![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar aanleiding van:
Citaat:
Wikipedia omschrijft dogma's als volgt: Citaat:
Shoot!
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 19 mei 2008 om 09:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() ga je daar nu de semantische toer mee op ??? ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen.
EDIT: om duidelijker te zijn, ik vraag gewoon dat Pindar (of iemand anders) eens uitlegt wat de geciteerde uitspraak betekent. En dan uiteraard aantoont dat het klopt (of tenminste degelijke aanwijzingen geeft).
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 19 mei 2008 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Enig idee wat hij juist bedoelt met "massa/gravitatie dogma"?
Ik wil er niet naar beginnen raden. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 19 mei 2008 om 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uit de Van Dale :
Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou zeggen; zwaartekracht werkt.
Tot het tegendeel is aangetoond. Neen?
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
lijkt me toch een beetje oneerlijk hoor hij/zij die een stelling aanhangt dient 'm te bewijzen ... niet omgekeerd omdat jij er toevallig dat semantisch truukje 'dogma' tussenlijmt, niet ? Laatst gewijzigd door Anna List : 19 mei 2008 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Lees nogmaals: Citaat:
Maw, Pindar heeft het over een een "massa/gravitatie dogma in de wetenschappen". Als het al oneerlijk is aan een believer te vragen wat zijn straffe bewering betekent en hoe hij dat kan staven dan zijn we ver geraakt, hoor. ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 19 mei 2008 om 13:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
jij raakt toch wel verder dan dat scheldwoord 'believer' hé Steentje ... weinig geslapen mss ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, ik heb toevallig prima geslapen. ![]() Het gaat wel degelijk over het begrip dogma, dat de kern van Pindar's bewering uitmaakt. Hij beweert dat er in de wetenschap "iets" over massa/gravitatie is dat niet in vraag gesteld mag worden. Wel, de vraag aan Pindar is wat dat "iets" is, en waar hij dat vandaan haalt. Niks persoonlijks, maar een normale vraag. Zoals iemand onlangs schreef: "hij/zij die een stelling aanhangt dient 'm te bewijzen". Dit principe geldt wat mij betreft voor iedereen, zelfs voor Pindar ea ...
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 19 mei 2008 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() bij de weg ... zou Pindar 'axioma's ' bedoeld hebben ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als hij het woord dogma verkeerd gebruikte kan hij dat gerust zeggen.
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg Wautd, dat was toch een sarcastische post hoop ik? Dan moet ik de open goal niet intrappen. En wie is FSTDT?
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Bedankt jules en firestone, weer een humor site meer. Lacheueueue
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pindar heeft het over de manier waarop zwaartekracht werd geconceptualiseerd (d.m.v. het concept inertie e.d.) door Newton (en later door Einstein) en hoe dat concept hoe langer hoe meer ondersteunt moet worden door extra theorie (zwarte gaten, zwarte materie, etc.) teneinde nog langer te kunnen bestaan.
Het dogmatische gedeelte komt neer op het concept dat zwaartekracht het resultaat is van het bestaan van materie, i.p.v. zwaartekracht als resultaat van iets dat materie doet. Daardoor ontstaat er de nood aan zoiets als de Oerknal om beweging te verklaren. Newtonsiaanse fysica is in essentie een scheppingsfysica; alle beweging is ontstaan op een historisch beginpunt. Voor Newton was dat beginpunt zijn god, later werd dat de ronddraaiende massa gas en tegenwoordig is het de Oerknal, ontstaan uit de singulariteit. Maar de (on)logica waarmee deze concepten tot stand kwamen is steeds dezelfde. Het andere einde, dat, naar ik aanneem, door Pindar wordt beschouwd, is dat beweging het resultaat is van iets dat materie hier en nu doet (neen, ik bedoel niet 'vibreren' op subatomair niveau of iets dergerlijk). Daarbij heb je geen nood aan theorie als de Oerknal, zwarte gaten, zwarte materie, donkere energie, de singulariteit, etc. Het is een gans andere benadering van fysica die toelaat een hoop zaken in een ander licht te zien. Ja, ik ben mij bewust van 't feit dat er gezocht wordt naar theoretische zaken als gravitonen. Sta mij toe dat erg grappig te vinden aangezien conceptuele benaderingen van de werkelijkheid niet de werkelijkheid zelf zijn. De enige werkbare manier is het verzamelen van feitenmateriaal en daarmee de constructie van concepten i.p.v. het omgekeerde. Monkey see, monkey do. Voor zwaartekracht creëert men de graviton. Voor electriciteit creëert men de electron. Voor beweging creëert men de positron. Voor gewicht creëert men de neutron. En als we 't dan nog niet weten, dan zullen we wel quarks en van die dingen verzinnen. En eigenlijk zouden julllie al die dingen kunnen weten door eens de moeite te doen Pindar zijn bronnen te lezen in plaats van hem keer op keer te ridiculiseren. Ik weet ondertussen ook goed genoeg dat er hier een hoop mensen zijn die alleen in dat laatste geïnteresseerd zijn. Naar hun motieven kan ik ook maar raden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
voor het onderscheiden van aantallen, creëerde men getallen. Voor het onderscheiden van vormen creëerde men geometrie. De wetenschap schept dergelijke structuren omdat dit hanteerbare en voorstelbare elementen oplevert waarop logica vat heeft. De resultaten bevestigen de waarde van dergelijke aanpak trouwens opnieuw en opnieuw. Concepten beschrijven de waarnemingen die men doet en de clou is net dat als men de concepten voldoende verfijnt, dat 'het concept' dan met de realiteit overlapt, net zoals een digitale foto met hoge resolutie of CD-opname gewoon technische uitwerkingen van concepten zijn die een analoge realiteit benaderen. Een digitale foto of cd-opname is NIET de oorspronkelijke werkelijkheid maar een eenvoudige reductie ervan. Is het dan geen gigantische hubris van jou om hedendaagse fysische theoriën, die veel nauwkeurigere benaderingen van de werkelijkheid zijn dan deze 2 eenvoudige voorbeelden, af te doen als dogmatisch en onwerkbaar? ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 20 mei 2008 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |