Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2008, 21:51   #1
araneus
Gouverneur

Standaard Adellijk in huwelijk in Mechelen, ...

Uit De Standaard:

Citaat:
Veel kijklustigen voor adellijk huwelijk in Mechelen

MECHELEN - Aartshertogin Marie-Christine van Oostenrijk (25) en Graaf Rodolphe de Limburg Stirum (29) hebben elkaar zaterdagmiddag om 15 uur het jawoord gegeven op het stadhuis van Mechelen. Omstreeks 16 uur begon het kerkelijk huwelijk in de Sint-Romboutskathedraal. Op de plechtigheid waren ook Prins Filip, Prinses Astrid en Koningin Fabiola aanwezig. Het adellijk huwelijk zorgde voor heel wat kijklustigen. Het centrum van Mechelen wordt gedeeltelijk afgesloten tot zaterdagavond.
Dergelijke adellijke toestanden vind ik totaal voorbijgestreefd, maar ze hebben blijkbaar toch nog altijd een nieuwswaarde.

Ik stel me toch nog enkele vragen. Blijkbaar woont geen van beide in Mechelen waardoor ik dacht dat ze niet in Mechelen voor de wet zouden kunnen huwen, wat ze wel hebben gedaan. Het doet me kotsen dat hier een uitzondering voor wordt toegestaan.

Ik ben enige jaren geleden in Mechelen gehuwd na zeer veel moeilijkheden en pesterijen van de burgerlijke stand (mijn vrouw is niet van de EU, ik ben een geboren en getogen vlaming). Had ik echter in mijn geboortedorp kunnen trouwen had ik geen problemen gehad. De schepen van burgerlijke stand is een goede vriend en kende mij en mijn vrouw. Dit had me toch weer enkele duizenden euro's advocaat kosten gescheeld.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 21:56   #2
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik stel me toch nog enkele vragen. Blijkbaar woont geen van beide in Mechelen waardoor ik dacht dat ze niet in Mechelen voor de wet zouden kunnen huwen, wat ze wel hebben gedaan. Het doet me kotsen dat hier een uitzondering voor wordt toegestaan.
Waarom?
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 00:35   #3
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Uit De Standaard:

Citaat:
Dergelijke adellijke toestanden vind ik totaal voorbijgestreefd,
Wat kan daar nu aan 'voorbijgestreefd' zijn? Ze zijn er, of ze zijn er niet.

Citaat:
maar ze hebben blijkbaar toch nog altijd een nieuwswaarde.
Och het is jij die daar idd nieuwswaarde aan schept, anders was hier niemand over begonnen.
Nu, je moet weten dat de bruid niet van de minste is eh; ze is een Habsburger, de kleindochter van de vorige Groothertog van Luxemburg, de achterkleindochter van onderanderen Léopold III en zijn diepbetreurde echtgenote, Koninging Astrid, van Keizer Carolus I en zn echtgenote Zita. Ze heeft heel wat Koninklijke en Keizerlijke voorouders. De andere voorouders behoorden allemaal tot de topadel van Europa.
Ze heeft absolut een band met België: haar grootmoeder langs vaderszijde is een Princesse de Ligne, een van meest vooraanstaande adelijke familie's van België. Haar grootmoeder langs moederszijde was eveneens Belgische, en dan nog een Kon ingsdochter. Haar vaderlijke grootvader woonde het grootste deel van zn leven in België en is er intussen overleden. Enkel haar moederlijke grootvader, voormalig Groothartog Jan, die is geen Belg.
De bruidegom behoort ook tot een typische Belgisch geslacht, hij is een echte Belg.

Citaat:
Er werd voor hen geen enkel uitzondering toegestaan: het is mogelijk te trouwen waar men dan ook maar wilt.
Waarschijnlijk was dit vroeger niet zo, nu in elk geval wel.

Citaat:
Ik ben enige jaren geleden in Mechelen gehuwd na zeer veel moeilijkheden en pesterijen van de burgerlijke stand (mijn vrouw is niet van de EU, ik ben een geboren en getogen vlaming). Had ik echter in mijn geboortedorp kunnen trouwen had ik geen problemen gehad. De schepen van burgerlijke stand is een goede vriend en kende mij en mijn vrouw. Dit had me toch weer enkele duizenden euro's advocaat kosten gescheeld.
Aha, nu komt de aap uit de mouw, je trouwde met iemand van buiten de EU. Tjah, dat is dan héél wat anders eh! Hoe dat hier nu gaat gaan vergelijken met het huwelijk van Graaf Rodolphe en zn echtgenote.
Oud 7 december 2008, 00:45   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Nu, je moet weten dat de bruid niet van de minste is eh; ze is een Habsburger, de kleindochter van de vorige Groothertog van Luxemburg, de achterkleindochter van onderanderen Léopold III en zijn diepbetreurde echtgenote, Koninging Astrid, van Keizer Carolus I en zn echtgenote Zita. Ze heeft heel wat Koninklijke en Keizerlijke voorouders. De andere voorouders behoorden allemaal tot de topadel van Europa.
En? Welke persoonlijke verdienste heeft dat wicht daar nu aan? Of is dat een garantie dat deze jongedame bepaalde kwaliteiten zal hebben louter en alleen omdat er in haar stamboom bepaalde gekroonde hoofden zitten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 00:46   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bruidegom behoort ook tot een typische Belgisch geslacht, hij is een echte Belg.
Wat is er typisch Belgisch aan het "geslacht" van de bruidegom?
Oud 7 december 2008, 00:51   #6
MaGNiFiCaT

