Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2008, 15:58   #1
alina
Vreemdeling

Standaard faciliteiten voor nederlandstaligen in wallonie? onbestaande...

hi,

sedert een aantal jaren zijn wij gaan wonen in moeskroen. Dit is een waalse gemeente met faciliteiten voor nederlandstaligen. Op het gemeentehuis weigert men echter categoriek ons te woord te staan in het Nederlands. In het beste geval luistert men naar ons in het Nederlands en antwoord men ons in het frans, terwijl men vaak ook duidelijk Nederlands kan.
Wat zijn mij rechten hieromtrent? Moet men ons antwoorden in het Nederlands als wij daar om vragen?

En wat met documenten?
Wij zijn bv. onlangs een geboorteaangifte gaan vragen, maar men wou die enkel in het frans geven.
Ondanks onze expliciete vraag. Kan dit?

Alina

PS
Ik ben absoluut niet fanatiek aangelegd, maar de reden dat ik dit vraag is omdat ik de voorbije 40 jaar in de omgekeerde situatie gewoond heb, nl in een Vlaamse gemeente met faciliteiten voor franstaligen. Op het gemeentehuis sprak iedereen gewoon frans als iemand franstalig was, alle communicatie van het gemeentebestuur was tweetalig opgesteld etc..;
Groot was mijn verwondering toen ik hier kwam wonen!
alina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 16:30   #2
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alina Bekijk bericht
hi,
sedert een aantal jaren zijn wij gaan wonen in moeskroen. Dit is een waalse gemeente met faciliteiten voor nederlandstaligen. Op het gemeentehuis weigert men echter categoriek ons te woord te staan in het Nederlands. In het beste geval luistert men naar ons in het Nederlands en antwoord men ons in het frans, terwijl men vaak ook duidelijk Nederlands kan.
Wat zijn mij rechten hieromtrent? Moet men ons antwoorden in het Nederlands als wij daar om vragen?

En wat met documenten?
Wij zijn bv. onlangs een geboorteaangifte gaan vragen, maar men wou die enkel in het frans geven.

Alina

PS
Ik ben absoluut niet fanatiek aangelegd, maar de reden dat ik dit vraag is omdat ik de voorbije 40 jaar in de omgekeerde situatie gewoond heb, nl in een Vlaamse gemeente met faciliteiten voor franstaligen. Op het gemeentehuis sprak iedereen gewoon frans als iemand franstalig was, alle communicatie van het gemeentebestuur was tweetalig opgesteld etc..;

tja, welkom in het democratische belgique. Onze belgicistische vrienden zijn weer nergen te bespeuren.
Ik zou een klacht neerleggen bij de gemeenschapsregeringen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 16:40   #3
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hi,

En wat met documenten?

Alina

PS
Er is geen twijfel mogelijk: de gemeente Moeskroen overtreedt de taalwetgeving.

Citaat:
Faciliteitengemeenten

In de faciliteitengemeenten gelden bijzondere voorschriften die garanderen dat Franstaligen met de overheid in het Frans kunnen communiceren als ze dat willen.

● Betrekkingen met de inwoners van de faciliteitengemeenten (bijvoorbeeld brieven of telefonische gesprekken) gebeuren in het Nederlands, of in het Frans als de inwoner daarom vraagt.
● Berichten en mededelingen, zoals bijvoorbeeld affiches, moeten in het Nederlands én het Frans worden opgesteld, met voorrang voor het Nederlands. Formulieren (voorgedrukte documenten die door de burger zelf moeten worden ingevuld) moeten in de taalgrensgemeenten alleen in het Nederlands beschikbaar zijn, in de randgemeenten in de beide talen.
● Alle persoonlijke officiële documenten, zoals akten of vergunningen, worden opgesteld in de taal die de inwoner verkiest (Nederlands of Frans) óf worden op verzoek en als dat noodzakelijk is, in het Frans vertaald. Welke van die twee regelingen van toepassing is, hangt af van het soort document en van de faciliteitengemeente waarin de dienst gevestigd is die het document uitreikt.

De taalfaciliteiten gelden alleen voor individuele inwoners, niet voor de bestuurders van de faciliteitengemeenten. Volgens de wet op de bestuurstaal mogen de Vlaamse faciliteitengemeenten alleen in het Nederlands worden bestuurd. De zittingen van de gemeenteraad en het schepencollege mogen uitsluitend in het Nederlands verlopen.
http://brussel.vlaanderen.be/bestuur...eitengemeenten

PS:

Het gaat hier wel over de faciliteitengemeenten die in Vlaanderen liggen; maar voor de faciliteitengemeenten in Wallonië gelden dezelfde regels.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 15 februari 2008 om 16:48.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 16:44   #4
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
tja, welkom in het democratische belgique. Onze belgicistische vrienden zijn weer nergen te bespeuren.
Ik zou een klacht neerleggen bij de gemeenschapsregeringen.
Klacht kan ingediend worden bij de vaste commissie voor taaltoezicht. (VCT); de taalwetgeving is namelijk een federale bevoegdheid; de gemeenschapsregeringen hebben er dus niets over te zeggen.
Oud 15 februari 2008, 16:46   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Alina, heb je dit vorig jaar niet al eens gepost? En het jaar daarvoor?

