Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2008, 23:01   #1
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard Crevits wil dieselrijders 400 euro geven

Vlaams minister van Energie, Leefmilieu en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil onderzoeken of er financiële middelen zijn voor een premie voor roetfilters bij bestaande dieselwagens. Het gaat volgens een kabinetsmedewerker om de zogenaamde (half) open filters, die tot 50 procent van de roetdeeltjes tegenhouden. De roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid en leveren een bijdrage aan de concentratie van fijn stof in de lucht.

400 euro
Crevits wil haar voorstel spiegelen aan het Nederlandse model, waar een premie van 400 euro toegekend wordt voor de plaatsing van een roetfilter op bestaande dieselwagens. Die premie zou volgens het kabinet ongeveer 80 procent van de kosten dekken.

HLN


...


Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 23:11   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
Ik denk dat de accijnzen op de diesel heus wel volstaan om om de kost te dekken zonder dat de voetgangers daarvoor moeten opdraaien.
Ik denk zelfs dat deze volstaan om mee het openbaar vervoer te subsidiëren .
Of zullen we voor uw tram -trein –busticket de werkelijke kostprijs eens aanrekenen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 23:43   #3
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
Eeuh, de balans is op het moment al keihard in het 'voordeel' van het openbaar vervoer.

Het openbaar vervoer moet elk jaar opnieuw langs alle kanten gesubsidieerd worden omdat het zwaar verlieslatend is. De automobilisten daarentegen genereren ongeveer 10% van de staatsinkomsten...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 07:33   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Als je met een oude diesel aan 7 liter rondtuft
en je koopt een nieuwe diesel die 4 liter verstookt, kun je toch wel stellen dat de helft minder verbruiken de SMOG halveren is...

Dus de minister zou beter haar subsidies concentreren op het vervangen van de oude diesels door nieuwe zuinigere diesels.

Dus allen een minicooper hybridD, smart hybridTDI, toyotaprius, bmw118td
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:32   #5
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
Waarom moet ik als automobilist opdraaien om stinkende stadsbussen te laten rijden?
Even off topic: gisteren zag ik op de flank van een stadsbus reclame voor de 'Brussel'air' die de bus neemt omwille van de gezonde lucht. De roetpluim die daar uitkwam...
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:47   #6
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk dat de accijnzen op de diesel heus wel volstaan om om de kost te dekken zonder dat de voetgangers daarvoor moeten opdraaien.
Ik denk zelfs dat deze volstaan om mee het openbaar vervoer te subsidiëren .
Of zullen we voor uw tram -trein –busticket de werkelijke kostprijs eens aanrekenen ?

Dat zou best kunnen.
Maar iedereen weet dat diesel rijden veel goedkoper is als benzine.
Waarom moet dat?
Nu gebleken is dat diesel eveneens of voor meer vervuiling zorgt...ben ik van mening dat een diesel- en benzine rijden, qua prijsverhouding beter op elkaar afgestemd mag worden.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:50   #7
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Eeuh, de balans is op het moment al keihard in het 'voordeel' van het openbaar vervoer.

Het openbaar vervoer moet elk jaar opnieuw langs alle kanten gesubsidieerd worden omdat het zwaar verlieslatend is. De automobilisten daarentegen genereren ongeveer 10% van de staatsinkomsten...
Ik wil niet het proces met het openbaar vervoer maken.
Het openbaar vervoer 'kost' idd veel geld, maar niet iedereen beschikt, of heeft de mogelijkheid om met een auto te rijden.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:54   #8
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Waarom moet ik als automobilist opdraaien om stinkende stadsbussen te laten rijden?
Even off topic: gisteren zag ik op de flank van een stadsbus reclame voor de 'Brussel'air' die de bus neemt omwille van de gezonde lucht. De roetpluim die daar uitkwam...
Waarom moet ik sociale belasting betalen om de ziektekosten van een een roker met longkanker te dekken?
Het is te gemakkelijk om steeds de 'schuld' bij anderen te leggen.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:57   #9
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je met een oude diesel aan 7 liter rondtuft
en je koopt een nieuwe diesel die 4 liter verstookt, kun je toch wel stellen dat de helft minder verbruiken de SMOG halveren is...

Dus de minister zou beter haar subsidies concentreren op het vervangen van de oude diesels door nieuwe zuinigere diesels.

Dus allen een minicooper hybridD, smart hybridTDI, toyotaprius, bmw118td
Dat klopt...maar puur op vervuiling afgaan...zal het produceren van die nieuwe wagens ook de nodige vervuiling opleveren.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 17:21   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dat zou best kunnen.
Maar iedereen weet dat diesel rijden veel goedkoper is als benzine.
Waarom moet dat?
Nu gebleken is dat diesel eveneens of voor meer vervuiling zorgt...ben ik van mening dat een diesel- en benzine rijden, qua prijsverhouding beter op elkaar afgestemd mag worden.
De benzineprijs omlaag halen bedoelt ge ?

Laatst gewijzigd door Bobke : 21 februari 2008 om 17:23.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 17:42   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.466
Standaard

Het is wel duidelijk dat politici nog steeds moeten afleren om "ad-hoc" maatregelingetjes uit te vinden en doen alsof dat help....


