![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Weer eens stakingen, Ikea, Carrefour, het houdt maar niet op.
De directie bij Ikea begrijpt het niet, want het overleg met de werknemers is geslaagd en het voorstel is door de werknemers aanvaard. Ook bij Carrefour begrijpen directie èn werknemers er niets van. Dit allemaal in navolging van die onverantwoorde nationale staking in het midden van de woeligste crisisweek in oktober, vôôr dat het overleg tussen wernemers en werkgevers ook maar was begonnen. Waar is het de vakbonden om te doen? De miljoenen die ze opstrijken zoals bij NMBS? Hun bestaansrede dmv zoveel mogelijk werklozen? Een gratis brugdag inlassen? Het kan toch niet dat die vakbonden zomaar de bedrijven in moeilijkheden brengen. Wanneer bedrijven over de kop gaan, dan hebben de vakbonden dikwijls een handje meegeholpen. Het mag ook eens gezegd, toch? Hoedanook, de vakbonden zijn zichzelf aan het uithollen en zetten zelf hun bestaan op een helling. De mensen zijn het echt beu. Vooral de gewone werkende mens welteverstaan, niet enkel de bedrijfleiders. Om een voorbeeld te geven van wat de mensen ervan denken, een bloemlezing van de reacties na aankondiging van de zoveelste staking bij Ikea en het onbegrip hiervoor door de directie: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Antoon : 10 november 2008 om 09:45. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Dit behoort waarschijnlijk tot haar kerntaken. LOL
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
|
Wacht maar tot wanneer er niets meer kapot maken te is en ze weer in de tijden van Daens leven,maar dan zal het te laat zijn...
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik dacht dat Ikea hun personeelsleden reeds goed in de watten legde; ik heb onvoldoende daarover gelezen waarom ze presies staken ....
Over Karrefoer heb ik wel een duidelijke mening: in de ene zetel in hetzelfde land moet ge de mensen niet minder betalen dan in een andere zetel. Daar geef ik de vakbonden groot gelijk. (als karrefoer in Brugge of waar is het daar in toeristisch gebied, niet kan konkurreren met den aldi en de lidl, om 40 zondagen open te zijn, dan moeten ze er maar geen zetel opstarten, het initiatief laten aan aldi en lidl, die moeten ook mensen aanwerven om hun winkel draaiend te kunnen houden) En voor de rest, mocht ik nog aktief in een vakbond zijn, ik zou bij iedere onderhandelingen vragen - en het ook publiseren in de gazetten - hoeveel de ceo van het bedrijf binnenrijft aan loon en aan bonussen; hoeveel pollentiekers in de raad van bestuur, en hoeveel ze binnerijven per aanwezige vergaderde minuut. En vanuit dat gegeven zou veder onderhandeld worden. Is dat klaar en duidelijk ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 november 2008 om 10:57. |
|
|
|
|
|
#6 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn voorstel, in de lijn van meer control, trasparantie en regulering in de financiële sector, krak hetzelfde doen voor de vakbonden. Citaat:
Laatst gewijzigd door Antoon : 10 november 2008 om 11:07. |
||||
|
|
|
|
|
#7 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Voor zover ik het gevolgd heb, gaat het bij Ikea onder meer om een volkomen gebrek aan respect voor het personeel. Uurroosters die volgens het huishoudelijk reglement ten minste twee weken op voorhand moeten uithangen, worden slechts enkele dagen op voorhand uitgehangen. En zelfs dan worden er regelmatig allerlei wijzigingen aangebracht zonder de werknemers daarover te raadplegen. Alle pogingen om dit bij de directie aan te klagen, draaiden op niets uit.
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ocharme, is de wc-papier zacht genoeg? Of gaan we daar ook al om staken. Wel op een brugdag, hé? Laatst gewijzigd door Antoon : 10 november 2008 om 11:25. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Tja, als je de boel liever in het belachelijke trekt, zijn we snel uitgepraat natuurlijk.
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het conflict bij Ikea ging over bonussen en de werknemers hebben het voorstel van de directie aanvaard. Dat van die uurroosters is reeds langer een discussie, maar dat is niet zomaar op te lossen en dat weet iedereen. Ikea is toevallig een voorbeeld op het gebied van het goed behandelen van haar personeel. Laatst gewijzigd door Antoon : 10 november 2008 om 11:40. |
|
|
|
|
|
|
#11 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Ah ja? Mijn bericht was anders ernstig bedoeld. Jouw antwoord erop niet.
Citaat:
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Patsy
denk je niet dat de vakbondjes ook zo een beetje hun klassiek intimidatiemodel gebruiken bij enkele voorbeeldbedrijven. Traditioneel hebben ze de spoorweg, belgacom, jaren de mensen zitten kloten. En nu gaan ze een beetje het shoppen van de mensen ambeteren. Weet je, feitelijk is dat zo slecht niet: mensen consumeren minder, sparen een beetje, en mensen spenderen hun geld aan nuttigere dingen. Dus de natuur vaart er wel bij, de Ikea brol of wegwerpmeubels worden nu massaal minder gekocht. En inderdaad Ikea gaat er niet van kapot gaan, dus ecologisch gezien sta ik nog achter jullie. Op het vlak van sociale 'kut theorien' zijn jullie in dit voorbeeld de grens van het aanvaardbare en het normale allang voorbij. Volgens mij staken jullie daar gewoon gezellig verder, omdat het past in het marketingplan |
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Hebben die personeelsleden geen terecht punt over die uurroosters?
|
|
|
|
|
#14 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
touché.
|
|
|
|
|
|
#16 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#17 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb het over vandaag, maandag, toevallig goed uitkomend met vrije dinsdag, vind je niet? Citaat:
Als de directie de 'ongeschikte' personeelsleden zou afdanken, dan zou jij als eerste in lijn staan om opnieuw ... te staken. Laatst gewijzigd door Antoon : 10 november 2008 om 12:19. |
||
|
|
|
|
|
#18 | |||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#19 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
En so what dat Carrefour kapot gaat. Als het ene grootwarenhuis failliet gaat, dan is er ineens plaats voor een ander. Misschien ene die gaat terugdenken aan wat er gebeurd is met Carrefour, en dan wél zijn personeel een beetje met respect behandelt.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat een bullshit. Vakbonden maken geen bedrijven kapot, de bedrijven maken zichzelf kapot door hun personeel te weinig te betalen.
|
|
|
|