Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2008, 10:59   #1
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard De kracht van gebedsgenezing

link

Citaat:
WESTON, Wis. — An 11-year-old girl died after her parents prayed for healing rather than seek medical help for a treatable form of diabetes, police said Tuesday.

Everest Metro Police Chief Dan Vergin said Madeline Neumann died Sunday.

"She got sicker and sicker until she was dead," he said.

Vergin said an autopsy determined the girl died from diabetic ketoacidosis, an ailment that left her with too little insulin in her body, and she had probably been ill for about 30 days, suffering symptoms like nausea, vomiting, excessive thirst, loss of appetite and weakness.

The girl's parents, Dale and Leilani Neumann, attributed the death to "apparently they didn't have enough faith," the police chief said.

They believed the key to healing "was it was better to keep praying. Call more people to help pray," he said.

The mother believes the girl could still be resurrected, the police chief said.

Telephone messages left at the Neumann home by The Associated Press were not immediately returned.

The family does not attend an organized church or participate in an organized religion, Vergin said. "They have a little Bible study of a few people."

The parents told investigators their daughter last saw a doctor when she was 3 to get some shots, Vergin said. The girl had attended public school during the first semester but didn't return for the second semester.

Officers went to the home after one of the girl's relatives in California called police to check on her, Vergin said. She was taken to a hospital where she was pronounced dead.

The relative was fearful the girl was "extremely ill, dire," Vergin said.

The girl has three siblings, ranging in age from 13 to 16, the police chief said.

"They are still in the home," he said. "There is no reason to remove them. There is no abuse or signs of abuse that we can see."

The girl's death remains under investigation and the findings will be forwarded to the district attorney to review for possible charges, the chief said.

The family operates a coffee shop in Weston, which is a suburb of Wausau, Vergin said.
update

Citaat:
Wisconsin Parents Didn't Expect Daughter to Die During Prayer

WESTON, Wis. — The mother of an 11-year-old girl who died of untreated diabetes said Wednesday that she did not know her daughter was terminally ill as she prayed for her to get better.

Madeline Neumann died Sunday from a treatable form of diabetes.

Her mother, Leilani Neumann, told The Associated Press that she never expected her daughter, whom she called Kara, to die. The family believes in the Bible, and it says healing comes from God, but they are not crazy, religious people, she said.

Click here to read a testimonial by Leilani Neumann on AmericasLastDays.com.

The girl's father, Dale Neumann, a former police officer, said he has friends who are doctors. He started CPR "as soon as the breath of life left" his daughter's body, he said.

Other family members called 911 to seek emergency help, Leilani Neumann said.

"We are remaining strong for our children," she said. "Only our faith in God is giving us strength at this time."

The couple has three other children.

Everest Metro Police Chief Dan Vergin has said an autopsy determined Madeline died from diabetic ketoacidosis, an ailment that left her with too little insulin in her body.

She had probably been ill for about 30 days, suffering symptoms such as nausea, vomiting, excessive thirst, loss of appetite and weakness, he said.

But Leilani Neumann said her daughter, a straight A student, was in good health until recently.

"We just noticed a tiredness within the past two weeks," she said. "And then just the day before and that day (she died), it suddenly just went to a more serious situation. We stayed fast in prayer then. We believed that she would recover. We saw signs that to us, it looked like she was recovering."

Her daughter had no fever and there was warmth in her body, she explained.

The family does not belong to an organized religion or faith, Leilani Neumann said.

"We just believe in the Bible, that's all," she said. "This is our faith."

Her husband added that, "We believe the word of God and live according to its precepts."

Leilani Neumann said the family is not worried about a police investigation into her daughter's death because "our lives are in God's hands. We know we did not do anything criminal. We know we did the best for our daughter we knew how to do."

Vergin said he expect the investigation to wrap up by Friday and the findings to be forwarded to the district attorney to review for possible charges.

The family moved to Weston from California about two years ago to open a coffee shop and be closer to other relatives, the Neumanns said. They live in rural Weston, in a modern, middle class home in the some woods. A basketball hoop is set up in the driveway.

Officers went to the home after a relative in California asked police to check on the girl. She was taken to a hospital where she was pronounced dead.

According to Vergin, the parents told investigators Madeline last saw a doctor when she was 3 to get some shots. The girl had attended public school during the first semester but didn't return for the second semester, he said.

