Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2008, 21:00   #1
bloedverwant
Schepen

Standaard Een beetje joodse gescheidenis

Ik had deze tekst eerst op mijn blog (bloedverwant.blogspot.com) gepost, maar ik heb graag wat reacties op wat ik schrijf, en die blog is nogal doods. Het citaat van Ghandi was de opgegeven stelling waarrond we moesten schrijven.

Citaat:
“Een gulden gedragsregel is de wederzijdse tolerantie, want wij denken niet allemaal op dezelfde wijze. Wij zien slechts een deel van de waarheid en meestal vanuit een verschillende invalshoek. “
Mahatma Ghandi

Toen het Derde Rijk in 1945 werd verslagen, kwam een menselijke tragedie aan het licht, die tot op vandaag zijn gelijke niet kent: de Holocaust. Het was een ontdekking die alle andere gruwelen van de oorlog overschaduwde. De herinnering aan deze slachtpartij speelt nog altijd een enorme rol op wereldvlak. Zo konden de Joden, als wreedst getroffen volk, steeds terugvallen op de Shoah, wanneer het een excuus zocht voor de gewelddaden die het pleegde tegen de autochtone bevolking. Als we objectief oordelen over het Israëlisch-Palestijnse conflict, komen nochtans duidelijke parallellen aan het licht met de lijdensweg van de joden in de jaren 40'.
Ik wil zeker het kwaad dat de joden werd aangedaan niet minimaliseren. Met het citaat van Ghandi voor ogen, verwondert het me echter sterk dat een volk, dat zo door rassenhaat getroffen werd, een zo'n grote mate aan intolerantie tegenover de Palestijnen aan de dag legt. In plaats van vreedzaam toenadering te zoeken tot de inwoners van het land dat ze inpalmden, minachtten ze hen en verdreven ze hen uiteindelijk naar de grensstreken. Alsof dat nog niet genoeg was, is één van die stroken, de Gazastrook, sinds de verkiezingsoverwinning van Hamas in 2007 ommuurd en volledig afgesloten van de buitenwereld.
De situatie in dit gebied is ronduit erbarmelijk. Hoewel Hamas overal ter wereld als een terroristische groepering staat geboekstaafd, maken haar raketten zelden slachtoffers. Dit in tegenstelling tot de Israëlische luchtraids, die wel doel treffen, veelal onschuldigen. Als reactie op de (nochtans democratische) overwinning van Hamas, volgden zware sancties, nog voor Hamas zelfs maar een teken van haar goede wil kon geven. Belastingen werden niet meer uitbetaald aan de Palestijnse Autoriteit, internationale hulp werd geblokkeerd en de regio werd verzegeld door de Muur, terwijl de Israëli ook lucht- en zeeverkeer controleren. Na zulke harde maatregelen mag het niet verbazen dat Hamas het geweld weigert af te zweren.
De economie, die na het corrupte beleid van Fatah al niet veel meer voorstelde, is nu volledig ingestort. Volgens het CIA World Factbook leeft meer dan 60% van de Palestijnen er onder de armoedegrens. Voor haar voedselvoorziening is het gebied afhankelijk van voedselhulp. Ondervoeding is de werkelijkheid van elke dag en de werkloosheidsgraad is torenhoog.
Zoals Knack het omschreef: “De Gazastrook staat bekend als de grootste openluchtgevangenis ter wereld. Ruim 1,4 miljoen Palestijnen leven er achter een muur in een gebied van grofweg 360 vierkante kilometer.” Dat is bijna 4000 inwoners opeengepakt per vierkante kilometer, zonder werk, zonder eten, vaak afgesloten van de familie die ze achterlieten aan de andere kant van de afsluiting. Elk van hen verkeert in constant levensgevaar door de luchtaanvallen en de angst voor een grootscheepse invasie stijgt met de dag. Als aan die toestand niet snel een eind komt, zal het voor velen hun graf zijn. Dan zal de Gazastrook in een gigantisch concentratiekamp veranderen. (als de Verenigde Naties niet voor de essentiële voedselhulp zouden zorgen, was dat waarschijnlijk nu al het geval)
De Palestijnen zijn een trots en diep religieus volk. Als Israël denkt dat zij in deze mensonterende omstandigheden hun geloof en wilskracht zullen verliezen, dan doet het er goed aan naar het eigen verleden te kijken. Het weinige dat de Palestijnen nog rest, zullen ze tot de dood verdedigen en met elke extra meter grond die de Israëli’s inpikken, groeien de aantallen van de Hamas-milities.
Enkel een genocide, of een wederzijdse, respectvolle dialoog kan dit conflict voor altijd oplossen. En het zijn de Joodse onderdrukkers die het initiatief zullen moeten nemen. Bovendien zullen beide partijen de irrationale wens naar een eigen, etnisch zuivere staat moeten opgeven. Tenslotte wordt ook België niet enkel door Belgen bevolkt, net zomin als Frankrijk door Fransen of Duitsland door Duitsers. Zo zal ook een Palestijnse staat een joodse minderheid moeten tolereren en de Joden evenzeer een moslimbevolking. Een muur bouwen en de twee volkeren in gescheiden hokjes onderbrengen is onmogelijk en onredelijk. Want veel mensen in dit conflictgebied zijn evenzeer gehecht aan hun grond en de vriendschappen die ze doorheen hun leven opbouwden, als aan hun geloof. Niet iedereen is bereid te verhuizen voor een zogenaamd hoger, politiek doel.
Oud 14 februari 2008, 21:12   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

