Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2008, 05:41   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Kerken

Vroeger was ik voorstander van de sloop van kerkgebouwen. Sinds ik poog te mediteren ben ik op zoek naar plekjes waar ik stilte kan vinden. Ze zijn zo schaars. Voor mijn part mogen die kerken dus blijven staan als ze die tenminste openstellen. In de buurt zijn alle kerken de volledige week op slot, behalve een uurtje of twee in het weekend en dan staat daar vooraan steeds iemand lawaai te maken. Om de zoveel jaar worden die gebouwen eens gerenoveerd, betaald door gemeenschap en parochie. Die lawaaimaker vooraan wordt ook betaald door de gemeenschap. Kunnen ze die kerken niet gewoon openstellen en wat van waarde is ergens in een museum zetten ofzo. Die Jezus waarvoor die kerken gebouwd zijn hield daar toch niet van van die hele afgoderij, van al dat gepraal en gedoe. Die wou toch ook maar dat een mens aan zichzelf probeerde te werken. Dat de mens de evolutionaire dierlijke patronen en instincten in de hersenen door gebed en meditatie en geduld probeerde om te vormen naar meer menselijkere gedragingen ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 07:27   #2
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Vroeger was ik voorstander van de sloop van kerkgebouwen. Sinds ik poog te mediteren ben ik op zoek naar plekjes waar ik stilte kan vinden. Ze zijn zo schaars. Voor mijn part mogen die kerken dus blijven staan als ze die tenminste openstellen. In de buurt zijn alle kerken de volledige week op slot, behalve een uurtje of twee in het weekend en dan staat daar vooraan steeds iemand lawaai te maken. Om de zoveel jaar worden die gebouwen eens gerenoveerd, betaald door gemeenschap en parochie. Die lawaaimaker vooraan wordt ook betaald door de gemeenschap. Kunnen ze die kerken niet gewoon openstellen en wat van waarde is ergens in een museum zetten ofzo. Die Jezus waarvoor die kerken gebouwd zijn hield daar toch niet van van die hele afgoderij, van al dat gepraal en gedoe. Die wou toch ook maar dat een mens aan zichzelf probeerde te werken. Dat de mens de evolutionaire dierlijke patronen en instincten in de hersenen door gebed en meditatie en geduld probeerde om te vormen naar meer menselijkere gedragingen ?
Beste Scherven A. Mok,

Indien u graag een kerk bezoekt op ogenblikken wanneer er geen eucharistieviering plaatsvindt, kunt u altijd een kijkje nemen op deze website: http://www.openkerken.be.

Daarnaast zijn er op verschillende plaatsen in Vlaanderen kerken die hun weekkapel openstellen voor mensen die op zoek zijn naar een oase van rust in onze drukke samenleving.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 8 augustus 2008 om 07:28.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 08:08   #3
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Beste Scherven A. Mok,

Indien u graag een kerk bezoekt op ogenblikken wanneer er geen eucharistieviering plaatsvindt, kunt u altijd een kijkje nemen op deze website: http://www.openkerken.be.

