![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit hele artikel bewijst het gelijk van het protestantisme toen en nu.
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het protestantisme is hopeloos verdeeld en versnipperd. Ze kalven zeer snel af qua aantal (althans sterker dan het katholicisme). Het protestantisme heeft inderdaad niet adequaat gereageerd op de vernieuwingen van Vaticaan II: de liturgische vernieuwing, het opnieuw gaan waarderen van de katholieke Kerk voor de H.Schrift, het gebruik van de volkstaal, de beter verstane collegialiteit tussen de paus en bisschoppen, het benadrukken van het geestelijk priesterschap van elke gedoopte etc... zijn er sinds Vaticaan II in de katholieke Kerk. Velen zijn vruchten van een synthese tussen de these van het oerkatholiek denken en de antithese van de reformatie. Ik betwijfel ook of de protestantse kerk(en) nog garen kan spinnen door zich af te zetten (=protesteren) tegen de katholieken. Vandaag liggen niet zozeer de katholieken onder vuur, die de H.Schrift niet letterlijk lezen, maar de protestanten (denk maar aan de enge 'creationisten', haast allen baptist-protestant)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 13 april 2008 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De kracht van een religie is heterover eens te zijn het oneens te zijn, zonder elkaar op brandstapels te vermoorden. Katholieke en orthodoxe kerken zijn fraaier om te bezoeken,
protestantse zijn spiritueler. Katholieken streven vanzelfsprekend naar eenheid onder een onfeilbare Paus, protestanten zullen daar nooit op ingaan (en of ze gelijk hebben..)
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Loop eens een protestantse kerk binnen...de meeste katholieke kerken zouden groen en geel zien van afgunst als ze zien hoe afgeladen vol die zitten. In de plaats waar ik woon zijn we iets gematigder dan in andere gebieden, maar de vier protestantse kerken hier zitten alle vier voller dan de katholieke kerk, ondanks dat de katholieken hier bijna de helft van de bevolking uitmaken. Bij zwaardere richtingen van de protestanten, vooral in de mega-gelovige band die net boven de maas van west naar oost over Nederland loopt zitten de kerken waar soms wel 1000 mensen inkunnen nokjevol. Ik ken veel katholieken die in naam katholiek blijven, maar absoluut geen boodschap hebben aan de paus of de kerk. Protestanten zijn wat gemakkelijker in veranderen van kerk of gewoon wegblijven. Zij riskeren het vagevuur immers niet, ze gaan zowiezo naar de verdoemenis
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En vooral... ze zongen erg mooi samen, met relatief weinig valse klanken. Terwijl het hier behelpen blijft met de voorganger die de mensen poogt "mee" te krijgen. Met wisselend succes, want de ene voorganger zingt al wat aangenamer dan de andere. (Er zit er zelfs één tussen met een formidabele stem, doch met een gehoor omgekeerd evenredig aan die stem. Die kerel heb ik ten strengste verboden om zijn mond open te doen achter de micro, omdat hij anders zélfs de organist "eruit" brult. Enfin...) Kortom: speel ik niet te luid, dan hoor ik af en toe wel eens een kerk meezingen, of beter: meemurmelen. Anderzijds had ik wel vragen bij de - in mijn oren nog altijd bizarre - gewoonte van vele protestanten om de zeer bekende melodieën (die katholieken ook gebruiken) te ontdoen van elke ritmiek, om ze dan gewoon in even lange noten te zingen, zonder maat of zonder ritme. Vooral calvinistische strekkingen hebben daar nogal eens last van. Maar die Calvijn was dan eigenlijk ook maar een zuurpruim die niks van muziek kende... ![]() Of ik zou willen ruilen...? Neen, dat nu ook weer niet. Maar wél kunnen katholieken één en ander van protestanten leren, zeker van hun zangpraktijk. Iets waarin ik me dan weer niét zou zien aarden is de bijbelvastheid in sommige protestantse stromingen, die eerder weinig ruimte laat voor het volksgeloof. Al bij al beschouw ik het protestantisme dan ook als teveel geloof met het hoofd, en te weinig met het hart. Een voettochtje naar het amper op 10 km hiervandaan liggende Scherpenheuvel met die gemoedelijkheid zo typisch voor bedevaartsoorden waar veel volksmensen samenkomen, die in de eerste plaats met hun hart geloven, en pas daarna met hun hoofd... dat zie je toch niet zo in de protestantse wereld. Hoeveel Nederlandse toeristen vergapen zich niet op wat zij de gezellige rommel noemen in onze kerken, terwijl ze hun eigen gebedsgebouwen afdoen als zielloze garages. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als zangers kloppen de protestanten de katholieken; maar voor de rest.
De keren dat ik protestantse predikers op de radio hoor, zijn het vaak heel holle frasen. Bij de katholieken probeert men soms al eens om de Bijbel niet letterlijk te lezen/geloven om door de symbolische betekenis heen te zien en te zien hoe de bijbel kan toegepast worden op het dagelijkse leven van nu. |
![]() |
![]() |