![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Het nemen van vaderschapsverlof moet worden verplicht | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 30,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 40,00% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,00% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Te weinig vaders nemen vaderschapsverlof omdat ze het niet durven te vragen. Daarom wil CD&V het verplicht maken.
(...) 'Een kersverse vader heeft recht op tien dagen vaderschapsverlof. Maar voor sommige beroepscategorieën geldt dat niet. Bovendien zijn er heel wat vaders die die tien dagen niet eens opnemen omdat de werksfeer het niet toelaat en ze het niet durven te vragen. Dat bleek uit de hoorzittingen in de commissie Sociale Zaken van de senaat, voorgezeten door Nahima Lanjri (CD&V). De CD&V-senatoren Sabine de Bethune en Els van Hoof dienden daarom een wetsvoorstel in om het vaderschapsverlof verplicht te maken, uit te breiden tot alle beroepen en te verlengen tot vijftien dagen. (...) http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=H921BGB5 Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met afpraken hieromtrent tussen partners. Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2008 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Ik vind het helemaal fout om die vaderschapsverlof te verplichten. Men moet de vaders vrij laten om zelf te kiezen.
Indien een kersverse vader ervoor kiest om te werken ipv thuis te blijven, mag hij dat, vind ik. Het argument om het te verplichten weegt eningzinds wel door, doch ik vind gewoon dat een man, mans genoeg moet zijn om voor zichzelf op te komen.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Vele mensen, die op bvb een OCMW werken, kunnen gemakkelijk een half jaar gemist worden zonder dat dit iemand merkt...
![]() Maar ik kan me best voorstellen dat dit in een normaal (vooral) bedrijf enorme problemen zou kunnen geven... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar wringt nu net het schoentje. In theorie heb je gelijk, maar jammer genoeg volgt de theorie slechts zelden de praktijk. Als een man bang is om zijn job of zijn kansen op promotie te verliezen als hij zijn vaderschapsverlof opneemt, kan je bezwaarlijk spreken van een 'vrije keuze'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom moet een vader vaderschapsverlof hebben?
Moet hij herstellen van de bevalling? bijsterken na de zwangerschap? borstvoeding geven? Vaderschapsverlof zal voor een aantal mannen gewoon betekenen dat ze niet moeten gaan werken en/of dat ze het café een paar keer extra kunnen bezoeken om te gaan vertellen dat hunne kleine is geboren. Men gaat me nu niet vertellen dat vrouwen die THUIS zijn niet voldoende hun plan kunnen trekken om alvast gedurende acht uur voor het babytje te zorgen? Wat me stoort is dat op deze manier de positie van de vrouwen als moeder wéér eens wordt ondermijnt, net zoals dat recent gebeurde bij de standaard co-ouderschapsformule. Als mannen dan toch ook alles willen, dat ze dan ineens ook maar bevallen !
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk niet dat dat een recent fenomeen is, eerlijk gezegd. Het is trouwens ook de reden waarom mannen meer kans maken op promotie dan vrouwen. Dat is inderdaad rot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Verplichten != goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hey circe, welkom terug!
![]() Om bij te springen met de was en de plas. Om 's nachts ook eens op te staan als de kleine weent. Om overdag de kleine in 't oog te houden zodat mama haar slaaptekort een beetje kan inhalen. Om boodschappen te doen... Ik zou hem wel aan de waggel houden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou je het vaderschapsverlof ook verplichten waar moeder niet buitenshuis werkt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb niks tegen vaderschapsverlof, maar ik vind wel dat de werkgever recht heeft op compensatie.
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dan moet die ook maar jong maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar uiteindelijk heeft die dus wel verlies aan die frivoliteiten hé?
![]() |
#16 |
|
![]() Boeken neerleggen en ergens een strontjob zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Het klopt dat veel mensen geen gebruik durven maken van hun verworven rechten omdat ze teveel druk voelen, hetzij rechtstreeks door hun baas, hetzij door omgevingsdruk omdat arrivisten er geen gebruik van maken.
Verplichten lijkt me, net als bij gewoon verlof, bijzonder nuttig. Een kersverse vader kan die tijd goed gebruiken. We hoeven ons niet te laten uitpersen door het kapitalisme. Laatst gewijzigd door Jedd : 5 oktober 2008 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mja, bij het ocmw en groepsaankopen gaan organiseren.
Uiteraard, tegen een klein percentje. ![]()
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling