Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de beste toekomst voor Brussel na de splitsing van België?
Brussel bij Vlaanderen (met franstalige faciliteiten) 17 45,95%
Wallo-Brux 4 10,81%
(Europese) Stadstaat Brussel 16 43,24%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2008, 20:54   #1
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard Wat met Brussel bij een splitsing?

Vandaag was er de poll over de splitsing van België. De federale politiek raakt verhit. Misschien is het over enkele jaren gedaan met België. Nu is de vraag, wat met Brussel?

Aangezien Brussel binnen het Vlaams gewest ligt, zou het misschien beter bij Vlaanderen horen? Maar gaan de walen dit wel aanvaarden, en de (franstalige) brusselaars zelf?

Is een scenario Wallo-Brux (eventueel aangesloten bij frankrijk) realistisch?

Of zou de (multiculturele, meertalige) Stadsstaat Brussel misschien beter uitgeroepen worden? Eventueel een soort Europe District Capital?

redenen genoeg voor een intrssante INHOUDELIJKE discussie
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 20:59   #2
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ervan overtuigd dat een onafhankelijk Brussel de beste optie voor Vlaanderen is:

1) We hoeven geen blijvende faciliteiten te verlenen aan de franstaligen
2) Brussel mag dan multicultureel zijn, wij kunnen ten minste onze vlaamse identiteit en cultuur behouden...
3) we plukken nog steeds vruchten van de nabijheid van brussel; luchthaven, pendelwerk, randstad, ... gaat ook belangrijk blijven en misschien wel belangrijker worden (Als Brussel volgebouwd is, zullen bedrijven hun kantoren vestigen in de Rand)
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 21:17   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een speciale statuut voor Brussel is de beste oplossing; een soort Europese District.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 22:39   #4
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Vandaag was er de poll over de splitsing van België. De federale politiek raakt verhit. Misschien is het over enkele jaren gedaan met België. Nu is de vraag, wat met Brussel?

Aangezien Brussel binnen het Vlaams gewest ligt, zou het misschien beter bij Vlaanderen horen? Maar gaan de walen dit wel aanvaarden, en de (franstalige) brusselaars zelf?

Is een scenario Wallo-Brux (eventueel aangesloten bij frankrijk) realistisch?

Of zou de (multiculturele, meertalige) Stadsstaat Brussel misschien beter uitgeroepen worden? Eventueel een soort Europe District Capital?

Brussel is een Vlaamse stad.

Tussen Brussel en Wallonië ligt nog een stuk Vlaanderen. of hoort dat er dan ook maar niet meer bij.
De forensensteden, vliegveld, rondweg etc,ect,etc. De verwevenheid tussen Brussel en de Vlaamse omgeving is totaal.
In mijn beleving moet het brussels gewest en het vlaamse gewest gewoon worden samengevoegd. Ook als er een paar fransen zijn die daar geen zin in hebben.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:19   #5
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Laat ze zelf beslissen. Als ze niet bij Vlaanderen wensen te zijn dan trekt de Vlaamse overheid - de federale is er dan toch niet meer - zich terug uit Brussel. Geen enkele subsidie meer. Dat alles samen zal hen wat schelen aan inkomsten. Tel daarbij dan nog eens het aantal werklozen en verrijkers bij en dan is het hek helemaal van de dam.

Met hangende pootjes komen ze weer tenzij Europa met geld over de brug komt onder het motto "regio in nood". En voor de waalse vriendjes hetzelfde statuut uiteraard maar dat is in feite het noemen niet waard.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 23:21   #6
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Dat zal nu wel lukken maar als azert aka straatreu wakker wordt mag je het vergeten.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 00:04   #7
Charly66
Vreemdeling

Standaard

ALs je denkt dat brusssel vlaanderen nodig heeft zit je goed fout denk ik.
Ik ben geloof gewoon in het huidig systeem..
En als nieuweling op dit forum blijkbaar de enige... na een snelle overloop van dit forum.
Ik ken heel goed brusselaars. De mensen, niet de cijfers. En ik denk dat je mooi mag vergeten dat ze zich ooit "vlaming" zouden voelen. Waal ook niet trouwens.. (net ietsje meer misschien).
Maar het dialoog walonië-brussel lijkt me toch wat concreter dan dat met vlaanderen.. als ik me op de media baseer. maar om daarop toekost plannen te maken.. lijkt me een beetje vroegtijdig.
Charly66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 00:12   #8
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Brusselaars willen alleen bij Wallonië als ze er de baas kunnen spelen!!
Veel Walen moeten de Brusselaars niet, dus als het zover komt, al het niet met de goesting zijn van de meeste Walen!
Brusselaars voelen zich de meerdere van iedereen en voor mij mogen ze het alleen proberen, ze zullen rap (hoogstens 10 jaar) ondervinden dat ze zelfs in hun zo aanbeden stad een te verwaarlozen minderheid zullen geworden zijn!!