Daarnaast zijn er op verschillende plaatsen in Vlaanderen kerken die hun weekkapel openstellen voor mensen die op zoek zijn naar een oase van rust in onze drukke samenleving.
Het wordt wel een dure grap om bepaalde kerken te onderhouden. Nu, ik ben zeker geen voorstander van het zomaar slopen van kerken. Maar men zal op de duur minder artistieke, leegstaande, minder waardevolle kerken toch niet van de sloop kunnen redden indien deze niet meer gebruikt worden. Immers, zulke gebouwen zullen op termijn gaan verkrotten en een gevaar worden voor de omstaanders.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2008 om 08:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 11:02   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In museums kan je ook de stilte vinden.
Oud 8 augustus 2008, 16:45   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Bedankt voor de suggesties allemaal.
Oud 8 augustus 2008, 18:25   #6
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk dat kerken veelal gesloten zijn. Elke parochie heeft het al moeilijk genoeg om een ostiarius (deurwaker) te vinden en daarbij komen dan nog de zwermen doelloos rondzwervende jongeren die beschadigingen alleen al uit verveling zouden aanrichten. Kerken in West-Europa staan inmiddels vol van zeer waardevolle kunstobjecten, gaande van het snijwerk in de biechtstoelen tot de schilderijen en de beelden. Het zou een makkie zijn voor atheïsten om een ravage aan te richten. Meestal koelt dit soort van bruine facisten nog haar woede op graven (het graf van het "Heilig Hermanneke" uit Merksem werd in mei 2006 zwaar gevandaliseerd) of de buitenkant (graffiti). Ik mag er niet aan denken wat militante atheïsten, dat hoopje achtergebleven nazi's, zouden kunnen aanrichten in kerken. Helaas, moet ik zelf ook zeggen, is het permanent openhouden van kerken in deze tijden geen optie meer.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 19:00   #7
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben van mening dat die "lawaaimaker" nog het minst van alle kwaad is. Als verwoed fietser trok ik tweemaal in de afgelopen 12 jaar rond in Zuidwest-Europa - als pelgrim én als toerist - en nam de gelegenheid te baat om (o.a.) kerkgebouwen te bezoeken. Niet alleen kleine, rustige dorpskerkjes die ik soms toevallig open vond - bvb. omdat de dames van de parochie bezig waren met de maandelijkse poetsbeurt - maar ook gigantische kathedralen.

Rust vind je in die kathedralen overigens niet zo makkelijk, omdat de schare toeristen het in sommige gevallen nogal bruin bakt. Maar goed... een kniesoor zou ik wezen, mocht ik me daarover beklagen. Daarom zocht ik vaak de kapel op waar het Allerheiligste staat uitgestald, om me even in de stilte terug te trekken.

En wat dat "lawaai" betreft: helemaal feestelijk wordt zo'n reusachtig kerkinterieur als er muziek uit de orgelkasten stroomt, voortgebracht door de kundige handen en voeten van een bekwaam musicus. Hoewel zelf slechts een "beperkt" organist - heb nooit mijn conservatorium afgemaakt, iets waarover ik overigens wel wat spijt heb - heb ik toch een paar keer de organist van dienst kunnen overhalen om me toe te laten het instrument te "proeven". O.a. aan het prachtige Cavaillé-Collorgel van de basiliek Notre Dame in het Frans-Vlaamse Saint-Omer beleef ik "monumentale" muzikale herinneringen.

Dus vraag ik openingsposter welk "lawaai" hij het hinderlijkst vindt, en of er "lawaai" is dat hij als niet-storend ervaart. Aan hem de keuze uit:
  • het geroezemoes van een massa toeristen;
  • een priester die de mis leest;
  • een (kundig) organist die een gratis recital ten beste geeft;
  • ander "lawaai", zelf toe te lichten.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 19:41   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik ben van mening dat die "lawaaimaker" nog het minst van alle kwaad is. Als verwoed fietser trok ik tweemaal in de afgelopen 12 jaar rond in Zuidwest-Europa - als pelgrim én als toerist - en nam de gelegenheid te baat om (o.a.) kerkgebouwen te bezoeken. Niet alleen kleine, rustige dorpskerkjes die ik soms toevallig open vond - bvb. omdat de dames van de parochie bezig waren met de maandelijkse poetsbeurt - maar ook gigantische kathedralen.

Rust vind je in die kathedralen overigens niet zo makkelijk, omdat de schare toeristen het in sommige gevallen nogal bruin bakt. Maar goed... een kniesoor zou ik wezen, mocht ik me daarover beklagen. Daarom zocht ik vaak de kapel op waar het Allerheiligste staat uitgestald, om me even in de stilte terug te trekken.

En wat dat "lawaai" betreft: helemaal feestelijk wordt zo'n reusachtig kerkinterieur als er muziek uit de orgelkasten stroomt, voortgebracht door de kundige handen en voeten van een bekwaam musicus. Hoewel zelf slechts een "beperkt" organist - heb nooit mijn conservatorium afgemaakt, iets waarover ik overigens wel wat spijt heb - heb ik toch een paar keer de organist van dienst kunnen overhalen om me toe te laten het instrument te "proeven". O.a. aan het prachtige Cavaillé-Collorgel van de basiliek Notre Dame in het Frans-Vlaamse Saint-Omer beleef ik "monumentale" muzikale herinneringen.

