Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2008, 14:26   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard "Er bestaat geen God en dus ook geen schepping"

Als ik zo om me heen kijk naar al dat geweld dat religie de afgelopen duizenden jaren heeft teweeg gebracht.
Als ik kijk naar de resultaten van die eventuele schepping, dan kan ik niet anders concluderen dat de schepper geen leuke jongen was, onder invloed was, of zich schromelijk heeft vergist.
Duizenden eendagskuikens, toch levende wezens, die nadat ze het leven even mochten aanschouwen zomaar als nutteloze dieren worden gedumpt.
Mannetjes leeuwen die welpen doden louter en alleen om met de vrouwtjes te kunnen paren, om zo hun genen te kunnen doorgeven aan het nageslacht en niet die van hun concurent.
Kinderen die op jonge leeftijd worden geconfronteerd met honger, kanker en vaak al sterven eer hun leven is begonnen.
Een mens die bezig is om onze planeet kapot te maken uit hebzucht naar grondstoffen. Een Kerstfeest dat louter en alleen bestaat uit consumeren, vreten, zuipen en soms ook met een huichelachtig gezicht naar de kerk te gaan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb een juiste keuze gemaakt door op mijn 21-ste, me uit Nederlands Hervormde Kerk te laten uitschrijven, wat ovegens heel gemakkelijk ging.
Er zijn religies van de Islam totaan Scientology en Mormonen waar dat niet zomaar gaat.
En dat wou ik even kwijt.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 14:46   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

"Die Gedanken sind Frei"

(atheïstenlied)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 15:24   #3
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Als ik zo om me heen kijk naar al dat geweld dat religie de afgelopen duizenden jaren heeft teweeg gebracht.
Atheisten hadden maar twee eeuwen nodig om evenveel af te slachten (te overtreffen zelfs (1789~1989).

Citaat:
Als ik kijk naar de resultaten van die eventuele schepping, dan kan ik niet anders concluderen dat de schepper geen leuke jongen was, onder invloed was, of zich schromelijk heeft vergist.
God is de schepper van zelfstandig agerende wezens (in zijn eigen beeld) - en geen robotten.

Citaat:
Duizenden eendagskuikens, toch levende wezens, die nadat ze het leven even mochten aanschouwen zomaar als nutteloze dieren worden gedumpt.
Mannetjes leeuwen die welpen doden louter en alleen om met de vrouwtjes te kunnen paren, om zo hun genen te kunnen doorgeven aan het nageslacht en niet die van hun concurent.
Kinderen die op jonge leeftijd worden geconfronteerd met honger, kanker en vaak al sterven eer hun leven is begonnen.
Ooraak en gevolg ('original sin'). Zonde is vergeven, maar de daardoor verooraakte gevolgen blijven doorwerken.
Citaat:
Een mens die bezig is om onze planeet kapot te maken uit hebzucht naar grondstoffen.
Wie treft blaam? De dader of de ooggetuige?
Citaat:
Een Kerstfeest dat louter en alleen bestaat uit consumeren, vreten, zuipen en soms ook met een huichelachtig gezicht naar de kerk te gaan.
Zo kanik nog wel even doorgaan.
Geen reden om God hierbij te betrekken
Citaat:
Ik heb een juiste keuze gemaakt door op mijn 21-ste, me uit Nederlands Hervormde Kerk te laten uitschrijven, wat ovegens heel gemakkelijk ging.
Uiteraard.

Laatst gewijzigd door Bertie : 20 december 2008 om 15:30.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 15:41   #4
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
"Die Gedanken sind Frei"

(atheïstenlied)
Atheisten zijn het beste bewijs dat god bestaat.

Er bestaan geen a-pegasusisten met of zonder een a-pegasusistenlied
Er bestaan geen atandenfeeïsten
Er bestaaan geen a-bigfootisten

Er bestaan wel atheisten...
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 15:51   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Allergrootste deel van de ellende in de wereld wordt op dat vlak veroorzaakt door machtshonger, niet door de religie zelf. In sommige gevallen wordt machtshonger verpakt in een godsdienstig sausje.