de zoveelste maal dat de Palestijnse versie op het www geplaatst wordt...

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 februari 2008 om 21:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 07:06   #3
Wolf
Lokaal Raadslid

Standaard

De vervolging van de Joden in het Duitsland van de vorige eeuw was behoorlijk gruwelijk. Het is dan ook zeer vreemd dat net dat getroffen volk zich zo onmenselijk toont aan anderen (de Palestijnen).

En vergeet ook niet dat de media bijna al de smerigheid netjes registreert. Stel u voor als de media die mogelijkheid niet had, wat zou er dan gebeuren met de Palestijnen?

Ook het misbruik van de Jodenvervolging door het steeds opnieuw te gebruiken als vrijgeleide om de beest uit te hangen is zeer laag bij de grond.
Wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 07:11   #4
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
de zoveelste maal dat de Palestijnse versie op het www geplaatst wordt...
Is er dan ook een Israëlische versie? Ik bedoel, één die steek houdt, niet één of ander nationalistisch nonsensverhaaltje?
Oud 15 februari 2008, 07:16   #5
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me de beelden van een Israëlische tank die door het huis reed van bejaarde Palestijn terwijl die nog binnen zat.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 20:55   #6
bloedverwant
Schepen

Standaard

"Die beelden zijn gemanipuleerd door de media om ons te doen geloven dat de Palestijnen onderdrukt worden. In werkelijkheid zijn het de Palestijnen die Israëlische tanks stelen en er dan hun eigen mensen mee omrijden, om het vervolgens als propaganda te gebruiken! Nou, daar trap ik mooi niet in!"

Of zoiets
Ik snap echt niet dat mensen dit soort crap blijven goedpraten, iedereen ziet toch wie het slachtoffer is in deze affaire.
Leg mij bijvoorbeeld eens uit, filosoof, hoe het mogelijk is dat de Palestijnen de boosdoeners zijn. Ze zijn uit hun land verjaagd, officiëel bestaan ze niet want ze worden niet erkend. Voor hun watertoevoer, energie, eten, medicijnen, ... zijn ze afhankelijk van anderen. Regelmatig schieten de Israëlischen enkelen van hen dood. Ze leven achter een muur. En ja, soms schieten ze terug.
Oud 15 februari 2008, 20:59   #7
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Als ge echt wilt dat mensen uw tekst lezen, raad ik u toch aan om die leesbaar te maken. Door bijvoorbeeld te werken met paragrafen waar wat ruimte tussen zit.

Zo.

Begrijp je?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 21:38   #8
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
“Een gulden gedragsregel is de wederzijdse tolerantie, want wij denken niet allemaal op dezelfde wijze. Wij zien slechts een deel van de waarheid en meestal vanuit een verschillende invalshoek. “
Mahatma Ghandi

Toen het Derde Rijk in 1945 werd verslagen, kwam een menselijke tragedie aan het licht, die tot op vandaag zijn gelijke niet kent: de Holocaust. Het was een ontdekking die alle andere gruwelen van de oorlog overschaduwde. De herinnering aan deze slachtpartij speelt nog altijd een enorme rol op wereldvlak. Zo konden de Joden, als wreedst getroffen volk, steeds terugvallen op de Shoah, wanneer het een excuus zocht voor de gewelddaden die het pleegde tegen de autochtone bevolking. Als we objectief oordelen over het Israëlisch-Palestijnse conflict, komen nochtans duidelijke parallellen aan het licht met de lijdensweg van de joden in de jaren 40'.