Standaard

Foto's van het kersverse paar!

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641285.jpg [/img]
Aartshertogin ......... de Habsburg, geboren Princesse Yolande de Ligne, de vaderlijke grootmoeder des bruids, omringt door het bruidspaar.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641283.jpg [/img]
Het bruidspaar, omringt door de ouders en de grootouders.

[img]http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641281.jpg[/img]
De bruid en haar grootvader, de 87-jarige gewezen Groothertog Jean.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641271.jpg [/img]
Moeder en dochter. Zij zijn de dochter en kleindochter van wijlen de voormalige Groothertogin van Luxemburg, Princesse Josphine-Charlotte van België; de kleindochter en de achterkleindochter van de Sneeuwkoningin, Hare Majesteit Koningin Astrid van België. Je ziet goed hoe de familiale familietrekjes worden overgegeven van generatie tot generatie.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641261.jpg [/img]
Het kersverse paar. Hoe mooi!!

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641296.jpg [/img]
Het kersverse koppel met de maternele grootmoeder van de bruidegom, een Belgische Gravin.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 7 december 2008 om 00:59.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 00:51   #7
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Welke persoonlijke verdienste heeft dat wicht daar nu aan? Of is dat een garantie dat deze jongedame bepaalde kwaliteiten zal hebben louter en alleen omdat er in haar stamboom bepaalde gekroonde hoofden zitten?
Het lintjes-doorknippen, wuiven en handjes schudden zit hoogstwaarschijnlijk in haar genen.
Oud 7 december 2008, 00:52   #8
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Foto's van het kersverse paar!

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641285.jpg [/img]
Aartshertogin ......... de Habsburg, geboren Princesse Yolande de Ligne, de vaderlijke grootmoeder des bruids, omringt door het bruidspaar.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641283.jpg [/img]
Het bruidspaar, omringt door de ouders en de grootouders.

[img]http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641281.jpg[/img]
De bruid en haar grootvader, de 87-jarige gewezen Groothertog Jean.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641271.jpg [/img]
Moeder en dochter. Zij zijn de dochter en kleindochter van wijlen de voormalige Groothertogin van Luxemburg, Princesse Josphine-Charlotte van België; de kleindochter en de achterkleindochter van de Sneeuwkoningin, Hare Majesteit Koningin Astrid van België. Je ziet goed hoe de familiale familietrekjes worden overgegeven van generatie tot generatie.

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641261.jpg [/img]
Het kersverse paar. Hoe mooi!!

[img] http://i225.photobucket.com/albums/d...n2/9641296.jpg [/img]
Het kersverse koppel met de grootmoeder van de maternele bruidegom, een Belgische Gravin.
Waarom hebt ge die avatar met die ouwe verstijfde kak weggedaan?
Oud 7 december 2008, 00:54   #9
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:

Ze zal de kinderen van Graaf Rodolphe zullen fantastische kwartieren bezorgen. En er is geen enkele reden om over haar met de denigrerende toon 'dat wicht' te schrijven, integendeel!
Oud 7 december 2008, 00:56   #10
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Wat is er typisch Belgisch aan het "geslacht" van de bruidegom?
Dat geslacht woont al vele generatie's in België. Ook de familie langs zijn moederzijde is typisch Belgisch. Ik weet niet waar jij nu eigenlijk problemen wilt gaan zoeken?
Oud 7 december 2008, 00:56   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zal de kinderen van Graaf Rodolphe zullen fantastische kwartieren bezorgen. En er is geen enkele reden om over haar met de denigrerende toon 'dat wicht' te schrijven, integendeel!
Natuurlijk ,daar hebben ze toch nanny's voor,anders zou het er wél slecht voor hun nageslacht uitzien als ze er zélf zorg voor moesten dragen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 00:59   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zal de kinderen van Graaf Rodolphe zullen fantastische kwartieren bezorgen.
En? Wat heeft dat te maken met haar stamboom? Er zijn vele honderdduizenden moeders op deze aardbol die hun kinderen "fantastische kwartieren bezorgen". Mij lijkt het in dat opzicht totaal irrelevant van wie die moeder afstamt.
Oud 7 december 2008, 01:00   #13
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geslacht woont al vele generatie's in België. Ook de familie langs zijn moederzijde is typisch Belgisch. Ik weet niet waar jij nu eigenlijk problemen wilt gaan zoeken?
Dat ze trouwen in de kerk waar ze wonen mijn beste, niet meer en niet minder....