Ze vertrekken van foute gegevens zoals het ontvangen van de belastingen van de pendelaars om hun bestaanszekerheid te bewijzen!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 00:21   #9
Annel
Vreemdeling

Standaard

Brussel niet bij Vlaanderen noch bij Walonië, ik denk dat de Brussellaars zullen kunnen genieten van veel meer belastingsinkomsten dan nu want je betaalt belastingen in het land waar je werkt...Spijtig dat ik binnenkort verhuis en in Vlaanderen ga wonen. Als franstalige (die weliswaar evengoed Nederlands kan) in Vlaanderen maak ik mij trouwens zorgen over de meer dan afkeurende reacties van voorbijgangers op straat tegenover de mensen die Frans durven spreken op straat, we doen niets verkeerd, we spreken gewoon onze moedertaal, een Italiaan bijvoorbeeld zal nooit zo vies bekeken worden. En van sommige reacties op deze site krijg ik soms kippevel, we zijn franstalig maar ook mensen...
Annel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 06:36   #10
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annel Bekijk bericht
Brussel niet bij Vlaanderen noch bij Walonië, ik denk dat de Brussellaars zullen kunnen genieten van veel meer belastingsinkomsten dan nu want je betaalt belastingen in het land waar je werkt...Spijtig dat ik binnenkort verhuis en in Vlaanderen ga wonen. Als franstalige (die weliswaar evengoed Nederlands kan) in Vlaanderen maak ik mij trouwens zorgen over de meer dan afkeurende reacties van voorbijgangers op straat tegenover de mensen die Frans durven spreken op straat, we doen niets verkeerd, we spreken gewoon onze moedertaal, een Italiaan bijvoorbeeld zal nooit zo vies bekeken worden. En van sommige reacties op deze site krijg ik soms kippevel, we zijn franstalig maar ook mensen...
Waarom spreekt u geen Nedelands in Vlaanderen ,als u dit evengoed kunt?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 07:32   #11
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Laat ze zelf beslissen. Als ze niet bij Vlaanderen wensen te zijn dan trekt de Vlaamse overheid - de federale is er dan toch niet meer - zich terug uit Brussel. Geen enkele subsidie meer. Dat alles samen zal hen wat schelen aan inkomsten. Tel daarbij dan nog eens het aantal werklozen en verrijkers bij en dan is het hek helemaal van de dam.

Met hangende pootjes komen ze weer tenzij Europa met geld over de brug komt onder het motto "regio in nood". En voor de waalse vriendjes hetzelfde statuut uiteraard maar dat is in feite het noemen niet waard.
Europa is groot voorstander van belastingen betalen waar men werkt; dus geldproblemen zal Brussel we niet kennen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 10:06   #12
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Europa is groot voorstander van belastingen betalen waar men werkt; dus geldproblemen zal Brussel we niet kennen.
Europa is ook voorstander van het principe: "No taxation without representation". Ik wil dus best in Brussel gaan stemmen, voor een Vlaamse partij uiteraard. En aangezien mijn vrouw van mij ten laste is op fiscaal vlak, mag ze er ook gaan stemmen. Met al die Vlaamse pendelaars in Brussel kan het daar nog leuk worden op politiek vlak.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 10:08   #13
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

En dan vergeet ik nog al die Walen die in Vlaanderen werken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 8 juni 2008, 10:09   #14
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Europa is ook voorstander van het principe: "No taxation without representation". Ik wil dus best in Brussel gaan stemmen, voor een Vlaamse partij uiteraard. En aangezien mijn vrouw van mij ten laste is op fiscaal vlak, mag ze er ook gaan stemmen. Met al die Vlaamse pendelaars in Brussel kan het daar nog leuk worden op politiek vlak.

Je stemt waar je woont en betaalt belastingen waar je werkt.
Oud 8 juni 2008, 10:13   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een speciale statuut voor Brussel is de beste oplossing; een soort Europese District.
dat zou het beste zijn, maar Europa zal zeker geen vragende partij zijn (wie gaat dat betalen???)

het enigste realistische scenario is Brussel bij Wallonië, zonder corridor.
Oud 8 juni 2008, 10:29   #16
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat zou het beste zijn, maar Europa zal zeker geen vragende partij zijn (wie gaat dat betalen???)

Zo woont er na 25 jaar geen enkele Vlaming meer in de rand. Want die rand zal dan echt een uithoek van Vlaanderen zijn. Zeker Rode en linkebeek.
Oud 8 juni 2008, 10:31   #17
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je stemt waar je woont en betaalt belastingen waar je werkt.
U snapt het niet: NO TAXATION WITHOUT REPRESENTATION.

tja, dat is natuurlijk Engels.
Oud 8 juni 2008, 10:32   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo woont er na 25 jaar geen enkele Vlaming meer in de rand. Want die rand zal dan echt een uithoek van Vlaanderen zijn. Zeker Rode en linkebeek.
een inwoner van Vlaanderen met een Vlaamse pas, zal een Vlaming zijn hé, gelijk welke taal die spreekt.

en wij zijn geen racisten hoor, er mogen vreemdelingen in Vlaanderen wonen. In Gent, Antwerpen, Mechelen of Aalst zijn er ook hele wijken, groter dan Rode, waar geen enkele Vlaming woont, so?
Oud 8 juni 2008, 10:34   #19
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Waarom ? WALEN, BRUSSELAARS, FRANSTALIGEN... Dat zijn geen synoniemen.
Daarom is het beter Brussel bij Vlaanderen te voegen. Het ligt er toch al midden in.

En dat is juist de grote schrik voor die Franstalige Bourgeois Brusselaars. Vandaar dat ze hun mantra herhalen: als BHV splitst, dan Brussel bij Wallonië. Als het van Maingain afhangt gaat dat alles integraal bij Frankrijk.
Tot daar de liefde voor België bij deze rattachisten.
Oud 8 juni 2008, 10:40   #20
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Waarom ? WALEN, BRUSSELAARS, FRANSTALIGEN... Dat zijn geen synoniemen.
Daarom is het beter Brussel bij Vlaanderen te voegen. Het ligt er toch al midden in.

Enkel een smalle strook tussen Brussel en Wallonië.
Mechelen ligt al meer in het midden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be