Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2008, 03:42   #1
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard (Katholieke) Wereldjongerendagen en vrije meningsuiting

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...rendagen.dhtml

Wie niet blindelings de Katholieke leer volgt, maar een eigen mening heeft kan maar beter weg blijven uit Sidney tijdens de Wereld Jongeren Dagen, want je loopt het risico om op gepakt te worden omdat je het verkeerde T-shirt aan hebt.

Ik vraag me af of dit het initiatief is van een extremistische katholieke politiechef, zijn overste, of als Ratzi dit zelf gevraagd heeft omdat hij niet tegen gefundeerde kritiek kan.
De Inquisitie is blijkbaar terug van weggeweest...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 03:57   #2
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Ach, ze willen enkel de maatschappij het liefst zo snel mogelijk terugvoeren naar de middeleeuwen.
Oud 7 juli 2008, 08:07   #3
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Situatie inschatten
Een politieofficier verdedigde de maatregelen en beloofde dat de agenten hun persoonlijke inschatting zullen aanwenden om de maatregel al dan niet aan te wenden.
Persoonlijke inschatting? M.a.w. totale willekeur?
Citaat:
Situatie inschatten
De man weigerde echter uit te sluiten dat iemand die een t-tshirt draagt die het gebruik van condooms aankaart een boete en een celstraf riskeert.
Volkomen ontoelaatbaar in een democratische rechtsstaat.
Oud 7 juli 2008, 17:29   #4
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog niet veel tijd gehad om de kranten erop na te pluizen - maak momenteel erg lange werkdagen. Zo gauw ik meer weet, kan ik beter hierop mijn commentaar geven.

Toch even dit: het lijkt me vrij normaal dat overal, waar veel mensen samenscholen, de ordehandhavers een tandje bijsteken. De holebi's die nu lopen te klagen omdat ze hun NoToPope-shirtjes moeten thuislaten, zullen allicht de eersten zijn om te klagen over tegenbetogers bij hun eigen gay-parade, zelfs indien het niet-gewelddadige tegenbetogers betreft.

Wat het uitdelen van condooms betreft: de Kerk heeft hier altijd een redelijk ondubbelzinnig standpunt over volgehouden; het is naïef te denken dat zij dit standpunt zou veranderen o.w.v. een Wereldjongerendag, even naïef als sommige holebi's die denken dat de Kerk haar standpunt over homo's zou wijzigen t.g.v. hun protest. Persoonlijk hoop ik dat die condooms, waar zij onder jongeren uitgedeeld worden, die jongeren op zijn minst eens eventjes doet nadenken... M.a.w: seksuele activiteit vóór het huwelijk mag dan in deze geseculariseerde samenleving min of meer de norm geworden zijn, het staat de Kerk nog altijd vrij om deze norm in twijfel te trekken, en dit onder de aandacht van de jongeren te brengen.

In deze overgemediatiseerde wereld komen die jongeren héél snel te weten dat er bij de politie-diensten te Sydney wat op til is. Als dit een bijkomende motivatie is om eens na te denken over de hedendaagse seksuele moraal, dan heeft de Kerk, me dunkt, haar doel al bereikt, zonder dat er daadwerkelijk boeten uitgeschreven hoeven te worden. Ik denk dat het dus meer over een mediatisering gaat, (mee) door de Kerk op touw gezet, dan over een echt repressief optreden.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 17:51   #5
Geert C

Standaard

Je kan die persoonlijke inschatting als "willekeur" omschrijven, maar bij de ordehandhaving bij dergelijke evenementen hangt het uiteindelijk altijd af van de persoonlijke inschatting van de agenten ter plekke of er moet ingegrepen worden. Die mensen zijn daar ook voor opgeleid.

En tja, "ergernis"... vreemd woord, maar als je daaronder provocerend gedrag dat de openbare veiligheid in het gedrang brengt verstaat, dan mag er wel ingegrepen worden vind ik. En ik kan me maar moeilijk voorstellen dat er voor minder zou ingegrepen worden.

Dit geheel terzijde, ik heb de indruk dat men die protesten tegen het standpunt van het Vaticaan over contraceptie steeds verkeerd aanpakt. Men valt daarbij steeds "de Kerk" als geheel aan. Men zou volgens mij beter eens tegenstanders van dat standpunt binnen de Kerk aan het woord laten. Zoals katholieke missionarissen die in de Derde Wereld condooms hebben uitgedeeld, en zo zijn er heel wat.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 juli 2008 om 17:56.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 17:55   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Toch even dit: het lijkt me vrij normaal dat overal, waar veel mensen samenscholen, de ordehandhavers een tandje bijsteken. De holebi's die nu lopen te klagen omdat ze hun NoToPope-shirtjes moeten thuislaten, zullen allicht de eersten zijn om te klagen over tegenbetogers bij hun eigen gay-parade, zelfs indien het niet-gewelddadige tegenbetogers betreft.
Het gaat hier niet over het feit dat de ordehandhavers "een tandje bijsteken".

Het gaat hier over het arresteren van andersdenkenden die hun mening verkondigen.

Citaat:
Situatie inschatten
De man weigerde echter uit te sluiten dat iemand die een t-tshirt draagt die het gebruik van condooms aankaart een boete en een celstraf riskeert.
Oud 7 juli 2008, 17:58   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Persoonlijk hoop ik dat die condooms, waar zij onder jongeren uitgedeeld worden, die jongeren op zijn minst eens eventjes doet nadenken... M.a.w: seksuele activiteit vóór het huwelijk mag dan in deze geseculariseerde samenleving min of meer de norm geworden zijn, het staat de Kerk nog altijd vrij om deze norm in twijfel te trekken, en dit onder de aandacht van de jongeren te brengen.
Blijkbaar is het omgekeerde geval van "in twijfel trekken" niet van toepassing op degenen die niet met de moraal van de RKK akkoord gaan.
Oud 7 juli 2008, 18:00   #8
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En tja, "ergernis"... vreemd woord, maar als je daaronder provocerend gedrag dat de openbare veiligheid in het gedrang brengt verstaat, dan mag er wel ingegrepen worden vind ik.
Bij gewelddadigheden mag er best worden opgetreden. Hier gaat het echter over het preventief beletten - door middel van celstraffen en boetes - van het verkondigen van een mening die niet strookt met de visie van de Paus en/of het thema van de Katholieke Wereldjongerendagen.
Oud 7 juli 2008, 18:03   #9
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Bij gewelddadigheden mag er best worden opgetreden. Hier gaat het echter over het preventief beletten - door middel van celstraffen en boetes - van het verkondigen van een mening die niet strookt met de visie van de Paus en/of het thema van de Katholieke Wereldjongerendagen.
Niet helemaal, het zou over het veroorzaken van "ergernis of problemen" gaan. Dat is vaag, maar het geeft de politie wel voldoende armslag om problemen te vermijden. Dat neemt niet weg dat het misschien wel iets te ver gaat, dat zal afhangen van de manier waarop de agenten ter plekke die richtlijn toepassen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 7 juli 2008, 18:09   #10
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet helemaal, het zou over het veroorzaken van "ergernis of problemen" gaan. Dat is vaag, maar het geeft de politie wel voldoende armslag om problemen te vermijden.
"Ergernis of problemen" zijn uiterst rekbare begrippen.

Het preventief bestraffen van het verkondigen van een mening - hetzij verbaal, hetzij door middel van een t-shirt - in een democratische rechtsstaat is dat evenwel niet.

Citaat:
Dat neemt niet weg dat het misschien wel iets te ver gaat, dat zal afhangen van de manier waarop de agenten ter plekke die richtlijn toepassen.
Citaat:
Ongelofelijk dat hier zelfs maar over gediscussieerd wordt...!

Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 juli 2008 om 18:16.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 18:16   #11
Geert C

Standaard

Citaat:
"Ergernis of problemen" zijn uiterst rekbare begrippen.

Het preventief bestraffen van het verkondigen van een mening - hetzij verbaal, hetzij door middel van een t-shirt - in een democratische rechtsstaat is dat evenwel niet.

Ongelofelijk dat hier zelfs maar over gediscussieerd wordt...!
We weten niet eens of men zo ver zal gaan, dus tot nader order is dit niet meer dan een storm in een glas water.
Oud 7 juli 2008, 18:20   #12
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We weten niet eens of men zo ver zal gaan, dus tot nader order is dit niet meer dan een storm in een glas water.
Wel, enerzijds hoop ik van ganser harte dat het zo'n vaart niet zal nemen.

Anderzijds vind ik het gewoonweg schandalig dat een politie-officier zelfs nog maar dergelijke verklaringen dúrft af te leggen.
Oud 7 juli 2008, 22:19   #13
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Ik ben voorstander van de vrije meningsuiting, dus zijn geweldloze tegenbetogers op gayprides voor mijn part welkom. Ik ga er zelfs graag mee in debat, al komen diegenen die ik tegen kom zelden verder dan "Levitivus nummer zoveel" of "het is tegen de wil van God / Allah". Tja, dan kan je die mening nauwelijks ernstig nemen...

In het buitenland gebruiken tegenbetogers meestal wel geweld. Het eerste anti-heterogeweld door holebi's dat moet bij mijn weten nog voorkomen.

Een T-shirt met een slogan die in gaat tegen de absurde regels van de Katholieke Kerk (die haar wil ook nog eens via wetten wil op leggen aan andersgelovigen, wat in inbreuk is op de vrijheid van geloof) dragen is bij mijn weten geen ordeverstoring of geweldpleging. Mensen met zo'n T-shirt arresteren is een schending van de vrije meningsuiting (een mensenrecht).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 23:39   #14
Pierette
Banneling

Standaard

De Italiaanse maffia en de Kerk in Brussel :

http://www4nl.dr-rath-foundation.org...sel_mafia.html

moeie om eens door te nemen
Pierette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 12:58   #15
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierette Bekijk bericht

We moeten dringend iets doen aan wanpraktijken als deze. Men hersenspoelt het volk in de media tot een dumbing-down waardoor men de aandacht afleidt van ernstige misdrijven die voor onze ogen gebeuren. Kunnen of willen de mensen dat eigelijk?
Oud 8 juli 2008, 13:06   #16
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierette Bekijk bericht

Hoezo "en de Kerk"?
Oud 8 juli 2008, 18:35   #17
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is het omgekeerde geval van "in twijfel trekken" niet van toepassing op degenen die niet met de moraal van de RKK akkoord gaan.
Zij hoeven in zekere zin niets meer in twijfel te trekken, aangezien hun norm de facto Dé Norm geworden is.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:00   #18
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Wie niet blindelings de Katholieke leer volgt, maar een eigen mening heeft kan maar beter weg blijven uit Sidney tijdens de Wereld Jongeren Dagen, want je loopt het risico om op gepakt te worden omdat je het verkeerde T-shirt aan hebt.

Ik vraag me af of dit het initiatief is van een extremistische katholieke politiechef, zijn overste, of als Ratzi dit zelf gevraagd heeft omdat hij niet tegen gefundeerde kritiek kan.

Die bende idioten die daar staan te juichen voor een seniele bastaardDuitser begrijpen duidelijk niet de bijbel en het woord van God. De vervolgingen, inquisities en pracht en praal van die zogenaamde" vertegenwoordigers van God", het maakt me gewoon kotsmisselijk. Geef mij maar liever een Christen zoals hieronder.

Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 20:13   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Citaat:
Persoonlijke inschatting? M.a.w. totale willekeur? Volkomen ontoelaatbaar in een democratische rechtsstaat.
Was het niet daar dat ex-premier Howard zulke vlammende campagne tegen moslims voerde, hier op P.be toegejuicht door extreemrechts?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 21:49   #20
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zij hoeven in zekere zin niets meer in twijfel te trekken, aangezien hun norm de facto Dé Norm geworden is.
Wiens norm toonaangevend is, is in deze materie irrelevant*.

Hier is men van plan in een democratische rechtsstaat andersdenkenden te arresteren tijdens een katholieke manifestatie. Punt.

Verder vind ik het bizar dat de katholiek EFL en de gelovige Geert C alhier aanwezig in de topic géén enkel afkeurend geluid hebben laten horen bij het voornemen andersdenkenden te arresteren tijdens een katholieke manifestatie...

*Sinds wanneer ben jij trouwens verplicht die zogenaamde "Dé Norm" aan te houden?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 juli 2008 om 21:59.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be