Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2008, 20:07   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Slurp en roettaks of fijnstoftaksen.

De slurp en roettaks.



Nederland voert vanaf 1 feb een nieuwe slurptaks in voor wagens die boven een bepaalde norm verbruiken en dus roet uitstoten.

Grens diesel; 192gram CO²
Grens benzine; 232 gram CO²
Elke gram boven die grens zal extra belast worden met 110€.
Vb; een Hyundai Santa Fé 2,7 v6 (benzine) stoot 241 gram koolstofdioxide per km uit. De slurptaks wordt dan 990 euro, want 241-232=9x110€

Op die manier worden veelverbruikende dure luxe wagens enorm duurder.
Een vb; een Bugatti Veyron 37.620€ extra
Dodge Viper 28.270€ extra
Ferrari f430 20.680€ extra

Toch al te dure wagens dacht u en het kan me niet schelen?

Ook een Range Rover sport V8 SC 15.620€ extra
Of Audi A6 TDI Quattro 2530€ extra

Nu denkt u ongetwijfeld hoera. Het leven is aan ons die tegen alles zijn in het leven en het liefst met een fiets verder doen.
Het zal u dan misschien verbazen dat die maatregel een totaal andersom effect op uw milieu zal hebben dan u hier bovenstaande verwacht.

Wat zal komen immers?

1) alle op stock staande modellen zullen alsnog vlug de deur uitmoeten vanwege anders als nieuw zo goed als onverkoopbaar te worden. Dus daar gaat uw eerste wens al.
2) Alle occasies van voor die datum en dus niet onder die reglementering vallende cijfers stijgen enorm in waarde, door die extra heffing op de CO² en zullen dus gewillige objecten worden van auto kopend publiek.
3) Ook alle buitenlandse tweedehands wagens die van voor die datums ingeschreven vallen onder hetzelfde lot als hierboven en zullen dus graag gekocht worden vanwege hun hoge waarde.
4) Alle kleine wagens die onder die heffing vallen zullen ook angstvallig duurder worden.

Met andere woorden, de ganse milieu heffing zorgt (zal zorgen) voor een omgekeerd effect. Zelfs al wordt het gros er van duurder, de waarde van de voertuigen zal een niet mis te verstaan effect hebben te vergelijken met een aandeel op de beurs die plots explosief begint te stijgen.

Bovendien wat velen ook niet zo weten, kleine wagens die tegenwoordig een kleine motor krijgen verbruiken doorgaans meer dan de voorgaande versie daarvan.
Waarom doen ze het dan?
Welnu, als vuistregel gaat dat zo in de praktijk.
Een liter benzine levert na verbranding in een moderne motor 2400 gram CO² op.
Per liter diesel is dat 2600 gram.
Dus kleinere motors in de meest optimale omstandigheden hebben een lager verbruik aan fabriekswaarden. En dus beter verkoopbaar.
In de praktijk, net omgekeerd.

Binnenkort in België ?
Toch iets om over na te denken vanavond?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 20:33   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Misschien ook nuttig om in overweging te houden?
Als werkgevers hun lease bedragen niet bijstellen, zullen werknemers (met firma wagen) dus gedwongen kleiner moeten gaan rijden.

Bij effect is dat de staat hierdoor (alweer) een hoop inkomsten zal mislopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 20:00   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op die manier worden veelverbruikende dure luxe wagens enorm duurder.
Een vb; een Bugatti Veyron 37.620€ extra
Dodge Viper 28.270€ extra
Ferrari f430 20.680€ extra
37000€ op 1M€... Ik denk niet dat d�*t veel verschil gaat maken
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 20:10   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

En tegelijk word ons aangedrongen om zelf nen auto te kopen, uit noodzaak.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 22:36   #5
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Misschien ook nuttig om in overweging te houden?
Als werkgevers hun lease bedragen niet bijstellen, zullen werknemers (met firma wagen) dus gedwongen kleiner moeten gaan rijden.

Bij effect is dat de staat hierdoor (alweer) een hoop inkomsten zal mislopen.
En dat vind jij dan toch zo leuk he, lul
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:06   #6
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

'slurptaks'.
het klinkt nog leuk ook.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 07:42   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.145
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoe gaan ze bepalen als een bepaalde chauffeur zuinig rijd, of net niet?

Als ik mijn 13 diesel alleen in stadsverkeer gebruik, dan zit ik met ruim 8 liter. Als ik alleen autosnelweg doe, dan is dat met moeite 5.5 liter.( en da's zonder airco).

Maar da's rijden met een ei onder het gaspedaal. Pedal to the metal zal wel wat andere verbruikscijfers laten optekenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 19:12   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
En dat vind jij dan toch zo leuk he, lul
ja hoor...lul.
Lekker met de voetkar voor jou. Of lulkar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 19:14   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe gaan ze bepalen als een bepaalde chauffeur zuinig rijd, of net niet?

Als ik mijn 13 diesel alleen in stadsverkeer gebruik, dan zit ik met ruim 8 liter. Als ik alleen autosnelweg doe, dan is dat met moeite 5.5 liter.( en da's zonder airco).

