Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2008, 10:30   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard LDD: Alleen privatisering en regionalisering NMBS kan huidig misbruik voorkomen. (L

Persbericht 20 mei 2008, De schade die de treinstaking van vandaag veroorzaakt wordt op 40 miljoen euro geschat. 40 miljoen euro bovenop de 2,5 miljard euro die de bevolking en de bedrijven jaarlijks mogen ophoesten om een machtsbastion van vakbonden en politieke apparatchiks hun goesting te laten doen. Voor LDD is de maat daarmee vol. Het parlement moet werk maken van de privatisering van het openbaar vervoer, en kan daarbij best beginnen bij de NMBS.


Diepere oorzaak aanpakken.

Jean-Marie Dedecker: “De hele discussie die nu woedt rond de minimale dienstverlening wordt een achterhoedegevecht wanneer de dieperliggende oorzaak van het wangedrag en de arrogantie van zowel de vakbonden als van de leiding van de NMBS verdwijnt. Door het staatsmonopolie zijn overheid en vakbonden in de NMBS volledig vervlochten met elkaar. Door het monopolie kan niemand de spoorwegen echt controleren of onder druk zetten, en blijven alleen de reizigers en de belastingbetaler als onnozele slachtoffers achter. Wij hebben nu toch al voorbeelden genoeg om te weten dat elke monopolie tot misbruik leidt? Het was zo voor de telefonie en de media, het is nog zo voor de energie en voor het openbaar vervoer. Het collectivisme dateert van de 20ste eeuw, niet van deze tijd!”

Een programmapunt van LDD

Lijst Dedecker heeft op haar congres een duidelijk standpunt ingenomen voor de spoorwegen. In de resolutie nummer 20 staat “Openbaar vervoer moet gemeenschappelijk vervoer worden, bestuurd door privébedrijven. Het moet efficiënt en betaalbaar zijn.”

Jean-Marie Dedecker vindt dat het daarom hoogtijd om de heilige koe van het NMBS-monopolie aan te pakken. “En samen met de privatisering kan ook de regionalisering van de uitbating van het spoor worden uitgevoerd. Want de miserie bij de spoorbonden heeft ook veel te maken met een misgegroeide arbeidscultuur, waarbij niemand nog verantwoordelijk is, en de paraplu altijd naar de overheid wordt opgestoken. Geef een private Vlaamse spoorwegmaatschappij de kans, en het Vlaamse spoorwegennet zou nogal snel op niveau staan. ”

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:56   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Als de jean-marie graag heeft dat de vakbonden het land een week lang plat leggen moet hij vooral voortdoen.
Elke poging om de spoorwegen te privatiseren moet hard aangepakt worden. Desnoods door regering én ldd weg te staken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:02   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië?

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 mei 2008 om 15:02.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:04   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië?

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen?

waarom zou dat per se moeten mislopen ?

nog nooit de trein naar Amsterdam of Parijs gepakt ? of hebben ze u mss laten uitstappen aan de grens ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 mei 2008 om 15:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:09   #5
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Privatisering lost een misgegroeide cultuur niet op. De essentie is dat de spoorwegen gedepolitiseerd worden en de PS met zijn 'personeelsbeleid' wordt buitengezet.

Privatisering zal onvermijdelijk leiden tot inkrimping van het aanbod (uiteindelijk zijn de assen Oostende-Gent-Brussel-Leuven-Limburg (Hasselt - Genk) - Luik en verder en de ABC-as rendabel, de rest is hoog twijfelachtig). In veel gevallen worden de spoorwegen ook opgedeeld in regies: infrastructuur, personenvervoer en goederenvervoer. Het is maar de vraag wie dat eerste zal willen overnemen omdat daar alleen maar kosten aan verbonden zijn.

Maar dat de NMBS eens zal moeten leren denken als een marktspeler en niet als een overheidsbedrijf waar de vakbonden als het hen past de boel stilleggen is logisch. Maar privatisering?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:11   #6
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië?

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen?
Blijkbaar (voorlopig) wel. Zolang er een universele afspraak bestaat over spoorbreedtes (wat indertijd de reden was voor de nationalisering van het spoor, samen met de militaire bewegingen) en de 'internationale' lijnen op elkaar worden afgesteld, wat is het probleem?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:34   #7
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zou dat per se moeten mislopen ?
Omdat ons spoorwegennet daar niet op afgestemd is. Alles is afgestemd op Brussel, en om dan in Brussel, Vlaanderen en Wallonië aparte structuren op te zetten voor de uitbating van het spoor lijkt me niet alleen onpraktisch en inefficiënt, maar ook erg geldverslindend.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:55   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:03   #9
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.
Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:06   #10
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.
Het is toch niet omdat je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent dat je ook automatisch tegen een gezamenlijk spoorwegennet moet zijn?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:11   #11
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het is toch niet omdat je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent dat je ook automatisch tegen een gezamenlijk spoorwegennet moet zijn?

Pelgrim heeft het over zijn abonnement, niet over het netwerk. Zo mallotig als in 'Bye Bye Belgium', waar treinen moeten stoppen aan de grens, moet het nu ook weer niet worden hé. Ik krijg de indruk dat de Belgicisten - waar ik je dan wel niet zal bijrekenen - graag de idee van de komst van een Berlijnse muur tussen Vlaanderen en Wallonië bij Vlaamse onafhankelijkheid voor waar verkopen terwijl we dat niet doen tussen alle andere buurlanden. Volledig idioot gewoon.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:16   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.
Jij maakt dat er van, ik niet. Een Vlaamse en een Waalse openbare vervoerdienst kunnen samenwerken, dat zou dan bij wijze van spreken een nmvws worden, dat is perfect mogelijk aangezien deze twee geen concurrenten zijn. Private bedrijven kunnen dat niet, net omwille van het feit dat ze concurrenten zijn.
Trouwens, twee republieken kunnen evengoed een gezamenlijk treinnet uitbaten, voor mij is de regionalisering van de nmbs absoluut geen prioriteit. De strijd tegen de privatisering en de strijd voor Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid wel.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:57   #13
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Waarom dan geen Europees abonnement?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:17   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

omdat er teveel staten zijn met geprivatiseerde vervoersmaatschappijen, dat is praktisch niet mogelijk. Een Europees 'abonnement' kan pas als elke lidstaat de spoorwegen nationaliseert, dan kan er gewerkt worden aan een europese samenwerking.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:25   #15
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Waarom dan geen Europees abonnement?
Omdat enkel de pendelaar Kopenhagen-Palermo door voor te vinden is
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:26   #16
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat enkel de pendelaar Kopenhagen-Palermo door voor te vinden is
Jongens, die kunnen dat nu ook al.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 23:43   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.
Engeland bewijst het succes, hoor.
Maar wat weet jij daar nu van.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 00:04   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Hoe kun je nu ijveren om iets te privatiseren en tegelijk te regionaliseren? Hoe doe je dat? Hoe verantwoord je dat? Hoe verkoop je dat dan?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 00:34   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoe kun je nu ijveren om iets te privatiseren en tegelijk te regionaliseren? Hoe doe je dat? Hoe verantwoord je dat? Hoe verkoop je dat dan?
Geen vragen stellen.
Het zijn politici!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 06:27   #20
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Daar zijn de privatiserings-extremisten weer.
Geen privatisering van de NMBS + nationalisering van de nutssectoren als tegeneis. Hoe lang gaat men die extremistische vetkwab Dedecker nog in de media laten?
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be