Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2008, 19:45   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard Conservapedia - een pathologisch geval

Ik weet niet of er veel mensen vertrouwd zijn met Conservapedia. Conservapedia heeft de ambitie om Wikipedia te onttronen als opzoekingsbron en een encyclopedie te schrijven vanuit conservatieve en christelijke oogpunt.
Want, aldus de initiatiefnemers van Conservapedia, Wikipedia is anti-christelijk en anti-Amerikaans. Bewijs? Wikipedia hanteert de Britse spelling ipv het Amerikaans. Meer hoeft dat voor Schaffly en vriendjes.

Maar zoals we van christenen gewoon zijn, kunnen ze het niet laten om de boel te belazeren.
Lees bijvoorbeeld het lemma over de zon.

Uiteraard konden ze het thema van Evolutie niet ongemoeid laten. Alvorens op de link te klikken, beste lezer, vraag ik u even te gokken wat de eerste foto zou voorstellen. Darwin? Of een DNA-streng? Een fossiel misschien?
Mis. Wie kan er raden wat de openingsfoto is? klikkerdeklikkerdeklik. Adolf Hitler.
Wat de fuck heeft Hitler, né Schicklgruber, met evolutie te maken? Niets, maar we moeten toch wel alles doen om evolutietheorie in een slecht daglicht te stellen. En een Dolfke meer of minder doet er dan niet toe.
Dat dat wat je verwacht van een encyclopedie (volledigheid en correctheid) wat naar de achtergrond geschoven wordt, moet je als goede christen er dan maar bijnenemen. De opstellers zien er zelf geen graten in. Op de discussiepagina van het artikel schrijven ze immers zelf:
Citaat:
After much debate, the Conservapedia Panel has finished reviewing the Theory of Evolution page. We have determined that the article will remain protected indefinitely, to protect it from inevitable vandalism. We have decided that the article will not be changed in any major way. However, we agree that the article lacks an adequate, concise explanation of the Theory of Evolution.
Dit zou alles alleen wat grappig zijn mocht het de zoveelste blog van een stel chrsiten-fundi's zijn. Er circuleert wel meer en grotere onzin op het Wereld Wijde Web.
Nefaster is dat Conservapedia ontstaan is in een groep van homeschoolers, kinderen waarvan de ouders weigeren hen naar school te sturen. Duizenden Amerikaanse kinderen krijgen dit als "werkelijkheid" ingelepeld.
men trekke zijn conclusies.

Laatst gewijzigd door driewerf : 19 november 2008 om 19:46.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 19:51   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Nefaster is dat Conservapedia ontstaan is in een groep van homeschoolers, kinderen waarvan de ouders weigeren hen naar school te sturen. Duizenden Amerikaanse kinderen krijgen dit als "werkelijkheid" ingelepeld.
[citation needed]

Niet dat het niet aannemelijk zou zijn.
Oud 19 november 2008, 20:03   #3
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
[citation needed]

Niet dat het niet aannemelijk zou zijn.
(vanop Wikipedia
Citaat:
According to an unsourced National Home Education Research Institute statement, an estimated 1.9 to 2.4 million children were home educated during 2005–2006.[52]
ik had het fenomeen dus zwaar onderschat.

over het ontstaan van Conservapedia:
Citaat:
For years homeschooled children have had to rely for all of their information on Wikipedia, which is full of dangerous ideas that homeschooling was supposed to prevent from seeping into the home. Now, finally, there is an alternative, which doesn't have any controversial ideas at all: Conservapedia. Conservapedia is based on good Christian values, unlike Wikipedia, which I gather from the name, is based on Wiccan. In Wikipedia, according to the founders of Conservapedia, "Christianity receives no credit for the great advances and discoveries it inspired, such as those of the Renaissance." But Conservapedia gives Christianity its due for being so supportive of the work of Galileo and Copernicus.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 21:31   #4
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Iran, de VS

Tomeeto

Tomaato
Oud 20 november 2008, 08:02   #5
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Wel, ik vind deze quote extreem belangrijk in dit artikel van conservipedia:
Citaat:
Since World War II a majority of the most prominent and vocal defenders of the theory of evolution which employs methodological naturalism have been atheists.[8]
Aangezien we allemaal weten dat de evolutietheorie buiten discussie staat, met uitzondering dan van de achtergestelde creationisten, bewijst deze quote dat een atheistisch denkpatroon eigelijk het enige is dat de waarheid niet in de weg staat. Elk denkpatroon dat is opgebouwd uit dogma's moet geweerd worden, want het blokkeert onze groei.
Oud 20 november 2008, 09:01   #6
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Moet je eens kijken wiens prentje er bovenaan bij de term 'Atheism' verschijnt.... : http://www.conservapedia.com/Atheism

Allelujah!

Laatst gewijzigd door parcifal : 20 november 2008 om 09:01.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 09:35   #7
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Jongens jongens toch, religieus rechts in de VSA is toch wel serieus gestoord. Uit het artikel over de evolutietheorie:

Citaat:
"decried Christians going to "Central Africa" to set up "Negro missions,"
De Portugezen vonden ook dat je het evangelie niet moest prediken aan zwarten aangezien ze vonden dat je het dan evengoed aan gorilla's kon prediken (bron: Verdeel en heers;de deling van Afrika door H.L. Wesseling). Moeten we de Portugezen nu ook al linken aan Hitler?