De grote wereldbranden van de afgelopen eeuw hadden weinig met godsdienst te maken, wel met bepaalde ideologieën. Hitler, Stalin, Pol Pol, Mao...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:04   #6
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Een mens die bezig is om onze planeet kapot te maken uit hebzucht naar grondstoffen. Een Kerstfeest dat louter en alleen bestaat uit consumeren, vreten, zuipen en soms ook met een huichelachtig gezicht naar de kerk te gaan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Er zijn religies van de Islam totaan Scientology en Mormonen waar dat niet zomaar gaat.
En dat wou ik even kwijt.
Het is niet de god die niet bestaat,
maar wel het niet bestaat van god in ons,.
Een mens die zijn ouders heeft vergeet te bezoeken,
het zijn niet de ouders die hem niet toelieten om zijn eigen ouders te herdenken,
het ligt aan de mens zelf die zijn ouders heeft vergeten,.
Waarom zoeken wij het bestaan van god,
terwijl god zo dicht bij ons staat als het bloed in onze aderen ?

Oh, mens u bent diegene die god moet zoeken, in de natuur,
in zijn schepselen, zijn zijn tekens aanwezig,
zoek deze tekens en u heeft god gevonden,
maak je gedachten vrij, en je hart vrij,
zodat je god kunt zien, met je hart !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 20 december 2008 om 16:10.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:19   #7
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Het argument dat religie alle ellende van de wereld meegebracht heeft is nu toch wel stilletjesaan afgezaagd zeker. Dat er kennelijk nog altijd idioten rondlopen die in dit argument geloven stemt me droef, omdat ik met hen de levensnoodzakelijke (en steeds schaarser wordende) zuurstof moet delen. Enfin...

De mens is een bijzonder inventieve soort gebleken. Naast de prachtigste uitvindingen - zoals bvb. het wiel - bracht hij ook de meest gesofisticeerde technologie voort waarmee hij zijn soortgenoten, ja zelfs zijn habitat, grondig en definitief een paar honderd maal om zeep kan helpen.

Die inventiviteit moet hij nu eenmaal van nature botvieren hé. En dat botviert hij ook m.b.t. het verzinnen van redenen om zijn soortgenoten de duivel aan te doen.

Religie is maar één van de redenen die hij verzint. Okee, afschaffen dus maar, die hele handel?

Vandaag zijn er andere redenen. Waarom bvb. vielen de Amerikanen Irak binnen? Wie nog zo naïef is te denken dat zij het beste met de Irakezen voorhebben is eraan voor de moeite. De reden ligt voor de hand: olie! Afschaffen dan maar, die hele oliehandel? Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk.

En zeggen dat nóg ergere idioten in de Iraakse kwestie een clash menen te zien tussen de twee grootste religies ter wereld. Tja... op die wijze kan zelfs mijn schoenmoeder beweren dat religie inderdaad het ergste kwaad op aarde is - en ik ben niet eens gehuwd.

En dan hebben we het nog niet eens over een reden gehad die in de toekomst wel eens voor héél wat meer ellende zou kunnen zorgen dan alle conflicten die in de hele loop van de geschiedenis in naam van God (of van Wie of Wat dan ook) zijn uitgevochten. Met de opwarming van het klimaat en de toegenomen milieuvervuiling wordt... drinkwater een steeds kostbaarder goed.

Stel je voor dat een aantal woestijnterroristen met atoombommen die ze op de zwarte markt gekocht hebben - waar is een deel van het wapenarsenaal van de voormalige Sovjetunie gebleven? - de Westerse Wereld nu eens zouden gaan afdreigen om water op te eisen om de Sahara vruchtbaar te maken. Wedden dat er ook dan lunatiekers gaan lopen beweren dat die Sahara toevallig bevolkt wordt door... moslims!!! En alwéér schrijven ze een water-conflict op het conto van religie.

De mens is een bijzonder inventief beestje gebleken inzake het verzinnen van redenen om toch maar oorlogje te kunnen "spelen". Maar hij is minstens zo inventief inzake het verzinnen van... schijnredenen, zoals onze geschiedenis ten overvloede heeft aangetoond...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:28   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Allergrootste deel van de ellende in de wereld wordt op dat vlak veroorzaakt door machtshonger, niet door de religie zelf. In sommige gevallen wordt machtshonger verpakt in een godsdienstig sausje.