Dus vraag ik openingsposter welk "lawaai" hij het hinderlijkst vindt, en of er "lawaai" is dat hij als niet-storend ervaart. Aan hem de keuze uit:
De kerkjes die meest uitnodigen tot introspectie, zijn de Romaanse kerkjes. Schemerig, stil (door de dikke muren en het beperkt aantal ramen), verlicht door kaarsen, gedempte echos. Helaas, zo maken ze er geen meer. Maar goed, ik zal me maar beperken door te stellen dat iedere tijd zijn type kerken heeft.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2008 om 19:42.
Oud 10 augustus 2008, 21:11   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht

Inderdaad, ik wou niet onbeleefd zijn natuurlijk maar al die open kerken zijn grote toeristische kerken waar je slechts kan mediteren in de vorm van gebed omdat dat makkelijker is. Mediteren zonder verbalisatie is in die kerken niet mogelijk. Toch niet voor een beginner. De deuren staan dikwijls open (geluid van het wegverkeer), bandjes met gregoriaanse gezangen, horden toeristen, ... . Je kan net zo goed op de markt gaan zitten.
Oud 10 augustus 2008, 21:50   #10
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Natuurlijk dat kerken veelal gesloten zijn. Elke parochie heeft het al moeilijk genoeg om een ostiarius (deurwaker) te vinden en daarbij komen dan nog de zwermen doelloos rondzwervende jongeren die beschadigingen alleen al uit verveling zouden aanrichten.
Tuttut mijn beste pruis,in mijn gemeente staat de kerk de ganse dag met geopende deuren,en daar zijn géén rondzwervende jongeren die doelbewust vernielingen willen aanrichten...
Ik respecteer de pastoor daarvoor ,en het offerblok is ook al één keer leeggeroofd,en dat zullen alzeker de jongeren noch de atheïsten op hun geweten hebben mijn beste...

Citaat:
Kerken in West-Europa staan inmiddels vol van zeer waardevolle kunstobjecten, gaande van het snijwerk in de biechtstoelen tot de schilderijen en de beelden. Het zou een makkie zijn voor atheïsten om een ravage aan te richten.
Mijnheer, waarom zouden wij opzettelijk vernielingen in een kerk gaan aanrichten...
Wij respecteren andersgelovigen,en het feit dat zij hun deuren van hun kerk openhouden voor die gelovigen die daar een ogenblik van verpozing willen hebben in het heiligdom van de gemeenschap waarvan zij deel uitmaken...

Citaat:
Meestal koelt dit soort van bruine facisten nog haar woede op graven (het graf van het "Heilig Hermanneke" uit Merksem werd in mei 2006 zwaar gevandaliseerd) of de buitenkant (graffiti). Ik mag er niet aan denken wat militante atheïsten, dat hoopje achtergebleven nazi's, zouden kunnen aanrichten in kerken. Helaas, moet ik zelf ook zeggen, is het permanent openhouden van kerken in deze tijden geen optie meer.
Wie bent U om ons zo te bekladden ,als er één iemand hier op het forum als facist mag omschreven worden,bent U het wel...
U bent een pilaarbijter eerste klas, en een bijzonder gefrustreerd persoontje....

het is U echter vergeven aangezien Uw domheid hier laat zien wie U echt bent....

Laatst gewijzigd door Svennies : 10 augustus 2008 om 21:50.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 22:34   #11
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wij respecteren andersgelovigen..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
U bent een pilaarbijter eerste klas, en een bijzonder gefrustreerd persoontje....
het is U echter vergeven aangezien Uw domheid hier laat zien wie U echt bent....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Maar ik woon in Belgie, een land waarvan de inwoners dom worden gehouden met het Christendom. Vandaar dat we daar op schieten. We kiezen onze vijand niet zelf, onze vijand zit IN OUR FACE.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Oh jongens, de islam of het jodendom zijn even achterlijk als het katholieke geloof hoor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Ik heb die zot nooit gezien, zijn kweeksel daaraantegen.

