![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Milieu-paniekzaaiers hebben een nieuwe manier gevonden om de consument geld uit de zakken te kloppen. Vanaf volgend jaar verdwijnen gradueel alle gloeilampen van de markt. Er wordt van uit gegaan dat ze wullen worden vervangen door spaarlampen (lfuorescentielampen) of halogeenlampen.
Aan de nadelen van spaarlampen wordt gemakkelijkheidshalve voorbijgegaan: The following is a list of symptoms and diseases known to be linked to exposure to fluorescent lighting: Headache, eyestrain, eye irritation, fatigue, difficulty in concentration, increased rate of ‘misjudgments’ and accidents, malaise and irritability can be caused by noise, glare and flicker from fluorescent lighting. Increased stress (which may in turn lead to heart disease) can arise from increasing the intensity of artificial light with fluorescent tubes. It has been shown that increased use of artificial light (rather than natural light) affects the levels of hormones in the body, particularly the hormones associated with stress, such as cortisol. Variation in brightness, as provided by daylight, is necessary for the normal functioning of the body’s rhythms. The monotonous illumination of fluorescent lighting may also add to the changes in hormone production. Allergic skin reactions and dermatitis can be caused by exposure to fluorescent lights. An unknown number of people suffer from ‘cutaneous light sensitivity’ due to fluorescent lights. This means that not only can they become allergic to fluorescent lighting but they can become more sensitive to ordinary sunlight. Certain long-term, mild skin diseases can become worse if the sufferer is exposed to fluorescent light. Some medical drugs (including some tranquilizers, antibiotics, heart drugs and diuretics) can make you particularly sensitive to UV radiation (photosensitivity). Skin eruptions then occur even with the small doses of UV (in the 300-320nm wavelength range) emitted by white fluorescent lights. Hyperactivity has been linked to the flickering produced by fluorescent lighting. Microwave emissions from fluorescent lighting are also suspected of contributing to these behavioral disorders. Other mild behavioral disorders in children may be made worse by working at school under fluorescent lighting. Suspected effects There is also some evidence that the following effects may be caused by exposure to fluorescent lights: Increased risk of seizure in epilepsy sufferers Higher incidence of miscarriage
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 9 december 2008 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Spaarlampen dienen niet om op te eten. "higher incidence of miscarriages" ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ok !
Welke golflengte(s) die een spaarlamp uitstraalt is gevaarlijk ? Waarom zijn die gevaarlijk ? Waarom zou dit niet simpel op te lossen zijn door een coating of een filterlaag aan te brengen op de lamp ? Thats all. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Spaarlampen zijn fluorescentiebuizen - in hun moderne vorm zo geplooid dat ze in een 'gloeilampvorm' passen. Maar het blijven fluorescentiebuizen. Dat wil zeggen: ze geven licht omdat een gas tot ontlading wordt gebracht. Daarbij komt licht vrij dat geen volledig spectrum (zoals een gloeilamp) omvat: een spaarlamp produceert licht van slechts enkel spectraallijnen breed, afhankelijk van het gas dat tot ontlading wordt gebracht. Vooral het feit dat er geen volledig - dus natuurlijk - spectrum wordt geproduceerd, heeft ernstige nadelen: vermoeiend voor de ogen, slecht voor de huid, vitaminetekorten,... Ik heb ooit een studie gelezen, waarin onweerlegbaar het verband werd aangetoond tussen langdurige blootstelling aan fluorescentielicht en depressie. Dit soort lamp dus opdringen dooor het bannen van de gewone gloeilamp wijst ofwel op zeer intensieve lobbying - en de daarbij horende corruptie - of , en dat zou nog erger zijn, op stuitende onwetendheid van de europarlementariërs. Omdat het Europees parlement nu eenmaal de sterfput van de politiek is, waar iedere parijt haar has-beens parkeert, zou geen van beide scenario's met verwonderen. Hoe dan ook, ik koop nog deze week een voorraad gloeilampen van verschillende sterkten om mijn hele leven verder te kunnen. Er is nu geen enkele spaarlamp te vinden in heel mijn kot en zo zal het blijven.
