Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2008, 18:15   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Waarom geen corridor eisen tussen Eupen en Brussel

Karl-Heinz Lambertz, minister-president van de Duitstalige Gemeenschap, vertelde donderdag in Brugge naar aanleiding van 11 juli dat de toekomst van de Duitse Gemeenschap, net zoals de Vlaamse, in het Europa van de Regio's ligt.

Hij bedankte verder de Vlaamse Beweging voor haar strijd voor meer autonomie en zelfstandigheid en waarvan de Duitstaligen hebben kunnen profiteren.

Waarom zoekt Vlaanderen geen zeer nauwe samenwerking met deze Gemeenschap en ijvert het niet voor een corridor tussen Eupen en Brussel?

Bron: De Standaard van 12/07/2008
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 18:36   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Karl-Heinz Lambertz, minister-president van de Duitstalige Gemeenschap, vertelde donderdag in Brugge naar aanleiding van 11 juli dat de toekomst van de Duitse Gemeenschap, net zoals de Vlaamse, in het Europa van de Regio's ligt.

Hij bedankte verder de Vlaamse Beweging voor haar strijd voor meer autonomie en zelfstandigheid en waarvan de Duitstaligen hebben kunnen profiteren.
De Duitstalige gemeenschap is een geval apart. Ze zitten ook onder de vleugels van de Franstaligen en zijn daar niet onverdeeld blij mee, maar ze ondervinden er ook weinig last van, gezien de Franstaligen vooral de grote vijand Vlaanderen viseren. De Brusselse bourgeoisie heeft dat stukje ex-Duitsland niet zo erg nodig om goedkoop en groen te wonen nadat ze de stad aan Allahman hebben overgelaten. De Vlaamse rand is dichterbij. Dus tot zover hebben ze zich altijd een beetje buiten het communautaire kunnen houden.

Het siert de man dat hij erkent dat de Vlaamse beweging inderdaad het debat rond identiteit en taal steeds levend heeft gehouden. En ik vermoed (en dat is mijn persoonlijk aanvoelen) dat de man ook begint te beseffen dat mocht belgique splitsen en Vlaanderen geen last meer zal hebben van de fransdollen, dat de franstaligen zich dan zullen richten op de Oost-kantons om toch nog maar een eentalige Franse regio te worden. Iets wat vanaf het begin van belgique het doel was, maar nooit is gelukt door de Vlamingen.

Ik bemerk een zekere angst bij hem. Hij weet dat als de Vlamingen ooit het pand verlaten, dat de oostkantons het volgende doelwit zijn van de fransdollen. En ik kan hem geen ongelijk geven. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan strijkt in de oostkantons ongetwijfeld een Happart-cloon neer die sociale woningen en goedkope gronden geeft aan alle soort van uitschot uit Wallonie om de macht er te grijpen. Net zoals hij heeft gedaan in zijn intussen verloren Voeren. Wie ooit de docu "Hoge bomen - Huub Broers" heeft gezien, die beseft hoe vuil, agressief en vooral klein de trukendoos van de franstaligen is als het daarop aankomt.

Edit: Als iemand een linkje kan vinden naar die docu, dan zou ik je zeer erkentelijk zijn. Het heeft in elk geval mijn ogen geopend wat betreft de franstaligen in Voeren. Voorpost was er niks tegen en het toonde ook aan welke toneeltjes Happart opvoerde op de franstalige televisie. Na verwijderd te zijn door de politie kwam hij uit het ziekenhuis gezond en swingend... twee dagen later zat hij in een franstalig politiek programma half in het gips om maar even te bewijzen hoe hard hij was aangepakt.

