Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2008, 12:23   #1
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard Verkiezingen USA: De resultaten

De eerste resultaten zijn binnen, hopelijk een teken aan de wand:

[...]Democratic presidential candidate Barack Obama emerged victorious in the first election returns of the 2008 presidential race, winning 15 of 21 votes cast in Dixville Notch, New Hampshire.

[...]It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.

Bron: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS...tch/index.html

* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 13:11   #2
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De eerste resultaten zijn binnen, hopelijk een teken aan de wand:

[...]Democratic presidential candidate Barack Obama emerged victorious in the first election returns of the 2008 presidential race, winning 15 of 21 votes cast in Dixville Notch, New Hampshire.

[...]It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.

Bron: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS...tch/index.html

Het lijkt veelzeggend. Vooral << It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.>> is opvallend. In die kleine gehuchtjes verandert qua inwoners meestal niet veel. Grote aantallen verhuizingen mag je daar niet verwachten. Dus de families die al veertig jaar voor een republikeinse kandidaat stemden, kiezen nu met grote voorsprong Obama. Op basis van deze overweging zal het een landslide worden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:15   #3
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Het is misschien voorbarig om te zeggen dat het een landslide zal worden (ik hoop het doch dat is nog niet zeker). Wat dit wel bewijst en bevestigd is dat de voormalige battleground state New Hampshire sinds 2004 meer en meer Democratisch is gaan trenden.

New Hampshire was altijd wat een anachronisme. Een van de laatste republikeinse bastionnen in New England. Sinds 2004 toen Kerry er won (Bush won in 2000) is deze staat meer en meer links beginnen trenden, mede door influx van de vele inwijkelingen vanuit het "liberale" Massachussetts. Zo zeer zelf dat in 2006 de Democraten beide zetels in Congress veroverden en de Republikeinse incumbents versloegen, de Democratische gouverneur met 70 procent herkozen werd en de Democraten beide huizen van het deelstatelijk parlement veroverden (eerste maal sinds het begin van de 20ste eeuw). Dit jaar komt daar naar alle waarschijnlijkheid nog een zetel van US Senator bij.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:47   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

volgens mij gaat het morgen nog niet duidelijk zijn wie er nu echt gewonnen heeft. er gaan overal klachten komen en er gaat massaal herteld moeten worden. het is allemaal nog te nipt om al victorie te kraaien of om te gaan huilen....
Oud 4 november 2008, 18:06   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat ook "interessant" is in die Amerikaanse verkiezingen,is dat men meteen ook een gedeelte van kamer en/of senaat herkiest.Als daarvan geen gebruikt gemaakt wordt om "dood hout" te verwijderen uit betreffende instituten is dat geheel en al aan een ongeinteresseerde kiezer te wijten...

een gedeelte van kamer en senaat verkiezen na een paar jaar...dat lijkt me potentieel beter dan een referendum,wat hebben kiezers toch macht als ze dat echt willen

Laatst gewijzigd door kelt : 4 november 2008 om 18:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 22:56   #6
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wat ook "interessant" is in die Amerikaanse verkiezingen,is dat men meteen ook een gedeelte van kamer en/of senaat herkiest.Als daarvan geen gebruikt gemaakt wordt om "dood hout" te verwijderen uit betreffende instituten is dat geheel en al aan een ongeinteresseerde kiezer te wijten...

een gedeelte van kamer en senaat verkiezen na een paar jaar...dat lijkt me potentieel beter dan een referendum,wat hebben kiezers toch macht als ze dat echt willen
Veel "dood hout" wordt er niet verwijderd, er zitten senatoren tussen die er al vijftig jaar zitten.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 23:29   #7
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop alleszins dat senator Elizabeth Dole in NC vandaag met pensioen wordt gestuurd. De senaatsrace tussen Norm Coleman en komediant (ex Saturday Night Live) Al Franken in Minnesota is interessant.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 23:30   #8
FDM
Banneling

Standaard

http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/calculator/
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 23:36   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik hoop alleszins dat senator Elizabeth Dole in NC vandaag met pensioen wordt gestuurd. De senaatsrace tussen Norm Coleman en komediant (ex Saturday Night Live) Al Franken in Minnesota is interessant.
Hoe zit dat nu Horn ? Heb je nu de Amerikaanse nationaliteit ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 00:03   #10
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Hoe zit dat nu Horn ? Heb je nu de Amerikaanse nationaliteit ??
Yes. Ik ben officieel een landsverrader. Mijn vrouw kon niet meer tegen mijn geklaag over de politiekers zonder er iets aan te doen en zei:" or you shut your mouth or you become an american and vote." 't werd trouwens toch tijd gezien een terugkeer heel onwaarschijnlijk geworden is.

Maar ik mag nog altijd federaal stemmen in Belgie...
Oud 5 november 2008, 00:13   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yes. Ik ben officieel een landsverrader. Mijn vrouw kon niet meer tegen mijn geklaag over de politiekers zonder er iets aan te doen en zei:" or you shut your mouth or you become an american and vote." 't werd trouwens toch tijd gezien een terugkeer heel onwaarschijnlijk geworden is.

Maar ik mag nog altijd federaal stemmen in Belgie...
Dubbele nationaliteit ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 00:15   #12
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dubbele nationaliteit ??
Ja. Wordt nu aanvaard in Belgie.
Oud 5 november 2008, 00:19   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Wordt nu aanvaard in Belgie.
Ik vind het wel tof dat ge hier zit en post, geeft een mooie andere kijk op de zaken als de meestal "europese visie" op de VS die we gewoon zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 00:21   #14
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Even bij de les blijven, zijn er al verdere resultaten bekend?
Oud 5 november 2008, 00:23   #16
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vind het wel tof dat ge hier zit en post, geeft een mooie andere kijk op de zaken als de meestal "europese visie" op de VS die we gewoon zijn.
Is wederzijds hoor. Dankzij het forum kom ik meer te weten over wat er gaande is in Belgie en wat er zich afspeelt in de Europese hoofden vis-a-vis de VS dan door enkel het lezen van De Standaard en HLN. En het is uiteraard ook een goede manier om mijn Nederlands op peil te houden.
Oud 5 november 2008, 00:30   #18
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Even bij de les blijven, zijn er al verdere resultaten bekend?

Waarschijnlijk heel binnenkort. Sommige polls zijn al gesloten aan de oostkust. Ik volg het op www.msnbc.com
en TV staat op CNN.
Oud 5 november 2008, 00:41   #19
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Horn, spreek jij ook dat vettig Texaans dialect ??
The Texas drawl? Als ik met een redneck klap wel. De sfeer is hier optimistisch maar het is dan ook een demokratisch bolwerk. Ik denk dat er vanavond goed afgefeest gaat worden. Rondom ons, zou ik vanavond wel niet rijden met een Obama-sticker. Vreemd is ook dat sommige rijken die ik ken, en altijd demokraat waren, voor de eerste keer republikeins zullen stemmen omdat ze vrezen dat hun belastingen serieus zullen verhoogd worden. Selfish bastards
Oud 5 november 2008, 00:45   #20
longhorn
Minister-President

Standaard

1% van de stemmen zijn binnen in Indiana. Obama leidt 50%-49%. Zegt iets gezien die staat normaal toch duidelijk republikeins stemt.

Kentucky daarentegen gaat voorlopig massaal voor McCain met 66%-33%. Niet echt een verrassing.

Laatst gewijzigd door longhorn : 5 november 2008 om 00:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be