Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2008, 09:33   #1
STOOF
Banneling

Standaard Zoun ze de kolemijnen beter opnief open duun?

De prijs van dolie es weer inienekier kweetnie oe nijg gestegen en dolie est ost op. E zeggen datter nog zu veel kolen in de grond zitten. Volgest mij zoun ze beter opnief de kolemijnen open duun, zudammen minder affankelijk zijn van dolie.
STOOF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 10:57   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Yep.

Ik ga me alvast een nieuwe kolenkachel kopen.
2000 kilo kolen is beter dan 2000 liter mazout.
Oud 8 juni 2008, 13:49   #3
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

En wie gaat er in de mijnen werken?
Of zouden we niet beter denken aan een milieuvriendelijk alternatief voor olie. 2 vliegen in 1 klap.

Laatst gewijzigd door Kazan : 8 juni 2008 om 13:49.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 13:55   #4
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

hahah wie gaat er in de mijnen werken? Zal de geschiedenis zich herhalen tatatadaaaaaaaaaa

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 15:12   #5
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door STOOF Bekijk bericht
De prijs van dolie es weer inienekier kweetnie oe nijg gestegen en dolie est ost op. E zeggen datter nog zu veel kolen in de grond zitten. Volgest mij zoun ze beter opnief de kolemijnen open duun, zudammen minder affankelijk zijn van dolie.
Zou jij eens niet een degelijk Nederlands gebruiken? Of is dat te moeilijk?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 15:15   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

en wie gaat daarin gaan werken?
ik niet zenne. ik heb claustrofobie en gevoelige luchtwegen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 16:01   #7
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De twee seconden dat je boerentaaltje grappig was, zijn al lang verstreken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 16:35   #8
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Er zitten inderdaad nog veel reserves onder de grond maar die zijn moeilijk bereikbaar, het is dus de vraag of je die steenkolen wel rendabel kan ontginnen.

Er zijn wel plannen om gas te winnen uit de steenkoolmijnen:

Citaat:
Transcor, een dochter van de Frère-holding NPM, sluit een joint venture met het Australische gasbedrijf European Gas Limited (EGL) voor onder meer de winning van aardgas uit oude steenkoolmijnen in de Benelux.

http://www.tijd.be/artikel/Frere_dui...nen_in.6674493
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 18:41   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Wie kruipt er in de grond om die kolen boven te halen ?

Ik alvast niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 18:49   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan het normaal nederlands nog eens goed gebruiken laat staan deze taal,gelieve normale taal te gebruiken !!!!!
Oud 8 juni 2008, 19:44   #11
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wie kruipt er in de grond om die kolen boven te halen ?

Ik alvast niet.
Ah, al die werkloze Walekoppekes, zeker?

Als de aarde nog wat opwarmt hebben we trouwens niet zoveel (stook)olie meer nodig.
En onze auto's zie ik ook niet meteen op steenkool rijden.
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 20:34   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of ze de mijnen nu wel of niet zouden opendoen, aan kolen is er geen gebrek en de prijzen liggen anders dan de prijzen van olie wel redelijk stabiel.
Het zal de komende jaren zeer waarschijnlijk zeer in de lift komen te zitten terug.
Ook centrale verwarming op kolen is al lang geen uitzondering meer en er bestaan al verschillende zelf vullende systemen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 juni 2008 om 20:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:24   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De enige reden waarom de steenkoolmijnen niet rendabel meer zijn is de staat. Niet de technische uitdaging om diepe mijnbouw te bedrijven.

Hetgeen een "kompel" van de laatste groep van zijn loon in handen kreeg, was maar 31% van wat de bazen moesten uitgeven voor die persoons loon.
69% vloeide rechtstreeks naar de staat. (en dan nog eens 6 ,25 of 33% van die 31% aan BTW)

Geef moderne kompels die 69% in handen, en de staat geen klootjes, dan zijn de steenkoolmijnen hier, en op ons stukje antartica dubbel en dik rendabel.

Nu stoken we Poolse of Chinese steenkool. De Chinezen duiken zover onder de Poolse prijs, dat grootschalig transport nog steeds goedkoper is dan de hogere loonkost in Polen.
Oud 8 juni 2008, 21:29   #14
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik peis da da geen slecht idee zou zen zenne want toen liepen ze zo rap ni nour de baas als er eens een opstootje was maar vochten ze het nog uit op de werkvloer. Tegenwoordig loewpe ze al nour den baas als ge nog mour boe roept.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:52   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De enige reden waarom de steenkoolmijnen niet rendabel meer zijn is de staat. Niet de technische uitdaging om diepe mijnbouw te bedrijven.

