Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 5 september 2008, 21:58   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard collectieve beledigingen

Beste moderatie,
het forumreglement stelt dat persoonlijke aanvallen en beledigingen strafpunten en zelfs bans tot gevolg kunnen hebben. Maar hoe zit dat met beledigingen die je naar een hele groep slingert? Laat mij mijn vraag aan de hand van volgende twee voorbeelden verduidelijken:

(Preuße over LSP)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Een neo-nazi partij die van België een Afghanistan aan de Noordzee wil maken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Uitstekende maatregel tegen deze linksen. Ook moslimjongeren, krakers en andere probleemgroepen moet zo'n systeem worden toegepast. .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik heb een afkeer van ongelovige honden. Comprende??
Als linkse, LSP-lid en atheïst word ik in drie postings tijd dus uitgescholden voor neo-nazi, probleemgroep en ongelovige hond.

ik vind dit niet bijster bevorderlijk voor sfeer.
driewerf is offline  
Oud 5 september 2008, 22:05   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Linkse, atheïstische LSP-leden zijn nochtans zelf niet zuinig met scheldwoorden zoals neonazi of probleemgroep, naar hun tegenstanders toe.
Savatage is offline  
Oud 5 september 2008, 22:07   #3
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Linkse, atheïstische LSP-leden zijn nochtans zelf niet zuinig met scheldwoorden zoals neonazi of probleemgroep, naar hun tegenstanders toe.
bewijzen op tafel, aub.
driewerf is offline  
Oud 5 september 2008, 22:09   #4
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Ik begrijp uw bekommernis en de door u aangehaalde citaten vind ik er ook ver over. Maar hoe ga je de grens bepalen? Als iemand stelt dat Walen werkschuwe profiteurs zijn of Vlamingen enggeestige zieligaards of werkende mensen grijze saaie seuten zijn, moet dat dan ook worden gezien als een collectieve belediging?
Elio di Supo is offline  
Oud 5 september 2008, 22:10   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
bewijzen op tafel, aub.
http://www.lsp-mas.be/blokbuster/sit.../modules/news/
Savatage is offline  
Oud 5 september 2008, 23:32   #6
Groentje-18

Standaard

Ik wil even zeggen dat ik deze vraag van Driewerf volledig begrijp en ondersteun.

Ik heb hier al meermaals mensen de Islam zien uitschelden voor 'achterlijk'. Vandaag nog noemde iemand ze onverbloemd "kiekens". Kan dit zomaar, zonder gevolg?
Dit is volgens mij namelijk zelfs plat racisme.

Heeft het zin om zulke berichten te rapporteren? Of niet omdat het niet gaat om persoonlijke aanvallen?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 september 2008 om 23:32.
Groentje-18 is offline  
Oud 5 september 2008, 23:35   #7
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik begrijp uw bekommernis en de door u aangehaalde citaten vind ik er ook ver over. Maar hoe ga je de grens bepalen? Als iemand stelt dat Walen werkschuwe profiteurs zijn of Vlamingen enggeestige zieligaards of werkende mensen grijze saaie seuten zijn, moet dat dan ook worden gezien als een collectieve belediging?
Dat is waar, maar als je wil meediscussieren op een openbaar internetforum moet je toch een beetje de grenzen van het fatsoen kennen en respect hebben voor de groepen waarover je debatteert.
Men kan ook kijken van wie de belediging komt.
Er zijn hier genoeg mensen die nog nooit zonder schelden over bepaalde groepen hebben gesproken. Deze mensen zijn sowieso allerminst een verfraaiing voor het forum, blokkeren de discussies en halen het niveau naar beneden.
Oud 5 september 2008, 23:40   #8
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik wil even zeggen dat ik deze vraag van Driewerf volledig begrijp en ondersteun.

Ik heb hier al meermaals mensen de Islam zien uitschelden voor 'achterlijk'. Vandaag nog noemde iemand ze onverbloemd "kiekens". Kan dit zomaar, zonder gevolg?

Heeft het zin om zulke berichten te rapporteren? Of niet omdat het niet gaat om persoonlijke aanvallen?
tuurlijk heeft dit geen zin de "rechtsen" worden eveneens uitgescholden voor fascist,racist hitler of nazi of vind je dat dit wel kan dan misschien?
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 5 september 2008, 23:42   #9
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
tuurlijk heeft dit geen zin de "rechtsen" worden eveneens uitgescholden voor fascist,racist hitler of nazi of vind je dat dit wel kan dan misschien?
Ik doe dit niet, om te beginnen.

Anderzijds zijn sommige van die beledigingen (vooral racist) wel eens terecht.

Ik ben zelf al ooit uitgescholden geweest voor fascist. (Begrijpen wie begrijpen kan ...)

