Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2008, 06:43   #1
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard 'Drank net zo erg als harddrug'

Citaat:
'Drank net zo erg als harddrug'

door Johan van den Dongen en Nico Fassotte

MAASTRICHT - Nederland kampt met een ontwrichtend alcoholprobleem, maar de politiek heeft alleen oog voor de harde aanpak van softdrugs.
Dat zegt de burgemeester van Maastricht, Gerd Leers. "De verhouding in de aanpak van alcohol en softdrugs is totaal zoek"
, stelt Leers in een gesprek met De Telegraaf. De CDA-burgemeester is voor een strenge aanpak van de productie en handel van drugs, maar vindt het onbegrijpelijk dat er niet meer aandacht is voor alcoholmisbruik. "Per jaar springt één paddogebruiker uit het raam en maakt drugsgebruik misschien vijf slachtoffers, maar gaan tienduizenden te gronde aan alcoholmisbruik. Ik stel klip-en-klaar: alcohol is een harddrug. Het heeft een ontwrichtende werking op de samenleving."
"Probleem is dat alcohol gemeengoed is geworden. Het is gezellig en plezierig en ik gun het iedereen. Maar sla de maandagkrant erop na en lees hoe de politie in het weekend in de weer is geweest met incidenten waarbij drank in het spel was. Drankschuren op het platteland, indrinken, comazuipen, straatgeweld, vandalisme; we zien de jeugd steeds vaker door het lint gaan. En bij acht op de tien gevallen van huiselijk geweld is er drank in het spel."
"Het kabinet moet veel meer energie en capaciteit in de alcoholproblematiek stoppen, maar dat gevoel van urgentie heb ik in Den Haag nog niet waargenomen. Men is erg bezig met de heksenjacht op softdrugs, simpelweg omdat het buitenland druk uitoefent en neerkijkt op ons land als narcostaat. Prima en begrijpelijk, maar het geeft een totaal onevenwichtige benadering van het volksgezondheidsprobleem. Kinderen die een hersenbeschadiging oplopen door alcoholmisbruik, ouderen die volledig ontsporen, Wat doen we er eigenlijk aan? Ik zie vooral een vlucht in papieren en rapporten."
Leers, boegbeeld van de aanpak van softdrugs, pleit voor een keiharde aanpak van alcohol- en drugsmisbruik. "Als er bij een overtreding of misdrijf overmatig alcohol of drugsgebruik in het spel is, moet dat zwaarder tellen. Het moet gezamenlijk worden aangepakt. De overheid moet duidelijke grenzen stellen, optreden en harder straffen. De ouders moeten medeverantwoordelijk worden gemaakt, evenals de horeca en andere alcoholverstrekkers. Tenslotte moeten ook de jonge drank- en drugsmisbruikers weten waar ze aan toe zijn. Jongeren vinden het drinken van alcohol inmiddels heel gewoon."
Ook zijn eigen stad spaart Leers niet. "Maastricht kent tal van evenementen waarbij drank een prominente rol speelt. Daar wordt met trots, wijzend op onze bourgondische levenswijze, over gesproken. Ik wil geen zedenpreker zijn, maar we staan veel te weinig stil bij de excessen rondom dit soort feesten. Het is niet alleen de jeugd die over de schreef gaat: ook ouderen laten zich ongegeneerd vollopen. En zij zijn wel het voorbeeld voor hun kinderen."
En ondertussen graven tegenstanders maar naar argumenten om het verbod in stand te houden. Ge moest ze eens zien schuimbekken als ze in het nieuws lazen dat er EINDELIJK een cannabisdode viel. Bleek achteraf een andere doodsoorzaak te hebben, maar daar las men in naam van de schijn natuurlijk amper iets over...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 30 september 2008 om 06:44.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 08:55   #2
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Ja, ook alcohol verbieden.

Kwestie van de ilegale stokerijen terug hun boterham te laten verdienen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 08:59   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, ook alcohol verbieden.

Kwestie van de ilegale stokerijen terug hun boterham te laten verdienen.
neen, niet verbieden, net zoals je marihuana moogt verbieden. wel reguleren, hogere prijzen, verbieden aan jongeren, enz.
Oud 30 september 2008, 09:01   #4
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, niet verbieden, net zoals je marihuana moogt verbieden. wel reguleren, hogere prijzen, verbieden aan jongeren, enz.

