Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2008, 20:23   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Vals beschuldigde verkrachter komt na 27 jaar vrij door DNA-bewijs

Straf, dit:
Citaat:
After nearly 27 years in prison for a rape he did not commit, Charles Chatman walked free on Thursday, the 15th wrongfully convicted prisoner in Dallas County to be exonerated by DNA testing since 2001.

http://www.nytimes.com/2008/01/04/us/04dna.html
Op TV erbij gehoord dat de advocaat van die man zegt dat er in Texas nog duizenden onschuldigen achter de tralies zitten, vooral zwarten en latinos.

Samen met een paar vrijgekomen vals-beschuldigden heeft die advocaat een vereniging gesticht om alles in het werk te stellen om met DNA-bewijs deze mensen vrij te krijgen.

De man pleit voor preventieve DNA-profiling - alle mensen moeten hun genetisch materiaal in een database laten opslaan - en een wet die valse beschuldigingen strafbaar stelt.

Zo'n DNA-database zou valse beschuldigers afschrikken en het racisme in de VS naar beneden halen, want zwarten en latinos vals beschuldigen van de meest gruwelijke misdaden is daar een traditie.

Big Brother dus om racisme te temperen? Moeilijk maar toch interessant idee.

Uiteraard is voor vele Amerikanen, zo gesteld op "vrijheid" en "small government", het idee van zo'n DNA database totaal ondenkbaar.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 januari 2008 om 20:27.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 20:38   #2
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Een DNA-database aanleggen heeft niks te maken met Bigbrother-toestanden.

Het zou in het belang zijn voor de algemene bevolking.

En het idee is helemaal niet ondenkbaar indien de database -en zo zal het wel- enkel door bevoegde personen geconsulteerd zouden worden.

(Trouwens, er is min of mer al een database, door alle personen die hun dna afgeven aan wetenschappelijke instellingen om na te gaan van welke vd 7 stammoeders zij afstammen.)
Oud 5 januari 2008, 20:47   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Ik las het, j�*: niet te geloven hoe weinig de plaatselijke krantensites erover schrijven. Deze heeft het nu:
http://www.dallasnews.com/sharedcont...2.3775b72.html

Citaat:
He is 47 years old now. He hasn't been free of state custody since Ronald Reagan was inaugurated as president in January 1981. He will have to relearn how to use a knife or fork to cut his food. He had not seen a cellular telephone until he called his family Wednesday to tell them the news that he had been cleared.
Normaal zou hij ginds voor verkrachting terdoodveroordeeld en terechtgesteld zijn: iets om de VB-fans van doodstraf te doen nadenken? Waarschijnlijk niet

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 20:52.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 20:49   #4
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
...

De man pleit voor preventieve DNA-profiling - alle mensen moeten hun genetisch materiaal in een database laten opslaan - en een wet die valse beschuldigingen strafbaar stelt.

...
Ik dénk dat het tweede: het strafbaar stellen van klaarblijkelijk valse beschuldigingen, een héél pak efficiënter is dan die DNA-database. Een DNA-test kan je immers altijd nog uitvoeren; heb je helemaal geen databank voor nodig.

Big brother wordt er bij de baard bijgesleurd... Maarja, fasco's hebben iets met 'total control', niet C2C ?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 21:04   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Beide voorstellen zijn schandalig...
Komaan: 'het is verboden iemand aan te klagen'...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 21:05   #6
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik dénk dat het tweede: het strafbaar stellen van klaarblijkelijk valse beschuldigingen, een héél pak efficiënter is dan die DNA-database. Een DNA-test kan je immers altijd nog uitvoeren; heb je helemaal geen databank voor nodig.

Big brother wordt er bij de baard bijgesleurd... Maarja, fasco's hebben iets met 'total control', niet C2C ?
Ik vermoed dat het probleem van valse beschuldigingen een druppel op een hete plaat is vergeleken met wat openbare aanklagers allemaal uitspoken.

Ik ken iemand die met een aantal mensen werd opgepakt. Door een toeval bevond de man zich ten tijde van de misdaad 150 km van de plaats van het delict, en hij kon dat bewijzen daar hij daar gefilmd werd door de securitycamera's. Uiteraard werd de man vrijgelaten door de rechter van de eerstvolgende raadkamer.

