Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 15:40   #1

Karma's schermafbeelding

Standaard huis te koop ...

Al enkele maanden zijn we op zoek naar een ander huis om te kopen.
Wat me opvalt is dat de verkoop van huizen precies niet goed meer draait. De meeste huizen dat we gingen bezoeken enkele maanden geleden staan momenteel nog altijd te koop. Toen we gingen informeren bij de bank zijn de leningen (in tegenstelling tot wat wordt gezegd) nochtans (nog) niet gestegen.

Zou er dan toch een terugval zijn wat betreft onroerend goed?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:48   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Wat me opvalt is dat de verkoop van huizen precies niet goed meer draait. De meeste huizen dat we gingen bezoeken enkele maanden geleden staan momenteel nog altijd te koop. Toen we gingen informeren bij de bank zijn de leningen (in tegenstelling tot wat wordt gezegd) nochtans (nog) niet gestegen.

Nee hoor. Veel mensen die hun huis nu verkopen vragen veel te veel. Doordat de prijzen zo hard gestegen zijn denken de mensen dat ze nog wat extra kunnen binnenhalen, maar zo is het niet. De prijzen zijn aan het stabiliseren. De huizen die echter tegen een "faire" prijs aangeboden worden gaan nog altijd als zoete broodjes over de toonbank.

Trouwens, het segment waarin je kijkt is ook belangrijk. Huizen tussen 200 en 300K vliegen echt weg. Eens boven de 300K haken veel mensen af en dan kan het idd zijn dat de huizen wat langer op de markt blijven.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:48   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En de prijzen zijn ook niet gezakt van woningen, misschien dat er daarom een beetje aanbod is dat blijft staan.

Maar het zou ook kunnen dat de meeste woningen die te koop aangeboden worden addertjes onder het gras hebben.
Oud 2 mei 2008, 16:25   #4
Thomas-
Parlementslid

Standaard

De huizenmarkt is wat aan het afkoelen:

Citaat:
De banken brengen dit jaar minder woonkredieten aan de man, zo blijkt uit een rondvraag van De Tijd. Fortis ziet een daling van 6 procent en Dexia zelfs van 10 procent. De slabakkende economie maakt dat de consument voorzichtiger is geworden en het lenen voor een woning of een verbouwing uitstelt.

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...028589-433.art
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:54   #5

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nee hoor. Veel mensen die hun huis nu verkopen vragen veel te veel. Doordat de prijzen zo hard gestegen zijn denken de mensen dat ze nog wat extra kunnen binnenhalen, maar zo is het niet. De prijzen zijn aan het stabiliseren. De huizen die echter tegen een "faire" prijs aangeboden worden gaan nog altijd als zoete broodjes over de toonbank.

Trouwens, het segment waarin je kijkt is ook belangrijk. Huizen tussen 200 en 300K vliegen echt weg. Eens boven de 300K haken veel mensen af en dan kan het idd zijn dat de huizen wat langer op de markt blijven.
Dat was precies wat ik ook dacht voor mijn zoektocht maar wat blijkt ... dat het nu net die zijn die langer blijven staan. De huizen boven de driehonderd (maar lager dan vierhonderd) gaan precies rapper van de hand.
Oud 3 mei 2008, 11:52   #6
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat was precies wat ik ook dacht voor mijn zoektocht maar wat blijkt ... dat het nu net die zijn die langer blijven staan. De huizen boven de driehonderd (maar lager dan vierhonderd) gaan precies rapper van de hand.
dit alles is zeer afhankelijk van de omgeving, een huis is (zoals alles trouwens) maar zoveel waard als dat wat er iemand voor wil geven.
mijn collega zijn huisje is geschat op 1.000.000 €, zolang hij niemand vind die deze prijs wil betalen mag het volgens de schatter dan wel zoveel waard zijn, hij zal ermee blijven zitten, het hoogste bod dat hij tot nu toe heeft gekregen is 800.000 €, dus is de vraag, is dit huis dan 1 miljoen waard of 800.000 €?
Oud 3 mei 2008, 13:42   #7
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
dit alles is zeer afhankelijk van de omgeving, een huis is (zoals alles trouwens) maar zoveel waard als dat wat er iemand voor wil geven.
mijn collega zijn huisje is geschat op 1.000.000 €, zolang hij niemand vind die deze prijs wil betalen mag het volgens de schatter dan wel zoveel waard zijn, hij zal ermee blijven zitten, het hoogste bod dat hij tot nu toe heeft gekregen is 800.000 €, dus is de vraag, is dit huis dan 1 miljoen waard of 800.000 €?
Dat zal dan al wel meer zijn dan een 'huisje'. Degenen die zelfs maar 800.000 euro ervoor kunnen neertellen, zullen dit geld niet verkregen hebben door gewoon ergens in loondienst te gaan werken en elk jaar 'eerlijk' hun belastingen te betalen. Om zoiets te kopen moet je ofwel een gedelegeerd bestuurder zijn, ofwel de Lotto gewonnen hebben, ofwel een zelfstandige met 'teveel geld' zijn of veel geërfd hebben. Als ik zie dat een koppel bestaande uit twee universitairen met een vaste job op niveau vaak veel moeite moet doen om 300.000 euro los te kijgen, moet je niet vragen wat je voor 800.000 allemaal al niet moet 'genereren'.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 13:55   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
mijn collega zijn huisje is geschat op 1.000.000 €,
Huisje? Zeker dat het geen WTC-toren is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:07   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je wenst te verhuizen, en je bent reeds eigenaar, dus je bent geen twintiger meer, neem ik aan.

Wat is je probleem eigenlijk ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 15:51   #10

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je wenst te verhuizen, en je bent reeds eigenaar, dus je bent geen twintiger meer, neem ik aan.

Wat is je probleem eigenlijk ?
Neen, ik ben vijftiger en ik heb geen problemen (alvast niet van die aard).
Het valt me gewoon op dat huizen precies langer "te koop" blijven dan pakweg een jaar geleden. Toen gingen ze inderdaad als zoete broodjes weg. Dit zou dus kunnen betekenen dat de huizen binnen relatief korte tijd zullen beginnen dalen in waarde en met dit gegeven in het achterhoofd moet men dus opletten wat men doet.
Stel bijvoorbeeld dat ik een huis koop van 300.000 euro, er op rekende dat ik het mijne (waar we nu wonen) wel zal kwijt geraken voor 250.000 zou dit wel eens een grote misschatting kunnen zijn.
Oud 3 mei 2008, 17:58   #11
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Huisje? Zeker dat het geen WTC-toren is?
Oud 3 mei 2008, 18:01   #12
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Idd, huizen blijven langer te koop staan.

Ik informaaer me ook hier en daar, en kijk wat rond uit curiositeit.

Het is dikwijls HALLUCINANT wat sommigen DURVEN vragen voor een onnozel krot in de het midden van niemandsland.

En eigenlijk vind ik het goed zo, dat huizen langer leegstaan. Dat men maar weer snel eens gaat ontnuchteren.
Oud 3 mei 2008, 19:33   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mogelijks zullen huizen goedkoper worden, bouwgrond waarschijnlijk iets eerder met de nieuwe heffingen die men op leegstaande kavels/woningen nu begint te innen. Er zijn nogal wat grondspeculanten zowel groot of klein die één of meerdere kavels in bezit heeft en dat gewoon laat liggen zonder te bouwen immers. Met het oog op stijging van grondprijzen.

Maar dat zijn gemeentelijke verordeningen, dus nog steeds niet algemeen. Hoewel men zal overal snel volgen nu.
Oud 3 mei 2008, 19:36   #14
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Idd, huizen blijven langer te koop staan.

Ik informaaer me ook hier en daar, en kijk wat rond uit curiositeit.

Het is dikwijls HALLUCINANT wat sommigen DURVEN vragen voor een onnozel krot in de het midden van niemandsland.

