Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2008, 12:00   #1
Marlientje
Banneling

Standaard Vlaamse Volksbeweging distantieert zich van extreem rechts

De Vlaamse Volksbeweging wil zich in de toekomst steeds meer afscheuren van het rechtse bewind waarmee de partij gelinkt wordt. Zo vertelde Eric Defoort, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de Lakenhalle in Gent. Bovendien promootte hij in het onafhankelijkheidsbetoog van de Vlaamse Volksbeweging dat onafhankelijkheid een positieve situatie is, maar dat separatisme om het separatisme geen doel op zich is....

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgi/a...n-rechts.dhtml

als dat niet prachtig is ....
Marlientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:49   #2
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
De Vlaamse Volksbeweging wil zich in de toekomst steeds meer afscheuren van het rechtse bewind waarmee de partij gelinkt wordt. Zo vertelde Eric Defoort, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de Lakenhalle in Gent. Bovendien promootte hij in het onafhankelijkheidsbetoog van de Vlaamse Volksbeweging dat onafhankelijkheid een positieve situatie is, maar dat separatisme om het separatisme geen doel op zich is....

Awel, de bron erbij zetten en toch nog de titel verkeerd neerzetten
Oud 20 januari 2008, 13:50   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Paroles, paroles, paroles, ... zingt Dalida
Ze distantiëren zich tegenwoordig van extreem-rechts.
Valkeniers [mede-oprichter van NSV], distantieert zich ook
van extreem-rechts. Hij heeft het over radicaal rechts.
Maar neen, hij schaamt zich niet voor "occasioneel" NSV-geweld.
NSV, recht voor de vuist ...
Niet "extreem", wel "radicaal" ...

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 20 januari 2008 om 13:51.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:58   #4
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht

Een volksbeweging heeft een breed draagvlak ,is dus zowel rechts als links.
Het seperatisme kan dus in verschillende partijen voorkomen van rechts tot links.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:14   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het seperatisme kan dus in verschillende partijen voorkomen van rechts tot links.
Links separatisme is goed, rechts separatisme is slecht.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:15   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HLN
De Vlaamse Volksbeweging wil zich in de toekomst steeds meer afscheuren van het rechtse bewind waarmee de partij gelinkt wordt.
Sinds wanneer is de VVB overigens een partij?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:24   #7
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Mja je kan niet ontkennen dat de onafhankelijkheidsgedachte vooral een zaak van rechts is de laatste tijd, ik zou het een goede zaak zijn mochten de meer linkse stromingen ook terug goed vertegenwoordigd zijn in de vvb

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:27   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op de website van de VVB lees ik overigens al iets totaal anders:

Citaat:
VVB en Davidsfonds pleiten voor "open" Vlaamse Beweging

Jan Van de Casteele 20-01-2008

In een volgelopen Gentse Lakenhalle pleitten Eric Defoort (voorzitter) en Peter Peene (voorzitter Davidsfonds) op de nieuwjaarsreceptie van de Vlaamse Volksbeweging voor een ‘vernieuwde’ Vlaamse Beweging. Weg van de verkramptheid en de frustraties, maar opener, diverser, creatiever, positiever. Dat was de belangrijkste boodschap naast de traditionele eisen (grote staatshervorming, BHV, geen federale kieskring). De opvallende aanwezigheid van Vlaamsgezinde politici en figuren van rechts én links kan een signaal zijn dat die ontwikkeling succesvol kan zijn.

...

VVB-voorzitter Eric Defoort bevestigde de nieuwe koers die de VVB wil varen. ‘De Vlaamse Beweging is in de loop van de voorbije decennia in overwegende mate een aangelegenheid geworden van stromingen, indicivduen, organisaties die denken en handelen rechts tot uiterst rechts van het centrum... Die toenemende eenzijdige oriëntatie is inhoudelijk schadelijk en een substantiële bedreiging voor de slagkracht van de Beweging’, aldus de VVB-voorzitter.

...

Defoort wees erop dat links van het centrum men zich nog altijd ‘uiterst schichtig tot afwijzend’ opstelt tegenover Vlaamse nationale bezorgdheden. Ten dele onze eigen fout (’t is goed in ’t eigen hert te kijken’), maar ten dele ook omdat links ‘schrikbarend conservatief reageert op en omgaat met nationale problematiek, dit in tegenstelling tot het buitenland (Schotland, Catalonië...)
http://www.vvb.org/actueel/141/22946

Dit is al iets totaal anders dan 'VVB distantieert zich van rechts', me dunkt. Zoveelste wishful thinking van onze regimepers?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 januari 2008 om 15:30.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 17:50   #9
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Mja je kan niet ontkennen dat de onafhankelijkheidsgedachte vooral een zaak van rechts is de laatste tijd, ik zou het een goede zaak zijn mochten de meer linkse stromingen ook terug goed vertegenwoordigd zijn in de vvb
ik kan je geen ongelijk geven, maar als je naar de laatste stuiptrekking kijkt van de nog meest 'Vlaamse' partij aan de linkerzijde (dat 'zou' Spirit moeten zijn); dan heb ik toch enige bedenkingen bij de eventuele meerwaarde ervan.
Oud 20 januari 2008, 18:42   #10
toccata
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
ik kan je geen ongelijk geven, maar als je naar de laatste stuiptrekking kijkt van de nog meest 'Vlaamse' partij aan de linkerzijde (dat 'zou' Spirit moeten zijn); dan heb ik toch enige bedenkingen bij de eventuele meerwaarde ervan.

SPIRIT heeft inderdaad geen meerwaarde voor vlaams-nationalisten (ze zijn zelfs niet Vl-Na maar confederalistisch) maar een beweging als V-SB zou volgens mij wél een meerwaarde hebben, nu ik weet niet hoe het juist zit met ledenaantallen van de V-SB, als iemand info daarover heeft (Pelgrim? Jaani?) maar de impact lijkt me voorlopig nogal beperkt maar wat niet is kan nog komen

Oud 20 januari 2008, 19:58   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg dat eens tegen Pelgrim...
Oud 20 januari 2008, 20:00   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

SPIRIT heeft inderdaad geen meerwaarde voor vlaams-nationalisten (ze zijn zelfs niet Vl-Na maar confederalistisch)
De N-VA is wel (nog) Vlaams-nationalistisch en ook confederalistisch.
Oud 20 januari 2008, 20:05   #13
toccata
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De N-VA is wel (nog) Vlaams-nationalistisch en ook confederalistisch.
Beschouwd de NV-A het confederalisme niet als noodzakelijk kwaad op weg naar een onafhankelijke staat?(geen 'chaos' �* la VB)

Oud 21 januari 2008, 00:56   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

de onafhankelijkheidsgedachte wordt alleen hier in Vlaanderen als 'rechts' bestempeld. Quasi overal elders in de wereld zijn de onafhankelijkheidsbewegingen links. De linkse nationalisten zijn zelfs de sterkste en meest actieve vleugel van de linkerzijde in heel veel landen en streken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 01:09   #15
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
de onafhankelijkheidsgedachte wordt alleen hier in Vlaanderen als 'rechts' bestempeld. Quasi overal elders in de wereld zijn de onafhankelijkheidsbewegingen links. De linkse nationalisten zijn zelfs de sterkste en meest actieve vleugel van de linkerzijde in heel veel landen en streken.
Emancipatie bewegingen, bewegingen die tegen onderdrukking vechten, zoals de oorspronkelijke frontbeweging hier in Vlaanderen verwarren met nationalistische bewegingen is toch nogal straf.

Een nationalistische beweging, die enke streeft naar onafhankelijkheid staat haaks op de internationalistische houding van links, in al zijn "normale" vormen.
De werkende mensen hebben geen vaderland: zij hebben enkel zichzelf en hun werkkracht. Enkel de burgers beziteen de gronden, de huizen de fabrieken in grote getale, vaak tot tachtig procent is totaal in de handen van sommigen.
Dat soort vaderland, daar wil een linkse vanaf.

Indien rechtse onderdrukking samenvalt met een streek, een regio of een land gaat men gauw de strijd hiertegen "nationalistisch" noemen, of een "strijd voor onafhankelijkheid". Dat is onheus: het gaat om de gewone sociale strijd.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 01:11   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

iemand die het afbraakbeleid van de paarse regeringen verdedigt moet mij geen lessen komen leren. De doorsnee nationalist in de meeste landen in deze wereld heeft in zijn kleine teen meer linkserigheid dan gij. Maar dat is dan weer een gauchist zeker
Oud 21 januari 2008, 01:15   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