Ik hou niet van discriminern. Iedereen gelijk voor de wet. Niemand hoeft niemand uit te schelden. Maar ik haalde het vb van de Islam aan omdat ik dit vandaag ettelijke keren gezien heb en me er echt aan stoorde dat dit zomaar kan. Misschien had ik een neutraler voorbeeld moeten nemen, maar dat bestaat hier niet... Als je geen voorbeeld gebruikt, komt de boodschap meestal minder duidelijk over.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 september 2008 om 23:43.
Groentje-18 is offline  
Oud 5 september 2008, 23:43   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier al meermaals mensen de Islam zien uitschelden voor 'achterlijk'.
Groentje. Wie zegt dat je een godsdienst (niet de aanhangers) niet mag beledigen ? Als het in een kwaliteitskrant mag, waarom dan niet op een publiek forum ?
Rudy is offline  
Oud 5 september 2008, 23:55   #11
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Mensen toch, hoe lang de tenen toch zijn. Ik heb linksen al ratten en gespuis genoemd, vakbonden noem ik maffia, islam heb ik ook al straf beschreven...moet kunnen. Net zoals katholieken vaak koosnaampjes krijgen of Amerikanen(toch mijn directe familie) ook dikwijls nogal pejoratief beschreven worden...moet kunnen want anders mag de moderatie een hoop vacatures plaatsen om de vloed driehoekgedruk te kunnen evalueren. Zolang het niet persoonlijk wordt, zie ik het probleem niet.
longhorn is offline  
Oud 5 september 2008, 23:59   #12
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Amai zenne , beledigingen komen er langs alle kanten , bijna elke forummer heeft wel eens iets getypt dat beledigend kan aankomen (al dan niet gemeend...)

Sommigen beledigen , en editen daarna , maar toch ...

Wat wel grappig is, is dat er nu een "calimero"topic opengaat omdat er iemand zich beledigd voelt omdat "zogezegd" z'n partij beledigd wordt ...

Ten eerste zie ik in de voorbeelden nergens een partij staan...
En ten tweede wil ik de mensen van de linkerzijde er op wijzen dat men het VB , de leden en sympathisanten beledigd met de woorden "mestkever" , fascist, nazi en dergelijke ... Dus gooi geen stenen als je zelf niet zuiver bent ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 6 september 2008, 00:02   #13
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Mensen toch, hoe lang de tenen toch zijn. Ik heb linksen al ratten en gespuis genoemd, vakbonden noem ik maffia, islam heb ik ook al straf beschreven...moet kunnen. Net zoals katholieken vaak koosnaampjes krijgen of Amerikanen(toch mijn directe familie) ook dikwijls nogal pejoratief beschreven worden...moet kunnen want anders mag de moderatie een hoop vacatures plaatsen om de vloed driehoekgedruk te kunnen evalueren. Zolang het niet persoonlijk wordt, zie ik het probleem niet.
Van mij moogt gij zoveel als ge wilt linksen ratten noemen, dat raakt mijn koude kleren niet . Ik heb namelijk zelf gekozen om "links" te zijn , ik moet er dus ook tegen kunnen als mensen niet van "links" moeten weten.

Anders wordt het wanneer het over mensen hun etnische afkomst of bvb hun uiterlijk gaat , dat zijn namelijk dingen die je niet zelf kunt kiezen of bepalen. Iemand uitschelden over iets waar ie zelf niet kan aan doen , is simpelweg moreel verwerpelijk. Maar politieke voorkeur ... pff kan mij dat bommen.
moser is offline  
Oud 6 september 2008, 00:07   #14
Groentje-18

Standaard

Hier worden vooral groepen mensen beledigt, soms ook de religie die ze aanhangen. Maar het zijn vooral die groepen van mensen die beledigd worden waar ik het moeilijk mee heb. Een religie heeft geen gevoelens, namelijk. Al beledig je door een religie of ideologie te beledigen weliswaar misschien wel impliciet zijn aanhangers.

Over welke 'kwaliteitskrant' heb je het? Maar kwaliteitskrant en schelden lijkt mij een contradictio in terminus. Misschien ben ik ook gewoon naîef en te goedbedoelend.
Oud 6 september 2008, 01:13   #15
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar als je wil meediscussieren op een openbaar internetforum moet je toch een beetje de grenzen van het fatsoen kennen en respect hebben voor de groepen waarover je debatteert.
Men kan ook kijken van wie de belediging komt.
Er zijn hier genoeg mensen die nog nooit zonder schelden over bepaalde groepen hebben gesproken. Deze mensen zijn sowieso allerminst een verfraaiing voor het forum, blokkeren de discussies en halen het niveau naar beneden.
Er zullen wel eens zaken voorkomen die voor iedereen duidelijk zijn dat het niet door de beugel kon. Maar er zullen ook veel meer schemerzones zijn waarin het moeilijker wordt om de grens van het toelaatbare te bepalen. En dan bestaat het risico op een subjectieve beoordeling. We kunnen nu al merken dat er wordt geklaagd over 2 maten en gewichten. Of dat bepaalde forummers zijn "gepakt" geweest en na hun ban met verwoede ijver gaan speuren naar gelijkaardige overtredingen bij medeforummers.

