Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2008, 16:32   #1
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard Corridor met Wallonië in ruil voor splitsing B-H-V

Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml

Laatst gewijzigd door jOOSt : 21 mei 2008 om 16:33. Reden: link vergeten te plaatsen
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:39   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Hitler wilde in 1939 ook een extraterritoriale autoweg over Pools grondgebied om Duitsland en Oost-Pruisen met elkaar te verbinden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker waar de Franstaligen de mosterd vandaan gehaald hebben...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 mei 2008 om 16:40.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:44   #3
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Inderdaad..."lebensraum"...kennen we...
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:48   #4
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Niks Corridor

Ze kunnen den boom in met hun corridor.

Je geeft ze een vinger en ze willen een hand en dan een arm
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:55   #5
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Verbindingen afstaan aan Wallonië

De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)
ROFL

Het wordt hier van langsom zotter...

Als de professor nu nog aanduidt welke gemeenten en infrastructuur hij daarvoor in ruil wil geven, ben ik bereid te klappen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 mei 2008 om 16:56.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:58   #6
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hitler wilde in 1939 ook een extraterritoriale autoweg over Pools grondgebied om Duitsland en Oost-Pruisen met elkaar te verbinden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker waar de Franstaligen de mosterd vandaan gehaald hebben...
De autostrade naar West-Berlijn, dwars door de DDR, is een recenter voorbeeld en was ook zoiets.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 mei 2008 om 17:00.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:02   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De autostrade naar West-Berlijn, dwars door de DDR, is een recenter voorbeeld en was ook zoiets.
Was die ook bedoeld om het tussenliggende gebied van een andere natie in te lijven?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:03   #8
Den Dietsch
Vreemdeling
 
Den Dietsch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2008
Locatie: Halle
Berichten: 42
Standaard

Wat als het spoor in een tunnel ligt, zoals in Halle? Want dat zal ook wel nog bij die corridor horen.
En een brug over de snelweg? Moeten ze het kanaal Charleroi-Brussel ook anders niet hebben als corridor?
Dat is nu is iets absurd.
__________________
Diets tot in den Dood!
Den Dietsch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:08   #9
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard spelletje Monopoly

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Niks Corridor. Ze kunnen den boom in met hun corridor.
Je geeft ze een vinger en ze willen een hand en dan een arm
Ik vind de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië prima.
Franstaligen moeten de vlaamse wegen tussen Wallonië en Brussel evengoed kunnen gebruiken als iedere Vlaming of andere EU-burger. Staat allemaal in het Verdrag van Schengen, die staat ook in het frans ter beschikking.
Ze mogen onderweg zelfs frans spreken, maar ze moeten wel de verkeersborden kunnen lezen en ze moeten natuurlijk ook weten dat "Brussel" hetzelfde is als "Bruxelles".

Zijn we hier bezig met staatsinrichting of een spelletje Monopoly waar we straatjes en dorpjes gaan ruilen? Dit onderwerp hoort thuis bij "koetjes&kalfjes", niet bij "Staatsinrichting".
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:28   #10
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.053
Standaard

Dhr. Hilter vond dat de Sudetenduitsers in de rand van Tsjeckoslovakije beter af waren ins Reich dan bij die minderwaardige slaven met hun broebeltaaltje. Dus kwam de Anschluss gevolgd door de bezetting van Tsjeckoslovakije.

De afloop van het verhaal van Danzig en Sudetenland is gekend.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:32   #11
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml
Als professoren dergelijke onzin vertellen, moet men niet verbaasd zijn over de 'kwaliteit' van het franstalig onderwijs. (opgelet : dit is nog altijd vrij onderwijs, crème de la crème.)
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:34   #12
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.458
Standaard

die Franstalige Anschlusspolitik toch ...