Wijziging: de zin waarmee je je bericht afsluit is zelfs woord voor woord hetzelfde als een jaar geleden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 15 februari 2008 om 16:51.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 17:37   #6
alina
Vreemdeling

Standaard

Geert,

Ik vroeg enige tijd geleden inderdaad ook wat hulp op dit forum, je kunt het als je wilt
nalezen hier (thread 85177).

Enkel de laatste zin uit die reactie is dezelfde toevallig (Geert, mijn oprechte excuses hiervoor), het drukt vooral mijn verwondering nogmaals uit...
Ik ben 40 jaar overtuigd belgicist geweest, maar sedert onze verhuis naar moeskroen is die overtuiging aan het verdwijnen.

Alina.
alina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 17:40   #7
Geert C

Standaard

Citaat:
Geert,

Ik vroeg enige tijd geleden inderdaad ook wat hulp op dit forum, je kunt het als je wilt
nalezen hier (thread 85177).

Enkel de laatste zin uit die reactie is dezelfde toevallig (Geert, mijn oprechte excuses hiervoor), het drukt vooral mijn verwondering nogmaals uit...
Ik ben 40 jaar overtuigd belgicist geweest, maar sedert onze verhuis naar moeskroen is die overtuiging aan het verdwijnen.

Alina.
Je moet je niet excuseren, ik vond het gewoon een beetje vreemd.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 17:48   #8
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Alina, heb vorig al actie ondernomen?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 19:01   #9
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hi,

En wat met documenten?

Alina

PS
Zoals altijd moet je opkomen voor je rechten.

Dat kan door een klacht in te dienen bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht.

Omschrijf je klacht en stuur die aangetekend (= niet aangetekend betekent niet gelezen) naar:

Voorzitter van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht
Warandeberg 4
1000 Brussel

Indien je klacht ontvankelijk en gegrond is, zal er het passende gevolg aan gegeven worden.

België is een rechtstaat, alleen moet je het lef hebben dat op te eisen en niet staan wenen als je dat niet hebt.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2008, 19:04   #10
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Momentje.

Ene Luc Broes heeft toen al uit de doeken gedaan wat ik u gezegd heb. Waarom heb je dat niet gedaan?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 22:42   #11
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Als zoiets in omgekeerde richting zou gebeuren zou het in franstalig België zo hard donderen dat zowel franstalige als nederlandstalige pers er de mond van vol zouden hebben.
Zelf willen ze 'democratisch' ook hun rechten, maar als een vlaming zo iets voor heeft is dat allemaal niets.. Of zoals sommige belgicisten.. lachen en ja knikken..
Die mentaliteit moet volgens mij doorbroken worden. Ik zou je ook aanraden naar de pers te stappen met je boodschap. Een franstalige zou er zich ook niet voor schamen hoor, integendeel.
Je hebt hier recht op meisje!
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 01:28   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hi,

En wat met documenten?
Neen, dat kan zeker niet en vormt zelfs een manifeste overtreding van de taalwetgeving. In een faciliteitengemeente heeft de anderstalige burger immers het recht dienstverlening en documenten in zijn eigen taal aan te vragen.

Even opmerken dat Moeskroen niet de enige Waalse faciliteitengemeente is waar de taalwetgeving met de voeten wordt getreden. Ook in andere gemeenten als Edingen en Vloesberg is dat het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 02:21   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat kan zeker niet en vormt zelfs een manifeste overtreding van de taalwetgeving. In een faciliteitengemeente heeft de anderstalige burger immers het recht dienstverlening en documenten in zijn eigen taal aan te vragen.