6 maand later werd hij door de procureur instaat van beschuldiging gesteld - bij monde van de raadkamer en hij moest voorkomen voor feiten waarvan bewezen was dat hij er niets mee te maken had. Toen de rechtbank de man vrijsprak ging de procureur in beroep en dat beroep is nog steeds hangende.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 22:03   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja het zijn straffe mannen, ook hier. Ooit moest ik eens een document ondertekenen dat ik een bepaald iemand "niet kende".
Ge moet er maar opkomen nietwaar?
En er mee weg geraken, wat hun ook altijd lukt trouwens.
Oud 5 januari 2008, 22:09   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Hier is al direct de "Texasevidence" tegen hem: 100% normaal dat die schuldig werd bevonden, volgens plaatselijke normen: hij had zijn huid tégen...
http://www.dallasnews.com/sharedcont...2.3775b72.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 22:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 22:38   #9
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Akkoord hoor, de DNA database lijkt om die redenen overbodig. Ik ben trouwens de eerste om alle vormen van biometrische informatiegaring tegen te gaan, inclusief iris-scans, vingerafrukken en DNA. Een foto en een identiteitskaart mag volstaan.

Dat gezegd zijnde, het probleem ligt anders wel een beetje genuanceerder: het DNA materiaal in kwestie was oud, en er kon maar één staal van getrokken worden. Het was dus de laatste kans voor die man. Mocht het staal vernietigd zijn geworden tijdens de test, dan had hij zichzelf nooit meer vrijgekregen.

Volgens de advocaat wordt er in Texas roekeloos omgesprongen met DNA-materiaal en wordt het soms zelfs niet toegelaten in processen door plaatselijke rechters, die gewoon bevooroordeeld zwarten opsluiten. Stalen vergaan en elk bewijs verdwijnt daarmee.

Een duidelijke DNA-database zou onmiddellijke testing van stalen gevonden op de plaats van delict, toelaten, wat de kans op vernietiging van bewijsmateriaal zou verkleinen.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 januari 2008 om 22:39.
Oud 5 januari 2008, 22:42   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Beide voorstellen zijn schandalig...
Komaan: 'het is verboden iemand aan te klagen'...
Nee, het voorstel is: "het is verboden iemand vals te beschuldigen, uit wat voor motief dan ook". Dus: als ge iemand vals beschuldigt, en ge wordt gepakt, en de verdediging kan uw aanklacht omkeren en van u een beschuldigde maken, en vervolgens bewijzen dat ge iemand vals hebt beschuldigd om wat voor smerig motief dan ook, dan vliegt ge den bak in.

Die arme neger heeft 27 jaar van zijn leven verloren, omdat de vrouw die hem aanklaagde hem niet kon uitstaan: hij was haar buurman.

Die vrouw krijgt geen enkele straf, terwijl ze goed wist dat ze die man vals beschuldigde (althans, dat denkt zijn verdediging).

Voor mijn part mag die vrouw serieus den bak in als inderdaad kan aangetoond worden dat ze er zich bewust van was dat ze die arme stakker vals beschuldigde.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 januari 2008 om 22:43.
Oud 5 januari 2008, 22:51   #11
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Vijf dollar sekstaks in Texaanse clubs

Klanten van seksclubs in Texas moeten vanaf 1 januari 5 dollar "paalbelasting" betalen. De opbrengst gaat naar projecten voor slachtoffers van seksmisdrijven. De overheid verwacht jaarlijks zo'n dertig miljoen euro te incasseren van lapdance-klanten.

De 151 clubeigenaren in Texas vrezen dat de klanten wegblijven. De bazen zeggen dat ze al heel 'sociaal' bezig zijn: met de opbrengsten kunnen de meisjes een opleiding betalen.

... Eignaardig toch dat ik net deze vond
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 22:55   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het voorstel is: "het is verboden iemand vals te beschuldigen, uit wat voor motief dan ook". Dus: als ge iemand vals beschuldigt, en ge wordt gepakt, en de verdediging kan uw aanklacht omkeren en van u een beschuldigde maken, en vervolgens bewijzen dat ge iemand vals hebt beschuldigd om wat voor smerig motief dan ook, dan vliegt ge den bak in.

Die arme neger heeft 27 jaar van zijn leven verloren, omdat de vrouw die hem aanklaagde hem niet kon uitstaan: hij was haar buurman.

Die vrouw krijgt geen enkele straf, terwijl ze goed wist dat ze die man vals beschuldigde (althans, dat denkt zijn verdediging).

Voor mijn part mag die vrouw serieus den bak in als inderdaad kan aangetoond worden dat ze er zich bewust van was dat ze die arme stakker vals beschuldigde.
Onmogelijke rechtsconsequenties die daaruit volgen...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 23:02   #13
Geert C

Standaard

Citaat:
Dat is nu al strafbaar want dat is meineed. Probleem is het vervolgingssysteem. De openbare aanklagers houden van op het moment dat iemand aangeklaagd wordt vol dat hij schuldig is, zelfs als het tegendeel bewezen is en ze nadien vrijgesproken worden. Het toegeven dat ze fout waren en mensen die valse verklaringen aflegden oppakken voor meineed zou gezichtsverlies zijn omdat ze destijds hebben verkondigd dat die mensen de waarheid spraken. Ze willen vermijden dat die flater terug onder de aandacht van het publiek gebracht wordt (openbare aanklagers worden in veel gevallen verkozen) en dus zwijgen ze erover en wordt niemand gestraft voor meineed.

Er is een aantal maanden terug een zeer interessant boek gepubliceerd over de problemen met het Amerikaanse openbare ministerie dat ik al een tijdje probeer te vinden in België. Sommige toestanden zijn echt hallucinant.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 januari 2008 om 23:03.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 23:02   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Onmogelijke rechtsconsequenties die daaruit volgen...
Zoals?

Zoudt ge dat niet kunnen modelleren op de bestaande regels die toelaten iemand aan te klagen wegens "roekeloos geding"?

Iemand die roekeloos een proces aanspant kan daarvoor gepenaliseerd worden.

Da's wel geen strafrecht, maar 't zou als model kunnen dienen.

Enfin, ik ken heel weinig van recht, dus ik kan hier weinig zinnigs over zeggen. Maar wanneer écht blijkt dat iemand een persoon vals beschuldigt uit laffe motieven, en daar iemand echt voor achter de tralies gaat, dan krullen mijn teenharen toch echt van ambetantigheid. Zoiets moet toch bestraft worden, zeker wanneer daar (zoals dikwijls in Texas) racistische motieven achterzitten.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 januari 2008 om 23:04.
Oud 5 januari 2008, 23:15   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat is nu al strafbaar want dat is meineed.
Ah voil�*.

Citaat:
Probleem is het vervolgingssysteem. De openbare aanklagers houden van op het moment dat iemand aangeklaagd wordt vol dat hij schuldig is, zelfs als het tegendeel bewezen is en ze nadien vrijgesproken worden. Het toegeven dat ze fout waren en mensen die valse verklaringen aflegden oppakken voor meineed zou gezichtsverlies zijn omdat ze destijds hebben verkondigd dat die mensen de waarheid spraken. Ze willen vermijden dat die flater terug onder de aandacht van het publiek gebracht wordt (openbare aanklagers worden in veel gevallen verkozen) en dus zwijgen ze erover en wordt niemand gestraft voor meineed.

Er is een aantal maanden terug een zeer interessant boek gepubliceerd over de problemen met het Amerikaanse openbare ministerie dat ik al een tijdje probeer te vinden in België. Sommige toestanden zijn echt hallucinant.
En nog eens: voil�*.

Het probleem zou dus in feite met de bestaande regels moeten kunnen worden opgelost.

Maar het ligt dus aan de wil van de rechters.

Dat was trouwens de rode draad door dit verhaal: de zwarte man had het geluk de énige rechter in heel Texas te hebben die écht begaan is met zijn zaken, en op de hoogte is van de vele valse beschuldigden.

Ontroerend om te zien hoe die rechter, bij de vrijspraak, de ex-vals-beschuldigde opriep zich naar de zaal te keren en de mensen beval te applaudiseren (heel Hollywood-achtig, maar echt ontroerend; die neger kon voor het eerst in zijn leven effe weer lachen). De rechter is daarna ook met die arme stakker gaan eten en heeft zelfs getrakteerd. Zo zou dat moeten: menselijke rechtspraak.
Oud 5 januari 2008, 23:16   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Amai, dat vind ik zwaren toebak.

Zolang van je vrijheid beroofd, voor iets dat ie niet gedaan heeft. Zolang in de gevangenis, en daar bovenop "niemand je gelooft".

Een zware blaam voor Amerikaanse justitie, en de Amerikaanse samenleving.

Toont maar aan hoe belangrijk een onafhankelijke en eerlijke justitie is.
En het prinsipe dat bij de minste twijfel, je vrijgesproken moet worden. Liever 9 echte daders los laten lopen, dan te riskeren om 1 onschuldige te veroordelen.

Mijn vingerafdrukken en mijn DNA mogen ze afnemen als ik verdacht word van iets.
En dus mogen ze die gegevens nu reeds hebben: vanaf ze me verdenken, weten ze van de eerste keer zonder dat ze mij moeten komen lastig vallen dat ze verkeerd zijn.
En voor andere mensen die wel krimineel zijn: als preventief hun DNA beschikbaar is voor het gerecht, is er een dikke kans dat ze vlugger gepakt worden.

Valse beschuldigingen strafbaar stellen: is iemand vals beschuldigen geen belediging?
Je mag natuurlijk niet verzeilen in het afschrikken van mogelijke getuigen ... het strafbaar stellen moet beperkt worden tot iemand vals beschuldigen met opzet hem te schaden of uit grove lichtzinnigheid.

Justitie is tegelijk zo eenvoudig: "eerlijkheid en zin voor maat" en zo moeilijk "geen oneerlijkheid en geen zin voor onmaat".

Tegelijk moet ik hier denken aan blokkers die ongenuanseerde oproepen uitkramen, maar ook aan een te lakse justitie, die die oproepen juist in de hand werkt.
Ook moet ik denken aan het feit dat men het proses tegen het blok dan in handen geeft van een rechter die beklad is met een zweem van partijdigheid.

En komen gedachten in mijn hoofd: het wordt tijd voor de eerste zwarte president van de joe naait het steeds.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 23:24   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu al strafbaar want dat is meineed. Probleem is het vervolgingssysteem. De openbare aanklagers houden van op het moment dat iemand aangeklaagd wordt vol dat hij schuldig is, zelfs als het tegendeel bewezen is en ze nadien vrijgesproken worden. Het toegeven dat ze fout waren en mensen die valse verklaringen aflegden oppakken voor meineed zou gezichtsverlies zijn omdat ze destijds hebben verkondigd dat die mensen de waarheid spraken. Ze willen vermijden dat die flater terug onder de aandacht van het publiek gebracht wordt (openbare aanklagers worden in veel gevallen verkozen) en dus zwijgen ze erover en wordt niemand gestraft voor meineed.

Kan iemand die partij is in een zaak, vb. het slachtoffer, "gedwongen" of zelfs maar "gevraagd" worden onder eed een verklaring af te leggen ?
Waar zitten de juristen op dit forum?

't is begot wel dansen op een slappe koord: een vrouw wordt verkracht, en de dader van dat misdrijf gaat haar de duvel aandoen door haar verklaringen in twijfel te trekken;
en anderzijds: er zijn zogenaamde slachtoffers die iemand gewoonweg vals beschuldigen ...
kijk vooral maar naar de smerige verwijten in echtscheidingszaken
(of voor de heel ouden onder ons: de affaire notaris X)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 23:25   #18
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hola ... niet te veel zaken door elkaar halen hier.

Meineed kan je pas plegen wanneer je onder ede willens en wetens leugens verkoopt. Meineed is daarom ook vrij lastig te bewijzen. (meestal enkel via vermoedens) Als ik klacht ga neerleggen bij de politie dan doe ik dat 'voor zover ik me kan herinneren' of 'gegeven de omstandigheden zus of zo...'. Ik ga uiteraard NOOIT zweren dat iemand met vaste stelligheid de dader moet zijn. (als ik daar ook niet 100% zeker van [kan] zijn) Daar heb je nu advocaten voor... om je te behoeden voor meineed. Maar ondertussen zit de 'vermoedelijke' dader wel achter de tralies in voorlopige hechtenis of... kan hij zelfs via dat kroongetuigenis effectief veroordeeld zijn. De beoordeling van zo'n getuigenis is immers een feitenkwestie. (Cassatie spreekt zich daar bvb. niet over uit als er geen procedurefouten zijn gemaakt)

Het probleem zit inderdaad in de strafvordering door het O.M. En in de USA hebben de DA's (openbare aanklagers) nog een politiek programma in het oog te houden; velen onder hen worden 'democratisch' verkozen. Reden waarom ik vlakaf tegen die perversie van 'democratie' in de rechterlijke macht ben. (maar da's een andere discussie)

Heel in het algemeen zou een stevige sanctie voor het 'klaarblijkelijk' valselijk beschuldigen (cq. opsluiten, door de gerechtelijke mangel halen, etc...) een goede zaak zijn. Die sanctie: meestal een forse schadeclaim tegen de staat gekoppeld aan een forfaitaire boete, zal zijn effect niet missen op het niveau van de officier van justitie die er een zooi van heeft gemaakt. Hij kan fluiten naar benoemingen, en zou zelfs uit z'n ambt ontzet kunnen worden als hij het te bont maakt. Lijkt mij alleszins een goeie zaak. Immers, zoals C2C al terecht opmerkte, heeft een burger ook een verantwoordelijkheid: tergend en roekeloos geding is daar de remedie. De redenering is behoorlijk parallel.

We moeten ons maar eens de vraag stellen wat belangrijker is: een misdadiger die de dans ontspringt of een onschuldige die z'n leven verkloot weet door een kromme rechtsgang. Als onvoorwaardelijke fan van de rechtsstaat en humanist kan ik niet anders dan partij kiezen voor de onschuldige.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2008, 23:57   #19
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Er is een aantal maanden terug een zeer interessant boek gepubliceerd over de problemen met het Amerikaanse openbare ministerie dat ik al een tijdje probeer te vinden in België. Sommige toestanden zijn echt hallucinant

voor dergelijke toestanden moet je echt de plas niet voor oversteken
Gewoon eens een paar weken na mekaar verlof nemen en gaan luisteren naar de zaken bij de kortgedingen/jeugdrechter

RR
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 00:25   #20
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Straf, dit:

Op TV erbij gehoord dat de advocaat van die man zegt dat er in Texas nog duizenden onschuldigen achter de tralies zitten, vooral zwarten en latinos.

Samen met een paar vrijgekomen vals-beschuldigden heeft die advocaat een vereniging gesticht om alles in het werk te stellen om met DNA-bewijs deze mensen vrij te krijgen.

Zo'n DNA-database zou valse beschuldigers afschrikken en het racisme in de VS naar beneden halen, want zwarten en latinos vals beschuldigen van de meest gruwelijke misdaden is daar een traditie.

Big Brother dus om racisme te temperen? Moeilijk maar toch interessant idee.

Uiteraard is voor vele Amerikanen, zo gesteld op "vrijheid" en "small government", het idee van zo'n DNA database totaal ondenkbaar.
27 jaar geleden was er nu éénmaal geen DNA onderzoek. Als ze vandaag de beschuldigden de mogelijkheid geven om een DNA-onderzoek te eisen, zal dat wel genoeg zijn zeker? Men hoeft helemaal niets te verplichten. Behalve dan voor moorden en zedenmisdrijven veroordeelden hun DNA op te slaan hoeft er niks verplicht te zijn: als een beschuldigde hardnekkig weigert om zich te laten onderzoeken, zal de rechter & jury daar wel hun conclusies uit trekken.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be