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelooft u het dat ik spaarlampen heb die net hetzelfde licht uitstralen als een gloeilamp (kwa kleur ?) ? Te koop bij de ikea ! PS: Het is nog steed wit licht dat een TL buis of Spaarlamp produceert. Mijn beperkte kennis van de optica stelt dan nog steeds dat wit licht alle golflengtes van het zichtbare spectrum omvat. Indien een TL buis of spaarlamp enkel maar op 1 golflengte zou uitzenden had je gekleurd licht.... Laatst gewijzigd door Tavek : 10 december 2008 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je op handige wijze een paar spectraallijnen (meer dan 1 golflengte) combineert, dan kan je ook met een spaarlamp 'wit licht' imiteren. Maar het is een povere imitatie, want immers nog altijd geen compleet wit licht en het zal dat ook nooit zijn. Allich hebben die parlementairen net zo geredeneerd als u. Maar zij zouden beter moeten weten, of zich toch tenminste moeten laten informeren over de nadelen. Mijn voorraad gloeilampen komt eraan!
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 10 december 2008 om 22:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn al full spectrum daglichtlampen (spaarlampen) op de markt. Geef het even tijd en ook die technologie is goedkoop genoeg voor de massa. Zoals ik al zei: men kan veel doen met die lampen om de juiste golflengtes te krijgen. Het is waarschijnlijk gewoon veel goedkoper om in enkele spectra te zitten. (En mijn ogen zien geen verschil, ik moet vooral veel licht hebben, of ik krijg koppijn) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Zijn er medische studies die de negatieve bijwerkingen van fluorescentielampen aantonen?
Gelieve een link te posten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zonnebank ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.uis.edu/facilityservices/...cent_bulbs.htm http://www.msnbc.msn.com/id/23694819/ http://nyc.indymedia.org/en/2007/01/81805.html En dan zijn er nog tientallen bronnen die waarschuwen voor de vulling van die lampen: de meeste bevatten namelijk een kleine hoeveelheid kwik die vrijkomt als de lamp breekt. Goed voor het milieu, denkt u ?
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Spaarlampen geven te weinig warmte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Jukes: containerpark !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ik zie daar geen aanleiding toe. TL lampen zijn extreem wijdverspeid, mochten we er ziek van worden hadden we al lang een epedemie om onze handen.
Ten tweede zijn de artiekels gepost in deze thread geen wetenschappelijke papers, en dus niet gereviewed. Ik twijfel dus aan hun objectiviteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
De laatste link is Indymedia. Je kent Indymedia toch hoop ik? Dan begrijp ik niet hoe je dat kan gebruiken als bron. ![]() Blijft over : de link naar MSNBC. DAT IS GEEN MEDISCHE STUDIE. Blijkbaar begrijp jij geen nederlands. Als je enigzins engels begrijp lees dan eens het volgende citaat uit uw eigen bron : Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Houd moed mensen!!
Omega Pharma zal eerstdaags een sticker op de markt brengen waarmee u de hele lamp kunt bedekken. Veiligheid voor alles. PS: Ga niet met uw GSM bellen in de buurt van zo'n lampen. De stickers kunnen elkaar neutraliseren.
![]() |
#19 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik beken! In navolging van de gsm-hetze en de unieke zet van Omega Pharma wou ik ook een golf van paniek veroorzaken, zodat ik de voorraad zwarte zakjes die ik heb overgehouden aan een ander mislukt exploot nog voor Nieuwjaar zou kunnen op de markt gooien. De handleiding zou als volgt geluid hebben: "trek dit zakje over uw spaarlamp als ze brandt. Bij niet-ontstoken lamp mag het zakje worden verwijderd. Na 10 uren gebruik dient u het zakje door een nieuw te vervangen, omdat zijn unieke stalingsaborberende eigenschappen dan uitgeput zijn". Per 100 zakjes wou ik een fikse korting toestaan voor klanten die voor 2009 bestellen. Ik was nog net op zoek naar sponsors die hun reclame op het zakje wilden afdrukken (ook in het zwart, uiteraard). 20 klanten hadden mijn zakjes getest, en ik kan u verzekeren: het werkt! Geen schadelijke effecten meer! De testpersonen wisten er nog aan toe te voegen dat het, sinds ze mijn zakjes gebruiken, bij hen thuis véél gezelliger is geworden. Als daar maar geen vodden van komen! Enfin, daar gaat mijn Mercedes 500 SEL. Smeerlappen!
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 11 december 2008 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gloeilamp = "natuurlijk licht"
![]() grapjas. Natuurlijk licht = licht @6500 Kelvin tot 10 000 lux lichtsterkte. En gezond, ja, uiteraard! gloeilamp = lamp = TL lamp = kunstlicht. als een gloeiend draad natuurlijk is, waarom is gasontlading dan niet natuurlijk? Ik wil de eerste metaalarbeider of elektrotechnicus nog tegenkomen die zegt dat hij aan 1000 lux werkt met gloeilampen en de ogen zich veel beter voelen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 december 2008 om 14:48. |
![]() |
![]() |