Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2008, 14:19   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard Belgen worden al door 100.000 camera's bespied

Dit is internationale materie, dus doelbewust hier gepost
Citaat:
Belgische burgers worden al door minstens honderdduizend camera's bespied en zitten ook al in duizenden databanken, stelt de Privacycommissie. Minister van Justitie Jo Vandeurzen werkt nu, samen met de CD&V-Senaatsfractie, een tekst af om de inlichtingendiensten nog meer bijzondere onderzoeksmethodes te geven. Sinds de aanslagen van 9/11 wordt de controle op de burger steeds groter.

Open VLD wil er een Kamercommissie aan wijden en wordt daarin gesteund door voorzitter Willem Debeuckelaere van de Privacycommissie. 'We evolueren naar een doorgeschoten surveillancemaatschappij die door de technologische vooruitgang nu zowat álles kan controleren. En als de technologische middelen bestaan, worden ze vroeg of laat ook gebruikt, daar ga ik altijd van uit.'

De Privacycommissie krijgt ook al een honderdtal klachten per jaar van mensen die problemen hebben met de nationale gegevensbank, de 'supercomputer' van de federale politie. 'Soms gaat het om onjuiste gegevens, soms over oneigenlijk gebruik.' Toch lijkt de burger minder om zijn privacy te geven dan vroeger: 'In tijden van terreur en onrust is er een grote bereidheid om maatregelen te aanvaarden in ruil voor een gevoel van veiligheid. Zoals de verregaande onderzoeksmethoden die men onze politie- en inlichtingendiensten al heeft toegekend en die men nu nog wil uitbreiden. Ik heb daar zeer ambivalente gevoelens bij.'

Chip voor vermiste kinderen

Intussen blijven de camera's massaal oprukken. 'Ik schat dat er in België al minstens 100.000 camera's zijn. Daarvan is maar een deeltje aangegeven bij de Privacycommissie, zoals wettelijk verplicht is. Ik heb geen probleem met camera's in de publieke ruimte. Maar we krijgen wél klachten over camera's in de privésfeer.'

Privacywaakhond Debeuckelaere verwacht dat de controle nog zal toenemen. 'Ik vermoed dat in de toekomst mensen een chip ingeplant zullen krijgen. Het systeem bestaat en het wordt al gebruikt. In sommige landen wordt het onder meer aangeprezen voor de problematiek van vermiste kinderen.'

Daarom moet de Privacycommissie meer slagkracht krijgen: 'Het is erg belangrijk dat we transparant maken wie welke persoonsgegevens gebruikt en waarvoor. Of ze niet worden aangewend voor politieke manipulatie, of erger nog, voor een soort schrikbewind. In dat laatste geval maak ik mij geen illusies: dan zal de Privacycommissie de eerste zijn die wordt afgeschaft.'

Chris De Stoop
Dit past allemaal in een werelds plan om de burger te controleren, om op termijn een nieuwe elite (die eigenlijk reeds bestaat) te creëren die bovaan het plebs regeert.

9-11 was een inside job, net zoals London, Madrid, Oklahoma, ... allemaal om ons bang te maken en om ons te laten instemmen met camera, chip, controle, eliminatie van baar geld, ...

Dit past allemaal in een werelds plan om de burger te controleren, om op termijn een nieuwe elite te creëren die bovaan het plebs regeert.

Bekijk zeistgeistmovie.com op het www, u wordt onmiddellijk 10 keer slimmer

Laatst gewijzigd door Gun : 17 mei 2008 om 14:29.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 22:16   #2
Babylonia
Parlementslid

Standaard

- - Bewakingscamera's in Leuven lossen meer misdaden op

- - Op zaterdag 31 mei 2008 stoppen 14 Leuvense cafés moedig hun asbakken in de kast

- - Handelaars Waregem en Wézet bannen vanaf 16 juni 2008 kleinste euromuntjes”

Bewakingscamera's in Leuven lossen meer misdaden op
De Standaard: 9 mei 2008 - De bewakingscamera's op de Oude Markt en in de Mechelsestraat hebben in 2007 bij 178 incidenten een rol gespeeld. In 94 gevallen speelden de toestellen een cruciale rol bij het oplossen van een vechtpartij, inbraak of vandalenstreek. Dat blijkt uit de uiteenzetting die korpschef Jean-Paul Mouchaers van de Leuvense politie gaf in de commissie Veiligheidsbeleid van de gemeenteraad.

