Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2008, 21:31   #1
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard Kapitalisten, een case-study: Bill Gates

Het gaat hier vaak over (de) kapitalisten, en zelden worden daar namen op geplakt. Ik stel voor om dat wel eens te doen.
Laat ons eens de protype-kapitalist Bill Gates bekijken.

Dankzij die mens kunnen miljarden mensen met computers werken, hebben miljoenen mensen werk of kunnen ze efficiënter werken, en de laatste jaren heeft hij al een fortuin uitgegeven aan liefdadigheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

Citaat:
In 2000, Gates and his wife founded the charitable Bill & Melinda Gates Foundation. The generosity and extensive philanthropy of David Rockefeller has been credited as a major influence. Gates and his father have met with Rockefeller several times and have modeled their giving in part on the Rockefeller family's philanthropic focus, namely those global problems that are ignored by governments and other organizations.[51]

The foundation's grants have provided funds for college scholarships for under-represented minorities, AIDS prevention, diseases prevalent in third world countries, and other causes. In 2000, the Gates Foundation endowed the University of Cambridge with US$210 million for the Gates Cambridge Scholarships. The Foundation has also pledged over US$7 billion to its various causes, including US$1 billion to the United Negro College Fund. According to a 2004 Forbes magazine article, Gates gave away over US$29 billion to charities from 2000 onwards. These donations are usually cited as sparking a substantial change in attitudes towards philanthropy among the very rich, with philanthropy becoming the norm.[52]
Hij is een kapitalist. Wat is daar nu precies slecht aan?
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 21:34   #2
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Het gaat hier vaak over (de) kapitalisten, en zelden worden daar namen op geplakt. Ik stel voor om dat wel eens te doen.
Laat ons eens de protype-kapitalist Bill Gates bekijken.

Dankzij die mens kunnen miljarden mensen met computers werken, hebben miljoenen mensen werk of kunnen ze efficiënter werken, en de laatste jaren heeft hij al een fortuin uitgegeven aan liefdadigheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

Hij is een kapitalist. Wat is daar nu precies slecht aan?
Als een staatsbedrijf dit gedaan zou hebben, was er veel en veel meer geld naar het Volk gegaan. Hoeveel miljoenen hij ook uitgeeft, het is niet te vergelijken met de miljarden die hij heeft of met de miljarden die een staatsbedrijf, of zelfs maar een privébedrijf in een links systeem, aan belasting zou moeten betalen.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 22:02   #3
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Als een staatsbedrijf dit gedaan zou hebben, was er veel en veel meer geld naar het Volk gegaan. Hoeveel miljoenen hij ook uitgeeft, het is niet te vergelijken met de miljarden die hij heeft of met de miljarden die een staatsbedrijf, of zelfs maar een privébedrijf in een links systeem, aan belasting zou moeten betalen.
Ik schrijf het volk enkel met hoofdletter als ik het over de krant heb en dan doe ik dat ook met het lidwoord.

En ik ben geïnteresseerd in een concrete analyse van het geval Bill Gates.
Oud 28 februari 2008, 23:07   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En ik ben geïnteresseerd in een concrete analyse van het geval Bill Gates.
http://www.redtux.org/text/dialectics.html
Citaat:
1904 kritisiert Lenin das Dialektikverständnis Rosa Luxemburgs in 'Ein Schritt vorwärts, zwei Schritte zurück. Eine Antwort N. Lenins an Rosa Luxemburg' mit den folgenden Worten: "Dieses ABC der Dialektik besagt, dass es keine abstrakte Wahrheit gibt, dass die Wahrheit immer konkret ist." (Werke 7, S. 484) Er zitiert hier den russischen Sozialisten Tschernischewsky, der in Anlehnung an Hegel schreibt: "Eine abstrakte Wahrheit gibt es nicht, die Wahrheit ist konkret - Alles hängt von den zeitlichen und räumlichen Umständen ab" "Die Praxis steht über dem theoretischen Wissen, weil sie nicht nur die Fahigkeit des Universellen besitzt, sondern auch der momentanen Realität", schreibt Lenin.