Laatst gewijzigd door Metternich : 20 november 2008 om 09:35.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 09:43   #8
Geert C

Standaard

Uit het artikel "Homosexuality Quotes":
Citaat:
* We want your children. Give us your children. - Homosexual activists at the Hamilton Square Baptist Church riot

* They are after me. It's me they want. - Terrified 9 year old boy on the way home from the Hamilton Square Baptist Church riot
Moet ik nu huilen of lachen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 09:59   #9
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Als gelovige vind ik het allerminst aangewezen om Conservapedia te raadplegen... behalve als vorm van... vermaak.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 10:09   #10
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als gelovige vind ik het allerminst aangewezen om Conservapedia te raadplegen... behalve als vorm van... vermaak.

Shhhh. 't Is ook een goeie (in)(op)lijsting. Zo weten we tenminste waar ze 'nu weer' mee bezig zijn.

Ik vrees wel dat binnenkort de meeste 'beschouwelijke' debatten op dit forum zullen bestaan uit citaat en tegencitaat uit beide wiki's.
Oud 20 november 2008, 12:06   #11
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
x 2

Conservapedia schooled by biologist is een klassieker.

Kwa komische waarde is uncyclopedia wel beter. Conservapedia is gewoon zielig

Laatst gewijzigd door Wautd : 20 november 2008 om 12:08.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 13:58   #12
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Eens zien hoeveel prominente wetenschappers uit die christenfundamentalistische gemeenschap zullen komen. Ik waag een gok: 0.
Oud 23 november 2008, 11:41   #13
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
x 2

Conservapedia schooled by biologist is een klassieker.

Kwa komische waarde is uncyclopedia wel beter. Conservapedia is gewoon zielig
Ik weet dat het off topic is maar dank zij u heb ik uncyclopedia ontdekt. Ik heb me daar al goed geamuseerd, in het artikel over België staan echt kostelijke zaken.
Oud 23 november 2008, 14:53   #14
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

over creationisme:

http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Creationist
Oud 23 november 2008, 16:54   #15
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

http://www.conservapedia.com/Obama

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 17:09   #16
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
in het artikel over België staan echt kostelijke zaken.
Toen ik die site vond stond België nog vermeld als een fictief land
Oud 23 november 2008, 20:56   #17
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ongelooflijk:
Citaat:
Doctors from the Association of American Physicians and Surgeons have stated that Obama uses techniques of mind control in his speeches and campaign symbols. For example, one speech declared, "a light will shine down from somewhere, it will light upon you, you will experience an epiphany, and you will say to yourself, 'I have to vote for Barack.'"

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 21:58   #18
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Een ding dat fundamentalistische christenen met elkaar gemeen hebben is dat ze het fundamenteel met elkaar oneens zijn.

Het zou grappig zijn wanneer een paar fundi's onderling zouden beginnen te twisten over de inhoud van de conservapedia.

Binnen de kortste keer heb je dan de verschillende varianten: "the real conservapedia", "conservapedia of the new born asswipes" , "the methodic conservapedia", etc

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 22:00   #19
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Misschien nog een ideetje voor de mensen van "the church of the flying spaghetti monster" een parodietje op conservapedia: Monsterpedia of SMpedia.
Keuze genoeg

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 23 november 2008 om 22:01.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 23:22   #20
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Een ding dat fundamentalistische christenen met elkaar gemeen hebben is dat ze het fundamenteel met elkaar oneens zijn.

Het zou grappig zijn wanneer een paar fundi's onderling zouden beginnen te twisten over de inhoud van de conservapedia.

Binnen de kortste keer heb je dan de verschillende varianten: "the real conservapedia", "conservapedia of the new born asswipes" , "the methodic conservapedia", etc
In feite is dat al eens in de loop der tijden gebeurd. Met name in Nederland.

Zoals iedereen weet kwam Nederland op een bepaald ogenblik sterk onder de invloed van het calvinisme. Zonder hun hun (meer dan terechte!) kritiek op de katholieke Kerk te willen verwijten, moeten we onder ogen zien dat zij heel wat fundamentalistischer waren dan de doorsnee katholiek in die jaren. Ze schrokken er zelfs niet voor terug om "grote kuis" te houden in talloze kerkgebouwen. De scheldnaam "geus" was dan ook niet meer dan terecht.

Maar het gaat me hier niet zozeer om de beeldenstorm zelf, dan wel om de versnippering van het protestantse kerklandschap. En dit binnen de kortste keren. Uiteraard waren lutheranen en calvinisten beiden anti-katholiek. Maar ook mekaar gunden ze de zon niet in de ogen. Het minste meningsverschil veroorzaakte een nieuwe scheuring, en na verloop van tijd zat je met remonstranten, contraremonstranten, wederdopers, mennonieten, malcontenten enz... enz... die allemaal van zichzelf beweerden dat zij juist waren, en alle anderen fout. En dan zwijgen we nog over hoe het protestantisme in Amerika versnipperde.

Kortom: toen al raakten die fundamentalisten het niet met mekaar eens. Het pleit dan toch voor de katholieken - tot spijt van wie het benijdt - dat zij, spijts verschillende stromingen binnen de Kerk, er toch in geslaagd zijn min of meer één te blijven. En dit wrijf ik vooral de meest fundamentalistische protestanten maar al te graag onder de neus, waarbij enig leedvermaak me niet vreemd is...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be