Wat ik snap is dat het Zoniënwoud door de Franstaligen altijd buiten beschouwing wordt gelaten. Het Zoniënwoud ligt toch zowel in Brussel (Ukkel, Watermael-Bosvoorde, Oudergem), Vlaanderen (Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart) en Wallonië? (Terhulpen en Waterloo)

Waarom doen ze geen corridorvoorstellen via dat bos?
__________________
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 21 mei 2008 om 17:37.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:40   #13
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Waarom doen ze geen corridorvoorstellen via dat bos?
Dan krijgen ze de laatste der Vlaamse partijen, Groen! tegen zich
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:50   #14
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik vind de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië prima.
Franstaligen moeten de vlaamse wegen tussen Wallonië en Brussel evengoed kunnen gebruiken als iedere Vlaming of andere EU-burger. Staat allemaal in het Verdrag van Schengen, die staat ook in het frans ter beschikking...
Uiteraard, uiteraard. Franstaligen hebben recht op een corridor van Wallonië naar Brussel. Want door die vele Vlaamse benden en milities, die Franstaligen op de weg Wallonië-Brussel bestoken met mortieren en springtuig, is het voor Franstaligen levensgevaarlijk om zich te verplaatsen via die weg? Niet?

En verder is het natuurlijk een schande dat de Vlaamse regering Franstaligen verbiedt van die weg gebruik te maken?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 21 mei 2008 om 17:52.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:28   #15
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Het is niet voor niets dat uitgerekend de franstaligen van Sint-Genesius-Rode blijkbaar niet staan te trappelen om ingelijfd te worden bij het Brussels Gewest waaruit ze eerder gevlucht waren. Niet alleen wensen die petits-bourgeois en Eurocraten hun groen te behouden, het Brusselse allochtone drama buiten te houden en hun lagere belastingen te vrijwaren.

Ook nog eens corridor te worden zou er te veel kunnen aan zijn. De gemeente Rode is enkele kilometers breed (van west naar oost) en minstens de helft daarvan is Zoniënwoud. Als Rode als corridor tussen Frankrijk en Brussel dienst zou moeten doen, zal er nood zijn aan nogal wat extra verkeersinfrastructuur: een nieuwe autoweg bijvoorbeeld (de huidige E19 loopt integraal over Vlaams grondgebied). Of een extra internationale treinlijn, met station etc. En dan hebben we het nog niet gehad over eventuele hoogspanningslijnen, wateraanvoer etc.

Want waarom is er anders een "territoriale verbinding" nodig, nietwaar? De taal verspreidt zich tenslotte niet via de grond.

Ofwel wordt al die extra infrastructuur dus gebouwd aan de oostkant en verdwijnt het Zoniënwoud. Ofwel komt ze aan de westkant en dan verandert het idyllische bourgoisdorp in een hel.

Zelfs als deze visie wat overtrokken zou zijn, dan nog zal ze zeker meespelen in de hoofden van vele Rodenaren. De vraag is dan waarom ze hun status van rustige suburbians zouden opgeven voor zoiets obsoleets als een taal.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  rode.jpg‎
Bekeken: 115
Grootte:  65,4 KB
ID: 33452  

Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 06:37   #16
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml
Bewijst hetgeen al langer door sommigen beweerd wordt en ook door mij: de Franstaligen in Brussel zijn in wezen machteloos zolang Brussel een enclave is in Vlaanderen. We kunnen die stad letterlijk uitdrogen en uithongeren.

Uiteraard kan van die eis geen sprake zijn.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 07:25   #17
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch Bekijk bericht
Wat als het spoor in een tunnel ligt, zoals in Halle? Want dat zal ook wel nog bij die corridor horen.
En een brug over de snelweg? Moeten ze het kanaal Charleroi-Brussel ook anders niet hebben als corridor?
Dat is nu is iets absurd.
Ook een origineel idee:

een tunnel met spoor en autoweg tussen Brussel en Wallonië:

boven de grond is het Vlaanderen en eronder Wallonië.

Je ziet: Belgen vinden altijd een creatieve oplossing.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 07:27   #18
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook een origineel idee:

een tunnel met spoor en autoweg tussen Brussel en Wallonië:

boven de grond is het Vlaanderen en eronder Wallonië.

Je ziet: Belgen vinden altijd een creatieve oplossing.
Het blijft diefstal. Met dat soort mensen praat een fatsoenlijk mens niet.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 07:28   #19
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Het blijft diefstal. Met dat soort mensen praat een fatsoenlijk mens niet.

Zou toch een mooi beeld zijn voor de flaminganten:
de Franstaligen die door de modder moeten ploeteren en de Vlamingen die op hen neerkijken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 07:30   #20
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zou toch een mooi beeld zijn voor de flaminganten:
de Franstaligen die door de modder moeten ploeteren en de Vlamingen die op hen neerkijken.
Vlamingen hebben geen nood om op Franstaligen neer te kijken. Dat is jullie corebusiness.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be