![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het Halle-Vilvoorde comité roept alle burgers op niet mee te werken aan de ongrondwettelijke verkiezingen van 10 juni 2007.
De actie is op de eerste plaats gericht tot voorzitters, bijzitters en plaatsvervangers, niet enkel in Halle-Vilvoorde maar in heel Vlaanderen, maar ook kiezers in heel het land kunnen er gebruik van maken om niet te moeten deelnemen aan deze ongrondwettelijke verkiezingen. Alle info over de inhoud van de actie, over hoe je kan deelnemen, en welk risico je al dan niet loopt, is te vinden op www.haviko.org. Klik op Actie Dienstweigering Verkiezingen 10 juni 2007. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() http://www.haviko.org/acties/word_dienstweigeraar.htm
Hoe ? Door dienstweigering. Wordt u – waar ook in Vlaanderen - opgeroepen om als voorzitter, bijzitter of plaatsvervanger te zetelen in een stembureau of een telbureau voor de Europese verkiezingen, weiger dan op gemotiveerde wijze uw medewerking. Hierboven vindt u een modelbrief, die u aangetekend dient te verzenden zodra u de uitnodiging ontvangt om te zetelen (in een stembureau ’s morgens of in een telbureau voor de Europese verkiezingen ’s namiddags). Zo wordt uw weigering duidelijk politiek gemotiveerd en onderbouwd. Zend ons een kopie van dit ondertekend document, en bewaar ook zelf een exemplaar, samen met het bewijs van aangetekende verzending. Wat zijn de mogelijke gevolgen van een dienstweigering ? U kan, in het slechtste geval, een boete oplopen (gewoonlijk rond 250 Euro maar maximaal 1000 Euro). Er zijn geen andere sancties mogelijk. Maar gezien de ongrondwettig verklaarde kieskring en dus ook de ongrondwettigheid van de verkiezingen is de kans dat er effectieve vervolging en veroordeling komt, zeer klein. Er zijn veel juridische argumenten om de dienstweigering te staven. Vooreerst handelt u uit gewetensnood en een onweerstaanbare dwang, omwille van een hoger belang, nl. het doen eerbiedigen van de grondwet (indeling in taalgebieden, gewesten en gemeenschappen). Dit kan op zich reeds voldoende zijn om vrijspraak te bekomen. Verder is het duidelijk dat uw weigering politiek van aard is. Ze is immers gericht tegen de politieke instellingen van het land en beoogt meer bepaald het houden van Waalse verkiezingen in Vlaanderen onmogelijk te maken. Een politiek misdrijf kan alleen voor het Hof van Assisen vervolgd worden. Het is weinig waarschijnlijk dat men een Assisenproces zal opstarten voor dergelijk gering vergrijp. Juristen zeggen dan : “De minimis non curat praetor”, of vrij vertaald : “Je mag niet met een kanon schieten op een mug.” Het lijkt dus waarschijnlijk dat de parketten in de meeste gevallen zullen beslissen om geen vervolging in te stellen, ook al om politieke processen te vermijden. Bij de vorige twee acties schreven meer dan 400 personen zich in als dienstweigeraar. Uiteindelijk werden er een zeventigtal effectief opgeroepen. Zeventig moedige dienstweigeraars dus ! Er werd slechts tegen enkelen onder hen vervolging ingesteld. Eén van het werd door het Hof van Beroep te Gent, bij arrest van 29 april 2004, vrijgesproken (zie het arrest op website www.haviko.org). Met nog meer deelnemers aan de actie wordt het organiseren van Waalse verkiezingen in Vlaanderen, gezien het steeds stijgend tekort aan voorzitters en bijzitters, effectief onmogelijk. En dat is het uiteindelijke doel van de actie : de federale overheid beletten nog Waalse verkiezingen te houden in Vlaanderen. Want het omgekeerde, Vlaamse lijsten (met Verhofstadt, Leterme, Verwilghen of Vandelanotte) in Wallonië is ondenkbaar. Hoelang zouden de Walen dat trouwens aanvaarden ? Niet één verkiezing ! Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze modelbrief voor voorzitters, bijzitters etc., is mits enkele kleine aanpassingen, ook bruikbaar voor kiezers.