SPIRIT heeft inderdaad geen meerwaarde voor vlaams-nationalisten (ze zijn zelfs niet Vl-Na maar confederalistisch) maar een beweging als V-SB zou volgens mij wél een meerwaarde hebben, nu ik weet niet hoe het juist zit met ledenaantallen van de V-SB, als iemand info daarover heeft (Pelgrim? Jaani?) maar de impact lijkt me voorlopig nogal beperkt maar wat niet is kan nog komen
verwacht geen mirakels
Een partij in dat segment van het politiek spectrum moet volledig van de grond af aan gebouwd worden, en neen spirit zit niet in dat segment, spirit is noch vlaams noch links maar noemt zich 'regionalistisch' en 'links liberaal' (wat dat ook moge betekenen). Al denk ik dat er wel Spiritisten zullen overstappen naar de v-sb, net omwille van het halfslachtige karakter van spirit.
Oud 21 januari 2008, 01:17   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Een echte volksbeweging zou vooral de brede lagen van de bevolking moeten vertegenwoordigen, met andere woorden de nummeriek grootste klasse en dat is de klasse van de loonwerkende bevolking. Helaas wordt de vlaamse beweging momenteel geleid door liberalen.
Wanneer neemt de VVB daar eens afstand van?
Oud 21 januari 2008, 02:03   #19
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
iemand die het afbraakbeleid van de paarse regeringen verdedigt moet mij geen lessen komen leren. De doorsnee nationalist in de meeste landen in deze wereld heeft in zijn kleine teen meer linkserigheid dan gij. Maar dat is dan weer een gauchist zeker
Plat populisme, daarenboven boosaardig en ongefundeerd.

Ik heb in andere postings al uitgelegd dat jij het bent die iedereen die niet langs de baan staat te zaniken, maar die compromissen afsluit verwijt om een vooraanstaand liberaal te zijn, de uitvinder van de afbraakpolitiek.

Jij maakt nooit een onderscheid tussen partijen die compromissen afsluiten, maar die wegen op het beleid in de goede richting, en rechtse partijen die in dezelfde richting aan het touw trekken.

Maw jij snapt niks van politieke realiteiten en houdt je bezig met totaal moefgaga redeneringen die eerder op de planeet vs-b van kracht zijn dan op moeder aarde.
Het feit dat je elementaire linkse begrippen van links, zoals internationalisme niet snapt en wenst te koppelen aan nationalisme maakt in feite van jou een colabo met uiterst rechts.

Van die boer hoef ik geen eieren, omdat die eieren overjaars en bedorven zijn.

Dat het VB, de lijst JMDD en het VB in hun tenen meer linksigheid hebben dan ik is voorlopig het sumum van sociaal-democraten haat.

Dit kan tellen als het wereldrecord beunhazerij en idiotie van klein-linkse, pardon, zogenaamd klein-linkse nationalisten.

Ik denk dat je met dit soort theorieën dus je hebt geïsoleerd tot ver buiten de planeet...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 21 januari 2008 om 02:07.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 11:24   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Plat populisme, daarenboven boosaardig en ongefundeerd.

Ik heb in andere postings al uitgelegd dat jij het bent die iedereen die niet langs de baan staat te zaniken, maar die compromissen afsluit verwijt om een vooraanstaand liberaal te zijn, de uitvinder van de afbraakpolitiek.

Jij maakt nooit een onderscheid tussen partijen die compromissen afsluiten, maar die wegen op het beleid in de goede richting, en rechtse partijen die in dezelfde richting aan het touw trekken.

Maw jij snapt niks van politieke realiteiten en houdt je bezig met totaal moefgaga redeneringen die eerder op de planeet vs-b van kracht zijn dan op moeder aarde.
Het feit dat je elementaire linkse begrippen van links, zoals internationalisme niet snapt en wenst te koppelen aan nationalisme maakt in feite van jou een colabo met uiterst rechts.

Van die boer hoef ik geen eieren, omdat die eieren overjaars en bedorven zijn.

Dat het VB, de lijst JMDD en het VB in hun tenen meer linksigheid hebben dan ik is voorlopig het sumum van sociaal-democraten haat.

Dit kan tellen als het wereldrecord beunhazerij en idiotie van klein-linkse, pardon, zogenaamd klein-linkse nationalisten.

Ik denk dat je met dit soort theorieën dus je hebt geïsoleerd tot ver buiten de planeet...
Bent u intussen uitgeraasd, Eric?

Kan u mij dan eens uitleggen wat er zo links is aan het beleid dat jij verdedigt? Wat is er links aan:
- de notionele intrestaftrek?
- het generatiepact?
- de Europese grondwet?
- de IKEA-wet?
- verlaging van de belastingen voor bedrijven?
- de fiscale amnestie?
- de liberalisering van het spoor?
- de wapenleveringen aan Nepal?
- de Amerikaanse wapentransporten over Belgisch spoor?
- etc...

Kan je ons even uitleggen wat er zo hartstikke links is aan die maatregelen? Dank je wel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be