Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2008, 13:22   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Olympische spelen en fundamentalistische moslima’s

De Olympische spelen zijn begonnen. Ik keek vanochtend nog naar een vrouwenvoetbalwedstrijd – niet slecht qua uiterlijk, wel qua spel. Toen vroeg ik me af hoe fundamentalistische moslim(a)s tegen vrouwensport aankijken. Horen vrouwen eigenlijk met een hoofddoek op te sporten? Mogen ze überhaupt sporten? Of is sport voor de vrouw een duivelse bezigheid die betrokkenen – sportsters en toeschouwers - alleen maar op geile gedachten brengt? Is allah bijzonder streng voor moslima’s en gaan andere vrouwen sowieso naar de hel?
Welke fundamentalistische moslim(a) wil antwoorden?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 13:33   #2
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De Olympische spelen zijn begonnen. Ik keek vanochtend nog naar een vrouwenvoetbalwedstrijd – niet slecht qua uiterlijk, wel qua spel. Toen vroeg ik me af hoe fundamentalistische moslim(a)s tegen vrouwensport aankijken. Horen vrouwen eigenlijk met een hoofddoek op te sporten? Mogen ze überhaupt sporten? Of is sport voor de vrouw een duivelse bezigheid die betrokkenen – sportsters en toeschouwers - alleen maar op geile gedachten brengt? Is allah bijzonder streng voor moslima’s en gaan andere vrouwen sowieso naar de hel?
Ik zou die wel eens willen bezig zien op een zwaargewicht boksmatch
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 13:36   #3
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
In Burka 100 meter koers rennen, hoogspringen, zwemmen, hordenlopen Moet grappig zijn...
Oud 6 augustus 2008, 13:39   #4
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sport wordt niet aangemoedigd voor veel meisjes uit angst dat het maagdenvlies zou beschadigd worden en de 'marktwaarde' daardoor daalt.
Wat niet betekent dat iedere sportieve activiteit verboden is; in Iran mogen vrouwen best zwemmen; in een afgeschermd stuk en met hun kleren aan.
En dichter bij huis ken ik een voetbalvereniging van Turkse vrouwen;kemalisten, dus is de mogelijkheid tot het beoefenen van sport voor vrouwen afhankelijk van de groep moslims waartoe ze behoort en de plaats waar ze leeft.
Er zijn sportclubs die speciaal voor moslima's ladies night inrichten waarbij mannen geweerd worden, dan mogen een aantal vrouwen weer wel sporten maar mocht er een man aanwezig zijn niet.
Fundamentalistische moslima's zullen mogen sporten met de nodige voorwaarden!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 14:05   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
In Burka 100 meter koers rennen, hoogspringen, zwemmen, hordenlopen Moet grappig zijn...
Dan geven we die toch wat voorsprong, uit respect voor de vrouw.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 14:31   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sport wordt niet aangemoedigd voor veel meisjes uit angst dat het maagdenvlies zou beschadigd worden en de 'marktwaarde' daardoor daalt.
Wat niet betekent dat iedere sportieve activiteit verboden is; in Iran mogen vrouwen best zwemmen; in een afgeschermd stuk en met hun kleren aan.
En dichter bij huis ken ik een voetbalvereniging van Turkse vrouwen;kemalisten, dus is de mogelijkheid tot het beoefenen van sport voor vrouwen afhankelijk van de groep moslims waartoe ze behoort en de plaats waar ze leeft.
Er zijn sportclubs die speciaal voor moslima's ladies night inrichten waarbij mannen geweerd worden, dan mogen een aantal vrouwen weer wel sporten maar mocht er een man aanwezig zijn niet.
Wanneer ik dat allemaal lees... het zijn en blijven achterlijke middeleeuwers die niet de kans zouden mogen krijgen om hier hun gangetje te gaan en te proberen onze maatschappij ook een paar honderd jaar in de tijd terug te brengen, alle geleuter over zogezegde "godsdienstvrijheid en mensenrechten"
ten spijt.
andev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 14:37   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wanneer ik dat allemaal lees... het zijn en blijven achterlijke middeleeuwers die niet de kans zouden mogen krijgen om hier hun gangetje te gaan en te proberen onze maatschappij ook een paar honderd jaar in de tijd terug te brengen, alle geleuter over zogezegde "godsdienstvrijheid en mensenrechten"
ten spijt.
Ja, maar als zij onze godsdiensvrijheid en mensenrechten terugschroeven hebben die fundamentalisten van het boek juist hun doel bereikt. Geen gemakkelijke situatie.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 14:40   #8
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

