![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() De recente commotie bij winkelketen Carrefour (en de bijbehorende stakingen en de breking daarvan) doet bij mij de volgende vraag oproepen: voor hoeveel (of beter gezegd: 'hoe weinig') zijn vooral jonge mensen en interims bereid hetzelfde werk te verzetten als hun collega's een paar kilometer verderop die negenoeg hetzelfde werk moeten verrichten voor dezelfde werkgever ? De nieuwe Carrefour in Brugge betaalt namelijk zijn aangeworven personeel voor die vestiging 25 �* 30 procent netto minder dan het personeel in vergelijkbare andere vestigingen.
Is dit niet wat 'pervers'? En maken de werkgevers geen misbruik van naïeve jongeren, die tegen eender welke prijs een job zouden aannemen om toch maar niet in de 'marginaliteit' van de werkloosheid of steuntrekkerij terecht te komen? Ik kan mij overigens moeilijk voorstellen dat je een riant loon ontvangt als je bent aangenomen als rekkenvuller of kassier (kassière) in een reguliere Carrefour, laat staan dat je dan nog eens een kwart minder verdient van dat 'hongerloontje'. Hoever kunnen de werkgevers hierin gaan? En misschien een nog interessantere vraag: hoever (of beter: 'hoe diep tot de bodem') zijn (jonge) werknemers bereid te gaan om toch maar een min of meer vaste job te verkrijgen? En dan is het nog maar de vraag in welke mate deze praktijken de werkzekerheid en de sociale en financiële positie van de gevestigde en oudere werknemers zullen ondergraven. Ik ben persoonlijk geen grote voorstander van stakingen om dingen gedaan te krijgen, maar in dit specifieke geval versta ik het opstandige personeel wel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men zich het recht kan toeëigenen om werkwilligen tegen te houden of klanten met hun karretjes de toegang te doen blokkeren. Maar dat is hier niet mijn 'point of discussion'. Wel het achterliggende (en oorspronkelijke) gegeven dat vele mensen en ook veel beginnende werknemers er blijkbaar geen graten in zien om voor vele minder loon minstens even hard 'hun nikkel' te gaan afdraaien, dit nog aangevuld met meer zondags- en feestdagenwerk (voor een schamele extra van 50 %). Nogmaals, profiteren de werkgevers (in dit geval de directie en het management van Carrefour Brugge) niet van een heersende crisis en daaruit volgend een onzekere lange-termijn werksituatie om het nieuwe personeel - excusez le mot - 'uit te buiten' ? Het verhaal lijkt me nogal sterk negentiende-eeuws. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lonen moeten zaken tot het marktniveau zodanig dat de koopkracht van iedereen kan stijgen.
Zo, eenvoudig, he.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens dat ik ergens gelezen heb betaalt men in Brugge de normaal in die branche geldende lonen... Dat wil dus zeggen dat Carrefour in de overige vestigingen 30% meer betaalt en dus een model werkgever qua verloning is... Klopt dat? ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 1 november 2008 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het gaat mij overigens minder om het numerieke loon op zich, en of men daar voldoende kwalitatief van kan leven of niet, maar om het principe dat men voor hetzelfde werk en dezelfde functie minder of meer verdient. Dat druist toch gewoon in tegen elk rechtvaardigheidsgevoel ! Voor mij ligt zulks trouwens heel gevoelig, daar ik mee de petitie in mijun 'branche' (gelijke verloning voor onderzoekers in de academische wereld) heb ondertekent en mij dit debat ook erg heb aangetrokken. Het geval 'Carrefour' is een totaal ander wereldje, maar toch ergens vergelijkbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil werken 40 uur per week tegen het slechtste loon in België
PM kan je gebruiken om mij in te schrijven(wel werk dat ik aankan fysiek is geen probleem)
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Misschien, anderzijds voel ik meer voor een kwalitatieve discussie en die verwatert toch altijd een beetje met een kwantitatief uitgangspunt als een 'poll' (die door de lage participatie toch ook vaak niet representatief is).
Mvg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Zolang ik thuis blijf wonen en geen hypotheek moet afbetalen, autolening inlossen of kinderen grootbrengen is dit inderdaad voor mij ook geen probleem, maar anders ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Voorbeeldje van extreem en a-sociaal liberalisme. De jongste maanden is echter gebleken dat uw 'invisible hand' van Adam Smith betreffende de vrije markt een absolute leugen is, toch in de huidige geglobaliseerde context. Ik ben zeker niet tegen een vrije economie en concurrentiële verloning, maar dan wel met enige regulering en een verbod om 'onder de prijs' te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() In een artikel van het Nieuwsblad wordt vermeld dat het loonverschil 250 euro netto per maand kan bedragen. Als dit verschil als bedrag 25 �* 30 procent uitmaakt van het reguliere loon dan hebben ze wel een erg bescheiden loon. Een overbuurvrouw die kassière was sprak vroeger over in de dertigduizend frank. Dat is al wel een tijdje geleden (voor de euro), maar niets zou me verbazen als rekkenvullers of kassières met duizend euro / maand tevreden moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zelfs met mijn gratis uren willen ze er nog niet over na denken,nu ja Den eeckhof zou mij niet willen laten gaan,zo en werkkracht zouden ze niet meer kunnen vinden ...
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die stakingen zullen die gevoerd worden uit solidariteit met de collega in Brugge of uit vrees dat ze in de toekomst ook prijs zullen kunnen hebben... Dus staking uit eigenbelang in plaats van uit solidariteit... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Typische Bazen-Logica... Als de winstnemers nu eens wat minder gierig werden, en aan iedere full-time winstgever 1500 euro netto uitbetaalden voor een full-time job ?
|
![]() |
![]() |