"Wenn die Dialektik uns lehrt, 'Wahrheit ist immer konkret', dann gilt dieses Gesetz mit gleicher Stärke für die Kritik. Es reicht nicht aus, eine Definition abstrakt zu nennen. Man muss ihre Mängel aufzeigen. Sonst wird die Kritik selbst unfruchtbar." fügt Trotzki in 'Verteidigung des Marxismus' hinzu. (Von einer Schramme - zur Gefahr der Knochenfälle, 2. Teil; Das abstrakte und das konkrete, Ökonomie und Politik, 1940) Bereits im Dezember 1923 schreibt er in 'Der neue Kurs' (5. Kapitel) affirmativ: "Die leninistische Wahrheit ist immer konkret."
Oud 28 februari 2008, 23:17   #5
guerin
Minister

Standaard

Nu zie,den Bill heeft de mogelijkheid verkregen om zich op te werken,tof!Betekend dit dan dat er zonder Bill nooit van zijn leven een soortelijk iets zou gebeuren?mijn dunk niet;die kerel had het geluk op de juist plaats op het juiste tijd te zijn!
Ik ben heus geen creationist maar is de mens daarvoor niet creatief??????

Laatst gewijzigd door guerin : 28 februari 2008 om 23:21.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 23:41   #6
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Nu zie,den Bill heeft de mogelijkheid verkregen om zich op te werken,tof!Betekend dit dan dat er zonder Bill nooit van zijn leven een soortelijk iets zou gebeuren?mijn dunk niet;die kerel had het geluk op de juist plaats op het juiste tijd te zijn!
geluk

Citaat:
Ik ben heus geen creationist maar is de mens daarvoor niet creatief??????
Misschien wel!!!!!!
Oud 29 februari 2008, 02:00   #7
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Gates makes profits of his charity work, he invested the Gates Foundation capital in oil companies and war industry. He threatens schools to cut off their supplies when they would use open source software, also by using his Foundation.
What a load of crap, FFF. Do write down the fact he didn't have to use any of governmental institutions, his Foundation is powerfull enough to change the educational project of a whole continent (Africa).

Toevallig ook tegen een losgeslagen libertariër op Amerikaans forum, gelukkig is hij geheel alleen in zijn mentale aandoening.
Oud 29 februari 2008, 02:11   #8
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Goeie marketing van die jongen lijkt mij

en ook een beetje een gesust geweten kopen natuurlijk

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 februari 2008 om 02:12.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 02:13   #9
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Gates makes profits of his charity work, he invested the Gates Foundation capital in oil companies and war industry. He threatens schools to cut off their supplies when they would use open source software, also by using his Foundation.
What a load of crap, FFF. Do write down the fact he didn't have to use any of governmental institutions, his Foundation is powerfull enough to change the educational project of a whole continent (Africa).

Toevallig ook tegen een losgeslagen libertariër op Amerikaans forum, gelukkig is hij geheel alleen in zijn mentale aandoening.
Ik zal maar uit beleefdheid aannemen dat je mij geen losgeslagen libertariër vindt.
Wat gemeenplaatsen door een anoniem iemand geplaatst op een forum waarnaar de link ontbreekt, vind jij dat een concrete analyse?
Oud 29 februari 2008, 02:14   #10
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Goeie marketing van die jongen lijkt mij

en ook een beetje een gesust geweten kopen natuurlijk
Wat is je OS?
Oud 29 februari 2008, 02:14   #11
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Ik zal maar uit beleefdheid aannemen dat je mij geen losgeslagen libertariër vindt.
Oud 29 februari 2008, 02:16   #12
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Wat is je OS?
windows van 't net ergens

ubuntu is wel leuk maar ik ben dit gewoon, en ken ondertusse de software op windows die ik nodig heb, maar moest ik er echt €100 of meer voor moete dokke, zou ik wel snel bij linux zitte
Oud 29 februari 2008, 02:20   #13
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
windows van 't net ergens

ubuntu is wel leuk maar ik ben dit gewoon, en ken ondertusse de software op windows die ik nodig heb, maar moest ik er echt €100 of meer voor moete dokke, zou ik wel snel bij linux zitte
moet ik mijn argument nog uitleggen?
Oud 29 februari 2008, 02:23   #14
StevenNr1

Standaard

neih

waarover hebt ge 't?

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 februari 2008 om 02:23.
Oud 29 februari 2008, 02:26   #15
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
neih

waarover hebt ge 't?

hoe heb jij leren met computers werken?
dankzij mr.gates.
hoe werk je nu met je computer?
dankzij diefstal van mr.gates.
Oud 29 februari 2008, 02:40   #16
StevenNr1

Standaard

Citaat:
hoe heb jij leren met computers werken?
dankzij mr.gates.
zelf geleerd eigenlijk, bill nooit gezien hier
Citaat:
hoe werk je nu met je computer?
dankzij diefstal van mr.gates.
ja, leuk e, kan ie minder aan de negerkes geve

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 februari 2008 om 02:40.
Oud 29 februari 2008, 02:44   #17
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
zelf geleerd eigenlijk, bill nooit gezien hier
geen DOS of Windows?

Citaat:
a, leuk e, kan ie minder aan de negerkes geve
case closed dan?
Oud 29 februari 2008, 08:00   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zelf geleerd eigenlijk, bill nooit gezien hierja, leuk e, kan ie minder aan de negerkes geve
dus een kapitalist is een dief en die moeten bestreden worden, maar jij, die ook een dief bent, mag dat wel?
Oud 29 februari 2008, 10:01   #19
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Laatst ergens een interessant artikel gelezen over de echte reden van Gates zijn "ontwikkelingshulp". Als ik het terugvind, plaats ik hier even een linkje. Het kwam er alleszins op neer dat de combinatie van belastingaftrek en verwachte omzetstijging op lange termijn (leer de mensen werken met Windows --> ze kennen niets anders --> ze "verplichten" bedrijven te kiezen voor Windows) meer geld opbrengt dan geen geld te geven.
Overigens heb je 2 keuzes als je je niet wil laten kaalplukken: of je kiest voor de illegaliteit (en ben je dus eigenlijk net zo schuldig aan diefstal als Gates) of je kiest voor GNU/Linux (bvb Ubuntu) en geeft aan niemand geld.
Voor alle duidelijkheid: zelf gebruik ik een legale Windows als ik iets voor het werk moet doen, en voor mijn privegebruik Ubuntu.

Overigens: niet het oorspronkelijke artikel, maar wel interessant om het eens van een andere kant te bekijken: http://edstrong.blog-city.com/bill_g...o_throw_up.htm

Laatst gewijzigd door mcielen : 29 februari 2008 om 10:17.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 10:31   #20
Lieven Corneillie
Lokaal Raadslid

Lieven Corneillie's schermafbeelding

Standaard

Over die liefdadigheid van Bill Gates: dat is dus een groot probleem, he. Allemaal goed en wel, een heel minieme fractie van uw winsten weggeven, maar waar zit de structurele hulp van liefdadigheid?
Liefdadigheid is paternalisme, ge plaatst de "negerkes" in een afhankelijke positie waarin ze alleen maar braaf mogen knikken en dank u zeggen. Liefdadigheid en materiële hulp zijn enkel nuttig als noodhulp bij onvoorziene rampen (zelfs dan ontwrichten ze vaak samenlevingen). Structurele problemen als aids en honger moeten aangepakt worden door structurele solidariteit (cfr. sociale zekerheid) die de onderliggende oorzaken armoede, ongelijkheid en onrechtvaardigheid probeert weg te werken. Zaken als bv. de tobintax passen in dit kader.
Lieven Corneillie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be