Eye-opener voor iedereen die nog denkt dat Huub Broers een extremist is. Terwijl die beelden van Happart die daar het slachtoffer uithangt, krijgt Huub een crisis en wil er meer stoppen want het is niet meer doenbaar. Hij is voortgegaan en die man heeft Voeren gered. Met de shit die hij op zijn nek heeft gehad en het fysieke geweld... die man is een held die het nochtans allemaal moet torsen op zijn tengere schouders. Wie die docu nog kan terugvinden online, heeft van mij op zijn minst een pint of glas wijn tegoed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 12 juli 2008 om 18:51.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 18:46   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De Duitstalige gemeenschap is een geval apart. Ze zitten ook onder de vleugels van de Franstaligen en zijn daar niet onverdeeld blij mee, maar ze ondervinden er ook weinig last van, gezien de Franstaligen vooral de grote vijand Vlaanderen viseren. De Brusselse bourgeoisie heeft dat stukje ex-Duitsland niet zo erg nodig om goedkoop en groen te wonen nadat ze de stad aan Allahman hebben overgelaten. De Vlaamse rand is dichterbij. Dus tot zover hebben ze zich altijd een beetje buiten het communautaire kunnen houden.
De Oostkantons zijn dan ook op geopolitiek vlak een stuk minder interessant dan Brussel en de Rand. Daarom inderdaad dat er ginds tot nu toe weinig tot geen communautaire spanningen waren. Meer zelfs, het gebied wordt door Wallonië min of meer misbruikt als excuustruus om te tonen hoezeer zij wél respect hebben voor anderstaligen in hun eigen regio. Terwijl iedereen uiteraard weet dat hun situatie net omgekeerd is: de Duitstaligen zijn daar juist een historische minderheid, in tegenstelling tot de Franstaligen die er in de Vlaamse Rand door inwijking gekomen zijn.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 12 juli 2008 om 18:47.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 18:54   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Oostkantons zijn dan ook op geopolitiek vlak een stuk minder interessant dan Brussel en de Rand. Daarom inderdaad dat er ginds tot nu toe weinig tot geen communautaire spanningen waren. Meer zelfs, het gebied wordt door Wallonië min of meer misbruikt als excuustruus om te tonen hoezeer zij wél respect hebben voor anderstaligen in hun eigen regio. Terwijl iedereen uiteraard weet dat hun situatie net omgekeerd is: de Duitstaligen zijn daar juist een historische minderheid, in tegenstelling tot de Franstaligen die er in de Vlaamse Rand door inwijking gekomen zijn.
Als het land ooit splitst, dan zou ik denken dat we de Oostkantons gewoon terug aan Duitsland geven. En Vlaanderen aan Nederland. Beiden in een confederatie zodat je de ene overheerser niet vervangt door een andere. Wallonie blijft aankloppen bij Frankrijk maar krijgen er geen gehoor. Gek, he?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 12 juli 2008, 18:55   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Oostkantons zijn dan ook op geopolitiek vlak een stuk minder interessant dan Brussel en de Rand.

...
Ik heb mijn stukje intussen nog wat aangepast

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 12 juli 2008, 19:30   #6
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Het siert de man dat hij erkent dat de Vlaamse beweging inderdaad het debat rond identiteit en taal steeds levend heeft gehouden. En ik vermoed (en dat is mijn persoonlijk aanvoelen) dat de man ook begint te beseffen dat mocht belgique splitsen en Vlaanderen geen last meer zal hebben van de fransdollen, dat de franstaligen zich dan zullen richten op de Oost-kantons om toch nog maar een eentalige Franse regio te worden. Iets wat vanaf het begin van belgique het doel was, maar nooit is gelukt door de Vlamingen.

Ik bemerk een zekere angst bij hem. Hij weet dat als de Vlamingen ooit het pand verlaten, dat de oostkantons het volgende doelwit zijn van de fransdollen. En ik kan hem geen ongelijk geven. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan strijkt in de oostkantons ongetwijfeld een Happart-cloon neer die sociale woningen en goedkope gronden geeft aan alle soort van uitschot uit Wallonie om de macht er te grijpen. Net zoals hij heeft gedaan in zijn intussen verloren Voeren. Wie ooit de docu "Hoge bomen - Huub Broers" heeft gezien, die beseft hoe vuil, agressief en vooral klein de trukendoos van de franstaligen is als het daarop aankomt.

