsfactor' zelf in de hersenen zit (van theorie over netwerkt tussen neuronen, naar theorie over netwerk binnen neuronen, naar welke volgende theorie...?) en hoe die vraag zich verhoudt met het metafysische.

Zoals de vraag naar waar het sensitieve leven stopt en waar het begint. Welke lagere diersoorten zijn volwaardig sensitieve levensvormen?

Vragen over euthanasie.

Vragen over de ethiek van dierproeven.

Vragen over God.

Vragen over het transhumanisme en hoe zich dat verhoudt tot de theorie over hoe neuronen en breinfuncties werken.

Om er maar enkele te noemen.

Laatst gewijzigd door C2C : 25 december 2007 om 12:52.
Oud 25 december 2007, 17:41   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zoals men ooit in de gaten kreeg dat er op een lager niveau dan de protonen en neutronen binnen een atoomkern nog een ganse wereld ligt....zo is er nog veel werk aan de winkel bij het neuronenonderzoek...

meer is er niet aan

noot: software die zich gedraagt als een neuronennetwerk (die dus wel volgens bepaalde regels verbindingen legt,maar waarvan de programmeur zelf de consequenties niet meer kan overzien) is al algemeen in gebruik in "lerende" toepassingen,mogelijk ook op onze PC-kes...is dat dan "leven"?

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2007 om 17:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2007, 18:45   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals de vraag of we niet veel voorzichtiger moeten zijn met te snelle conclusies over de complexiteit van de hersenen.
^ relevant

v wtf?

Citaat:
Zoals de vraag of er niet een soort 'oneindigheidsfactor' zelf in de hersenen zit (van theorie over netwerkt tussen neuronen, naar theorie over netwerk binnen neuronen, naar welke volgende theorie...?) en hoe die vraag zich verhoudt met het metafysische.

Zoals de vraag naar waar het sensitieve leven stopt en waar het begint. Welke lagere diersoorten zijn volwaardig sensitieve levensvormen?

Vragen over euthanasie.

Vragen over de ethiek van dierproeven.

Vragen over God.

Vragen over het transhumanisme en hoe zich dat verhoudt tot de theorie over hoe neuronen en breinfuncties werken.

Om er maar enkele te noemen.
Oud 28 december 2007, 15:10   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De klassieke theorie over de hersenactiviteit stelt dat er minstens een netwerk van enkele duizende interagerende neuronen nodig is vooraleer complexe processen kunnen plaatsvinden, zoals het voelen van sensaties.
Afzonderlijke neuronen hebben altijd al op sensaties gereageerd, en dat wisten we allang.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 15:56   #9
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Afzonderlijke neuronen hebben altijd al op sensaties gereageerd, en dat wisten we allang.
Waarom hebt ge dat dan niet gepubliceerd in Nature?
Oud 28 december 2007, 16:00   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom hebt ge dat dan niet gepubliceerd in Nature?
Ik liep eens langs een labotafel met een strijkje van een neuron op een template, en dat neuron reageerde op mijn aanwezigheid! (Te merken op een lichte trilling in de voltmeter).
De laborante, waarmee ik toen (op dezelfde tafel) vrijde, had die reactie al gepubliceerd...

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2007 om 16:03.
Oud 28 december 2007, 16:11   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik liep eens langs een labotafel met een strijkje van een neuron op een template, en dat neuron reageerde op mijn aanwezigheid! (Te merken op een lichte trilling in de voltmeter).
De laborante, waarmee ik toen (op dezelfde tafel) vrijde, had die reactie al gepubliceerd...
Maar weet je dan niet dat seks hebben tussen de petri-schaaltjes heel slecht is? Dat zorgt voor contaminatie. In uw geval mag ik er niet aan denken wat voor een bacterieënpoel dat daar geweest moet zijn.

Het verbaast me niks dat ze bij Nature uw avontuurtje maar ondermaats vonden.
Oud 28 december 2007, 16:16   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar weet je dan niet dat seks hebben tussen de petri-schaaltjes heel slecht is? Dat zorgt voor contaminatie. In uw geval mag ik er niet aan denken wat voor een bacterieënpoel dat daar geweest moet zijn.

Het verbaast me niks dat ze bij Nature uw avontuurtje maar ondermaats vonden.
Ik weet niet in hoeverre ze met mijn besmettingen haar artikel gecontamineerd heeft.
Er bestaat in elk geval geen enkel afzonderlijk neuroon dat in zijn schaaltje bij zulk gedrag olympisch onverschillig blijft.
Oud 28 december 2007, 16:17   #13
eno2
Banneling

Standaard

Neuron, bedoel ik.
Oud 28 december 2007, 16:24   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet in hoeverre ze met mijn besmettingen haar artikel gecontamineerd heeft.
Er bestaat in elk geval geen enkel afzonderlijk neuroon dat in zijn schaaltje bij zulk gedrag olympisch onverschillig blijft.
Maar niemand wil uw olympische prestatie onderschatten hoor. Dat minderwaardigheidsgevoel is nergens goed voor. De neuronen weten wat er gebeurd is - daar kunt ge toch vrede mee nemen?

Wel interessant blijft het feit dat:
Citaat:
Whereas stimulation of putative excitatory neurons led to weak biases towards responding, stimulation of putative inhibitory neurons led to more variable and stronger sensory effects.
Oud 28 december 2007, 17:03   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Whereas stimulation of putative excitatory neurons led to weak biases towards responding, stimulation of putative inhibitory neurons led to more variable and stronger sensory effects
.
Hoewel ik niet zeker ben of ik het wel helemaal goed begrijp, concludeer ik toch, zoals altijd opportunistisch, dat dit geen contra-indicatie kan zijn voor het verder ontwikkellen van een technisch correcte bekkenbodemspierbeweging.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be