Even opmerken dat Moeskroen niet de enige Waalse faciliteitengemeente is waar de taalwetgeving met de voeten wordt getreden. Ook in andere gemeenten als Edingen en Vloesberg is dat het geval.
En zeggen dat Rudi Demotte in zijn hoedanigheid van burgemeester van Vloesberg door B-Plus onderscheiden werd voor zijn 'politieke moed'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B-Plus
Maar Minister Demotte is ook burgemeester in de faciliteitengemeente Vloesberg / Flobecq, een Franstalige gemeente met taalfaciliteiten voor de Vlamingen. Zoals in geen enkele andere Waalse faciliteitengemeente, wordt er in Flobecq voor gezorgd dat het Nederlands duidelijk aanwezig is in het straatbeeld en in de dienstverlening.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 februari 2008 om 02:22.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 02:34   #14
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Taalwetgeving

Dit is redelijk volledig:
http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1966071831

http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_F.pl?cn=1966071831

Moeskoen:
http://www.moeskroen.be/nl/accueil.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 februari 2008 om 02:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 07:52   #15
straatrue
Minister-President

Standaard

Beste Alina,

Daar zou ik niet moeilijk over doen.
Wanneer ik als Vlaming in Moeskroen kom, dan spreek ik nu ook altijd FR.
De Vlamingen vinden dat de faciliteiten uitdovend zijn.
Welnu, dan moeten wij het goede voorbeeld geven.

Ik heb hier al uitgelegd dat er tot eind jaren 50 in alle Waalse steden afdelingen waren van het Davidsfonds en die VL in WAL faciliteiten eisten voor de VL in WAL.

De Vlaamse politici hebben toen gezegd: stop daarmee, hoe kunnen we eisen dat de Franstaligen in VL zich aanpassen als we zelfs eisen stellen voor de VL in WAL.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 07:54   #16
straatrue
Minister-President

Standaard

En misschien is het beter om geen NL te spreken, maar FR met een (zwaar) VL accent.
Een Vlaamse vriend van mij moest naar de bib in Moeskroen en vroeg naar de chef.
Hij begon in het FR, maar ze zei: spreekt u maar NL hoor, dat is geen probleem voor mij.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 10:24   #17
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Beste Alina,

Daar zou ik niet moeilijk over doen.
Wanneer ik als Vlaming in Moeskroen kom, dan spreek ik nu ook altijd FR.
De Vlamingen vinden dat de faciliteiten uitdovend zijn.
Welnu, dan moeten wij het goede voorbeeld geven.

Ik heb hier al uitgelegd dat er tot eind jaren 50 in alle Waalse steden afdelingen waren van het Davidsfonds en die VL in WAL faciliteiten eisten voor de VL in WAL.

De Vlaamse politici hebben toen gezegd: stop daarmee, hoe kunnen we eisen dat de Franstaligen in VL zich aanpassen als we zelfs eisen stellen voor de VL in WAL.
Wel wel, straatrue die weer eens partij kiest voor de Franstaligen.
De faciliteiten waren oorspronkelijk uitdovend; maar het probleem is dat in 1988 de faciliteiten gebetonneerd werden (artikel 129 paragraaf 2 van de grondwet). Om de faciliteiten dus af te schaffen is er dus een tweederdemeerderheid nodig en een gewone meerderheid in beide taalgroepen.

Ik vind de houding van de Franstalige politici trouwens ook vrij hypocriet. Ze zeggen dat Vlaanderen de minderheden niet respecteert, terwijl de faciliteiten in Vlaanderen perfect worden toegepast; dit in tegenstelling tot de faciliteitengemeenten in Wallonië. Maar dat vindt je dan weer normaal.

Oh ja en mocht je het nog niet weten: De positie van de Franstaligen in de faciliteitengemeenten in Vlaanderen hangt samen met de positie van de Nederlandstaligen in Wallonië. Wanneer de Franstaligen meer rechten zouden krijgen in Vlaanderen, dan moeten de Nederlandstaligen hetzelfde krijgen in Wallonië. Wanneer de faciliteiten in Wallonië afgeschaft worden, dan moet hetzelfde gebeuren in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 17 februari 2008 om 10:25.
Oud 17 februari 2008, 10:26   #18
stropdrager
Minister-President

Standaard

De site van Moeskroen is inderdaad tweetalig; dat wil nog niet zeggen dat Moeskroen de taalwetgeving correct toepast.
Oud 18 februari 2008, 01:17   #19
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Interessant, aan alle kanten. Maar wat te doen met Brussel? Want daar gebeurt het.
Oud 18 februari 2008, 16:45   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En zeggen dat Rudi Demotte in zijn hoedanigheid van burgemeester van Vloesberg door B-Plus onderscheiden werd voor zijn 'politieke moed'.
Als er dan eens vertalingen worden aangeboden in Vloesberg, is het echt van een kafkaiaans niveau. U moet bijvoorbeeld maar eens het officieel stratenplan van Vloesberg opvragen. Gewoon hilarisch wat daar allemaal te lezen staat in het "Nederlands"; 't lijkt eerder op Frans met Nederlands woorden en halfvertaalde woorden. Ook in het straatbeeld is het Nederlands zo goed als afwezig op de markt van Vloesberg, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het naburige Ronse waar de tweetaligheid sterk in het oog springt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be