Uit de cijfers blijkt dat het aantal incidenten waarbij de camera's hun diensten bewijzen, stijgt. Terwijl het in 2006 nog om 130 incidenten ging, waren dat er in 2007 al 178 of goed 35 % meer. Bovendien blijken de camera's ook steeds efficiënter in de strijd tegen de misdaad. Dat ze een ontradend effect hebben, daar is al langer iedereen het over eens. Maar volgens Mouchaers leveren ze ook een meetbare bijdrage in de strijd tegen de misdaad. 'In 94 gevallen konden we dankzij de camera's een vechtpartij, inbraak of vandalenstreek oplossen. Dat zijn er 24 meer dan het jaar voordien. Voor ons is dat het bewijs dat de bemanners van de camera's er sneller en efficiënter mee werken.’

Omdat de camera's er nog maar goed tweeënhalf jaar hangen, is het volgens de korpschef te vroeg om een volledige evaluatie te maken van het systeem. Maar het staat toch al vast dat de camera's een absolute toegevoegde waarde hebben. ‘Zo kunnen we veel gerichter ingrijpen wanneer incidenten zich voordoen. Concreet betekent dat dat we een juiste inschatting kunnen maken van een voorval en op basis daarvan interventieteams sturen.'

Toch is er ook kritiek. Toen enkele maanden geleden ingebroken werd in een winkel in de Mechelsestraat, registreerden de camera's niets. 'Het voorval gebeurde vlak onder een camera. Ik begrijp de kritiek van de slachtoffers,’ zegt de korpschef daarover, ‘maar je mag niet vergeten dat de camera's geen zaligmakend middel zijn.’

NVDR
en kotsende mensen kan je daar ook mee opsporen
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 22:35   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hehe , en die camera's die er in mechelen hangen lossen nooit wat op...
Voor mij mogen ze er nog een milljoen bijhangen ,wie niets verkeerds doet hoeft zich bijgevolg ook géén zorgen te maken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 00:36   #4
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Voor mij mogen ze er nog een milljoen bijhangen ,wie niets verkeerds doet hoeft zich bijgevolg ook géén zorgen te maken...
Als ik m'n gat afveeg doe ik ook niks verkeerd maar ik wil er liefst geen camera op hebben staan.

Is dat simpel genoeg voor u?
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 00:58   #5
morgen
Schepen

Standaard

Ik vraag mij toch af waarom er in elke tram 10 camera's ofzo hangen, als er iets zou gebeuren zijn er toch genoeg ooggetuigen?
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 09:29   #6
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morgen Bekijk bericht
Ik vraag mij toch af waarom er in elke tram 10 camera's ofzo hangen, als er iets zou gebeuren zijn er toch genoeg ooggetuigen?

Die zwijgen als vermoord...Uit schrik om vermoord te worden.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 09:34   #7
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Als ik m'n gat afveeg doe ik ook niks verkeerd maar ik wil er liefst geen camera op hebben staan.

Beter als camera's ophangen zou persoonlijke wapendracht, en toestemming om zich gewapenderhand te verdedigen , toegestaan moeten zijn. Minder werk voor de politie, meer doeltreffender bescherming der personen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 10:51   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

O jawel.
Uw gat afvegen op de openbare weg is niet toegelaten.
Is dat simpel genoeg voor u ?

Laatst gewijzigd door Bobke : 18 mei 2008 om 10:54.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 10:53   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooggetuigen zijn niet altijd betrouwbaar.
Oud 18 mei 2008, 12:21   #10
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
O jawel.
Uw gat afvegen op de openbare weg is niet toegelaten.
Is dat simpel genoeg voor u ?
Hou je je dom of snap je niet dat het een privacy-kwestie is?

Citaat:
Ooggetuigen zijn niet altijd betrouwbaar.
En camera's wel? Mag ik u op 9/11 en de aanslagen in Londen wijzen?

Laatst gewijzigd door Akufen : 18 mei 2008 om 12:22.
Oud 18 mei 2008, 12:49   #11
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Beter als camera's ophangen zou persoonlijke wapendracht, en toestemming om zich gewapenderhand te verdedigen , toegestaan moeten zijn. Minder werk voor de politie, meer doeltreffender bescherming der personen.
Amaj ja, tzou hier nogal wat worden.

