![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Bron: GvA
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={8106BFFC-7DA9-4A52-8C05-582EAD0946EF} Binnenland 12/09 "Laten we godsdienst en zedenleer afschaffen" Tot begin deze week hadden ouders de kans om de school te laten weten of hun kind zedenleer of godsdienst - en zo ja, welke godsdienst - moet volgen. Voor schooldirecteurs is het gepuzzel met lesroosters en leerkrachten bijna ten einde. In tegenstelling tot het katholiek onderwijs dat alleen katholieke godsdienst aanbiedt, moeten het gemeenschapsonderwijs, het gemeentelijk en stedelijk onderwijs en het provinciaal onderwijs alle levensbeschouwelijke vakken (LBV) aanbieden. Leerlingen hebben in Vlaanderen de keuze tussen nietconfessionele zedenleer of één van de zes godsdiensten: anglicaanse, islamitische, israëlitische, orthodoxe, protestants- evangelische en roomskatholieke godsdienst. Ouders die zich hierin niet kunnen vinden, zoals boeddhisten en Jehova’s getuigen, kunnen voor hun kind een vrijstelling vragen voor het levensbeschouwelijk vak. Het in elkaar puzzelen van de lesroosters voor het kleine godsdienstvak van gemiddeld 2 uur in de week is voor schooldirecties elk jaar opnieuw een zware klus. Want de wet zegt dat je de verschillende levensbeschouwingen moet verspreiden over de klassen. Dat betekent dat de directeur niet alleen voor elke levensbeschouwing binnen één klas een leerkracht moet zien te vinden. Maar dat die leerkrachten ook nog allemaal op dezelfde uren moeten kunnen lesgeven. En als er die eerste week van september nog veel ouders de godsdienstkeuze wijzigen, dan kunnen de directeurs opnieuw beginnen. Communiefeest Directeur Wim Verloo van De Apenstaartjes, een gemeentelijke basisschool op Antwerpen- Linkeroever, weet er alles van. “Ik had vorig schooljaar 97 leerlingen die zedenleer wilden volgen, 66 katholieke godsdienst en 13 protestantse godsdienst”, legt hij uit. “Het meest gekozen LBV bepaalt hoeveel lesuren er naar levensbeschouwing gaan. Tussen 90 en 114 leerlingen heb je recht op 12 lesuren. Dat betekent dat ook de leerlingen die voor een andere levensbeschouwing hebben gekozen, recht hebben op die 12 lesuren. Op voorwaarde dat er minstens één leerling in elk leerjaar zit. Anders vallen er uren weg.” En hier wringt het schoentje. Volgens de directeur durven ouders wel eens van godsdienst te veranderen. “Dat kan gebeuren wegens een akkefietje met de leerkracht, omdat ze niet tevreden zijn met de inhoud van het vak of bijvoorbeeld onder druk van de familie die droomt van een groot communiefeest. Maar zo’n wijziging kan tot verschuivingen binnen het lerarenkorps leiden. Als een vastbenoemde leerkracht uren verliest, dan wordt hij/zij elders ingeschakeld, wat daar dan weer ten koste kan gaan van een jonge niet-vastbenoemde leerkracht.” Dure zaak “Het is een heel gepuzzel. Traditiegetrouw komen wij eind augustus met zestig schooldirecteurs van het stedelijk basisonderwijs een dag bijeen om te roosteren voor levensbeschouwelijke vakken. En we gaan niet naar huis voor we eruit zijn geraakt.” Verloo geeft toe dat het een dure zaak is voor de gemeenschap. “We zouden dat geld beter gebruiken om kleinere klassen te maken. Van mij mogen ze die LBV afschaffen. Eigenlijk is dat iets voor in je vrije tijd. Ook in Franse scholen vind je geen godsdienst of zedenleer.” Wat denken jullie van deze stelling? Ik zou voorstellen de uren godsdienst te vervangen door extra uren LO, m.i. heeft de Vlaamse jeugd dit meer nodig dan godsdienst..... ![]() Laatst gewijzigd door alvinvdv : 12 september 2008 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Het doet me plezier te lezen dat er directeurs zijn die door hebben dat leerlingen het "recht" hebben om les te mogen volgen.