De grote wereldbranden van de afgelopen eeuw hadden weinig met godsdienst te maken, wel met bepaalde ideologieën. Hitler, Stalin, Pol Pol, Mao...
Ik zou er anders toch niet graag bij geweest zijn als anderdenkende, moest de kerk na Theodosius de beschikking hebben gehad over dezelfde wapens hebben gehad als Stalin en Hitler.

De Arianen bijvoorbeeld werden volledig uitgeroeid door Theodosius met de gretige hulp van de kerk. En toen hadden ze 'simpele' wapens. Ge moet niet vragen wat er zou gebeurd zijn in de loop der eeuwen, moesten de christenen toen beschikt hebben over 'gesofistikeerde' wapens zoals Stalin en Hitler en Churchill.

Idem voor de islam.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2008 om 16:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:40   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zou er anders toch niet graag bij geweest zijn als anderdenkende, moest de kerk na Theodosius de beschikking hebben gehad over dezelfde wapens hebben gehad als Stalin en Hitler.

De Arianen bijvoorbeeld werden volledig uitgeroeid door Theodosius met de gretige hulp van de kerk. En toen hadden ze 'simpele' wapens. Ge moet niet vragen wat er zou gebeurd zijn in de loop der eeuwen, moesten de christenen toen beschikt hebben over 'gesofistikeerde' wapens zoals Stalin en Hitler en Churchill.
Als en indien, tja...

In ieder geval, het feit blijft overeind dat veel ellende in de wereld er niet is gekomen door de godsdienst, maar wel door machtshebbers die blijkbaar geplaagd werden door een grote machtshonger. Sommige hebben die willen vermommen in een godsdienstig jasje.

En wat we allemaal hebben gezien in de vorige eeuw, was het resultaat van diezelfde constante gedekt door een ideologie. Geen godsdienst.
Oud 20 december 2008, 16:42   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als en indien, tja...

In ieder geval, het feit blijft overeind dat veel ellende in de wereld er niet is gekomen door de godsdienst, maar wel door machtshebbers die blijkbaar geplaagd werden door een grote machtshonger. Sommige hebben die willen vermommen in een godsdienstig jasje.

En wat we allemaal hebben gezien in de vorige eeuw, was het resultaat van diezelfde constante gedekt door een ideologie. Geen godsdienst.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen de laatste 2000 jaar gestorven en geleden hebben omdat zij 'niet van het juiste geloof waren'. Uw godsdienst is een even grote ideologie. Misschien zelfs de grootste aller tijden.

Dat is dus niet van 'als', en 'indien'.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2008 om 16:46.
Oud 20 december 2008, 16:48   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen de laatste 2000 jaar gestorven en geleden hebben omdat zij 'niet van het juiste geloof waren'. Uw godsdienst is een even grote ideologie.

Dat is dus niet van 'als', en 'indien'.
't Christendom is geen ideologie, daar het zich heel duidelijk als religie en niet als alomvattend maatschappelijk project laat zien. Bij de islam is dat anders.

Daarenboven ging het in veel gevallen niet om de religie als dusdanig, maar om een heleboel andere redenen die voor de gemakkelijkheid met een godsdienstig verflaagje werden bedekt.
Oud 20 december 2008, 16:53   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
't Christendom is geen ideologie, daar het zich heel duidelijk als religie en niet als alomvattend maatschappelijk project laat zien. Bij de islam is dat anders.

Daarenboven ging het in veel gevallen niet om de religie als dusdanig, maar om een heleboel andere redenen die voor de gemakkelijkheid met een godsdienstig verflaagje werden bedekt.
Was het maar waar geweest. Van het ogenblik dat het christendom de staatsgodsdienst werd, ontpopte het zich tot een ideologie, die hand in hand ging met de wereldlijke macht. Het christendom werd aldus een politieke ideologie. Alles, de wetten, kortom, de hele samenleving werd geschoeid op een christelijke leest.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2008 om 16:58.
Oud 20 december 2008, 17:16   #13
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was het maar waar geweest. Van het ogenblik dat het christendom de staatsgodsdienst werd, ontpopte het zich tot een ideologie, die hand in hand ging met de wereldlijke macht. Het christendom werd aldus een politieke ideologie. Alles, de wetten, kortom, de hele samenleving werd geschoeid op een christelijke leest.
Dan nog is dit naast de kwestie. Jan VDB stelt, mét mij, dat zowel religie als ideologie vaak als een schijnreden tot conflict fungeren.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:26   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dan nog is dit naast de kwestie. Jan VDB stelt, mét mij, dat zowel religie als ideologie vaak als een schijnreden tot conflict fungeren.
Goed, maar dan erkent u dat het christendom heeft gefungeerd als ideologie. En daar ging de discussie over. Dus op een gegeven ogenblik was het christendom een ideologie geworden. Vele Pausen (en machhebbers) verstonden het ook niet anders.