Ik denk dat we enkel kunnen sensibiliseren om het taalgebruik minder beledigend te maken maar als we het gaan hebben over bestraffen vrees ik dat er onvermijdelijk een (al dan niet onbewuste) willekeur bij komt kijken. Let wel, ik heb het nu niet op persoonlijke aanvallen maar de collectieve beledigingen waarvan sprake in de openingspost.
Elio di Supo is offline  
Oud 6 september 2008, 01:39   #16
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Dit is echt de meest zielige thread in de hele geschiedenis van het forum. En het lijkt wel mode geworden te zijn dat linksen gaan janken bij de moderatie over vanalles en nog wat? En de hypocrisie is toch echt niet te harden. Lees dit eens over dezelfde die hier schijnheilig het "slachtoffer" komt uithangen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Wie hier al een tijdje vertoeft weet dat ik geen gelegenheid laat voorbij gaan om mijn misprijzen voor nationalisten te ventileren, en hun vlaggenfetisjisme in het bijzonder tot pispaal neem.
Dus U mag hier rijkelijk Uw misprijzen komen uiten en zelfs een "pispaal" (wenste hij) maken van anderen maar anderen mogen dat dan niet doen? Bespaar ons dat meelijkwekkend geklaagd van links toch.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline  
Oud 6 september 2008, 07:08   #17
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe dit niet, om te beginnen.

Anderzijds zijn sommige van die beledigingen (vooral racist) wel eens terecht.

Ik ben zelf al ooit uitgescholden geweest voor fascist. (Begrijpen wie begrijpen kan ...)

Ik hou niet van discriminern. Iedereen gelijk voor de wet. Niemand hoeft niemand uit te schelden. Maar ik haalde het vb van de Islam aan omdat ik dit vandaag ettelijke keren gezien heb en me er echt aan stoorde dat dit zomaar kan. Misschien had ik een neutraler voorbeeld moeten nemen, maar dat bestaat hier niet... Als je geen voorbeeld gebruikt, komt de boodschap meestal minder duidelijk over.
Citaat:
Moslims behoren omdat ze meestal geen goederen hebben als ze naar hier komen en omdat hun diploma's gedevalueerd worden meestal tot de laagste sociale klassen (bij aanvang van hun immigratie tenminste).
Ze vorm(d)en dus een bedreiging voor de autochtone bevolking uit de laagste sociale klasse. Daarom dat deze mensen massaal op het VB te stemmen.
Dronkoers is offline  
Oud 6 september 2008, 07:41   #18
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Islam is inderdaad achterlijk, belachelijk en gevaarlijk.
Voor dat je hier luid gaat krijsen over 'plat racisme' , nog dit . Persoonlijk ken ik wel twee moslima's , uitstekend geïntegreerd, steeds sexy - modieus gekleed, perfect Nederlandstalig.
Maar dat zijn dan ook geen 'goede moslims'.
Oud 6 september 2008, 07:52   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Islam is inderdaad achterlijk, belachelijk en gevaarlijk.
Voor dat je hier luid gaat krijsen over 'plat racisme' , nog dit . Persoonlijk ken ik wel twee moslima's , uitstekend geïntegreerd, steeds sexy - modieus gekleed, perfect Nederlandstalig.
ik geloof dat ik het was die het over "achterlijke kiekens" had bij die meiden van halal.

Nu vraag ik me toch wel af waarom ik mensen die mij een ongelovige hond (teef) vinden, dan niet als achterlijk kieken mag beschouwen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 6 september 2008, 07:54   #20
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Persoonlijk ken ik wel twee moslima's , uitstekend geïntegreerd, steeds sexy - modieus gekleed, perfect Nederlandstalig.

Goed dat we nu duidelijk weten waar het om draait

Dit is de reden waarom ik VB'ers debielen vind en altijd zal vinden. Ik ken geen 2 moslims , ik ken makkelijk tweehonderd moslims. Conservatieve moslims , progressieve moslims , moslims uit N-Afrika , moslims uit het midden-oosten , zelfs bekeerde moslims enzv. De overgrote meerderheid daarvan hebben een veel minder bekrompen visie dan deze van de meeste VB'erkes. Als mensen zich niet gedragen zoals men zelf is dan kan men mensen die anders zijn niet meer verdragen. Dat is nu de perfecte samenvatting van simplisme en domheid. Meisjes die eruit zien zoals de meisjes hier kan men wel nog verdragen , want ze zijn niet verschillend. Vanaf het moment dat ze te verschillend zijn worden de zaken te complex voor de mestkevertjes en kan men die mensen niet meer uitstaan. Daarom wordt het VB bestreden. Het is de partij voor en door de idioten.

Van mij hebben mensen het recht om de kleren te dragen die ze willen , te geloven in wat ze willen , te eten wat ze willen en de cultuur te beleven die ze willen alles binnen de lijntjes van de wet van het land waarin men woont. Iemand die dat niet kan verkroppen , die heeft duidelijk een ongelooflijk slecht karakter en moet het imo maar afbollen.

Laatst gewijzigd door moser : 6 september 2008 om 07:55.
moser is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be