Over de "milieuvriendelijkheid" en "efficiency" van het openbaar vervoer,en dan speciaal onze rampzalige bussen is het laatste woord nog niet gezegd..(weet iemand bijvoorbeeld hoe al die chauffeurs op hun bus raken )


Ondertussen kan er struktureel beter naar gestreefd worden dat het voertuigenpark sneller ge-updated wordt(jaag de voitures van ouder dan 10 jaar van de baan tenzij ze biobrandstof drinken).

Dit kan inderdaad door de aanschaf en het bezit van een wagen goedkoper te maken maar voor het gebruik zwaarder te doen betalen.DAT zou gerichte fiscaliteit zijn....het idee is al zo oud als de straat maar raakt er maar niet door....

(onze automarkt IS verzadigd,er zullen er niet meer bijkomen door deze maatregel)

Laatst gewijzigd door kelt : 21 februari 2008 om 17:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 18:19   #12
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik wil niet het proces met het openbaar vervoer maken.
Het openbaar vervoer 'kost' idd veel geld, maar niet iedereen beschikt, of heeft de mogelijkheid om met een auto te rijden.

niet iedereen heeft in dezelfde mate de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te gaan werken..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 20:00   #13
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Met het beleid dat de overheid voerde, en de promotie die autoverkopers en automobielverenigingen maakten, hebben steeds meer mensen gekozen voor een dieselwagen. Terwijl LPG veel goedkoper en properder is.
Een nieuwe auto met benzinemoter en LPG-installatie is goedkoper dan dezelfde wagen met dieselmotor! Een liter LPG kost vandaag maximum 0,582 euro. Voor een auto op LPG betaal je wel nog een extra jaarlijkse rijtaks van ongeveer 150 euro. Terwijl deze voor dieselauto's werd afgeschaft
Waarom rijden niet meer mensen op LPG?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 20:02   #14
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
niet iedereen heeft in dezelfde mate de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te gaan werken..
Daarom moet het gesubsidieerd worden, om zoveel mogelijk mensen de kans te geven het te kunnen gebruiken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 20:09   #15
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.025
Standaard welke

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als je met een oude diesel aan 7 liter rondtuft
en je koopt een nieuwe diesel die 4 liter verstookt, kun je toch wel stellen dat de helft minder verbruiken de SMOG halveren is...

Dus de minister zou beter haar subsidies concentreren op het vervangen van de oude diesels door nieuwe zuinigere diesels.

Dus allen een minicooper hybridD, smart hybridTDI, toyotaprius, bmw118td
Welke dieselwagens verbruiken slechts 4 liter ?
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 21:41   #16
josbedal
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 11
Standaard

Verbruik zegt niet zoveel over de roetuitstoot hoor. Mijn 10 jaar oude diesel verbruikt zo'n 4,5 �* 5L/100km gemiddeld maar als ik vol op het gas ga kan ik beter mijn mistlicht even aanzetten...
Verbruik en co2-uitstoot is veel meer met elkaar verbonden.

Mvg, Joeri
josbedal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:01   #17
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Vlaams minister van Energie, Leefmilieu en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil onderzoeken of er financiële middelen zijn voor een premie voor roetfilters bij bestaande dieselwagens. Het gaat volgens een kabinetsmedewerker om de zogenaamde (half) open filters, die tot 50 procent van de roetdeeltjes tegenhouden. De roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid en leveren een bijdrage aan de concentratie van fijn stof in de lucht.

400 euro
Crevits wil haar voorstel spiegelen aan het Nederlandse model, waar een premie van 400 euro toegekend wordt voor de plaatsing van een roetfilter op bestaande dieselwagens. Die premie zou volgens het kabinet ongeveer 80 procent van de kosten dekken.

HLN


...


Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
De overheid zelf heeft de aankoop van dieselwagens jarenlang actief aangemoedigd. Dieselwagens zijn zogezegd minder vervuilend, verbruiken minder brandstof, springen economischer om met energie en zijn ideaal voor lange afstanden. Een dieselmotor gaat dubbel zo lang mee tov een benzinemotor wisten ze ons altijd te vertellen, en plots gaan zij het tegendeel beweren. Manipulation du peuple ja! Nu moet de overheid maar voor zijn eigen beleid opdraaien!
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:47   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dat zou best kunnen.
Maar iedereen weet dat diesel rijden veel goedkoper is als benzine.
Waarom moet dat?
Nu gebleken is dat diesel eveneens of voor meer vervuiling zorgt...ben ik van mening dat een diesel- en benzine rijden, qua prijsverhouding beter op elkaar afgestemd mag worden.
Vrachtwagenchauffers weten wel waarom ze in Belgie tanken, en belgische transportbedrijven tanken 5000liter, trekken de btw terug en weten heel goed dat ze nergens in europa goedkoper kunnen tanken...

Dat is de reden. Daarom dat ze de dieselauto's hun autotaks een verdubbeld hebben om dit te compenseren !
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:49   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
Welke dieselwagens verbruiken slechts 4 liter ?
http://www.ecoscore.be/ecoscore/Ecos...pl=0&Ipageno=1

minder dan 4 liter

http://www.ecoscore.be/ecoscore/Ecos...pl=0&Ipageno=1
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:51   #20
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dat zou best kunnen.
Maar iedereen weet dat diesel rijden veel goedkoper is als benzine.
Waarom moet dat?
Nu gebleken is dat diesel eveneens of voor meer vervuiling zorgt...ben ik van mening dat een diesel- en benzine rijden, qua prijsverhouding beter op elkaar afgestemd mag worden.
Om de KMO's een duwtje in de rug te geven.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be