En eigenlijk vind ik het goed zo, dat huizen langer leegstaan. Dat men maar weer snel eens gaat ontnuchteren.
Inderdaad, volledig mee akkoord. Mensen betalen te veel voor doorsneewoningen. Het is een utopie en onrealiseerbaar, maar als alle potentiële (jonge)kopers - zoals ik momenteel - zouden afspreken om de huidige verkoopprijzen te boycotten zou er snel een daling van de prijs komen. Als je kan is het beter een iets duurder huis te kopen, dan heb je een veel betere categorie, zelfs een kleine villa of een open bebouwing, i.p.v. een krot of oud arbeidershuisje waar je alles nog zelf in moet verbouwen, kost nog extra hopen geld en vooral veel tijd. Maar ja, ik vrees dat de drang bij (jonge) gezinnen om te kopen of een eigen stekje te vinden, te groot is en dat deze categorie geen zin heeft om nog wat jaren te wachten. Daarom is men bereid te veel te betalen voor weinig in de plaats te krijgen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 3 mei 2008 om 19:37.
Oud 3 mei 2008, 19:40   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mogelijks zullen huizen goedkoper worden, bouwgrond waarschijnlijk iets eerder met de nieuwe heffingen die men op leegstaande kavels/woningen nu begint te innen. Er zijn nogal wat grondspeculanten zowel groot of klein die één of meerdere kavels in bezit heeft en dat gewoon laat liggen zonder te bouwen immers. Met het oog op stijging van grondprijzen.

Maar dat zijn gemeentelijke verordeningen, dus nog steeds niet algemeen. Hoewel men zal overal snel volgen nu.
Onderschat ook niet de massa's ouders en grootouders die nog ergens een stukje grond hebben liggen om later aan hun kinderen / kleinkinderen te geven. Het is hun uiteraard gegund, maar ergens wel maatschappelijk oneerlijk voor de jonge mensen die niet tot deze 'gelukkigen' behoren. Bovendien geeft het een fout beeld van wat een jong gezin zich werkelijk met eigen 'verdiensten' qua woninglast kan permitteren.
Oud 3 mei 2008, 19:42   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Onderschat ook niet de massa's ouders en grootouders die nog ergens een stukje grond hebben liggen om later aan hun kinderen / kleinkinderen te geven. Het is hun uiteraard gegund, maar ergens wel maatschappelijk oneerlijk voor de jonge mensen die niet tot deze 'gelukkigen' behoren. Bovendien geeft het een fout beeld van wat een jong gezin zich werkelijk met eigen 'verdiensten' qua woninglast kan permitteren.
idd. Men kan dat alsnog geven, maar het zal duur lig-geld worden met de nieuwe heffingen.
Van pakweg 100€/jaar naar 1000€/jaar
Oud 3 mei 2008, 19:47   #17
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De prijzen zijn schijnbaar in vrije val...

Onlangs een 'pastorij' gezien, waarvan de vraagprijs 1.800.000 € was en die uiteindelijk voor 1.600.000 werd verkocht...

Er zijn geen zekerheden meer...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:51   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vastgoedprijzen liggen te hoog voor de koopkracht van de mensen, dus daalt de vraag. 't Zal waarschijnlijk verbeteren als de babyboomers sterven en hun kinderen erven.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 20:03   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Zoals men hier al zei, het segment is eveneens belangrijk. Ik heb niet het gevoel dat huizen tussen de 200K en 300K goedkoper worden, integendeel...

huizen die oorspronkelijk onder de 200K stonden en werden gekocht, staan enige tijd later terug in de toonbanken boven de 200K;

Enkel de erg dure huizen van 300K+ zullen het allicht moeilijk hebben... maar het is dan ook kredietcrisis voor iets.
Oud 3 mei 2008, 20:06   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Zoals men hier al zei, het segment is eveneens belangrijk. Ik heb niet het gevoel dat huizen tussen de 200K en 300K goedkoper worden, integendeel...

huizen die oorspronkelijk onder de 200K stonden en werden gekocht, staan enige tijd later terug in de toonbanken boven de 200K;

Enkel de erg dure huizen van 300K+ zullen het allicht moeilijk hebben... maar het is dan ook kredietcrisis voor iets.
In Amerika zitten ze nog met een stuk of 4 miljoen huizen die ze niet kwijtgeraken, door die crisis.

Best goedkoop om daar iets te kopen tegenwoordig.

Allee, naar ons normen toch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be