Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2007, 23:23   #1
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard Eén op vier verslaafd aan cannabis

Citaat:
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=UH1C7L1G

dank u paars. Lijkt me een mooie topic voor een "debat" met gui
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:20   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=UH1C7L1G

dank u paars. Lijkt me een mooie topic voor een "debat" met gui
Dit is echt een gigantische ramp, zeker nu de wetenschap steeds duidelijker aanwijzingen vindt dat cannabis psychoses triggert.

We moeten hier keihard tegen optreden, op alle mogelijke manieren. Er zijn voldoende redenen, zoals ook in deze thread ten overvloede aangebracht:

Cannabis tast brein-centrum aan, veroorzaakt psychoses
http://forum.politics.be/showthread.php?t=88643

We hebben al zo weinig jongeren en als die hun brein nu ook al naar de vaantjes helpen, is het met België binnenkort gedaan. Ge kunt echt niks aanvangen met demente bejaarden en psychotische jongeren alleen.

In naam van het Algemeen Belang eis ik onmiddellijk maatregelen van de volgende regering.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2007 om 00:22.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:23   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.

Dat is geen enkel probleem. Het gaat dan zuiver om een verschuiving van de ene drugs naar een andere.
Toon eerst eens aan dat het drugsgebruik tout court is gestegen, dán is er een probleem.

Verder heeft de overheid zich niet te moeien met het (soft) drugsgebruik van zijn burgers. Het enige wat een overheid moet doen is zorgen dat - als de burger het wilt - de kwaliteit in orde is en dat de burger goed geïnformeerd is.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:25   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=UH1C7L1G

dank u paars. Lijkt me een mooie topic voor een "debat" met gui
Misselijkmakend Ze zouden beter keihard optreden tegen dit drugsgebruik ipv het te toleren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:26   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Misselijkmakend Ze zouden beter keihard optreden tegen dit drugsgebruik ipv het te toleren.
Laten we die mensen in de cel gooien.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:28   #6
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

"Politici zenden een verkeerd signaal uit door cannabisgebruik te banaliseren', waarschuwt Vandevelde nog. 'Als een Van Quickenborne zegt dat een jointje geen kwaad kan, heeft hij misschien gelijk voor de grote groep van jongeren die haar cannabisgebruik onder controle heeft."

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 mei 2007 om 00:28.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:28   #7
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.

Dat is geen enkel probleem. Het gaat dan zuiver om een verschuiving van de ene drugs naar een andere.
Toon eerst eens aan dat het drugsgebruik tout court is gestegen, dán is er een probleem.

Verder heeft de overheid zich niet te moeien met het (soft) drugsgebruik van zijn burgers. Het enige wat een overheid moet doen is zorgen dat - als de burger het wilt - de kwaliteit in orde is en dat de burger goed geïnformeerd is.
De overheid hoeft zich wel te moeien, zeker wanneer het om een keiharde drugs als cannabis gaat.

Die jongeren hebben later één kans op twee om psychotisch te worden en niet meer te kunnen functioneren. Dat gaat de schatkist gigantisch veel geld kosten, geld dat we beter zouden kunnen gebruiken om armoede aan te pakken, om ons sociaal stelsel te versterken, om meer immigranten aan te trekken om de vergrijzing te overbruggen en om aan ontwikkelingshulp te doen.

De overheid moet hier onmiddellijk een eind aan maken. En ze moet zichzelf en de Nederlandse regering er toe dwingen haar absurde gedoogbeleid ongedaan te maken. Wat is dat nu voor onzin: ge moogt wel keiharde psychoses-veroorzakende drugs voor eigen gebruik op zak hebben, maar er niks van telen of dealen. Hypocriet, achterlijk en levensgevaarlijk. Gewoon compleet afschaffen die handel.

En vervangen door niet schadelijke drugs. Zoals meditatie en sex.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2007 om 00:29.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:28   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Laten we die mensen in de cel gooien.
Dat zou idd meer gepast zijn. De meerderheid van de welvarende landen hanteert zo'n aanpak tegenover drugsgebruikers.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:29   #9
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De overheid hoeft zich wel te moeien, zeker wanneer het om een keiharde drugs als cannabis gaat.

Die jongeren hebben later één kans op twee om psychotisch te worden en niet meer te kunnen functioneren. Dat gaat de schatkist gigantisch veel geld kosten, geld dat we beter zouden kunnen gebruiken om armoede aan te pakken, om ons sociaal stelsel te versterken, om meer immigranten aan te trekken om de vergrijzing te overbruggen en om aan ontwikkelingshulp te doen.

De overheid moet hier onmiddellijk een eind aan maken. En ze moet zichzelf en de Nederlandse regering er toe dwingen haar absurde gedoogbeleid ongedaan te maken. Wat is dat nu voor onzin: ge moogt wel keiharde psychoses-veroorzakende drugs voor eigen gebruik op zak hebben, maar er niks van telen of dealen. Hypocriet, achterlijk en levensgevaarlijk.
bron?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:29   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Laten we die mensen in de cel gooien.
en hoe gaat gij dat controleren, al die huiskamers en studentenkoten?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:30   #11
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

hoog tijd om die fantasietjes van paars ongedaan te maken.
(soft) drugs moet dringend terug gecriminaliseerd worden. Geen geduld meer.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:31   #12
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
bron?
In a second study, a team from Yale University administered THC intravenously. Even at relatively low doses, they found 50% of healthy volunteers began to show symptoms of psychosis.

Cannabis 'disrupts brain centre'
Scientists have shown how cannabis may trigger psychotic illnesses such as schizophrenia.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6606931.stm
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:31   #13
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hoog tijd om die fantasietjes van paars ongedaan te maken.
(soft) drugs moet dringend terug gecriminaliseerd worden. Geen geduld meer.
hoog tijd om dat stereotiepe hokjesdenken eruit te krijgen.

ben ik nu "ne linkse rakker" ofzo?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:33   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

hoe komt het dan, C2C, dat ik bij mijn (en ik mag toch wel zeggen: vrij brede) vriendenkring geen enkele psychopaat heb zitten? hoewel de meesten af en toe wel marihuana roken?
btw, ik heb het over studenten, en néen geen "studenten" die hun eerste jaar pol&soc voor de derde keer opnieuw doen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 mei 2007 om 00:33.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:34   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hoog tijd om die fantasietjes van paars ongedaan te maken.
(soft) drugs moet dringend terug gecriminaliseerd worden. Geen geduld meer.
Gemeenschapsdienst of (enkele maanden) jeugddetentie zijn volgens mij een geschikte sanctie voor het gebruik/bezit van cannabis.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:35   #16
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

ben ik nu "ne linkse rakker" ofzo?
weet ik veel, het zal me worst wezen eerlijk gezegd.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:36   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De overheid hoeft zich wel te moeien, zeker wanneer het om een keiharde drugs als cannabis gaat.

Die jongeren hebben later één kans op twee om psychotisch te worden en niet meer te kunnen functioneren. Dat gaat de schatkist gigantisch veel geld kosten, geld dat we beter zouden kunnen gebruiken om armoede aan te pakken, om ons sociaal stelsel te versterken, om meer immigranten aan te trekken om de vergrijzing te overbruggen en om aan ontwikkelingshulp te doen.

De overheid moet hier onmiddellijk een eind aan maken. En ze moet zichzelf en de Nederlandse regering er toe dwingen haar absurde gedoogbeleid ongedaan te maken. Wat is dat nu voor onzin: ge moogt wel keiharde psychoses-veroorzakende drugs voor eigen gebruik op zak hebben, maar er niks van telen of dealen. Hypocriet, achterlijk en levensgevaarlijk. Gewoon compleet afschaffen die handel.

En vervangen door niet schadelijke drugs. Zoals meditatie en sex.
1 op 2 kans voor alle jongeren?
Nee. Alle jongeren die een verkeerd drugsgebruik hebben.

En je kan dat verbieden. Je kan dat proberen, in elk geval. Herinner je nog de drooglegging in de VS? Dat soort gevolgen ga je dan 'weer' hebben. Je kan niet iedereen redden. Dat is onmogelijk. Je kan niet naar een statistiek zijn en zeggen 'daar moeten we sowieso iets aan doen'. Anders zoek ik even op hoeveel mensen sterven door een champagnekurk. (Dat was een belachelijk hoog getal, voor zoiets banaals.) Laten we dat dan ookv erbieden.

Of flippo's in pakken chips.

En zoals je zegt. Dat gaat geld kosten. Daarom moet je ook zorgen dat mensen geen eindeloze put van geld worden. Maximumfactuur op zaken waar mensen objectiveerbaar zelf aan kunnen doen. Niet?

En het gedoogbeleid zorgt dat de politie zich kan focussen op belangrijkere misdaden.
Want het is héél leuk om te zeggen 'we verbieden dat'. Maar de hoeveelheid geld en manschappen die je dan tegen zo'n repressiebeleid moet smijten, is naar alle waarschijnlijkheid niet in verhouding. En dan nóg is de effectiviteit ten zeerste betwijfelbaar.

Denk na. Om dat te doen moet je eerst elke vorm van idealisme opgeven.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:37   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
en hoe gaat gij dat controleren, al die huiskamers en studentenkoten?
Zie eerdere post. Het heet ironie.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:37   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hoog tijd om dat stereotiepe hokjesdenken eruit te krijgen.

ben ik nu "ne linkse rakker" ofzo?
Awel zie, ik beschouw mij zelf heel pretentieus als ne stalinist (dat wil zeggen, nogal rechts in het extreem-linkse kamp) en ik ben rabiaat tegen elke vorm van drugs die psychische, economische of sociale schade berokkent, weze het kapitalisme, opium of cannabis voor het volk.

Cocaine en heroine veroorzaken duizende dode arme boeren in Colombia en Afghanistan, veroorzaakt oorlog, dood en vernieling. Cannabis zorgt voor vernietigde geesten, weggesmeten talent en productiviteit, etc... dat vergif moet weg.

Er zijn genoeg alternatieve psychologische truuks om mensen te laten ontspannen of ne kick te bezorgen, zonder dat daar gevaarlijke chemische rommel aan te pas moet komen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:39   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Awel zie, ik beschouw mij zelf heel pretentieus als ne stalinist (dat wil zeggen, nogal rechts in het extreem-linkse kamp) en ik ben rabiaat tegen elke vorm van drugs die psychische, economische of sociale schade berokkent, weze het kapitalisme, opium of cannabis voor het volk.

Cocaine en heroine veroorzaken duizende dode arme boeren in Colombia en Afghanistan, veroorzaakt oorlog, dood en vernieling. Cannabis zorgt voor vernietigde geesten, weggesmeten talent en productiviteit, etc... dat vergif moet weg.

Er zijn genoeg alternatieve psychologische truuks om mensen te laten ontspannen of ne kick te bezorgen, zonder dat daar gevaarlijke chemische rommel aan te pas moet komen.
Cannabis is idd chemische rommel.

Jij moet niet zeggen hoe andere mensen zich moeten amuseren. En geef mensen eens het recht zichzelf pijn te doen. Je kan niet iedereen beschermen tegen zijn eigen keuzes.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be