Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2008, 15:31   #1
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard Bogaert (CD&V): "Nog vier jaar geld naar Franstaligen"

Blijkbaar is er toch nog 1 iemand die het helemaal anders ziet binnen de CD& :

http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Be...staligen.dhtml

Citaat:
CD&V-Kamerlid Hendrik Bogaert pleit voor een ver doorgedreven staatshervorming, waarbij de bevoegdheden - behalve de gezagsdepartementen Justitie, Binnenlandse Zaken en Defensie - zowat allemaal naar de deelstaten gaan. De Franstaligen kunnen nog vier jaar rekenen op een miljardenstroom vanuit Vlaanderen, maar zouden er nadien bovenop moeten zijn.
Citaat:
Om Wallonië erbovenop te helpen, stelt Bogaert de oprichting van een Herstelfonds voor. Het houdt in dat de Franstaligen eenmalig 34 miljard euro krijgen. Het gaat om nog vier jaar de huidige jaarlijkse transfer van 6 miljard euro, met daarboven nog eens 2,5 miljard euro per jaar. Nadien houden de transfers op.

Dat wordt een fijne dialoog zo
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 15:42   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik denk dat Reynders, Milquet, Di Rupo en Leterme nu tranende ogen hebben van het lachen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 15:57   #3
Confucius
Gouverneur

Standaard

Is dat de volgende CD&V-er die we moeten geloven. Ik was één van die 800.000 kiezers die geloofden in de nieuwe vlaamse partij.
Ik vergeef die verraders in geen honderd jaar en voel me echt op mijn ziel getrapt door Leterme en co.
Oud 25 september 2008, 16:04   #4
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Is dat de volgende CD&V-er die we moeten geloven. Ik was één van die 800.000 kiezers die geloofden in de nieuwe vlaamse partij.
Ik vergeef die verraders in geen honderd jaar en voel me echt op mijn ziel getrapt door Leterme en co.
Nee. Ik hoop dat de andere 799.999 kiezers hetzelfde denken en ben ervan overtuigd dat dat bij velen zo zal zijn.
Hij is misschien wel een van de CD&-ers die ervoor kan zorgen dat het hommeles blijft binnen de CD& zodat die partij aan totale zelfdestructie doet : ze verdient niks beter.

Terwijl ik dit zeg heb ik dan wel heel erg te doen met de goedmenende lokale mensen genre Geens. Ik vind het eigenlijk hallucinant dat er zo weinig zijn die hun mening durven zeggen want je gaat mij toch niet wijsmaken dat hij een van de enigen is met die mening.
Oud 25 september 2008, 16:11   #5
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Nee. Ik hoop dat de andere 799.999 kiezers hetzelfde denken en ben ervan overtuigd dat dat bij velen zo zal zijn.
Hij is misschien wel een van de CD&-ers die ervoor kan zorgen dat het hommeles blijft binnen de CD& zodat die partij aan totale zelfdestructie doet : ze verdient niks beter.

Terwijl ik dit zeg heb ik dan wel heel erg te doen met de goedmenende lokale mensen genre Geens. Ik vind het eigenlijk hallucinant dat er zo weinig zijn die hun mening durven zeggen want je gaat mij toch niet wijsmaken dat hij een van de enigen is met die mening.
Denk ook dat menigen de mening van Bart Geens zijn toegedaan, maar de kat uit de boom kijken.
Ergens begrijpbaar, maar Geens is een durver en het is aan de durvers.
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:15   #6
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Denk ook dat menigen de mening van Bart Geens zijn toegedaan, maar de kat uit de boom kijken.
Dat is net de reden waarom hij steun moet zoeken bij Van Rompuy, De Brabandere en een aantal leden die naar het congres trekken.
Eens een aantal "bekende" mensen en een significante groep zich begint te roeren kun je een sneeuwbal effect krijgen, maar als de mensen die hem willen steunen overal verspreid zitten en wachten om hun steun te betuigen tot een ander dat doet heb je veel kans dat er gewoon niks van komt en dat Geens er het slachtoffer van wordt. En dat verdient hij niet.
Oud 25 september 2008, 16:21   #7
FDM
Banneling

Standaard

de oprichting van een Herstelfonds voor

en nog 7 werkgroepies ?
begin eerst met die beerput uit te mesten voor je er weer geld in gooit
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:24   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het David Geens was

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:25   #9
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht

en nog 7 werkgroepies ?
Oh, ik dacht even dat je het over de CD&V had.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:36   #10
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en nog 7 werkgroepies ?
Zal niet eens nodig zijn:

"Aan de kant van de overheidsuitgaven, met name de pensioenen, de werkloosheidsuitkeringen en andere uitkeringen, nemen de transfers af. Vanuit Vlaanderen gaat er 790 miljoen naar Wallonië, en vanuit Brussel vloeit er nog eens 130 miljoen naar Wallonië, dat 920 miljoen euro ontvangt.

Dat de transfers in de overheidsuitgaven relatief gering zijn, heeft te maken met de vergrijzing van Vlaanderen. Daardoor ontvangt Vlaanderen al 838 miljoen euro in de pensioenen. In de gezondheidszorg is van een transfer haast geen sprake meer.

Uit prognoses blijkt dat de demografische evolutie de komende jaren zal leiden tot een verdere daling van de transfers van Vlaanderen naar Wallonië."