Bovendien kunne de meeste ouw bommakes zich dan nog steeds niet deftig verdedigen.

Laatst gewijzigd door morgen : 18 mei 2008 om 12:50.
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 13:09   #12
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bovendien kunne de meeste ouw bommakes zich dan nog steeds niet deftig verdedigen.
Ik wil u wel eens met een oplossing zien komen waar "ouw bommakes" zich kunnen verdedigen tegen 1 of meerdere jongeren.
Oud 18 mei 2008, 13:27   #13
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Staat daar een camera op? Nee, zaag dus niet.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 14:31   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou je je dom of snap je niet dat het een privacy-kwestie is?
Zo is het.
Domme mensen snappen nu eenmaal niet hoe uw privacy geschonden wordt als je gezien wordt op openbare plaatsen.
Maar u gaat het mij ongetwijfeld eens uitleggen.
Ook domme mensen leren graag wat bij.
Citaat:
En camera's wel? Mag ik u op 9/11 en de aanslagen in Londen wijzen?
U mag mij daar op wijzen.
Als het u gelijk is, kunt ge mij meteen ook de relatie uitleggen ?
Oud 18 mei 2008, 16:56   #15
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zo is het.
Domme mensen snappen nu eenmaal niet hoe uw privacy geschonden wordt als je gezien wordt op openbare plaatsen.
Er is een verschil tussen gezien worden en gevolgd worden..

Citaat:
U mag mij daar op wijzen.
Als het u gelijk is, kunt ge mij meteen ook de relatie uitleggen ?
Die camera's blijken enkel te werken wanneer het goed uitkomt. In mijn ogen is dat misbruik, en iets waar misbruik van gemaakt wordt ga ik zeker niet toejuichen.

Het pentagon zou meer dan 80 video's achterhouden, en ook op 7/7 (Londen) lieten, toevallig, de camera's op't traject van de "terroristen" én die in de bus het afweten.
Oud 18 mei 2008, 17:04   #16
alex2018
Partijlid

alex2018's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het pentagon zou meer dan 80 video's achterhouden, en ook op 7/7 (Londen) lieten, toevallig, de camera's op't traject van de "terroristen" én die in de bus het afweten.
Ik heb ook gehoord dat de camera in Londen beheerd werden door een Israelische firma (http://www.youtube.com/watch?v=nY2NX...eature=related)
Oud 18 mei 2008, 17:09   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgen die camera's u dan ?
Wees eens wat duidelijker.
Ik begrijp er steeds minder van.
Oud 18 mei 2008, 17:15   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bewijst dus enkel dat de camera’s slecht werken.
Goed voor uw privacy dus.
Oud 18 mei 2008, 18:38   #19
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niemand zegt dat U dit op de openbare weg hoeft te doen,dit is naar mijn weten nog altijd strafbaar.
Ik hoop dat deze uitleg niet te moeilijk voor U is....

Citaat:

Die camera's blijken enkel te werken wanneer het goed uitkomt. In mijn ogen is dat misbruik, en iets waar misbruik van gemaakt wordt ga ik zeker niet toejuichen.

Het pentagon zou meer dan 80 video's achterhouden,
Dat het pentagon zoveel video's achterhoudt is het beste bewijs dat de camera's wel degelijk wat anders geregistreerd hebben dan de regering van de VS ons wil doen geloven...
Nu weten we dat er iets niet klopt,het achterhouden van die banden is er het beste bewijs voor...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 18:53   #20
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het bewijst dus enkel dat de camera’s slecht werken.
Goed voor uw privacy dus.
Uhuh ok Beavis

Citaat:
Dat het pentagon zoveel video's achterhoudt is het beste bewijs dat de camera's wel degelijk wat anders geregistreerd hebben dan de regering van de VS ons wil doen geloven...
Nu weten we dat er iets niet klopt,het achterhouden van die banden is er het beste bewijs voor...
Het blijft misbruik, en dat is waar je je in zo'n gevallen voor moet beschermen. Dat het toevallig 1 pluspunt heeft brengt daar weinig verandering in.

Citaat:
Niemand zegt dat U dit op de openbare weg hoeft te doen,dit is naar mijn weten nog altijd strafbaar.
U zwanst toch hoop ik?

Laatst gewijzigd door Akufen : 18 mei 2008 om 19:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be