Hetgeen een "kompel" van de laatste groep van zijn loon in handen kreeg, was maar 31% van wat de bazen moesten uitgeven voor die persoons loon.
69% vloeide rechtstreeks naar de staat. (en dan nog eens 6 ,25 of 33% van die 31% aan BTW)

Geef moderne kompels die 69% in handen, en de staat geen klootjes, dan zijn de steenkoolmijnen hier, en op ons stukje antartica dubbel en dik rendabel.

Nu stoken we Poolse of Chinese steenkool. De Chinezen duiken zover onder de Poolse prijs, dat grootschalig transport nog steeds goedkoper is dan de hogere loonkost in Polen.
Ik denk eerlijk gezegd dat we hier aan bitter weinig kompels zouden geraken de dag van vandaag.
Als ik zie hoeveel beroepen tot de knelpunten behoren, denk ik dat de kolenmijnen nr 1 met stip zouden worden.

Maar dat neemt niet weg dat we de kolen goed kunnen gebruiken.
Oud 8 juni 2008, 21:57   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben in ieder geval aan het rondkijken naar een nieuw vol continu kolenkachel ergens.
Verbazend hoe weinig je er van op het internet terug vind trouwens.
Hout, allebranders of een oude tweedehands zoveel je wil. Maar nieuwe?

Nochtans vol continu brand zuinig en uw huis koelt niet meer af in de winter.
En nog redelijk zuinig ook.
Wat ik van hout zo niet kan zeggen.
Oud 8 juni 2008, 22:34   #17
araneus
Gouverneur

Standaard

Onze mijnen waren niet rendabel omdat de lagen kolen te dun waren. De Carboon afzettingen kan je beschouwen zoals het gebak 'mille feuille'. Het zijn honderden lagen op elkaar, nu en dan zit daar een steenkool laag tussen. In de Belgische mijnen waren die laagjes dikwijls zo dun dat ze niet ontgonnen werden. Ik dacht dat ze hier ontgonnen vanaf 30 cm dikte. In de VS, Rusland en China zijn er mijnen met lagen van meer dan 1 m dikte. Die zijn natuurlijk veel rendabeler boven te halen.
Steenkoolontginning heeft in de Kempen ook gigantische verzakkingsgebieden gecreëerd, met alle gevolgen van dien. Dit kost ons nog steeds handenvol geld ! Men moet beken verpompen, er zijn zelfs plaatsen waar men zonder waterwinning meren zou creëren. Op bepaalde plaatsen is de oppervlakte 12 m gedaald !
Liever geen steenkoolwinning dus. Trouwens, steenkoolverbranding is de grootste bron van radio-activiteit die door de mens in het milieu gepompt wordt.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 23:35   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Toffe Uitleg, en een klein deel van de hele zaak.
Liever geen steenkoolwinning dus. Trouwens, steenkoolverbranding is de grootste bron van radio-activiteit die door de mens in het milieu gepompt wordt.
De laagdikte is niet de issue, technologie voor zulke grappen is er. En met de huidige situatie is het wel rendabel deze in te zetten, maar niet winstgevend.

En als ik niet beter zou weten, zou ik durven zeggen dat onze politici voor 1 keer vooruitziend zijn. Beter onze steenkool te laten zitten en die van een ander op te stoken tot alles op is. Dan is "onze steenkool" veel meer waard.

Maar je hebt wel gelijk, als je de radioactiviteit aan de schoorsteen en/of de asse van een steenkoolcentrale gaat meten, ga je een pak meer meten dan net naast de reactorkoepel van een moderne kerncentrale.
Oud 8 juni 2008, 23:44   #19
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Het grootste probleem was de afstand tussen de schachten en het kolenfront. De kompels waren beneden minstens een uur met een treintje onderweg eer ze pas op hun werk aankwamen. Op het einde van de shift weer een uur terug. Die waren van de 8 uur dus minstens 2 uur onderweg. Betaald om niks te doen. Dan heb ik het nog niet om over de transport om die kolen naar de schacht te krijgen. Wilde men een beetje rendabel blijven moest men nieuwe schachten boren.

Er waren nog heel goede lagen dichtbij maar daar mocht men om allerlei redenen niet komen van veel gemeenten. Verzakkingen etc...

De kolen in Limburg was vette kool. Enkel bruikbaar voor kolencentrales of in de hoogovens maar die waren allemaal overgeschakeld op olie en gas. Met de duurdere prijzen gaat dat misschien veranderen. Alhoewel met het hele Kyoto gedoe zal dat moeilijk liggen. Voor je huiskachel heb je magere kolen nodig tenzij je met een Leuvense stoof gaat beginnen. Die kun je wel elke morgen terug aandoen.

Laatst gewijzigd door uwagan : 8 juni 2008 om 23:45.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 09:30   #20
araneus
Gouverneur

Standaard

Vergeet ook niet dat de Limburgse mijnen erg diepe mijnen waren. Bovendien had men ze indertijd heel ongelukkig ingeplant. Er waren betere locaties om de schachten te boren.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be