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF25092008_006
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:41   #11
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik dacht dat het David Geens was
Doeme ja, ge hebt gelijk, was te snel, het is inderdaad David.

Sorry David
Oud 25 september 2008, 16:43   #12
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zal niet eens nodig zijn:

"Aan de kant van de overheidsuitgaven, met name de pensioenen, de werkloosheidsuitkeringen en andere uitkeringen, nemen de transfers af. Vanuit Vlaanderen gaat er 790 miljoen naar Wallonië, en vanuit Brussel vloeit er nog eens 130 miljoen naar Wallonië, dat 920 miljoen euro ontvangt.

Dat de transfers in de overheidsuitgaven relatief gering zijn, heeft te maken met de vergrijzing van Vlaanderen. Daardoor ontvangt Vlaanderen al 838 miljoen euro in de pensioenen. In de gezondheidszorg is van een transfer haast geen sprake meer.

Uit prognoses blijkt dat de demografische evolutie de komende jaren zal leiden tot een verdere daling van de transfers van Vlaanderen naar Wallonië."

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF25092008_006
Wishful thinking
Oud 25 september 2008, 16:44   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het is ook onzinnig om transfers die een gevolg zijn van de interpersoonlijke solidariteit in ons land te beschouwen als transfers van gemeenschap tot gemeenschap. Nu doel van patroons als Bogaert is uiteraard om de interpersoonlijke solidariteit te breken en de handen te leggen op de inkomsten om ze vervolgens te kunnen verdelen onder de leden Voka en Unizo.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:45   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wishful thinking
En meer waarschijnlijker, leugens.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:50   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard 2030

[quote=azert;3710557]Zal niet eens nodig zijn:

__________________________________________________ ____________
Als je spreekt over transfers, moet je ze ALLEMAAL noemen: de soc. zekerheid, de feder. begroting, de financiering v.d. regio's, de feder. schuld + de intresten op de overdrachten.
Wanneer je dit alles optelt, kom je aan 12,7 miljard € !
In 2030 zou Wallonie nog 0,9 % v.h. bbp krijgen...

Pfff. ik begin ervan te zweten als ik zie dat er nu van fiscale autonomie NIETS in huis komt
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:52   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
politiek is een raar spel..ik blijf hoopvol kijken naar het doel.....Ongeacht de verdere strapatsen van Leterme en co staat "staatshervorming" nu op iedere bladzijde van de politieke agenda voor de rest van het jaar en desnoods erna tot er weer ééntje is.Zelfs in O-VLD- en SpA-kringen zijn er geen illusies mùeer daaromtrent.Ook de volgende verkiezingen zullen dit in de top 3 der onderwerpen en slogans krijgen.....

Een verschil met amper een legislatuur geleden toen dit voorzichtig onder de mat geveegd werd...voor later.....iedereen happy.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:53   #17
FDM
Banneling

Standaard

Les transferts Nord-Sud vont diminuer
Si la Wallonie parvient �* rattraper son retard économique et réduire son taux de chômage, les transferts de la Flandre vers la Wallonie se réduiraient �* une peau de chagrin. Bruxelles deviendrait le premier contributeur �* la solidarité entre les Belges.
( van lesoir.be)

die spreken openlijk over transfers en bijdragen : alsof levenslang opdraaien voor de ander de normaalste zaak van de wereld is
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 16:55   #18
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Les transferts Nord-Sud vont diminuer
Si la Wallonie parvient �* rattraper son retard économique et réduire son taux de chômage, les transferts de la Flandre vers la Wallonie se réduiraient �* une peau de chagrin. Bruxelles deviendrait le premier contributeur �* la solidarité entre les Belges.
( van lesoir.be)

die spreken openlijk over transfers en bijdragen : alsof levenslang opdraaien voor de ander de normaalste zaak van de wereld is
Eigenlijk goed dat die getallen nu stilaan door iedereen op tafel gelegd worden. Gaat bij een aantal mensen toch dienen als wake-up call.
Oud 25 september 2008, 16:58   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is ook onzinnig om transfers die een gevolg zijn van de interpersoonlijke solidariteit in ons land te beschouwen als transfers van gemeenschap tot gemeenschap. Nu doel van patroons als Bogaert is uiteraard om de interpersoonlijke solidariteit te breken en de handen te leggen op de inkomsten om ze vervolgens te kunnen verdelen onder de leden Voka en Unizo.
Gelukkig dat men bij de Vlaamse regeringspartijen wel degelijk een verschil maakt tussen te verantwoorden- en onverantwoorde- geldstromen....

Een onverantwoorde geldstroom is er een die maar blijft duren terwijl de oorzaak maar niet aangepakt wordt.Regionale verschillen moeten aan het licht gebracht worden,verklaard,en vervolgens aanvaard of geremedieerd.

Aanhoudende werkloosheidssteun (decennialang) naar een bepaalde streek,terwijl er een uurtje rijden daarvandaan jobs zijn die moeten ingevuld worden door Polen en Noord-Fransen(die van merkelijk verder komen) is NIET meer te verantwoorden....

Verschillen in zorg en gezondheid tussen regio's zijn WEL te verklaren en kunnen zelfs aanvaard worden tot op zeker hoogte...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 17:02   #20
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Wie gelooft dit eigenlijk?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be