Voor de rest is het onderwijzen van goddiensten inderdaad nutteloos en eigenlijk compleet achterhaald. Vroeger (voor de jaren 70) hadden de kinderen niets anders van houvast. In deze tijd is de "houvast" die godsdienst biedt lang niet meer nodig en zelfs overbodig. Wie intresse heeft om zich te verdiepen in één of andere wijsbegeerte moet daar natuurlijk de kans toe krijgen.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De onverdraagzaamheid van diegenen die het niet kunnen verkroppen dat godsdienst nog altijd één van de belangrijkste aspecten van onze samenleving uitmaakt kent inderdaad geen grenzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoewel. Ik mij toch de vraag of een niet-confessioneel vak als zedenleer niet zou kunnen dienen als een soort praatbarak waar over waarden en zingeving kan worden gepraat zonder te worden opgescheept met de wens van een opperwezen. Ik denk ook dat de meerwaarde iets groter is dan leerlingen voorbereiden op het autorijden. Terzijde: deze topic hoort mijn inziens in een andere rubriek thuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Kan je je nade verklaen? Buiten dan de ergering aan het religious extremisme maakt godsdienst absoluut geen deel uit van mijn leven. Het is niet alsof hij mensen verbied om gelovig te zijn, dit zou voor deze scholen simpel heel at middelen en tijd uitsparen dat, inderdaad, beter besteed kan worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Men doet inderdaad hard zijn best om die indruk te laten blijven bestaan. De werkelijkheid is natuurlijk wel een beetje anders. Maar ach, wat moet je ook met de werkelijkheid als je het geloof hebt, nietwaar.
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die uren kunnen uiteraard best gebruikt worden voor LO of een ander vak waar ze veel meer aan hebben in hun latere leven. Laat het al dan niet leven van godsdienstige waarden in het leven maar over aan de ouders of de "instanties" die zich daar mee bezig houden. Dat hoort niet door een school te worden onderricht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Op mijn zoon z'n school kregen ze gewoon 'filosofie'.
Leerden ze over alle soorten mindfuckers die onze beschaving gekend heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is nog een verschil tussen een aantal uren LO op school en een behoefte aan beter sportmensen in Belgique waarvoor men dan het ganse patrimonium aan kinderen andere lessen gaat laten verliezen omdat ze toch maar over de plint zouden kunnen springen!
ik vind ook dat degenen die een carrière in de topsport wensen dan ook moeten kiezen voor de gepaste scholen zonder dat de andere kinderen daar vijf uur per dag mee voor moeten trainen. Als men meer wiskundigen wil laten slagen, gaat men toch ook niet het beroepsonderwijs afschaffen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij integreren ze beter een stuk in geschiedenis. Toch zeker voor het basisonderwijs. Of ga je aan de 6 tot 12-jarigen ook al filosofie geven ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of gewoon zedenleer aan iedereen. Zedenleer behandelt toch altijd actuele problemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zedenleer en filosofie. meer moet dat niet zijn. En degenen die daar een of ander onzichtbaar vriendje aan willen vastknopen kunnen dat vriendje nog onder begeleiding gaan zoeken buiten de lesuren. Lijkt me ook interessant om dan ineens aan de onintegreerbaren een beetje meer "waarden en normen" bij te brengen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eerstens vind ik dat in Vlaanderen (en trouwens nog meer in Wallonië) godsdienst zeker niet meer één van de belangrijkste aspekten van de samenleving uitmaakt (vroeger waren het de "drie G's", zijnde: geld, god en gat (seks dus); nu dus niet meer); tweedens vind ik dat het zo is dat er zeer weinig onverdraagzaamheid is tegen de godsdienst. Mensen die ongelovig zijn gaan toch graag naar een huwelijk van een vriend of kennis, om die vriend/kennis een plezier te doen. Die bruid/bruidegom gaan vaak ook voor een kerkelijke plechtigheid omdat het goedkoop is en toch enige (valse) luister geeft; tegelijk doet men de bomma een plezier. En op dezelfde manier is er weinig tegenstand om naar een begrafenisplechtigheid in een kerk te gaan. (persoonlijk zou ik daar meer tegenstand op willen geven, door vb. ostentatief niet naar die kerkdiensten te gaan. Toch ben ik naar de kerkelijke dienst van het huwelijk van mijn dochter geweest ... ik ben niet zot ... zelfs al was het "pijnlijk" om te zien dat noch mijn dochter noch mijn schoonzoon ook maar één bal afwisten van sommige gebruiken in zo'n kerkelijke dienst ... maar ja, 't was allemaal toch zo mooi .... Dus ben ik maar "tolerant", zelfs al zit ik dan bij mezelf te denken dat het daar één boel van oplichterij is ... en troost ik me: als iemand anders een godsdienst wil aankleven, van mij mag hij hoor ....)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Als evangelisch christen vind ik het sowieso niet juist dat geloof een vak zou zijn. Geloven kun je niet leren; zo zit dat. Dat ze die tijd maar besteden aan sport of zo , de jeugd van vandaag heeft dit dringend nodig en dat je kun je zeker aanleren.
Laatst gewijzigd door Argusx43 : 13 september 2008 om 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Men zou op school enkel 1 keuze mogen laten, namelijk Katholieke en Germaanse levensvisie. De rest moet men afschaffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Als er iets moet afgeschaft worden dan is het wel Muzikale Opvoeding
![]() Man, heb nog altijd nachtmerries van die blokfluit waar ik geen fluit van kon en die duivelse muziekleraar die mij dan alleen liet spelen en nadien buisde ![]()
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |