![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bhairav : 30 september 2008 om 06:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Ja, ook alcohol verbieden.
Kwestie van de ilegale stokerijen terug hun boterham te laten verdienen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neen, niet verbieden, net zoals je marihuana moogt verbieden. wel reguleren, hogere prijzen, verbieden aan jongeren, enz.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
En wat precies zal dat veranderen? Want ok, de prijzen kunnen uiteraard altijd hoger, maar de rest van uw betoog lijkt me nu al van toepassing toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een 15-jarige kan trouwens zonder probleem in de meeste cafés bier krijgen. dat moet eruit.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ja, ik hoor u wel, maar, als het zo simpel is, waarom doen we dat dan niet even met alle soorten drugs?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar het kan, dat bewijzen ze in Aalst met carnaval. al jaren zijn er daar serieuze problemen met jongeren, niet ouder dan 14, die ze letterlijk uit de goot moeten rapen, strontzat. de laatste 2 jaren is er controle van politie hierop, met succes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Alcoholmisbruik is inderdaad een groot maatschappelijk probleem, maar we lossen dit niet op door hier repressief tegen op te treden. Met alcohol moet men leren omgaan en het is nu eenmaal deel van onze - jaja - Bourgondische culinaire cultuur. Bier- en wijnproductie bestaat al duizenden jaren, van in prehistorische tijden, het verbieden of teveel aan banden leggen zou een aanslag zijn op onze identiteit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zuippartijen en 'bingedrinking' wenselijk zijn voor onze samenleving, excessen mogen gerust aangepakt worden. Maar is het de bedoeling om (groot)ouders, peters en meters voortaan te gaan criminaliseren die kinderen op hun plechtige communie hun eerste glas wijn laten drinken (in mijn regio was/is dit een traditie)? Men moet ook nog iets hebben als een leefbare en aangename samenleving, zonder achterdocht en constante penalisering. En net daar is het waar het schoentje wringt, steeds meer worden mensen die verantwoord genieten van (lichte) roesmiddelen geculpabiliseerd en geïllegaliseerd. Als zondaars zullen ze moeten 'boeten' voor hun verzetjes (de burgemeester van Maastricht is misschien niet toevallig een CDA'er !).
Ik wil geenszins de impact van overmatig drank- en drugsgebruik minimaliseren, maar het komt erop aan de excessen aan te pakken en niet het 'verantwoord' gebruik. Alcohol is nu eenmaal een onderdeel van onze cultuur, hem volledig wegnemen zou een zware aanslag op ons (immaterieel) erfgoed zijn. En moet de ganse bevolking boeten omdat 5 �* 10 procent van de volwassenen zich verliezen in de drank en geen maat meer kunnen houden? Laten we schappelijk blijven. En geen op achterdocht en op hypocrisie gebaseerde omgangsvormen creeëren als in de USA. Daar werd ik bijna verketterd en in de ban geslagen omdat ik in een pretpark een biertje wilde bestellen (er zijn minderjarigen aanwezig dus 'not done'). Ga anderzijds in de States eens naar een 'homeparty' van een jongere (in het reguliere uitgaansmilieu, waar ook stevig gezopen en zelfs gesnoven wordt, moet men 21 jaar zijn, nog zo'n absurde maatregel) en ik kan u vertellen dat er nergens zulke drank-, drugs- en seksexcessen bestaan als op die bewuste thuisfeestjes. Amerikaanse hypocrisie ten top ! Willen wij zulke omgangsvormen ook in ons 'openlijkere' West-Europa introduceren ? Gaan we na het bier misschien ook onze biefstuk-friet met mayonnaise uit de keukens bannen, omdat het niet goed is voor de lijn en vetzucht in de hand werkt? Gaan we alle frituren sluiten, omdat het toch alleen maar de kans op hart- en vaatziekten doet toenemen? En waarom niet ineens alle volkscafés sluiten, daar wordt toch enkel teveel gezopen. Hebben we dit er allemaal voor over om misschien onze genetische maximumleeftijd van 120 jaar te bereiken? Misschien halen we hem makkelijker met al deze verbiedingen en draconische maatregelen, hoewel ik het betwijfel met al die milieuvervuiling (misschien kan de burgemeester van Maastricht beter daar zijn Latijn in steken). Maar hebben we dan geleefd of overleefd? Ik kies resoluut voor het eerste, ik word misschien maar zeventig, maar ik ga mij dat pintje of dat lekker pakje friet niet ontzeggen. Liever een gezellig Bourgondisch (hoeft niet onverantwoord te zijn) leven dan een langer leven vol frustraties en verbodsbepalingen. Ik laat mij niet dirigeren door de tirannie van de 'modieuse' medische correctheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Legale drugs blijven drugs en de gevolgen zijn inderdaad desastreus, laten we die fout dus geen 2de maal maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- suiker - chocolade - nootmuskaat - ... Gaan we ook alle snoep, kruiden en etenswaren aan banden leggen waarin voorgaande (legale) 'drugs' in verwerkt zitten? En dan zwijg ik nog over coca-cola, volgens uw definitie ook een harddrug waarschijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar over het algemeen wordt er natuurlijk wel overdreven over de jeugd, zonder twijfel. trouwens,"de jeugd" bestaat niet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Idd, één met meer dan 1000 doden per jaar, honderden kreupelen en gaga-geworden mensen en meer dan 10000 gewonden. En dit enkel in ons kleine landje. Als anti-verslavings moraalridder ben je in feite onmiddellijk verplicht de auto aan de kant te zetten en met blote handen de autostrades af te breken !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() En over Aalst: hoeveel duizenden of zelfs tienduizenden jongeren nemen er niet deel aan het feestgebeuren? Als er daarvan 50 of 100 in de kliniek belanden voor alcoholintoxicatie lijkt dit misschien spectaculair veel, maar op de 'feestende' groep is dit maar een luttele 1 procent (misschien zelfs nog minder). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moet toch niet bang zijn voor iemand dat dronken is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Dat is er inderdaad één teveel. Maar ik kan mij niet inbeelden dat het gemeengoed onder de elfjarigen is om zich al in coma te zuipen, die enkeling niet te na gesproken. Tenzij je geshokeerd bent als een elfjarige eens een 'breezertje' verorbert (en zelfs dat zal nog een minderheid zijn en die belandt niet in het ziekenhuis).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Mag ik volstaan met vanaf de bruggen de onderliggende baanvakken en de voorbijrijders met urine te besproeien ?
|
![]() |
![]() |