Ik wil zeker het kwaad dat de joden werd aangedaan niet minimaliseren. Met het citaat van Ghandi voor ogen, verwondert het me echter sterk dat een volk, dat zo door rassenhaat getroffen werd, een zo'n grote mate aan intolerantie tegenover de Palestijnen aan de dag legt. In plaats van vreedzaam toenadering te zoeken tot de inwoners van het land dat ze inpalmden, minachtten ze hen en verdreven ze hen uiteindelijk naar de grensstreken. Alsof dat nog niet genoeg was, is één van die stroken, de Gazastrook, sinds de verkiezingsoverwinning van Hamas in 2007 ommuurd en volledig afgesloten van de buitenwereld.

De situatie in dit gebied is ronduit erbarmelijk. Hoewel Hamas overal ter wereld als een terroristische groepering staat geboekstaafd, maken haar raketten zelden slachtoffers. Dit in tegenstelling tot de Israëlische luchtraids, die wel doel treffen, veelal onschuldigen. Als reactie op de (nochtans democratische) overwinning van Hamas, volgden zware sancties, nog voor Hamas zelfs maar een teken van haar goede wil kon geven. Belastingen werden niet meer uitbetaald aan de Palestijnse Autoriteit, internationale hulp werd geblokkeerd en de regio werd verzegeld door de Muur, terwijl de Israëli ook lucht- en zeeverkeer controleren. Na zulke harde maatregelen mag het niet verbazen dat Hamas het geweld weigert af te zweren.

De economie, die na het corrupte beleid van Fatah al niet veel meer voorstelde, is nu volledig ingestort. Volgens het CIA World Factbook leeft meer dan 60% van de Palestijnen er onder de armoedegrens. Voor haar voedselvoorziening is het gebied afhankelijk van voedselhulp. Ondervoeding is de werkelijkheid van elke dag en de werkloosheidsgraad is torenhoog.
Zoals Knack het omschreef: “De Gazastrook staat bekend als de grootste openluchtgevangenis ter wereld. Ruim 1,4 miljoen Palestijnen leven er achter een muur in een gebied van grofweg 360 vierkante kilometer.” Dat is bijna 4000 inwoners opeengepakt per vierkante kilometer, zonder werk, zonder eten, vaak afgesloten van de familie die ze achterlieten aan de andere kant van de afsluiting. Elk van hen verkeert in constant levensgevaar door de luchtaanvallen en de angst voor een grootscheepse invasie stijgt met de dag. Als aan die toestand niet snel een eind komt, zal het voor velen hun graf zijn. Dan zal de Gazastrook in een gigantisch concentratiekamp veranderen. (als de Verenigde Naties niet voor de essentiële voedselhulp zouden zorgen, was dat waarschijnlijk nu al het geval)

De Palestijnen zijn een trots en diep religieus volk. Als Israël denkt dat zij in deze mensonterende omstandigheden hun geloof en wilskracht zullen verliezen, dan doet het er goed aan naar het eigen verleden te kijken. Het weinige dat de Palestijnen nog rest, zullen ze tot de dood verdedigen en met elke extra meter grond die de Israëli’s inpikken, groeien de aantallen van de Hamas-milities.

Enkel een genocide, of een wederzijdse, respectvolle dialoog kan dit conflict voor altijd oplossen. En het zijn de Joodse onderdrukkers die het initiatief zullen moeten nemen. Bovendien zullen beide partijen de irrationale wens naar een eigen, etnisch zuivere staat moeten opgeven. Tenslotte wordt ook België niet enkel door Belgen bevolkt, net zomin als Frankrijk door Fransen of Duitsland door Duitsers. Zo zal ook een Palestijnse staat een joodse minderheid moeten tolereren en de Joden evenzeer een moslimbevolking. Een muur bouwen en de twee volkeren in gescheiden hokjes onderbrengen is onmogelijk en onredelijk. Want veel mensen in dit conflictgebied zijn evenzeer gehecht aan hun grond en de vriendschappen die ze doorheen hun leven opbouwden, als aan hun geloof. Niet iedereen is bereid te verhuizen voor een zogenaamd hoger, politiek doel.
Nu Goed?
Had ik voor de schoolversie ook moeten doen, dan hadden ze tenminste niet gezaagd over de lengte!
Oud 16 februari 2008, 00:20   #9
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu Goed?
Beter ja.

Nu zal ik hem misschien ook nog lezen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 04:43   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Effe kijken op Google maps.

Palestina/Gazastrook etc zijn nergens volledig omsingeld door Israël.