En wat precies zal dat veranderen? Want ok, de prijzen kunnen uiteraard altijd hoger, maar de rest van uw betoog lijkt me nu al van toepassing toch?

Verschaeve
Oud 30 september 2008, 09:04   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat precies zal dat veranderen? Want ok, de prijzen kunnen uiteraard altijd hoger, maar de rest van uw betoog lijkt me nu al van toepassing toch?
er is op dit moment nauwelijks controle, jongeren onder de 16 kunnen nog altijd in winkels drank kopen, niet alleen bier, maar ook korte drank.
een 15-jarige kan trouwens zonder probleem in de meeste cafés bier krijgen. dat moet eruit.
Oud 30 september 2008, 09:09   #6
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er is op dit moment nauwelijks controle, jongeren onder de 16 kunnen nog altijd in winkels drank kopen, niet alleen bier, maar ook korte drank.
een 15-jarige kan trouwens zonder probleem in de meeste cafés bier krijgen. dat moet eruit.
Ja, ik hoor u wel, maar, als het zo simpel is, waarom doen we dat dan niet even met alle soorten drugs?

Verschaeve
Oud 30 september 2008, 09:14   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik hoor u wel, maar, als het zo simpel is, waarom doen we dat dan niet even met alle soorten drugs?
het is niet simpel.

maar het kan, dat bewijzen ze in Aalst met carnaval. al jaren zijn er daar serieuze problemen met jongeren, niet ouder dan 14, die ze letterlijk uit de goot moeten rapen, strontzat.

de laatste 2 jaren is er controle van politie hierop, met succes.
Oud 30 september 2008, 09:15   #8
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
'Drank net zo erg als harddrug'
Het ergste is masturberen.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:16   #9
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Alcoholmisbruik is inderdaad een groot maatschappelijk probleem, maar we lossen dit niet op door hier repressief tegen op te treden. Met alcohol moet men leren omgaan en het is nu eenmaal deel van onze - jaja - Bourgondische culinaire cultuur. Bier- en wijnproductie bestaat al duizenden jaren, van in prehistorische tijden, het verbieden of teveel aan banden leggen zou een aanslag zijn op onze identiteit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zuippartijen en 'bingedrinking' wenselijk zijn voor onze samenleving, excessen mogen gerust aangepakt worden. Maar is het de bedoeling om (groot)ouders, peters en meters voortaan te gaan criminaliseren die kinderen op hun plechtige communie hun eerste glas wijn laten drinken (in mijn regio was/is dit een traditie)? Men moet ook nog iets hebben als een leefbare en aangename samenleving, zonder achterdocht en constante penalisering. En net daar is het waar het schoentje wringt, steeds meer worden mensen die verantwoord genieten van (lichte) roesmiddelen geculpabiliseerd en geïllegaliseerd. Als zondaars zullen ze moeten 'boeten' voor hun verzetjes (de burgemeester van Maastricht is misschien niet toevallig een CDA'er !).

Ik wil geenszins de impact van overmatig drank- en drugsgebruik minimaliseren, maar het komt erop aan de excessen aan te pakken en niet het 'verantwoord' gebruik. Alcohol is nu eenmaal een onderdeel van onze cultuur, hem volledig wegnemen zou een zware aanslag op ons (immaterieel) erfgoed zijn. En moet de ganse bevolking boeten omdat 5 �* 10 procent van de volwassenen zich verliezen in de drank en geen maat meer kunnen houden? Laten we schappelijk blijven. En geen op achterdocht en op hypocrisie gebaseerde omgangsvormen creeëren als in de USA. Daar werd ik bijna verketterd en in de ban geslagen omdat ik in een pretpark een biertje wilde bestellen (er zijn minderjarigen aanwezig dus 'not done'). Ga anderzijds in de States eens naar een 'homeparty' van een jongere (in het reguliere uitgaansmilieu, waar ook stevig gezopen en zelfs gesnoven wordt, moet men 21 jaar zijn, nog zo'n absurde maatregel) en ik kan u vertellen dat er nergens zulke drank-, drugs- en seksexcessen bestaan als op die bewuste thuisfeestjes. Amerikaanse hypocrisie ten top ! Willen wij zulke omgangsvormen ook in ons 'openlijkere' West-Europa introduceren ? Gaan we na het bier misschien ook onze biefstuk-friet met mayonnaise uit de keukens bannen, omdat het niet goed is voor de lijn en vetzucht in de hand werkt? Gaan we alle frituren sluiten, omdat het toch alleen maar de kans op hart- en vaatziekten doet toenemen? En waarom niet ineens alle volkscafés sluiten, daar wordt toch enkel teveel gezopen.

Hebben we dit er allemaal voor over om misschien onze genetische maximumleeftijd van 120 jaar te bereiken? Misschien halen we hem makkelijker met al deze verbiedingen en draconische maatregelen, hoewel ik het betwijfel met al die milieuvervuiling (misschien kan de burgemeester van Maastricht beter daar zijn Latijn in steken). Maar hebben we dan geleefd of overleefd? Ik kies resoluut voor het eerste, ik word misschien maar zeventig, maar ik ga mij dat pintje of dat lekker pakje friet niet ontzeggen. Liever een gezellig Bourgondisch (hoeft niet onverantwoord te zijn) leven dan een langer leven vol frustraties en verbodsbepalingen. Ik laat mij niet dirigeren door de tirannie van de 'modieuse' medische correctheid.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:18   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Legale drugs blijven drugs en de gevolgen zijn inderdaad desastreus, laten we die fout dus geen 2de maal maken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:23   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
het is niet simpel.

maar het kan, dat bewijzen ze in Aalst met carnaval. al jaren zijn er daar serieuze problemen met jongeren, niet ouder dan 14, die ze letterlijk uit de goot moeten rapen, strontzat.

de laatste 2 jaren is er controle van politie hierop, met succes.
Ik heb de indruk dat die zuippartijen en (andere) zedelijke excessen van nog jonge tieners sterk gemediatiseerd zijn. Vele jongeren in de categorie 12-16 jaar die ik ken hebben nog nooit gedronken en zullen zich zeker op die leeftijd nog niet dronken drinken. Dit is slechts een minderheid, wat natuurlijk mooi in de media wordt uitvergroot en in het kader geplaatst van de 'losbandige jeugd'. Zulke strategie is niet nieuw, ook in de Romeinse tijd van Cicero had men het al over het zedelijk verval bij de jeugd en de 'jeugd van tegenwoordig'. De volwassenen die nu steen en been klagen kunnen het beste ook eens terugkijken naar hun eigen jeugd en tot de conclusie komen dat er toen ook al eens een pintje teveel werd gedronken. En daarbij, is pakweg op 16 jaar eens goed dronken zijn een wereldramp? 98 % die in zulk geval verkeren, zullen daarvan niet direct hinder van ondervinden, maar zulke 'verhalen', die in feite te bannaal zijn om tot verhalen uit te groeien, zijn natuurlijk niet spectaculair genoeg voor de populaire media.
Oud 30 september 2008, 09:24   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Het ergste is masturberen.
Autorijden is de meest desastreuze verslaving.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:27   #13
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Legale drugs blijven drugs en de gevolgen zijn inderdaad desastreus, laten we die fout dus geen 2de maal maken.
OK, maar dan kunnen we zowat alles drugs noemen, hiervan is bewezen dat ze een effect en stimulans op de hersenen kunnen hebben:

- suiker
- chocolade
- nootmuskaat
- ...

Gaan we ook alle snoep, kruiden en etenswaren aan banden leggen waarin voorgaande (legale) 'drugs' in verwerkt zitten? En dan zwijg ik nog over coca-cola, volgens uw definitie ook een harddrug waarschijnlijk.
Oud 30 september 2008, 09:28   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat die zuippartijen en (andere) zedelijke excessen van nog jonge tieners sterk gemediatiseerd zijn. Vele jongeren in de categorie 12-16 jaar die ik ken hebben nog nooit gedronken en zullen zich zeker op die leeftijd nog niet dronken drinken. Dit is slechts een minderheid, wat natuurlijk mooi in de media wordt uitvergroot en in het kader geplaatst van de 'losbandige jeugd'. Zulke strategie is niet nieuw, ook in de Romeinse tijd van Cicero had men het al over het zedelijk verval bij de jeugd en de 'jeugd van tegenwoordig'. De volwassenen die nu steen en been klagen kunnen het beste ook eens terugkijken naar hun eigen jeugd en tot de conclusie komen dat er toen ook al eens een pintje teveel werd gedronken. En daarbij, is pakweg op 16 jaar eens goed dronken zijn een wereldramp? 98 % die in zulk geval verkeren, zullen daarvan niet direct hinder van ondervinden, maar zulke 'verhalen', die in feite te bannaal zijn om tot verhalen uit te groeien, zijn natuurlijk niet spectaculair genoeg voor de populaire media.
die verhalen van Aalst carnaval waren niet overdreven hoor, daar was ik zelf bij.