Mrs. Neumann said she deeply loves all her children and has nurtured them spiritually, emotionally and physically.

"Our lives are in God's hands and whatever we go through we are just going to trust him," she said. "We need healing. We are going through the healing process."
Niets doen wanneer uw kind ziek wordt = criminele verwaarlozing

Niets doen wanneer uw kind ziek wordt uit religeuze motieven = "no signs of abuse"

Ik vraag me af wat de reactie van de politie zou zijn indien de ouders heidense rituelen hadden gebruikt

Laatst gewijzigd door Wautd : 28 maart 2008 om 11:08.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 11:07   #2
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
The girl's parents, Dale and Leilani Neumann, attributed the death to "apparently they didn't have enough faith,"
In tegenstelling om even stil te staan of hun methodes wel werken

Citaat:
but they are not crazy, religious people, she said
Citaat:
The mother believes the girl could still be resurrected, the police chief said.
riiight...
Ik vraag me af hoe vlot hun necromancy lukt

Citaat:
"They are still in the home," he said. "There is no reason to remove them. There is no abuse or signs of abuse that we can see."
Iemand dood bidden is geen vorm van mishandeling. Way to go supercop

Citaat:
"We are remaining strong for our children," she said. "Only our faith in God is giving us strength at this time."
Het heeft dan ook goed geholpen de vorige keer
Het ergste is dat dit soort mensen de volgende keer weer juist hetzelfde gaan doen

Citaat:
But Leilani Neumann said her daughter, a straight A student, was in good health until recently.
Telt dat wel bij homeschooling?

Citaat:
We know we did the best for our daughter we knew how to do."
Haar laten sterven was Gods wil maw
Oud 28 maart 2008, 13:39   #3
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Is er onlangs ook niet een Nederlandse geneesheer veroordeeld omdat die zijn patiënten wijsmaakte dat hij hen kon genezen door de kracht van Jezus of zoiets rechtstreeks in hun lichaam te injecteren door gedachtenprojectie?
Oud 28 maart 2008, 15:18   #4
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Is er onlangs ook niet een Nederlandse geneesheer veroordeeld omdat die zijn patiënten wijsmaakte dat hij hen kon genezen door de kracht van Jezus of zoiets rechtstreeks in hun lichaam te injecteren door gedachtenprojectie?
Juist

Gisteren stond er toevallig in de krant nog een artikel over een amerikaanse televangelistische kwakzalfer die het Sportpaleis gaat afhuren om aan gebedsgenezingen te doen. Benieuwd hoeveel mensen hier weer gaan intrappen
Oud 28 maart 2008, 15:38   #5
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Juist

Gisteren stond er toevallig in de krant nog een artikel over een amerikaanse televangelistische kwakzalfer die het Sportpaleis gaat afhuren om aan gebedsgenezingen te doen. Benieuwd hoeveel mensen hier weer gaan intrappen
Benny Hinn, ja. Een bekende naam in evangelische middens. Maar lang niet onbesproken.

Wat die ouders betreft moet je altijd voorzichtig tewerk gaan want je bent hier volop met subjectieve beoordelingen bezig. Jouw dochter afranselen of uithongeren dat is objectief mishandelen. Maar niet direct naar de doctor stappen, wanneer wordt dat "mishandelen"? Geef toe dat het niet gemakkelijk is of je zou een arts moeten zijn en die mensen waren dat niet. Als je daar te ver in gaat zou het in bepaalde gevallen kunnen volstaan dat een niet behandelde griep reden genoeg is om kinderen uit hun familie te halen, wat ook een vorm van mishandeling zou kunnen zijn.

Dit komt trouwens lang niet alleen voor bij religieuze gezinnen. Ik ken redelijk veel alternatief ingestelde ouders die de traditionele geneeskunde zodanig wantrouwen dat je je de vraag stelt of zij in een noodgeval wel op tijd in actie zouden schieten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 16:51   #6
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Benny Hinn, ja. Een bekende naam in evangelische middens. Maar lang niet onbesproken.

Wat die ouders betreft moet je altijd voorzichtig tewerk gaan want je bent hier volop met subjectieve beoordelingen bezig. Jouw dochter afranselen of uithongeren dat is objectief mishandelen. Maar niet direct naar de doctor stappen, wanneer wordt dat "mishandelen"? Geef toe dat het niet gemakkelijk is of je zou een arts moeten zijn en die mensen waren dat niet. Als je daar te ver in gaat zou het in bepaalde gevallen kunnen volstaan dat een niet behandelde griep reden genoeg is om kinderen uit hun familie te halen, wat ook een vorm van mishandeling zou kunnen zijn.