Edit: Als iemand een linkje kan vinden naar die docu, dan zou ik je zeer erkentelijk zijn. Het heeft in elk geval mijn ogen geopend wat betreft de franstaligen in Voeren. Voorpost was er niks tegen en het toonde ook aan welke toneeltjes Happart opvoerde op de franstalige televisie. Na verwijderd te zijn door de politie kwam hij uit het ziekenhuis gezond en swingend... twee dagen later zat hij in een franstalig politiek programma half in het gips om maar even te bewijzen hoe hard hij was aangepakt.

Eye-opener voor iedereen die nog denkt dat Huub Broers een extremist is. Terwijl die beelden van Happart die daar het slachtoffer uithangt, krijgt Huub een crisis en wil er meer stoppen want het is niet meer doenbaar. Hij is voortgegaan en die man heeft Voeren gered. Met de shit die hij op zijn nek heeft gehad en het fysieke geweld... die man is een held die het nochtans allemaal moet torsen op zijn tengere schouders. Wie die docu nog kan terugvinden online, heeft van mij op zijn minst een pint of glas wijn tegoed.
Ik sta dus niet versteld dat we na 1 jaar na de verkiezingen nog altijd met arrogante, betweterige franstaligen moeten onderhandelen. Ze denken met hun demagogie en gepest, iedereen naar hun pijpen te laten dansen. MAAAAR: ik voel dat het aan het veranderen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 20:28   #7
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Waarom zoekt Vlaanderen geen zeer nauwe samenwerking met deze Gemeenschap en ijvert het niet voor een corridor tussen Eupen en Brussel?

Bron: De Standaard van 12/07/2008
Leuk, maar eerst een corridor onderhandelen tussen Halle-Vilvoorde en het Martelarenplein.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 20:38   #8
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het land ooit splitst, dan zou ik denken dat we de Oostkantons gewoon terug aan Duitsland geven. En Vlaanderen aan Nederland. Beiden in een confederatie zodat je de ene overheerser niet vervangt door een andere. Wallonie blijft aankloppen bij Frankrijk maar krijgen er geen gehoor. Gek, he?
Die gasten hebben absoluut geen zin om weer bij Duitsland gevoegd te worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 20:45   #9
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Dat is waar, ze zullen eerder aansluiting bij Luxemburg wensen...
Oud 12 juli 2008, 23:44   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie ooit de docu "Hoge bomen - Huub Broers" heeft gezien, die beseft hoe vuil, agressief en vooral klein de trukendoos van de franstaligen is als het daarop aankomt.

De reportage was inderdaad heel verhelderend. Broers heeft inderdaad al veel te verwerken gekregen. Voor die man mogen ze gerust later een standbeeld oprichten. Ondertussen spelen de zogezegde Franstaligen van Voeren (de meesten spreken thuis immers gewoon "Veurs") kinderachtige spelletjes die niets bijbrengen aan het welzijn van de burger (Nederlands- of Franstalig). Kijk maar eens naar het volgende filmpje...

http://youtube.com/watch?v=y2i6TiXU2XA&feature=related
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2008, 00:03   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Die gasten hebben absoluut geen zin om weer bij Duitsland gevoegd te worden.
En nog véél minder zin om bij wallonië toegevoegd te worden...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2008, 01:00   #12
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De reportage was inderdaad heel verhelderend. Broers heeft inderdaad al veel te verwerken gekregen. Voor die man mogen ze gerust later een standbeeld oprichten. Ondertussen spelen de zogezegde Franstaligen van Voeren (de meesten spreken thuis immers gewoon "Veurs") kinderachtige spelletjes die niets bijbrengen aan het welzijn van de burger (Nederlands- of Franstalig). Kijk maar eens naar het volgende filmpje...

http://youtube.com/watch?v=y2i6TiXU2XA&feature=related
Zielig, maar tegelijk ook verhelderend. Macht is alles waar het die francophonen om te doen is.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2008, 01:07   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Zielig, maar tegelijk ook verhelderend. Macht is alles waar het die francophonen om te doen is.
En macht koop je met (Vlaams) geld en de cirkel is rond.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2008, 11:54   #14
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zeer interessante analyse. Ook interessante lectuur is het boek "het Belgische labyrint" ex-VRT-journalist van Istendael, waaruit je leert dat Happart in feite een soort bendeleider is.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 13 juli 2008 om 11:54.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be