maar over het algemeen wordt er natuurlijk wel overdreven over de jeugd, zonder twijfel.

trouwens,"de jeugd" bestaat niet...
Oud 30 september 2008, 09:30   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Autorijden is de meest desastreuze verslaving.
Idd, één met meer dan 1000 doden per jaar, honderden kreupelen en gaga-geworden mensen en meer dan 10000 gewonden. En dit enkel in ons kleine landje. Als anti-verslavings moraalridder ben je in feite onmiddellijk verplicht de auto aan de kant te zetten en met blote handen de autostrades af te breken !
Oud 30 september 2008, 09:35   #16
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
die verhalen van Aalst carnaval waren niet overdreven hoor, daar was ik zelf bij.

maar over het algemeen wordt er natuurlijk wel overdreven over de jeugd, zonder twijfel.

trouwens,"de jeugd" bestaat niet...
Ik heb het hier gewoon over de jeugd als biologische leeftijdscategorie, ruw gezegd tussen kindertijd en volwassenheid. Niet als maatschappelijke (sub)groep. Je kan immers toch niet ontkennen dat er geen 12 tot 16 of 18 jarigen rondlopen Maar er zijn inderdaad immens grote verschillen in mentaliteit en gedragingen onder de jongeren zelf.

En over Aalst: hoeveel duizenden of zelfs tienduizenden jongeren nemen er niet deel aan het feestgebeuren? Als er daarvan 50 of 100 in de kliniek belanden voor alcoholintoxicatie lijkt dit misschien spectaculair veel, maar op de 'feestende' groep is dit maar een luttele 1 procent (misschien zelfs nog minder).
Oud 30 september 2008, 09:38   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier gewoon over de jeugd als biologische leeftijdscategorie, ruw gezegd tussen kindertijd en volwassenheid. Niet als maatschappelijke (sub)groep. Je kan immers toch niet ontkennen dat er geen 12 tot 16 of 18 jarigen rondlopen Maar er zijn inderdaad immens grote verschillen in mentaliteit en gedragingen onder de jongeren zelf.

En over Aalst: hoeveel duizenden of zelfs tienduizenden jongeren nemen er niet deel aan het feestgebeuren? Als er daarvan 50 of 100 in de kliniek belanden voor alcoholintoxicatie lijkt dit misschien spectaculair veel, maar op de 'feestende' groep is dit maar een luttele 1 procent (misschien zelfs nog minder).
het was meer dan 1% die problemen had hoor, zoveel 11-jarigen liepen er nu ook weer niet, dus elke 11-jarige die op spoed moest binnengebracht worden, was er 1 teveel.
Oud 30 september 2008, 09:41   #18
Plantival
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
En ondertussen graven tegenstanders maar naar argumenten om het verbod in stand te houden. Ge moest ze eens zien schuimbekken als ze in het nieuws lazen dat er EINDELIJK een cannabisdode viel. Bleek achteraf een andere doodsoorzaak te hebben, maar daar las men in naam van de schijn natuurlijk amper iets over...

Je moet toch niet bang zijn voor iemand dat dronken is.
Plantival is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:44   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
het was meer dan 1% die problemen had hoor, zoveel 11-jarigen liepen er nu ook weer niet, dus elke 11-jarige die op spoed moest binnengebracht worden, was er 1 teveel.
Dat is er inderdaad één teveel. Maar ik kan mij niet inbeelden dat het gemeengoed onder de elfjarigen is om zich al in coma te zuipen, die enkeling niet te na gesproken. Tenzij je geshokeerd bent als een elfjarige eens een 'breezertje' verorbert (en zelfs dat zal nog een minderheid zijn en die belandt niet in het ziekenhuis).
Oud 30 september 2008, 09:45   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
. Als anti-verslavings moraalridder ben je in feite onmiddellijk verplicht de auto aan de kant te zetten en met blote handen de autostrades af te breken !
Mag ik volstaan met vanaf de bruggen de onderliggende baanvakken en de voorbijrijders met urine te besproeien ?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be