Oud 11 augustus 2008, 08:10   #12
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik wou niet onbeleefd zijn natuurlijk maar al die open kerken zijn grote toeristische kerken waar je slechts kan mediteren in de vorm van gebed omdat dat makkelijker is. Mediteren zonder verbalisatie is in die kerken niet mogelijk. Toch niet voor een beginner. De deuren staan dikwijls open (geluid van het wegverkeer), bandjes met gregoriaanse gezangen, horden toeristen, ... . Je kan net zo goed op de markt gaan zitten.
Naar mijn ervaring zijn de zijkapellen van die open kerken wel vaak heel rustig. Als je in Antwerpen woont heeft bijvoorbeeld de, vaak open en op zichzelf al rustig gelegen, Carolus Borromeuskerk een heel serene kapel.
Oud 12 augustus 2008, 02:14   #13
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße
Ik mag er niet aan denken wat militante atheïsten, dat hoopje achtergebleven nazi's, zouden kunnen aanrichten in kerken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Wij respecteren andersgelovigen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pennywise
Beter ineens alle gelovige mensen opruimen zijn we ineens met 4 miljard minder en hebben we nog een kans om de mens te redden op onze aardkloot.
Quod erat demonstrandum. Vrijzinnigen hanteren een moraal die nagenoeg geheel overeenkomt met die gehanteerd door regimes die een holocaust pleegden.

Oud 13 augustus 2008, 18:10   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Quod erat demonstrandum. Vrijzinnigen hanteren een moraal die nagenoeg geheel overeenkomt met die gehanteerd door regimes die een holocaust pleegden.
U lijkt me een pathologische haat te hebben tegen 'vrijzinnigen'. Niet erg christelijk.
Oud 13 augustus 2008, 18:35   #15
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk dat kerken veelal gesloten zijn. Elke parochie heeft het al moeilijk genoeg om een ostiarius (deurwaker) te vinden en daarbij komen dan nog de zwermen doelloos rondzwervende jongeren die beschadigingen alleen al uit verveling zouden aanrichten. Kerken in West-Europa staan inmiddels vol van zeer waardevolle kunstobjecten, gaande van het snijwerk in de biechtstoelen tot de schilderijen en de beelden. Het zou een makkie zijn voor atheïsten om een ravage aan te richten. Meestal koelt dit soort van bruine facisten nog haar woede op graven (het graf van het "Heilig Hermanneke" uit Merksem werd in mei 2006 zwaar gevandaliseerd) of de buitenkant (graffiti). Ik mag er niet aan denken wat militante atheïsten, dat hoopje achtergebleven nazi's, zouden kunnen aanrichten in kerken. Helaas, moet ik zelf ook zeggen, is het permanent openhouden van kerken in deze tijden geen optie meer.
2006? U lijkt nochtans uit 1812 te komen...Kunstschatten in de plaatselijke parochiekerk...laat me niet lachen.
Oud 13 augustus 2008, 18:47   #16
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U lijkt me een pathologische haat te hebben tegen 'vrijzinnigen'. Niet erg christelijk.
Al een geluk dat ik U niet wil "opruimen" zoals de lokale atheïstische neo-nazi's hier willen doen met christenen. De vergelijking met de jodenvervolging is wel erg frappant moet ik zegen. Maar het valt me op dat atheïsten nogal schaapachtig en met een hypocriete mond vol tanden de andere kant opkijken.

Oud 13 augustus 2008, 18:50   #17
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Al een geluk dat ik U niet wil "opruimen" zoals de lokale atheïstische neo-nazi's hier willen doen met christenen. De vergelijking met de jodenvervolging is wel erg frappant moet ik zegen. Maar het valt me op dat atheïsten nogal schaapachtig en met een hypocriete mond vol tanden de andere kant opkijken.
U zo te horen, hebt u toch maar weinig vandoen met de woorden van Jezus, die sommigen ook de Christus noemen.
Oud 13 augustus 2008, 18:53   #18
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
2006? U lijkt nochtans uit 1812 te komen...Kunstschatten in de plaatselijke parochiekerk...laat me niet lachen.
Je zou er kunnen van verstomd staan wat voor kostbaars je soms in zelfs het kleinste parochiekerkje kan aantreffen. De kunstschat van de parochiekerk hier - een landelijke parochie van zo'n 1800 zielen - kan je uiteraard niet vergelijken met die van een grote kathedraal. Maar er staat hier bvb. een beeldje van Sint-Sebastiaan, nog geen 60 cm hoog, in eikenhout, gepolychromeerd uit de 17e eeuw. De marktwaarde van zo'n beeldje bedraagt tussen de 7000 en 10000 euro. De historische waarde... valt niet in geld uit te drukken.

Dit kleine beeldje is maar één van de tientallen voorwerpen die deel uitmaken van de eerder bescheiden kerkschat. Cultureel erfgoed dus, dat onze zorg verdient, waarbij elke nonchalance uit den boze is. In musea lopen niet voor niets bewakers rond, en hangen er overal camera's. De meeste parochies - zeker die op het platteland - hebben niet de middelen, noch voor camerabewaking, noch voor permanente aanwezigheid in de kerk. Het is al moeilijk genoeg om geld bijeen te krijgen voor de restauratie van sommige stukken, zoals bvb. het fraaie borduurwerk van een paar koorkappen uit het einde van de 17e eeuw of van onze preekstoel uit 1707 die met de dag "kramikkelijker" wordt.

Om nog maar te zwijgen over wat er allemaal komt kijken bij de restauratie van een orgel bijvoorbeeld, een zaak die al jaren aansleept en die mij persoonlijk, als organist, zeer ter harte gaat. Toen de kerkfabriek een paar jaar geleden suggereerde om vooraan in de kerk een nieuw, elektronisch instrument te plaatsen, heb ik samen met een paar anderen keihard tegengas moeten geven, en kreeg ik de pastoor overtuigd om tenminste het normale onderhoud aan het (zeer waardevolle) instrument te laten gebeuren. Wat gelukkig tot op vandaag het geval is. Enfin... de restauratie zal wellicht binnen een jaar of 10-15 wel een feit zijn... hopelijk...

Elk jaar met Open Monumentendag zetten vele kerken hun deuren open. Ook hier in de parochie mag iedereen gratis binnen. Met een paar vrijwilligers gidsen wij de bezoekers rond in het gebouw, en tonen we hen de interessantste stukken uit de kerkschat. Dat de bezoekers nooit in groten getale komen opdagen wordt overigens ruimschoots gecompenseerd met de interesse die zij aan de dag leggen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 18:55   #19
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zo te horen, hebt u toch maar weinig vandoen met de woorden van Jezus, die sommigen ook de Christus noemen.
U bent dan ook een atheïst en in die zin allicht het slechtste geplaatst om zulk oordeel te vellen over andere mensen. Vreemd dat U de uitspraak over "opruimen" van Uw neo-nazi medestander totaal negeert? Allicht iets te genânt voor atheïsten dat hun ideologie gebaseerd op totale discriminatie van de andere zo expliciet naar voren werd gebracht.

Oud 13 augustus 2008, 18:56   #20
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent dan ook een atheïst en in die zin allicht het slechtste geplaatst om zulk oordeel te vellen over andere mensen. Vreemd dat U de uitspraak over "opruimen" van Uw neo-nazi medestander totaal negeert? Allicht iets te genânt voor atheïsten dat hun ideologie gebaseerd op totale discriminatie van de andere zo expliciet naar voren werd gebracht.
Ik een atheïst? Hoe komt u daar nu bij. Dan hebt u de discussies toch niet goed gevolgd. Maar u bent alleszins geen christen. Dat lijkt me duidelijk.

Laatst gewijzigd door system : 13 augustus 2008 om 18:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be