Dit komt trouwens lang niet alleen voor bij religieuze gezinnen. Ik ken redelijk veel alternatief ingestelde ouders die de traditionele geneeskunde zodanig wantrouwen dat je je de vraag stelt of zij in een noodgeval wel op tijd in actie zouden schieten.
Ik vrees dat die benny hinn misbruik maakt van mensen en een kwakzalver is en er zelf schandalig veel geld aan verdient.

In verband met gebedsgenezing in het algemeen....... ik denk dat de meeste/alle gebedsgenezers kwakzalvers zijn.

Als men zou vragen of God (die van de bijbel) mensen kan genezen dan is het antwoord natuurlijk ja. Is het mogelijk om mensen te genezen via gebeden? Ik denk van wel, maar ik denk dat het niet zo simpel is als die gebedsgenezers tonen zo van "even aanraken en het is in orde" dat is pure nonsens. Het is eigenlijk een vrij ingewikkeld proces om iemand te genezen via gebeden en ik denk dat een onderdeel dat heel belangrijk is bij dit soort genezingen is dat men moet berouw tonen ivm zijn zonden en afstand nemen van zijn "slechte" gedrag en er dus wat meer moet gebeuren dan enkel even een gebedje opzeggen. Als men de bijbel erop naleest telkens als iemand genezen werd door Jezus dan was die "uiterlijke" genezing vaak maar een symbool voor innerlijke bekering. Vooral bij die blinden die hij genas was het "zien" symbolisch voor het bekeren tot God. En soms is het ook niet de bedoeling van God om iemand te genezen.
Ik vrees ook dat je eerst een echte christen gaat moeten vinden die deze gave heeft en dat is op zich wellicht al een groot probleem in onze tijd. Daarbij komt nog dat de meeste christenen wel zullen toegeven dat de grote genezingen uit Jezus zijn tijd om 1 of andere reden zijn gestopt na de dood van de apostelen waarbij ik niet zeg dat ze niet meer mogelijk zijn in onze tijd, alleen dat we er geen meer zien in onze tijd. Het zou kunnen te maken hebben met het feit dat er of geen christenen meer zijn met deze gave of dat ze de gave niet gebruiken/ontwikkelen of dat er gewoon geen "rechtschapen" christenen zijn die de gave kunnen ontwikkelen vanwege al de zonden en ons zondig gedrag.

Ik heb 1 verhaal gehoord van een pastoor (in de VS) die zegt dat hij een blinde vrouw of slechtziende vrouw haar zicht heeft kunnen teruggeven via "gebedsgenezing" maar hij benadrukte sterk dat een belangrijk onderdeel is dat je je zonden moet afzweren en ook alle occulte activiteiten moet afzweren. Hij gaf zelf toe verbaasd te zijn dat het hem was gelukt want hij had er ook nog nooit van gehoord dat het nog kon en nee hij maakt er geen reclame mee om het nog meer te doen. Dus blijkbaar kan het nog ...... maar ik vrees dat het niet kan op afspraak, eerder als God het wil en het toelaat en als er een soort "bekering" is bij de persoon in kwestie.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 28 maart 2008 om 16:52.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 21:11   #7
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik vrees dat die benny hinn misbruik maakt van mensen en een kwakzalver is en er zelf schandalig veel geld aan verdient.

In verband met gebedsgenezing in het algemeen....... ik denk dat de meeste/alle gebedsgenezers kwakzalvers zijn.

Als men zou vragen of God (die van de bijbel) mensen kan genezen dan is het antwoord natuurlijk ja. Is het mogelijk om mensen te genezen via gebeden? Ik denk van wel, maar ik denk dat het niet zo simpel is als die gebedsgenezers tonen zo van "even aanraken en het is in orde" dat is pure nonsens. Het is eigenlijk een vrij ingewikkeld proces om iemand te genezen via gebeden en ik denk dat een onderdeel dat heel belangrijk is bij dit soort genezingen is dat men moet berouw tonen ivm zijn zonden en afstand nemen van zijn "slechte" gedrag en er dus wat meer moet gebeuren dan enkel even een gebedje opzeggen. Als men de bijbel erop naleest telkens als iemand genezen werd door Jezus dan was die "uiterlijke" genezing vaak maar een symbool voor innerlijke bekering. Vooral bij die blinden die hij genas was het "zien" symbolisch voor het bekeren tot God. En soms is het ook niet de bedoeling van God om iemand te genezen.
Ik vrees ook dat je eerst een echte christen gaat moeten vinden die deze gave heeft en dat is op zich wellicht al een groot probleem in onze tijd. Daarbij komt nog dat de meeste christenen wel zullen toegeven dat de grote genezingen uit Jezus zijn tijd om 1 of andere reden zijn gestopt na de dood van de apostelen waarbij ik niet zeg dat ze niet meer mogelijk zijn in onze tijd, alleen dat we er geen meer zien in onze tijd. Het zou kunnen te maken hebben met het feit dat er of geen christenen meer zijn met deze gave of dat ze de gave niet gebruiken/ontwikkelen of dat er gewoon geen "rechtschapen" christenen zijn die de gave kunnen ontwikkelen vanwege al de zonden en ons zondig gedrag.

Ik heb 1 verhaal gehoord van een pastoor (in de VS) die zegt dat hij een blinde vrouw of slechtziende vrouw haar zicht heeft kunnen teruggeven via "gebedsgenezing" maar hij benadrukte sterk dat een belangrijk onderdeel is dat je je zonden moet afzweren en ook alle occulte activiteiten moet afzweren. Hij gaf zelf toe verbaasd te zijn dat het hem was gelukt want hij had er ook nog nooit van gehoord dat het nog kon en nee hij maakt er geen reclame mee om het nog meer te doen. Dus blijkbaar kan het nog ...... maar ik vrees dat het niet kan op afspraak, eerder als God het wil en het toelaat en als er een soort "bekering" is bij de persoon in kwestie.
Toch gebeurd het veel dat mensen genezen door gebed. Persoonlijk ken ik een paar mensen, ikzelf ook, die onmiddelijk genezen zijn van lastige kwalen door gebed(handenoplegging). Maar als mensen kost wat kost een genezing willen afdwingen van God zijn ze verkeerd bezig. Doe wat je dokter zegt, trouwens elke genezing is van God , hoe het ook gebeurd.

Maar pas op met uitbuiters zoals m.i.Benny Hinn. De man komt schijnt naar België binnenkort. Het probleem is dat er in christelijke middens vele judassen(voor het geld) en farizeeërs zijn. Vermijd ze.Zoek het zo niet in grote denominaties of namen.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 21:33   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Of gebedsgenezers stante pede moeten worden gelijkgesteld met kwakzalvers, daar heb ik mijn ernstige twijfels over. Dat zijn cliché-uitpraken. De gebedsgenezing is reeds eeuwen gekend bij allerlei volkeren. Of de genezing autosuggestie is van de patient? Dat kan, maar dat is ook vaak zo bij de dokter. Feit is dat sommige mensen pijn kunnen wegnemen door handoplegging en gebed. Zowel het eerste als het tweede moet men zien als een 'magische' handeling. Feit is ook dat dezelfde pijn wel na een tijd terugkomt. Soms kort na de sessie, soms maandenlang na de sessie. Ik sluit nochtans zeker niet uit dat sommige personen inderdaad kwalen kunnen verlichten en in zekere zin genezen door 'gebed' of door 'handoplegging'. Maar met 'God' heeft dit alles weinig te maken.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 21:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 15:44   #9
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Maar pas op met uitbuiters zoals m.i.Benny Hinn. De man komt schijnt naar België binnenkort. Het probleem is dat er in christelijke middens vele judassen(voor het geld) en farizeeërs zijn. Vermijd ze.Zoek het zo niet in grote denominaties of namen.
Tja gewoon het feit dat die mensen reclame maken, en aandacht vragen, en zichzelf ensceneren, en de camera's erbij halen, wijst op een onchristelijke ingesteldheid en is reden genoeg om ze te mijden.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 18:55   #10
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Tja gewoon het feit dat die mensen reclame maken, en aandacht vragen, en zichzelf ensceneren, en de camera's erbij halen, wijst op een onchristelijke ingesteldheid en is reden genoeg om ze te mijden.

Hier ben ik het 100% mee eens.
Oud 29 maart 2008, 19:08   #11
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Toch gebeurd het veel dat mensen genezen door gebed. Persoonlijk ken ik een paar mensen, ikzelf ook, die onmiddelijk genezen zijn van lastige kwalen door gebed(handenoplegging). Maar als mensen kost wat kost een genezing willen afdwingen van God zijn ze verkeerd bezig. Doe wat je dokter zegt, trouwens elke genezing is van God , hoe het ook gebeurd.

Idd dat is wat ik ook wou aangeven nl dat er veel kwakzalvers actief zijn en dat je geen genezing op bestelling kan krijgen !! Dat stond ook duidelijk in mijn vorig bericht.

Ik heb niet gezegd dat gebedsgenezing niet kan, natuurlijk kan het. Ik wou enkel aangeven dat het niet op "afspraak" kan en dat het niet bij iedereen werkt en dergelijke. Als er een "geheime" manier zou zijn voor christenen om van elke kwaal te genezen dan zou iedereen zich wel heel erg snel bekeren tot het christendom.
Elke christen zou trouwens dagelijks minstens 1x moeten bidden (niet enkel voor genezing hoor, maar gewoon in het algemeen) en minstens 1 uur per dag de bijbel lezen.

Maar wat er in dat artikel wordt gezegd dat het geloof van die ouders niet groot/sterk genoeg was is volgens mij toch wel absurd en nonsens. Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Maar soms verkiest God om gewoon iemand geen genezing te geven om redenen die enkel hij kent.
Oud 29 maart 2008, 19:12   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier ben ik het 100% mee eens.
En waarom zou 'een camera erbij halen' nu onchristelijk zijn?

Als men het evangelie mag geloven, deed Jezus niets anders, namelijk: de aandacht proberen te trekken. En dat deden de apostelen niet minder. En de paus en de kardinaal evenzeer. Iedereen probeert in dit leven aandacht te trekken voor zijn zaak. Niets menselijker dan dat, maar daarom nog niet onchristelijk.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2008 om 19:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 15:31   #13
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Als men het evangelie mag geloven, deed Jezus niets anders, namelijk: de aandacht proberen te trekken. En dat deden de apostelen niet minder. En de paus en de kardinaal evenzeer. Iedereen probeert in dit leven aandacht te trekken voor zijn zaak. Niets menselijker dan dat, maar daarom nog niet onchristelijk.
Ook waar. Maar je hebt er die te veel hun eigen persoon daarmee in het licht stellen.

Maar met bijvoorbeeld A.A. Alan die ook regelmatig uitzond op televisie was dit niet zo.

Little hawaiin girl with short leg is healed:
http://www.youtube.com/watch?v=TjXXu...eature=related

Filipino short legged girl HEALED!
http://www.youtube.com/watch?v=mEh2H...eature=related

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 30 maart 2008 om 15:32.
Oud 30 maart 2008, 15:39   #14
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Idd dat is wat ik ook wou aangeven nl dat er veel kwakzalvers actief zijn en dat je geen genezing op bestelling kan krijgen !! Dat stond ook duidelijk in mijn vorig bericht.

Ik heb niet gezegd dat gebedsgenezing niet kan, natuurlijk kan het. Ik wou enkel aangeven dat het niet op "afspraak" kan en dat het niet bij iedereen werkt en dergelijke. Als er een "geheime" manier zou zijn voor christenen om van elke kwaal te genezen dan zou iedereen zich wel heel erg snel bekeren tot het christendom.
Elke christen zou trouwens dagelijks minstens 1x moeten bidden (niet enkel voor genezing hoor, maar gewoon in het algemeen) en minstens 1 uur per dag de bijbel lezen.

Maar wat er in dat artikel wordt gezegd dat het geloof van die ouders niet groot/sterk genoeg was is volgens mij toch wel absurd en nonsens. Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Maar soms verkiest God om gewoon iemand geen genezing te geven om redenen die enkel hij kent.
Daar ga ik helemaal mee akkoord.
Juist een opmerking over het bidden. Hiermee bedoel je zeker wel communiceren met God en niet zoals in katholieke middens en andere godsdiensten het van buiten aframmelen van gebeden.
Oud 30 maart 2008, 16:44   #15
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist een opmerking over het bidden. Hiermee bedoel je zeker wel communiceren met God en niet zoals in katholieke middens en andere godsdiensten het van buiten aframmelen van gebeden.
De kracht van een gebed is niet gerelateerd aan welk begripsvermogen ook. "Begrijpen" is een verstandelijke activiteit, bidden een emotionele.

Het van buiten "aframmelen" van gebeden kan wel degelijk de geest openstellen voor God; God overstijgt het strict logische van "begrijpen" en "begrepen worden".

Ik kan me best voorstellen dat dit voor niet-gelovigen en niet-pratikerenden onzinnig lijkt. En wel omdat zij dit niet "begrijpen". Zomin als de gelovige zélf trouwens: die "begrijpt" dat evenmin.

Vergelijk het met musiceren. Een (beroeps)musicus kan een muziekwerk pas goed ten beste geven wanneer hij het van buiten kent. Zolang het werk nog in een studiefase verkeert, zal die musicus dat niet opnemen in zijn concertrepertoire. Pas na het overwinnen van alle technische moeilijkheden, en het tot rijping laten komen van zijn interpretatie zal de muziek weerklinken, niet eerder.

En... het kan dat hij op een bepaald ogenblik op een bepaald werk "uitgekeken" raakt. Raar dat ook zijn publiek dit aanvoelt als "aframmelen". Een musicus met respect voor zijn kunde zal zo'n werk dan ook - tijdelijk of definitief - uit zijn repertoire halen.

Zo ken ik mensen die bidden verheven hebben tot kunst. Graag bid ik met hen mee als ik bij hen te gast ben. Alle gebeden worden daar uit het hoofd opgezegd, en vaak al gedurende vele jaren. Nog nooit heeft het me geklonken als "rammelen" ze dit zomaar af.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 19:44   #16
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
De kracht van een gebed is niet gerelateerd aan welk begripsvermogen ook. "Begrijpen" is een verstandelijke activiteit, bidden een emotionele.

Het van buiten "aframmelen" van gebeden kan wel degelijk de geest openstellen voor God; God overstijgt het strict logische van "begrijpen" en "begrepen worden".

Ik kan me best voorstellen dat dit voor niet-gelovigen en niet-pratikerenden onzinnig lijkt. En wel omdat zij dit niet "begrijpen". Zomin als de gelovige zélf trouwens: die "begrijpt" dat evenmin.

Vergelijk het met musiceren. Een (beroeps)musicus kan een muziekwerk pas goed ten beste geven wanneer hij het van buiten kent. Zolang het werk nog in een studiefase verkeert, zal die musicus dat niet opnemen in zijn concertrepertoire. Pas na het overwinnen van alle technische moeilijkheden, en het tot rijping laten komen van zijn interpretatie zal de muziek weerklinken, niet eerder.

En... het kan dat hij op een bepaald ogenblik op een bepaald werk "uitgekeken" raakt. Raar dat ook zijn publiek dit aanvoelt als "aframmelen". Een musicus met respect voor zijn kunde zal zo'n werk dan ook - tijdelijk of definitief - uit zijn repertoire halen.

Zo ken ik mensen die bidden verheven hebben tot kunst. Graag bid ik met hen mee als ik bij hen te gast ben. Alle gebeden worden daar uit het hoofd opgezegd, en vaak al gedurende vele jaren. Nog nooit heeft het me geklonken als "rammelen" ze dit zomaar af.
Het is vooral het gedurig herhalen van de zelfde gebeden die onzinnig is. Denk eens na. Zou jij het niet vervelend vinden als jouw partner of kind altijd maar dezelfde woorden herhaalt voor jou tot vervelends toe als een robot?

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 30 maart 2008 om 19:48.
Oud 30 maart 2008, 20:18   #17
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Daar ga ik helemaal mee akkoord.
idd, het bidden mag niet verworden tot een traditie, gewoonte of symbool zoals het vaak het geval is tegenwoordig in oa de katholieke kerk. Ik zou zeggen er moet een oprecht verlangen zijn om contact te zoeken/hebben met God. Er is op zich niks mis met bijv het opzeggen van het "onze Vader" maar als het maar betekenisloze woorden zijn dan heeft het weinig zin vrees ik. (denken katholieken eigenlijk wel eens na over wat ze daar zeggen ...... want als je ze dan bepaalde vragen stelt antwoorden ze vaak het tegengestelde van wat ze bidden als ze het onze Vader opzeggen)
De meeste christenen beseffen eigenlijk niet eens wie die God is tot wie ze bidden en hoe gelukkig/blij ze zouden moeten zijn dat die God met hen een persoonlijke relatie wil. De meeste mensen/christenen hebben trouwens vaak een verkeerd, eenzijdig of beperkt beeld over wie Jezus eigenlijk is en dit komt vaak omdat ze de bijbel niet lezen en bestuderen om dan nog maar te zwijgen over het lezen van de "juiste" bijbel.

