![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Nederland en Belgie ook een sterk leger opbouwen en militaristischer worden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 27,27% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 68,18% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,55% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Moet Nederland en Belgie ook een sterk leger opbouwen en militaristischer worden? Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Als je voorstander bent van een onafhankelijk Vlaanderen mag je in plaats van Belgie ook Vlaanderen zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik ben voor de invoering van dienstplicht voor alle mannen en vrouwen en een jaarlijkse herhaling.
EDIT: Of wij militaristischer moeten worden, hm, ik weet niet. EDIT: Civile taken zouden als alternatief kunnen bieden. Laatst gewijzigd door BenIsaac : 13 augustus 2008 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Ik hoor weleens "je bent pas een echte man geworden wanneer je in het leger hebt gezeten". Ik vind niet dat we zo militaristisch als Noord Korea moeten worden. Dat is overdreven. Een sterk leger hebben is wel belangrijk. Je weet nooit hoe de zaken zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Hoe zal Rusland zich bijvoorbeeld ontwikkelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik ken een verwijfde Israëli die 3 jaar in het leger heeft gezeten, voor hem is dat mans worden niet echt gelukt xD. Maar het is voor de discipline zeker goed, alhoewel het niet bewezen is dat criminaliteit daalt erdoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om iets te veroveren, zoals Hitler en Mussolini dat wilden? We zouden Frankrijk natuurlijk wel kunnen veroveren en alle Fransen verplicht Nederlands laten leren, maar andere goede plannen kan ik niet bedenken. ![]() Laatst gewijzigd door Sjaax : 13 augustus 2008 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() 3 jaar is wel heel lang. Hoe lang moet een Israelier in dienst? Ik kan me voorstellen dat vrouwen in Israel ook het leger in moeten omdat Israel een kleine bevolking heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Ik vind van niet. Legers zijn broeihaarden van autoritaire ideeën.
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De vraag is een beetje mak geformuleerd.
Ik vind wel dat we meer in de high-tech wapenindustrie moeten investeren, maar dat betekent niet noodzakelijk meer militarisering laat staan echt militarisme. Met voldoende investeringen in de biochemie, de neurologie en de biotechnologie kunnen we bijvoorbeeld een synthetisch vredeshormoon ontwerpen. Of de vredesgriep - een zeer virulent virus dat alle gewelddadige, paranoide of oorlogszuchtige mensen uitschakelt. Er is ooit werk door DARPA geleverd ter ontwerp van de "gay bomb"; Israel heeft gewerkt aan een "ethno-bom"; etc... Het kan dus niet onmogelijk zijn om genetische/biochemische/chemische vredeswapens te ontwerpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Militarisme is voor mannen met een klein pietje.
Bovendien, men bestrijde niet het gevolg, maar de oorzaak.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik wil ook wel een serieuzer antwoord geven dan mijn eerdere.
Oorlog is beter te voorkomen dan te gebruiken. Als een land jouw land of een bevolking waarmee je een verbond hebt aanvalt, is het natuurlijk gerechtvaardigd een verdediging te voeren. Om een aanvallende oorlog te beginnen moeten wel heel zwaarwegende argumenten gelden, die ik niet zo gauw kan bedenken. Het gevaar bestaat, vooral in dit atoomwapentijdperk, van een escalatie die tot een verschrikkelijk vernietiging van een belangrijk deel van de wereld kan leiden. Een alternatief is politiek. Probeer een zo groot mogelijk verbond te sluiten, zodat een aanvaller weet dat als hij aanvalt, hij tegen een enorme tegenstander moet opboksen. Dat verbond moet wel uit democratische landen bestaan, omdat democratische landen in het algemeen wat terughoudender zijn in het gebruiken van militair geweld dan autoritaire regimes. Een bijkomend voordeel van een groot verbond is dat je per lid een relatief klein defensief aandeel hoeft te leveren, omdat je met z’n allen een grote militaire macht vertegenwoordigt. Als je je niet wil voegen naar democratische spelregels, zodat het lastig wordt om lid te worden van een groot democratisch verbond, zoals bvb. zionistisch Israel, dan ben je voor je overleving wel gedwongen een sterk militair apparaat op te bouwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat Nederland betreft, ik zie het liefste de dienstplicht terugkomen. Civiele taken wellicht als alternatief, of een verhoging van de belasting voor dienstweigeraars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ja,
Ik ben voorstander van een modern Vlaams beroepsleger (ongeveer 50000 manschappen) met daarnaast nog eens burgermilitie waarvoor dienstplicht geldt, mannen 2 jaar en vrouwen 1,5 jaar). Verviervoudiging van het defensiebudget aub. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben voor meer charisma en vrouwelijke energie in deze harde wereld
Voor meer zorg voor elkaar Iedereen is kwetsbaar. Ik ben voor totale ontwapenig eerst van de VS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Eerst de Dietse hereniging, dan kan o.a. een legerdienst dienen om de beide landsdelen aan elkaar te binden.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 14 augustus 2008 om 18:57. |
![]() |
![]() |