En met ideologie bedoel ik hier: 'het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de samenleving die dwingend worden opgelegd door de machthebbers'.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2008 om 17:39.
Oud 20 december 2008, 17:27   #15
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Geen reden om God hierbij te betrekken
Uiteraard.
LOL. Uiteraard. Jij bent degene en de enige die bepaald waarin god mag betrokken worden.

Hoogmoed komt voor de .................
Oud 20 december 2008, 17:34   #16
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atheisten zijn het beste bewijs dat god bestaat.

Er bestaan geen a-pegasusisten met of zonder een a-pegasusistenlied
Er bestaan geen atandenfeeïsten
Er bestaaan geen a-bigfootisten

Er bestaan wel atheisten...
???? gelooft iedereen in bigfoot, pegasus, etc ?????

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 december 2008 om 17:34.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:39   #17
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Het is niet de god die niet bestaat,
maar wel het niet bestaat van god in ons,.
Een mens die zijn ouders heeft vergeet te bezoeken,
het zijn niet de ouders die hem niet toelieten om zijn eigen ouders te herdenken,
het ligt aan de mens zelf die zijn ouders heeft vergeten,.
Waarom zoeken wij het bestaan van god,
terwijl god zo dicht bij ons staat als het bloed in onze aderen ?
Uw ouders zijn waarneembaar en kan je bezoeken. God niet.

Citaat:
Oh, mens u bent diegene die god moet zoeken, in de natuur,
in zijn schepselen, zijn zijn tekens aanwezig,
zoek deze tekens en u heeft god gevonden,
maak je gedachten vrij, en je hart vrij,
zodat je god kunt zien, met je hart !
Nochthans worden alle kinderen als atheïst geboren en zij zullen dit altijd blijven zonder dat een buitenstander hen belachelijke ideetjes in hun hoofd stopt over één of andere skydaddy wiens aars we allemaal moeten kussen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 december 2008 om 17:40.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:44   #18
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kinderen die op jonge leeftijd worden geconfronteerd met honger, kanker en vaak al sterven eer hun leven is begonnen
Citaat:
Ooraak en gevolg ('original sin'). Zonde is vergeven, maar de daardoor verooraakte gevolgen blijven doorwerken.
@ Bertie,

Beweer je nu dat dieren ook al onderhevig zijn aan het plegen van zonden?

Even los hiervan is het altijd weer verhelderend te horen dat kinderen hun kanker blijkbaar te danken hebben aan de zonden van tja, van wie eigenlijk? Hun ouders? Grootouders? Of gaan we terug tot Adam en Eva?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 december 2008 om 17:46.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:55   #19
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Uw ouders zijn waarneembaar en kan je bezoeken. God niet.
Dat is een voorbeeld, aangezien god onmogelijk voorgebeeld kan worden, gebruik ik dit voorbeeld als het dichtbijzijnde,.

Citaat:
Nochthans worden alle kinderen als atheïst geboren en zij zullen dit altijd blijven zonder dat een buitenstander hen belachelijke ideetjes in hun hoofd stopt over één of andere skydaddy wiens aars we allemaal moeten kussen.
Waarom stellen de kinderen dan allerlei vragen ? Elke kind is geboren met vragen, ik veronderstel dat een atheist zich geen zorgen mag maken voor zijn aanwezigheid op deze wereld, of is de mens juist op zoek omdat zijn instinct hem niet toelaat dat zoiets als "niets" niet bestaat !

Ik denk dat de nasa niets voor niets miljarden dollars pompt in projecten op zoek naar buitenaardse intelligentie.
Oud 20 december 2008, 18:44   #20
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom stellen de kinderen dan allerlei vragen ? .
Het is niet omdat kinderen allerlei vragen stellen dat dit jou en/of je mede-gelovigen automatisch een vrijgeleide geeft om hun geest vol te stoppen met klinkklare onzin.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be