http://images.google.be/images?hl=nl...-8&sa=N&tab=wi
Oud 6 augustus 2008, 15:24   #9
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
Belachelijk om al dat vrouwelijk schoon toe te dekken. Dat maakt nu net mee deel uit van de charme van al die sporten. Trouwens, zo bedekt ?...Wie weet spelen ze vals, zit er een vent onder de tent ! Zo zijn er al eens gangsters proberen ontsnappen, hé, met zo een burka aan te trekken.
Oud 6 augustus 2008, 16:50   #10
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
Inderdaad. Ik las een artikeltje over Iraanse olympiërs:

Citaat:
Voor het eerst in de olympische geschiedenis kwalificeerden drie Iraanse vrouwen zich op eigen kracht voor de Spelen. Het zal opzien baren: een roeister met hoofddoek en lange jurk. Zonder mouwen, dat dan wel.
Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/944/O...nge-jurk.dhtml
Oud 6 augustus 2008, 18:32   #11
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik las een artikeltje over Iraanse olympiërs:

Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/944/O...nge-jurk.dhtml
Zonder mouwen ! En den allah dan ?! wat gaat die zeggen ?
Oud 6 augustus 2008, 21:14   #12
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
mmm full contact karate met als tegenstaander een burka madam .... de hoofddoekenmafia eindelijk onder "controle" ahahahaaaa
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 21:15   #13
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ja, maar als zij onze godsdiensvrijheid en mensenrechten terugschroeven hebben die fundamentalisten van het boek juist hun doel bereikt. Geen gemakkelijke situatie.
en dierenrechten afnemen niet vergeten
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2008, 19:23   #14
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Ik zag er ene, een atlete met een hoofddoek op rennen. Deze Afghaanse zat in de serie van Kim Gevaert. Het viel me niet tegen. Ik bedoel hoe ze eruit zag. Ze had een legging aan in plaats van een sportbroekje, dat is niet gek bedacht. Volgens mij droeg Florence Griffith-Joyner dat ook wel eens. Verder een shirt in plaats van zo'n sportbikinibovenstuk. Maar die hoofddoek leek me niet passend. Dan zie er niet snel uit. Volgens mij kan ze een volgende keer beter een badmuts opzetten. Dan zie je er echt gestroomlijnd uit.
Nu ving die hoofddoek waarschijnlijk te veel wind. Ze werd afgetekend laatste.
Oud 16 augustus 2008, 22:54   #15
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ving die hoofddoek waarschijnlijk te veel wind. Ze werd afgetekend laatste.
Sympathieke Robina Muqimyar:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Olympics+Day+8+Athletics+X0804edp1-Xl.jpg‎
Bekeken: 141
Grootte:  64,0 KB
ID: 36903  

Oud 16 augustus 2008, 23:20   #16
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik weet niet hoe dat zit wat je zegt, maar je moet dat ook zien binnen de ruimere culturele context denk ik. In het westen leiden de meese mensen een zittend bestaan terwijl we calorierijk eten. Je kan dus maar beter sporten om in conditie te blijven. In deze landen is dat niet zo, wordt er niet met de auto gereden maar gewandeld of zijn de vrouwen aan het werk enzovoort. Er is daarbij niet snel behoefte aan nog extra fysieke activiteit denk ik?
Daarnaast heerst(e?) er op de nog heel traditionele plaatsen ook een sfeer waarin jongens en meisjes echt heel sterk van mekaar gescheiden leefden en 'veel geheimen' voor mekaar hebben en meer schaamte naar mekaar toe. Er wordt in een gezin bv zeker niet over menstruatie en dergelijke toestanden gesproken, maar het is bv ook not done om als vrouw met je benen open of in andere heu ... mogelijk onelegante en provocerende houdingen te gaan staan, dus ik denk niet dat het toegejuicht wordt.
Zonder denigrerend te willen zijn moet je het gewoon vergelijken met hoe wij er hier vroeger tegenaan keken. Sportten onze (over)grootmoeders? Buiten wat achter vlinders aanlopen en misschien bij de plaatselijke dansschool zijn allicht niet? Ik vermoed dat het eerder iets voor de rijken was? Maar een geschiedkundige of iemand die iets van de Moslimcultuur kent is waarschijnlijk beter geplaatst om hier iets over te zeggen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 augustus 2008 om 23:22.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be