![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zij zoon is één van de twee of drie gesneuvelde die gisteren vielen in de zgn. opbouwmissie in Uruzgan.
Wat een zinloze oorlog! Op nu.nl: Opnieuw Nederlandse doden in Uruzgan Uitgegeven: 18 april 2008 11:05 Laatst gewijzigd: 18 april 2008 11:42 AMSTERDAM - In de Afghaanse provincie Uruzgan zijn twee Nederlandse militairen gesneuveld doordat ze met een auto inreden op een bermbom. Een van hen is de de zoon van de nieuwe Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm. Twee andere militairen raakten zwaargewond. http://www.nu.nl/news/1531872/20/Opn...n_Uruzgan.html
![]() |
#2 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Royal Dutch Shell* wil zijn pijpleiding... de andere ook. *Wie is nu ook weer belangrijk aandeelhouder daar? Laatst gewijzigd door filosoof : 18 april 2008 om 12:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
|
![]() Burgerdoden interesseren de Nederlandse bevolking veel minder, dat lijkt me logisch.
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Honoré gepluimd : 18 april 2008 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Tja, onze asielcentra lopen ondertussen vol met Afghaanse vluchtelingen...
Tijd dat België zich uit dat NATO-complot terugtrekt.
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Die mensen wisten waar ze aan begonnen toen ze in het leger gingen. Mijn medelijden hebben ze niet.
![]() |
#7 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar ze krijgen wel mijn respect voor hetgeen die jongens ginder doen. Rust in vrede warriors!!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() �*k heb het diepste respect voor de offers die de jongens brengen voor mijn vrijheid en veiligheid. elke keer als een Taliban-nest wordt opgeruimd is dat 1 trainingskamp minder.
dus dat gezwam van de PvdA over opbouwen zus en waterputjes slaan zo, is hartstikke leuk voor hun eigen goedgelovige (islamitische ?) achterban, maar het gaat volgens mij toch vooral om een Afghanistan dat niet weer in de middeleeuwen kan terugvallen. Als je daar dan voor moet sneuvelen ; nogmaals diep respect |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ze dan toch moeten dan gaarne wel met beter materiaal. Die verkenningsvoertuigen waren echt te licht, hopelijk komen de Bushmasters (sic) nu echt snel. ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Order is dan om niet te vuren. http://www.youtube.com/watch?v=z_jq9...eature=related
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Van mij krijgen ze alle respect, ik zou het niet in hun plaats willen doen.
![]() |
#13 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 19 april 2008 om 00:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een moderne oorlog kan raar verlopen, de Amerikaanse M1 Abraham tank is in de oorlog met Irak uitsluitend vernietigd door andere Abrahams of door ander eigen vuur.
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het zijn moedige jongens en meisjes die fantastisch werk verrichten in moeilijke omtandigheden.
Mijn diepe medeleven voor famillie en vrienden van de omgekomen militairen. Moge God over hen waken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind heel dat Afghanistan-gebeuren alleen maar verschrikkelijk; probeer te begrijpen waarom daar een oorlog moet zijn waaraan uitgerekend Nederlanders bijdragen.
De enige waarde van het gebied lijkt te zijn dat er een olie-pijpleiding doorheen gepland is. ???
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoiets is verschikkelijk als vader, en ik wens daar dan ook geen gemene commentaar aan toe te voegen. Wel weet ik niet zeker of die oorlog wel de goede kant opgaat, Afghanistan is opnieuw een heroïneparadijs geworden en een der corruptste landen ter wereld, en dat ondanks (?) de internationale gemeenschap. Is dat regime van Karzai eigenlijk wel capabel? En kunnen de internationale troepen de Taliban ooit wel verdrijven? Het huidige regime en de internationale gemeenschap werden onthaalt als bevrijders (in tegenstelling tot in Irak) maar ze hebben dat krediet grotendeels verspeeld. Wordt het niet eens tijd van strategie te veranderen? Is de aanwezigheid van buitenlandse troepen eigenlijk wel goed, of zorgt dat er juist voor dat meer mensen de Taliban gaan steunen? (zoals in Irak duidelijk bewezen is dat de Amerikanen Al-Quaida naar Irak gehaald hebben, en niet omgekeerd, ook de Russische aanwezigheid in de jaren '80 had een omgekeerd effect). Wordt het ook niet eens tijd voor een "regime-change"? Karzai is niet geslaagd, punt, en hij blijkt een Amerikaanse spion te zijn, tijd voor iemand anders, een sterke figuur. Een mogelijke kandidaat is ijzeren generaal Dostum, die op zijn eigen manier gehakt zal maken van de Taliban als hij daartoe de kans krijgt. Hij was ook een van de beste generaals ten tijde van de communistische regering, en kan op veel krediet rekenen in zijn eigen gemeenschap. Belangrijk is ook dat hij de steun krijgt van Uzbekistan, Rusland en Tadjikistan, landen wiens rol in Afghanistan onderschat wordt. Hij heeft al een heel duidelijk programma opgesteld om de oorlog te winnen en beschuldigt Karzai van incompetentie en zelfs samenwerking met de Taliban. Met zo iemand aan het hoofd van Afghanistan ziet het er slecht uit voor de Taliban, en voor Pakistan, dat dan zijn invloed over afghanistan zal verliezen.
![]() Ook de rol die Pakistan speelt is verre van proper, de taliban opereren altijd vanuit Pakistan, en iedereen met kennis van zaken weet dat ze nog altijd op steun kunnen rekenen van de Pakistaanse geheime dienst. Laatst gewijzigd door tomm : 21 april 2008 om 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wij zien hier een ssteeds meer voorkomend verschijnsel van mensen die het liefst door hun "eigen volk" doodgeschoten, terrechtgesteld enz.. wensen te worden. Ik denk dat inderdaad de beste weg is een akkoord met die mensen te sluiten dat ze hun grondgebied niet laten gebruiken door buitenlandse religieuze fanatici die er op uit zijn onze forensentreinen en/of handelswolkenkrabbers op te blazen & dat ze dan rustig hun gangetje kunnen gaan. Ons systeem van pluralisme en verkiezingen tussen diverse partijen draagt duidelijk hun goedkeuring niet : men geeft de voorkeur aan een systeem van oorlogsheren/roofridders die geweld en godsdienst met elkaar verwarren. Het moet een systeem van "cordon sanitaire" mogelijk zijn om dergelijke regimes binnen hun grenzen te houden/hun drugproductie tot binnenlands verbruik te herleiden. Ik geloof dat dergelijke methodes veel effectiever kunnen werken, met minder slachtoffers.
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bent u bereid de vluchtelingen op te vangen die niet wensen te leven in deze omstandigheden, of laat je ze neerschieten als ze de grenzen over willen? |
|
![]() |
![]() |