Dus als we muur X gaan zien als de "Israëlisch/Palestijnse" grens.
Dan is er de "Gazastrook/Egyptische" grens en de "West bank/Jordanië grens".

Met andere woorden, de Israëlis hebben medebewakers voor dat concentratiekamp waar terroristen kunnen onderduiken.

Wat me er doet aan denken. Egypte had ook een stevige grens om de herriezoekers uit Palestina buiten te houden, die de laatste tijd gedynamiteerd word. Is het soms Israëlische springstof die de arme Egyptische grensbewakers laat ontploffen en de Egyptische betonboeren extra inkomen bezorgt?

Ik denk het niet. Ik denk eerder dat het springstoffen zijn die met Eu subsidies zijn gekocht in de ex Sovjet gebieden.
Oud 17 februari 2008, 00:40   #11
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik herinner me de beelden van een Israëlische tank die door het huis reed van bejaarde Palestijn terwijl die nog binnen zat.
tanks dienen nu éénmaal om alles te vernielen, hé...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 10:50   #12
alex2018
Partijlid

alex2018's schermafbeelding

Standaard

Julie kunnen zoveel zagen als jullie willen over de staat Israel. Dat zij de Palestijnen hun land hebban afgepakt, het zijn terroristen etc en ze moeten daar weg. Het land behoort de Palestijnen toe. Het ga niks uithalen.
Israel zit nu daar en ze gaan daar ook blijven. Ook al is dat voor jullie onaanvaardbaar. Je moet er maar mee leren leven. Hoe moeilijk dat ook is voor jullie.

Laatst gewijzigd door alex2018 : 17 februari 2008 om 10:50.
alex2018 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:17   #13
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er dan ook een Israëlische versie? Ik bedoel, één die steek houdt, niet één of ander nationalistisch nonsensverhaaltje?
Tuurlijk, dat lijkt mij evident.
Oud 17 februari 2008, 11:31   #14
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alex2018 Bekijk bericht
Julie kunnen zoveel zagen als jullie willen over de staat Israel. Dat zij de Palestijnen hun land hebban afgepakt, het zijn terroristen etc en ze moeten daar weg. Het land behoort de Palestijnen toe. Het ga niks uithalen.
Israel zit nu daar en ze gaan daar ook blijven. Ook al is dat voor jullie onaanvaardbaar. Je moet er maar mee leren leven. Hoe moeilijk dat ook is voor jullie.
Tja, de feiten op de grond zijn nu inderdaad de belangrijkste voor deze discussie. We kunnen natuurlijk wel eeuwig commentaar blijven hebben op Israël omdat haar oprichting nou geen schoonheidsprijs verdient, maar eerlijk gezegd is dat van totaal geen relevantie meer voor de hedendaagse situatie. Israël bestaat en de Israëliërs zijn een volk met hun thuisland aldaar en iedereen met een beetje realiteitszin zal zich daar bij neer moeten leggen. Als men dit namelijk niet doet blijven er slechts twee opties over: de totale verdrijving van de Israëliërs of een Palestijnse/Israëlische multiculturele staat. Optie 1 is hoop ik voor iedereen hier onbespreekbaar en optie 2 getuigt nou niet bepaald van veel realiteitszin gezien de wederzijdse haat en het wantrouwen tussen beide volkeren. De enige optie is dus een voortbestaan van Israël als een voornamelijk Joodse staat.

De situatie in de Westoever en de Gazastrook is natuurlijk een geheel andere discussie, maar ook daar zijn verschillende invalshoeken en men kan daar niet zonder meer zeggen dat de Israëliërs de bezetters zijn die alle blaam treft.
Oud 17 februari 2008, 14:00   #15
bloedverwant
Schepen