Over andere godsdiensten (alles wat niet tot het christendom behoort) kan ik duidelijk zijn. Ik weet niet tot wie ze bidden, maar het is in elk geval niet die God van de bijbel. En voor katholieken ..... bidden tot een "heilige" of "maria" is ook verkeerd ! Lees er de bijbel maar eens op na.
Oud 30 maart 2008, 20:34   #18
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:

In theorie heb je gelijk, maar jammer genoeg zijn vele hedendaagse "gebedsgenezers" niets meer dan fraudeurs. Alhoewel ik zelf een christen ben sta ik dan ook heel sceptisch tegenover genezingen via deze genezers zeker als iemand beweert dat hij zomaar iedereen kan genezen. Vaak gaat dit dan ook samen met geldklopperij en worden ze er heel rijk van (vaak een teken trouwens dat het om fraude gaat). Het gaat vaak om een personencoltus en dat is sowieso verkeerd.
De apostelen waren daarover heel duidelijk en zeiden tov iedereen dat ze enkel God mochten aanbidden en zodra je dus wat anders ziet ....... zitten ze op een verkeerd spoor.
Oud 30 maart 2008, 20:45   #19
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Of gebedsgenezers stante pede moeten worden gelijkgesteld met kwakzalvers, daar heb ik mijn ernstige twijfels over. Dat zijn cliché-uitpraken. De gebedsgenezing is reeds eeuwen gekend bij allerlei volkeren. Of de genezing autosuggestie is van de patient? Dat kan, maar dat is ook vaak zo bij de dokter. Feit is dat sommige mensen pijn kunnen wegnemen door handoplegging en gebed. Zowel het eerste als het tweede moet men zien als een 'magische' handeling. Feit is ook dat dezelfde pijn wel na een tijd terugkomt. Soms kort na de sessie, soms maandenlang na de sessie. Ik sluit nochtans zeker niet uit dat sommige personen inderdaad kwalen kunnen verlichten en in zekere zin genezen door 'gebed' of door 'handoplegging'. Maar met 'God' heeft dit alles weinig te maken.
Als een kwaal terugkomt dan is het geen genezing die van God komt. Als God iets geneest dan komt het niet meer terug ! Een genezing van God is onmiddellijk en permanent. (de enige reden waarom God het zou kunnen laten terugkomen is als je na deze genezing terug zou vervallen in (hetzelfde) zondig gedrag, maar ik kan me daarvan geen bijbels voorbeeld herinneren en dit is dan ook puur theoretisch )
Oud 30 maart 2008, 20:49   #20
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
idd, het bidden mag niet verworden tot een traditie, gewoonte of symbool zoals het vaak het geval is tegenwoordig in oa de katholieke kerk. Ik zou zeggen er moet een oprecht verlangen zijn om contact te zoeken/hebben met God. Er is op zich niks mis met bijv het opzeggen van het "onze Vader" maar als het maar betekenisloze woorden zijn dan heeft het weinig zin vrees ik. (denken katholieken eigenlijk wel eens na over wat ze daar zeggen ...... want als je ze dan bepaalde vragen stelt antwoorden ze vaak het tegengestelde van wat ze bidden als ze het onze Vader opzeggen)
De meeste christenen beseffen eigenlijk niet eens wie die God is tot wie ze bidden en hoe gelukkig/blij ze zouden moeten zijn dat die God met hen een persoonlijke relatie wil. De meeste mensen/christenen hebben trouwens vaak een verkeerd, eenzijdig of beperkt beeld over wie Jezus eigenlijk is en dit komt vaak omdat ze de bijbel niet lezen en bestuderen om dan nog maar te zwijgen over het lezen van de "juiste" bijbel.

Over andere godsdiensten (alles wat niet tot het christendom behoort) kan ik duidelijk zijn. Ik weet niet tot wie ze bidden, maar het is in elk geval niet die God van de bijbel. En voor katholieken ..... bidden tot een "heilige" of "maria" is ook verkeerd ! Lees er de bijbel maar eens op na.
Helemaal mee eens. Er is een middelaar tussen God en mens: Jesus Christus 1Tim.2:5. Geen moedergodin....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be