Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2008, 13:14   #1
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard Benzine maken van CO2?

blijkbaar kan het. Ff een copy paste zonder al te veel commentaar van mij, maar ik vond dit een zeer interessant weetje dat zeker de moeite waard is om te delen met jullie:

Citaat:
Chemists have shown that it is possible to use solar energy, paired with the right catalyst, to convert carbon dioxide into a raw material for making a wide range of products, including plastics and gasoline.

Researchers at the University of California, San Diego (UCSD), recently demonstrated that light absorbed and converted into electricity by a silicon electrode can help drive a reaction that converts carbon dioxide into carbon monoxide and oxygen. Carbon monoxide is a valuable commodity chemical that is widely used to make plastics and other products, says Clifford Kubiak, professor of chemistry at UCSD. It is also a key ingredient in a process for making synthetic fuels, including syngas (a mixture largely of carbon monoxide and hydrogen), methanol, and gasoline.
het volledige artikel
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:04   #2
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het (gedeeltelijk) terugdraaien van een verbrandingsproces is technisch mogelijk maar kost veel energie; om dit laatste te verhullen geeft men als voorbeeld "zonne-energie". er is in ieder geval méér energie nodig voor zulk proces dan er terugkeert uit aldus geproduceerde brandstof (benzine in dit voorbeeld).

Halfverbrande koolstof (CO) heet ook wel "koolmonoxide" of in de volksmond "kolendamp" en eist nog steeds, ondanks verbeterde verwarmingssystemen, af en toe slachtoffers.
Oud 6 maart 2008, 13:17   #3
KrisKras
Banneling

Standaard

Het gaat dan ook om nieuwe technologiebeste Willem en de essentie van het verhaal zit hem hier:

Citaat:
At least at first, such a process will not make a significant impact on reducing greenhouse gases in the atmosphere--that would take quite large-scale operations, Kubiak says. But "any chemical process that you can develop that uses CO2 as a feedstock, rather than having it be an end product, is probably worth doing." He adds that "if chemical manufacturers are going to make millions of pounds of plastics anyway, why not make them from greenhouse gases rather than making tons of greenhouse gases in the process?"
en hier:

Citaat:
But carbon dioxide is a more attractive raw material in part because it's very cheap--indeed, it's something industrial companies will pay to get off their hands, Jessop says. "There are very few chemicals which are cheaper than free, and carbon dioxide is one of them," he says.
Ik snap niet echt de bedoeling van uw lecture rond CO op het einde. Ik vermoed dat iedereen wel weet wat CO is.
Oud 6 maart 2008, 14:34   #4
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Het gaat dan ook om nieuwe technologie beste Willem en de essentie van het verhaal zit hem hier:

en hier:

Ik snap niet echt de bedoeling van uw lecture rond CO op het einde. Ik vermoed dat iedereen wel weet wat CO is.
Het is maar één toevoeging aan de reeds schier oneindige reeks van suggesties om het gebruik van fossiele grondstoffen te verminderen en dit keer een niet alleen zeer dure maar ook extra gevaarlijke / giftige.

Zijdelings is het een extra pleidooi voor toepassingen van zonne-energie, die weliswaar interessant zijn en zich langzaam technisch verbeteren maar nooit voldoende zullen opleveren voor het wereldverbruik van het stijgend aantal miljarden mensen en de door hen gebouwde installaties.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 maart 2008 om 14:35.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 16:39   #5
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het is maar één toevoeging aan de reeds schier oneindige reeks van suggesties om het gebruik van fossiele grondstoffen te verminderen en dit keer een niet alleen zeer dure maar ook extra gevaarlijke / giftige.

Zijdelings is het een extra pleidooi voor toepassingen van zonne-energie, die weliswaar interessant zijn en zich langzaam technisch verbeteren maar nooit voldoende zullen opleveren voor het wereldverbruik van het stijgend aantal miljarden mensen en de door hen gebouwde installaties.
Met het tweede gedeelte ga ik volledig met je akkoord. We zullen dus ook zowiezo moeten zoeken achter verschillende technieken die mekaar aanvullen.

Over het eerste gedeelte, uiteraard is het een dure techniek omdat het nog steeds niet geschikt is voor massaproductie in de eerste plaats. Het is eigenlijk nog steeds een experimenteel nieuwtje.

Het gevaar wat jij erin ziet zie ik echter niet. wat ik uit de tekst kan opmaken is dat CO een grondstof is voor de aanmaak van allerlei producten waaronder soorten plastics:

Citaat:
Carbon monoxide is a valuable commodity chemical that is widely used to make plastics and other products, says Clifford Kubiak, professor of chemistry at UCSD.
Maw, het wordt nu evengoed gebruikt voor de aanmaak, samen met een hoop nog gevaarlijker stoffen (ik zou niet graag bij DSM werken). Dat wil niet zeggen dat er nog CO in het afgewerkte product zit he. Dat zal al lang uitgereageerd zijn met een hoop andere chemicaliën om zo de verschillende polymeren te vormen. Je zal heus geen CO vergiftiging oplopen van aan een plastieke zak te ruiken.

Laatst gewijzigd door KrisKras : 6 maart 2008 om 16:40.
Oud 6 maart 2008, 17:45   #6
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Met het tweede gedeelte ga ik volledig met je akkoord. We zullen dus ook zowiezo moeten zoeken achter verschillende technieken die mekaar aanvullen.

Over het eerste gedeelte, uiteraard is het een dure techniek omdat het nog steeds niet geschikt is voor massaproductie in de eerste plaats. Het is eigenlijk nog steeds een experimenteel nieuwtje.

Het gevaar wat jij erin ziet zie ik echter niet. wat ik uit de tekst kan opmaken is dat CO een grondstof is voor de aanmaak van allerlei producten waaronder soorten plastics:

Maw, het wordt nu evengoed gebruikt voor de aanmaak, samen met een hoop nog gevaarlijker stoffen (ik zou niet graag bij DSM werken). Dat wil niet zeggen dat er nog CO in het afgewerkte product zit he. Dat zal al lang uitgereageerd zijn met een hoop andere chemicaliën om zo de verschillende polymeren te vormen. Je zal heus geen CO vergiftiging oplopen van aan een plastieke zak te ruiken.
Natuurlijk kan, na een gevaarlijk FABRIEKSPROCES, zeer goed een veilig eindproduct ontstaan; de betere wasmiddelen en shampoos hebben vooral ... BLAUWZUUR (HCN) als grondstof; maar ook van een brood dat in een electrische oven is gebakken krijg je geen schok. Blauwzuur is een wonderlijk molecuul, kan technisch omgezet worden in volkomen ongevaarlijke, nuttige en zelfs eetbare producten maar de processen zijn erg kritisch.

Inderdaad zit bij chemische fabrieken, zoals die van DSM, enorm veel kennis over zulke technieken; er wordt daar gewerkt onder loodzware veiligheidsprocedures.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be