Standaard

Volledig mee akkoord, alleen is Israël niet zo super happig om zelfs maar een begin van een dialoog te starten. En zolang dat niet gebeurt sta ik aan de kant van de Palestijnen. Je kunt van een onderdrukt volk niet verwachten dat zij met papier afkomen als de andere kant daar met tanks en geweren staat.
Oud 17 februari 2008, 14:44   #16
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Volledig mee akkoord, alleen is Israël niet zo super happig om zelfs maar een begin van een dialoog te starten. En zolang dat niet gebeurt sta ik aan de kant van de Palestijnen.
Uiteraard zijn er in recente jaren fouten gemaakt door Israël en uiteraard hebben hun acties de dialoog regelmatig gefrustreerd, maar u kan niet stellen dat zij nooit pogingen tot dialoog hebben ondernomen.
Israël stelt natuurlijk wel enkele eisen vooraf zoals de erkenning van Israël - in mijn ogen toch geen vreemde eis -, maar als een organisatie als Hamas lange tijd de vernietiging van Israël in haar grondmanifest heeft staan en nog steeds streeft naar een Islamitische Palestijnse staat over het hele vroegere mandaatgebied dan is het niet vreemd dat Israël daar geen onderhandelingsruimte ziet en Hamas niet ziet als onderhandelingspartner.
Citaat:
Je kunt van een onderdrukt volk niet verwachten dat zij met papier afkomen als de andere kant daar met tanks en geweren staat.
Nee dat is waar, maar bekijk het eens van de andere kant: Kunnen we van Israël verwachten dat zij met papier afkomt als de andere kant continue haar burgers opblaast? Of kijkende naar de jaren '50, '60 en '70: Konden wij toen van Israël verwachten dat zij met papier afkwam terwijl de andere kant (haar buurlanden) continue met oorlog dreigden?

Beide kanten hebben in mijn ogen reden genoeg om de andere kant zielsdeep te haten en te minachten en ik zie eerlijk gezegd niet hoe het probleem aldaar opgelost gaat worden zonder verdere bloedvergieten.
Oud 17 februari 2008, 20:23   #17
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Israël stelt natuurlijk wel enkele eisen vooraf zoals de erkenning van Israël - in mijn ogen toch geen vreemde eis -, maar als een organisatie als Hamas lange tijd de vernietiging van Israël in haar grondmanifest heeft staan en nog steeds streeft naar een Islamitische Palestijnse staat over het hele vroegere mandaatgebied dan is het niet vreemd dat Israël daar geen onderhandelingsruimte ziet en Hamas niet ziet als onderhandelingspartner.
Dat lijkt me niet echt eerlijke kritiek. Israël heeft dan misschien geen grondmanifest waarin het met zoveel woorden geschreven staat, maar de joodse nederzettingen, de muur, het stelselmatig bezetten en inpalmen van Palestijnse gebieden, ... bewijzen het tegendeel: Israël erkend Palestina ook niet.

Citaat:
Nee dat is waar, maar bekijk het eens van de andere kant: Kunnen we van Israël verwachten dat zij met papier afkomt als de andere kant continue haar burgers opblaast? Of kijkende naar de jaren '50, '60 en '70: Konden wij toen van Israël verwachten dat zij met papier afkwam terwijl de andere kant (haar buurlanden) continue met oorlog dreigden?
Als een Apache-gevechtshelikopter een granaat afvuurd dat zegt dat ook boem. En dat dat steeds militieleden zouden zijn is een fabel. Daarbij, hoeveel zelfmoordaanslagen zijn er de afgelopen weken/maanden geweest? Hadden ze die niet afgezworen, tot Israël met de import van levensmiddelen begon te spelen? Akkoord, ze vuren nog altijd zelfgemaakt raketjes af. Heel stoer, maar het lijkt me dat dat eerder een manier is om te zeggen 'we zijn er nog', als om slachtoffers te maken. Ik kan verkeerd zijn hoor, maar als ik verkeerd ben is hun methode zeer inefficïent.

Citaat:
Beide kanten hebben in mijn ogen reden genoeg om de andere kant zielsdeep te haten en te minachten en ik zie eerlijk gezegd niet hoe het probleem aldaar opgelost gaat worden zonder verdere bloedvergieten.
Ik helaas ook niet. Of de Verenigde Staten zouden een neutrale onderhandelingsrol moeten gaan innemen. Ongelooflijk hoe schijnheilig die daar in het Midden-Oosten met 2 maten meten.
Oud 17 februari 2008, 20:30   #18
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had deze tekst eerst op mijn blog (bloedverwant.blogspot.com) gepost, maar ik heb graag wat reacties op wat ik schrijf, en die blog is nogal doods. Het citaat van Ghandi was de opgegeven stelling waarrond we moesten schrijven.
Begrijp je dan niet dat dat zal uitmonden op een enorm bloedbad.
Oud 17 februari 2008, 20:45   #19
bloedverwant
Schepen

Standaard

Ik zou bij god niet weten op wat jij reageert.
Oud 17 februari 2008, 21:33   #20
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou bij god niet weten op wat jij reageert.
Dat is typisch voor Derk. Bij gebrek aan argumenten, begint hij in het wilde weg beschuldigingen rond te zwieren en absurde verhalen te vertellen. Niet op letten.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be