http://www.haviko.org/acties/MODELBR...AAR%202007.doc http://www.haviko.org/acties/MODELBR...AAR%202007.pdf MODELBRIEF DIENSTWEIGERAAR – DERDE AKTIE VERKIEZINGEN 10 JUNI 2007 (deze titel verwijderen in uw persoonlijke brief – voor verdere inlichtingen, zie: http://haviko.org/acties/word_dienstweigeraar.htm ) (Uw naam en adres) (Gemeente), (Datum) Aangetekend (vergeet niet een kopie bij te houden evenals het bewijs van aangetekende zending) Aan de voorzitter van …. (zie oproepingsbrief) (Adres bestemmeling) Geachte Voorzitter, Betreft : verkiezingen 10 juni 2007 Ik heb kennis genomen van mijn aanstelling tot (….) van stembureau/stemopnemingsbureau nr (…..) Tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ik omwille van gewetensbezwaren en politieke redenen niet kan zetelen. Ik sluit mij aan bij de oproep van het Halle-Vilvoorde Komitee en de VVB, onder auspiciën van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen, om mijn medewerking te weigeren aan de organisatie van alle verkiezingen in Vlaanderen waarbij de grondwettelijke indeling van het land in taalgebieden, gewesten en provincies niet wordt geëerbiedigd, en waarbij de Waalse en Frans-Brusselse kandidatenlijsten op discriminerende wijze worden voorgelegd aan kiezers uit het Nederlands taalgebied. Met deze actie, die de morele steun heeft gekregen van ontelbare Vlaamse vooraanstaanden, en die aansluit bij de acties van de burgemeesters van Halle-Vilvoorde, wil ik het houden van verkiezingen waarbij Waalse en Frans-Brusselse lijsten in het Nederlands taalgebied aan de kiezer worden voorgelegd, onmogelijk maken. Ik verwijs ook uitdrukkelijk naar de talrijke resoluties van het Vlaams Parlement en van gemeenten en provincies in gans Vlaanderen, die stellen dat de huidige regeling strijdig is met de grondwet en elke legitimiteit heeft verloren, en naar het arrest van het Hof van Beroep te Gent van 29 april 2004, waarbij een dienstweigeraar werd vrijgesproken. Dit alles geldt nog meer nu het Arbitragehof bij arrest nr.73/2003 van 26 mei 2003 de huidige regeling discriminerend en ongrondwettelijk verklaard heeft,. Zolang de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst is overeenkomstig de grondwettelijke indeling van het land, en de overheid dus zelf de grondwet niet naleeft, kan ze van mij in redelijkheid niet verwachten dat ik mijn medewerking verleen aan de organisatie van die ongrondwettige verkiezingen en kan ik die medewerking ook in eer en geweten niet verlenen. Met oprechte hoogachting, (uw handtekening) (uw naam) Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() mooi, dit geeft ook een kans aan mensen om niet meer mee te doen aan het federaal gelach, edoch als BHV wel ooit splitst moet je nog steeds met de rest van hun leugens leven ... dus waarom het systeem uberhaupt nog erkennen ?
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Haviko-actie geeft ook burgers die principieel niet meer willen gaan stemmen de kans om zich aan te sluiten bij een gestructureerde actie. Twee vliegen in één klap, zou ik zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op www.brusselsjournal.com/node/1865 lichtte prof. Storme toe waarom de komende verkiezingen ongrondwettelijk zijn.
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Het is best wel grappig dat net nu...
do 15/02/07 - Vandaag begint in Antwerpen het proces tegen zestig bijzitters die bij de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006 niet of te laat opdaagden. Meer: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...rs/index.shtml
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedankt Baarle. 250 euro is 10.000 oude, Belgische ballen en veel geld voor mij, maar ik heb het er voor over.
Vandaag begin ik er al aan.
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik overweeg sterk hetzelfde te doen. Onwettelijke daden stellen, laat staan ongrondwettelijke, is nooit mijn ding geweest. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het parket heeft geen verklaring voor de forse stijging van het aantal dossiers, want het vervolgingsbeleid is hetzelfde gebleven. De kiezers die bij de gemeenteraadsverkiezingen niet zijn opgedaagd, worden ongemoeid gelaten. Het parket heeft te veel werk om ook hen nog op het matje te roepen. Trouwens dienne ene kerel vanmorgen vonnek lache... "ja ik was de dag ervoor verjaard en ik was nog zat s'morgens" ![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Kom aan jongens en meisjes , dwing ze tot politieke processen. De Staat vervolgt haar burgers op politieke gronden. Dat wordt wereldnieuws. Kick some asses !
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag stellen is ze beantwoorden. Alleszins niet door de linkse goegemeente. Is het dan niet zo dat het effect ervan juist omgekeerd zal zijn aan de bedoeling? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien kan daarmee naar de Raad van State of een internationale rechtbank getrokken worden. De campagne en verkiezingsdag zelf zullen massale internationale belangstelling trekken. Het is de bedoeling een beweging op gang te trekken die een definitieve lijn trekt. Zulk een hefboom op een momentum als dit krijgen we niet meer. En vermits ik toch al zwaar twijfelde aan het nut van gaan stemmen... Deze verkiezingen dienen nergens toe: de ene rode Belgicistische regering zal vervangen worden door een nog Belgicistischer regering. Laatst gewijzigd door baarle : 15 februari 2007 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Intussen zijn alle partijen ervan verwittigd dat ik mij niet voor ongrondwettelijke verkiezingen zal laten gebruiken endat ik voor geen enkele partij wens te stemmen die er wél zonder meer aan meedoet. Zogauw mijn oproepingsbrief in bus valt zet ik mijn actieve verzet voort.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |