Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2008, 15:57   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Brommers zijn vuiler dan vrachtwagens

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...htwagens.dhtml

Alles moet wel wat in z'n perspectief gezien worden, maar dit onderwerp wordt wel terecht aangekaart. Het gaat hier om de 2 takt brommer, waarbij olie letterlijk verbrand wordt. Het gevolg is dat de uitlaatgassen van dergelijke brommers bijzonder giftig zijn (CO, fijnstof … ). Deze brommers zijn dikwijls herkenbaar aan hun blauwe rook die ze uitstoten, iedereen heeft het al wel eens geroken. Iegelijk is het onbegrijpelijk dat dergelijk brommers nog mogen rondrijden in onze moderne maatschappij , temeer daar er een veel beter, duurzamer en milieuvriendelijk alternatief is met de 4 takt motor (zoals dat in auto’s het geval is ). 2 takt brommers veroorzaken verhoudingsgewijs ontzettend veel overlast en er zijn absoluut geen argumenten om ze nog te laten rondrijden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 16:24   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...htwagens.dhtml

Alles moet wel wat in z'n perspectief gezien worden, maar dit onderwerp wordt wel terecht aangekaart. Het gaat hier om de 2 takt brommer, waarbij olie letterlijk verbrand wordt. Het gevolg is dat de uitlaatgassen van dergelijke brommers bijzonder giftig zijn (CO, fijnstof … ). Deze brommers zijn dikwijls herkenbaar aan hun blauwe rook die ze uitstoten, iedereen heeft het al wel eens geroken. Iegelijk is het onbegrijpelijk dat dergelijk brommers nog mogen rondrijden in onze moderne maatschappij , temeer daar er een veel beter, duurzamer en milieuvriendelijk alternatief is met de 4 takt motor (zoals dat in auto’s het geval is ). 2 takt brommers veroorzaken verhoudingsgewijs ontzettend veel overlast en er zijn absoluut geen argumenten om ze nog te laten rondrijden.
Die brommerkes rijden natuurlijk geen 15 uur per dag zoals de vrachtwagens.

En wakker lig ik er niet van want ik weet zeker dat èèn fabriek in China op een week meer smeerlapperij in de lucht blaast dan alle brommers tesamen op een jaar.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 16:47   #3
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Die brommerkes rijden natuurlijk geen 15 uur per dag zoals de vrachtwagens.

En wakker lig ik er niet van want ik weet zeker dat èèn fabriek in China op een week meer smeerlapperij in de lucht blaast dan alle brommers tesamen op een jaar.
Als je die redenering doortrekt, dan kunnen we misschien beter alle normen afschaffen, want in China ...

Het gaat natuurlijk niet zozeer om de totale uitstoot van de brommertjes, wel om het feit dat ze onevenredig veel overlast veroorzaken, vooral dan door hun giftige stank.

Overigens, U zou er misschien wel wakker van liggen als u al fietsend (wat u waarschijnlijk nooit doet afgaande op uw reactie) ingehaald wordt door zo'n 2 takt brommer en u vervolgens in z'n stank als een vis naar adem tracht te happen ...
Oud 1 maart 2008, 17:22   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die brommers blazen idd serieus wat in de lucht. Maar wat de meesten niet weten is dat de grasmachine (benzine) nog het meest vervuilend van al is. (allez om achter te lopen of te staan dus) Idem voor ketting zagen en dergelijke toestellen.
Oud 1 maart 2008, 18:32   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik droom nog steeds van een....

Oud 1 maart 2008, 18:40   #6
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

ik heb vroeger zo ne 125 cc motoscooter gehad ( 2 takt ) , en volgend jaar koop ik ne 250cc , ook 2 takt .......... 2 takt trekt veel harder dan ne 4 takt
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 18:51   #7
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Als 14-jarige op een Honda MTX door de velden crossen, dat waren nog eens tijden

Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2008, 19:19   #8
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die brommers blazen idd serieus wat in de lucht. Maar wat de meesten niet weten is dat de grasmachine (benzine) nog het meest vervuilend van al is. (allez om achter te lopen of te staan dus) Idem voor ketting zagen en dergelijke toestellen.
Een toestel als een kettingzaag moet licht zijn, dus daar heb je eventueel nog een argument om 2 takt te gebruiken. Wat die grasmaaiers betreft; ik heb er zelf een op benzine en een elektrische, maar die eerste gebruik ik nog nauwelijks. De tweede is een aanrader (tenzij je gazon vol bomen staat): geen startproblemen, geen onderhoud, geen olie of benzine bijkappen, goedkoper, lichter en vooral ik vervuil lokaal niet zodat ik niet in m'n eigen stank zit. En daar zit het 'm net in, bij de opgenoemde toestellen zit de gebruiker in z'n eigen stank dus is het in zijn eigen voordeel dat ie een milieuvriendelijk toestel heeft ... wat niet gezegd kan worden van die 2 takt scooters. De berijders ervan hebben vervuilen er duchtig op los en zetten andere weggebruikers in de stank terwijl ze ondertussen wel lekker frisse lucht voor zich hebben.
Oud 1 maart 2008, 20:28   #9
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

brommers zijn dan ook stom
Oud 1 maart 2008, 20:28   #10
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

pakt de velo, of koopt u nen auto.
Oud 1 maart 2008, 21:22   #11
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Relatief of absoluut?
Veel meer fijn stof en CO² dan een diesel per brommer/km, per verbruikte liter brandstof? per liter cylinderinhoud? Per brommer/jaar? Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.

PS, ik las dat een rund evenveel broeikasgassen produceert als een auto.

Meisjes niet natuurlijk:
http://www.collegehumor.com/video:1803422

Maar mannen dan?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 00:12   #12
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Relatief of absoluut?
Veel meer fijn stof en CO² dan een diesel per brommer/km, per verbruikte liter brandstof? per liter cylinderinhoud? Per brommer/jaar? Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.

PS, ik las dat een rund evenveel broeikasgassen produceert als een auto.

Meisjes niet natuurlijk:
http://www.collegehumor.com/video:1803422

Maar mannen dan?
filosofen komen hun giftige gassen liever uitstoten op forums !
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 08:17   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit probleem kan geleidelijk opgelost worden door,net als bij auto's de lat steeds hoger te leggen.Laat de Chinezen nu maar eens het voortouw nemen in de uit-ontwikkeling van de tweetakt-motor...er is niet eens meer een noemenswaardige Europese industrie, dus doen "normen" onze concurrentiepositie helemaal geen kwaad(argument van kortzichtige industriebazen)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 09:46   #14
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.
Tjonge jonge ... hoe kortzichtig kan een mens zijn. Weet je wat jij eens moet doen: de proef op de som nemen en het volgens uw 'theoretische probleem' in de praktijk testen, dat zal al veel helpen.

1/ Ga 2 minuten achter de uitlaat van een dieselwagen of benzinewagen staan

en vervolgens

2/ gaat u 2 minuten achter de uitlaat van een 2 takt brommer staan (neem vb één van de 5000 2 takts die de post in 2003 in dienst nam )

Na die praktijk ervaring kan u nog eens uw visie geven over het volgens u 'theoretische probleem'.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 maart 2008 om 09:46.
Oud 2 maart 2008, 10:04   #15
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tjonge jonge ... hoe kortzichtig kan een mens zijn. Weet je wat jij eens moet doen: de proef op de som nemen en het volgens uw 'theoretische probleem' in de praktijk testen, dat zal al veel helpen.

1/ Ga 2 minuten achter de uitlaat van een dieselwagen of benzinewagen staan

en vervolgens

2/ gaat u 2 minuten achter de uitlaat van een 2 takt brommer staan (neem vb één van de 5000 2 takts die de post in 2003 in dienst nam )

Na die praktijk ervaring kan u nog eens uw visie geven over het volgens u 'theoretische probleem'.
Ge hebt gelijk. Veel vd 2-takts zijn te vervuilend om op de openbare weg toe te laten. Ik rij met mijn
(4-takt)motor liever achter een wagen dan achter een 2-taktje.
Maar zonder rijbewijs met de MTX door het veld rijden, dat gaat ge niet kunnen verbieden.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be