Maar da's rijden met een ei onder het gaspedaal. Pedal to the metal zal wel wat andere verbruikscijfers laten optekenen.
Niet...ze nemen gewoon de fabriek-waarden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:33   #10
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
ja hoor...lul.
Lekker met de voetkar voor jou. Of lulkar.
Ge zijt gewoonweg jaloers dat ge er zelf gene hebt. Trouwens ik heb mijn wagen niet als luxemiddel, maar zit 100000 km/jaar voor mijn job op de baan en dan moet je mij niets komen zeggen. Ik heb zelfs geen tijd meer om privé met die wagen te rijden, dus als ik er moet voor betalen is dat gewoonweg weeral een extra belasting die ik moet betalen.

Vraag mij af wat je gaat zeggen als je binnenkort voor jouw producten, die je moet kopen meer moet gaan betalen omdat het de werkgevers meer zal kosten.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 13 maart 2008 om 20:35.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 21:04   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ge zijt gewoonweg jaloers dat ge er zelf gene hebt. Trouwens ik heb mijn wagen niet als luxemiddel, maar zit 100000 km/jaar voor mijn job op de baan en dan moet je mij niets komen zeggen. Ik heb zelfs geen tijd meer om privé met die wagen te rijden, dus als ik er moet voor betalen is dat gewoonweg weeral een extra belasting die ik moet betalen.

Vraag mij af wat je gaat zeggen als je binnenkort voor jouw producten, die je moet kopen meer moet gaan betalen omdat het de werkgevers meer zal kosten.

Yup zo is het.

Maar uiteindelijk kan men niet verwachten dat werkgevers tot in het oneindige de kosten zullen blijven betalen hé.
Dus een beetje inkrimpen of zelf een deel betalen zal sowieso standaard worden. Of dat je nu privé doet of niet met de firma wagen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 03:31   #12
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.

Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 09:37   #13
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.
Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...
Daar lijkt het op maar of de op die wijze verkregen inkomsten dan ook terug in het milieu worden geinvesteerd is een andere zaak....meestal dient het om gemaakte putten te dempen.
Hoe gaat dat trouwens concreet in zijn werk gaan? Is dat eenmalig, bij inschrijving of jaarlijks? Voor nieuwe of reeds in het verkeer gebrachte wagens? Anders gaat er, als het er hier ook zou doorkomen, binnenkort misschien wel een joekel van een factuur in mijn bus ploffen....met mijn 275g uitstoot...
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:01   #14
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Een timmerman die van zijn baas een hamer krijgt om mee te werken moet hiervoor toch ook geen bijdrage betalen of wel soms. Waarom moet ik dat dan wel op mijn 'gereedschap'. Heb je jezelf die vraag als eens gesteld ?
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:32   #15
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Een timmerman die van zijn baas een hamer krijgt om mee te werken moet hiervoor toch ook geen bijdrage betalen of wel soms. Waarom moet ik dat dan wel op mijn 'gereedschap'. Heb je jezelf die vraag als eens gesteld ?
De meeste timmerlui moeten ZELF hun gereedschap kopen en krijgen hiervoor enkel een vaste vergoeding van hun werkgever.....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:25   #16
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
De meeste timmerlui moeten ZELF hun gereedschap kopen en krijgen hiervoor enkel een vaste vergoeding van hun werkgever.....

Ja dat zal wel .... Mag ik je eraan herinneren dat een werkgever zijn werknemer verplicht het materiaal waarmee hij moet werken ter beschikking moet stellen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 15:29   #17
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ja dat zal wel .... Mag ik je eraan herinneren dat een werkgever zijn werknemer verplicht het materiaal waarmee hij moet werken ter beschikking moet stellen.
Wel, vraag dat eens aan een timmerman / schrijnwerker als je der al eentje kent....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 15:51   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.

Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...
En diegenen die het luidste om die taxen schreeuwen, zijn dan ook dikwijls nog die die het hardste over de gestegen levensduurte mekkeren (groenen, vakbonden e.d.m.).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 21:37   #19
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Wel, vraag dat eens aan een timmerman / schrijnwerker als je der al eentje kent....
Ja ik ken die, mijn schoonbroer en ne kamaraad en geen van hen moet zijn eigen gereedschap kopen
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 09:55   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Daar lijkt het op maar of de op die wijze verkregen inkomsten dan ook terug in het milieu worden geinvesteerd is een andere zaak....meestal dient het om gemaakte putten te dempen.
Hoe gaat dat trouwens concreet in zijn werk gaan? Is dat eenmalig, bij inschrijving of jaarlijks? Voor nieuwe of reeds in het verkeer gebrachte wagens? Anders gaat er, als het er hier ook zou doorkomen, binnenkort misschien wel een joekel van een factuur in mijn bus ploffen....met mijn 275g uitstoot...
Het gaat "voorlopig" om nieuw ingeschreven wagens vanaf een bepaalde datum.
Nu net daarom krijgen wagens van voor die datum (bepaalde wagens dan toch) een serieuze waardevermeerdering op de tweedehandsmarkt.
Uiteraard heeft dat een omgekeerd effect op de gewenste uitstootbesparing die men wil in voege brengen.

Trouwens ergens zou ik gans die uitstoot toch wel eens serieus opnieuw willen bekeken krijgen want veel geloof hecht ik nog niet aan de cijfers die men ons dagelijks daarover geeft. Maar dat is weer een andere discussie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be