Wéét U dat zelfs de marktkramers hun wekelijkse markt éérder hebben moeten sluiten om plaats te maken voor dat adellijk gespuis....

Dat voorrecht was mij destijds echter niet gegund en stonden de marktkramen tot in het portaal van het stadshuis...
Oud 7 december 2008, 01:01   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus iemand die al vele generaties in België woont, is "typisch Belgisch". In Voeren wonen er al vele generaties Nederlands (waarvan de opeenvolgende kinderen de Nederlanders nationaliteit overgedragen kregen). Volgens u zijn die mensen niettemin "typisch Belgisch". Er wonen al vele generaties Joden in België. Mag ik dan ook aannemen, volgens uw logica, dat deze mensen behoren tot een "typisch Belgisch geslacht"?

Welk etiket u daar nu ook op wil kleven, mij lijkt het voor het hic en nunc totaal onbelangrijk welke stamboom men al dan niet kan voorleggen. De kinderen uit roemrijke geslachten zijn immers vaak allesbehalve roemrijk...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 december 2008 om 01:03.
Oud 7 december 2008, 01:02   #15
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
En? Wat heeft dat te maken met haar stamboom? Er zijn vele honderdduizenden moeders op deze aardbol die hun kinderen "fantastische kwartieren bezorgen". Mij lijkt het in dat opzicht totaal irrelevant van wie die moeder afstamt.
Het heeft net alles met afstamming te maken! Zij stamt wel af van Koningen en Keizers hé. En die kwartieren gaan terug tot diep in de middeleeuwen, wat van die meeste moeders op deze aardbol niet gezegd kan worden.

zucht
Oud 7 december 2008, 01:04   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft net alles met afstamming te maken! Zij stamt wel af van Koningen en Keizers hé. En die kwartieren gaan terug tot diep in de middeleeuwen, wat van die meeste moeders op deze aardbol niet gezegd kan worden.

zucht
En? Wat heeft die moederlijke zorg met een al dan niet lange stamboom te maken? U beweert dat wel, maar nergens lees ik enige argumentatie.
Oud 7 december 2008, 01:05   #17
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

zucht
Is dat ook al een verdienste om de leegheid in persoon tot in het oneindige te blijven ophemelen....
Sla de geschiedenisboeken open en bekijk eens hoe goed haar voorvaderen zich hebben gedragen tegenover diegenen over wie zij heersten....Lees,ween en ga heen.....
Oud 7 december 2008, 01:07   #18
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Dus iemand die al vele generaties in België woont, is "typisch Belgisch". In Voeren wonen er al vele generaties Nederlands (waarvan de opeenvolgende kinderen de Nederlanders nationaliteit overgedragen kregen). Volgens u zijn die mensen niettemin "typisch Belgisch". Er wonen al vele generaties Joden in België. Mag ik dan ook aannemen, volgens uw logica, dat deze mensen behoren tot een "typisch Belgisch geslacht"?

Welk etiket u daar nu ook op wil kleven, mij lijkt het voor het hic en nunc totaal onbelangrijk welke stamboom men al dan niet kan voorleggen. De kinderen uit roemrijke geslachten zijn immers vaak allesbehalve roemrijk...

In Godsnaam, waar dat gij nu weer prblemen wilt gaan ZOEKEN?? Rodolphe stamt ook af van zn moeder he. En zn 3 andere grootouders, naast de paternale grootvader. En is de Limburg-Stirum Belg, ja.
Oud 7 december 2008, 01:07   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Is dat ook al een verdienste om de leegheid in persoon tot in het oneindige te blijven ophemelen....
Sla de geschiedenisboeken open en bekijk eens hoe goed haar voorvaderen zich hebben gedragen tegenover diegenen over wie zij heersten....Lees,ween en ga heen.....
Daarenboven stel ik vast dat het nageslacht van veel "roemrijken" der aarde vaak helemaal niet roemrijk zijn, maar menen dat ze kunnen teren op de naam van hun voorvaderen. En juist dit is nu wel iets typisch waarmee de adel graag uitpakt. Ze kunnen niet of nauwelijks bogen op persoonlijke verdiensten en verwezenlijkingen, dus proberen ze eer te halen die zelf niet wisten te behalen door naar een van de leden uit hun stamboom te verwijzen.
Oud 7 december 2008, 01:08   #20
MaGNiFiCaT

Standaard

Nu, ik laat het hierbij, het is duidelijk dat jullie gewoon twist zoeken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be