Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 13:20   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard Bloeddadig neergestoken omdat hij geen Frans verstond

Een 17-jarige Belgische jongen was in de nacht van woensdag op donderdag met zijn bromfiets onderweg toen hij in Nieuwpoort een onbekende man tegenkwam die hem in het Frans aansprak. Omdat de jongen hem niet direct verstond en daarom niet meteen antwoordde besloot de Franssprekende man hem neer te steken.

meer

Zo gaat dat. Onverdraagzame franstaligen. Ik was gisteren en eergisteren ook aan de zee. Onvoorstelbaar hoe de franstaligen zich daar gedragen. De verfransing aan de Vlaamse kust gaat onverminderd voort. In De Panne waren er méér eentalige Franse zaken dan Nederlandstalige. Hoelang gaat het duren eer de franstaligen er aan de Vlaamse kust faciliteiten eisen?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 13:35   #2
Struik500
Provinciaal Gedeputeerde

Struik500's schermafbeelding

Standaard

Vanwege taalproblemen? Vrij eh, apart.......
Er is geen ruzie aan vooraf gegaan?
Struik500 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 13:48   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Een 17-jarige Belgische jongen was in de nacht van woensdag op donderdag met zijn bromfiets onderweg toen hij in Nieuwpoort een onbekende man tegenkwam die hem in het Frans aansprak. Omdat de jongen hem niet direct verstond en daarom niet meteen antwoordde besloot de Franssprekende man hem neer te steken.

meer

Zo gaat dat. Onverdraagzame franstaligen. Ik was gisteren en eergisteren ook aan de zee. Onvoorstelbaar hoe de franstaligen zich daar gedragen. De verfransing aan de Vlaamse kust gaat onverminderd voort. In De Panne waren er méér eentalige Franse zaken dan Nederlandstalige. Hoelang gaat het duren eer de franstaligen er aan de Vlaamse kust faciliteiten eisen?
Ga dan niet meer naar de Vlaamse Kust als hun Franstalige aanwezigheid daar u stoort. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! Vooral in die periode zou ik zelfs toevoegen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 13:49   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dan niet meer naar de Vlaamse Kust als hun Franstalige aanwezigheid daar u stoort. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! Vooral in die periode zou ik zelfs toevoegen.
Ik heb een probleem met mensen die andere mensen neersteken. Welke perverse conclusies jij daaruit trekt zal me worst wezen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 13:51   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb een probleem met mensen die andere mensen neersteken. Welke perverse conclusies jij daaruit trekt zal me worst wezen.
Die neersteking, dat is natuurlijk afschuwelijk maar mijn reactie ging alleen over zijn ervaring aan de Kust.
Oud 2 januari 2009, 13:52   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! Vooral in die periode zou ik zelfs toevoegen.
Waarom?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 13:57   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die neersteking, dat is natuurlijk afschuwelijk maar mijn reactie ging alleen over zijn ervaring aan de Kust.
Ik heb het ook niet begrepen op die (homogeen-)Engelse dorpen aan de Spaanse of Catalaanse kust. Maakt dat mij tot een Engelshatend mens?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 2 januari 2009, 13:59   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik meen me te herinneren dat er in Oostende ooit eens een jongere werd neergestoken omdat hij iemand die in het Oostends om een sigaret vroeg, geen sigaret wilde (of kon) geven.

Het is een schandaal dat er nog altijd zoveel rokers aan de belgische of vlaamse noordzeekust komen ; het is mede hierdoor wel bewezen dat het roken de gezondheid schaadt !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:03   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook niet begrepen op die (homogeen-)Engelse dorpen aan de Spaanse of Catalaanse kust. Maakt dat mij tot een Engelshatend mens?
er zijn zelfs homogeen vlaamse dorpen hoor & zelfs het inheemse personeel wordt gedwongen om brabants dialect te spreken !

Mijn oudste dochter is vlijtig chinees aan het studeren om de echte taalimperialisten die vanuit het Oosten in aantocht zijn welgevallig te zijn, zelfs haar kinderen zijn chinees (ze is lid van de vooruitziende vrouwen).

Je kan je misschien voorstellen welke discussies er ten huize Verhiest gevoerd worden ivm "taalimperialisme en de enige remedie : "Esperanto"...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:05   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waarom?
Op antwoord van de groeiende Vlaams-Nationalisme en om die Vlamingen te laten begrijpen dat we absoluut het recht naar Vlaanderen te gaan, dat het hen bevalt of niet. Het is trouwens niet alleen een kwestie van toerisme. Er wonen ook niet genoeg Franstaligen in Vlaanderen volgens mij en hier heb ik het over Vlaanderen in het algemeen, niet alleen de Rand of de Vlaamse Kust. Ook in Gent, Antwerpen, Hasselt, Brugge, enz......... is er plaats voor Franstaligen.
Oud 2 januari 2009, 14:07   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
er zijn zelfs homogeen vlaamse dorpen hoor & zelfs het inheemse personeel wordt gedwongen om brabants dialect te spreken !

Mijn oudste dochter is vlijtig chinees aan het studeren om de echte taalimperialisten die vanuit het Oosten in aantocht zijn welgevallig te zijn, zelfs haar kinderen zijn chinees (ze is lid van de vooruitziende vrouwen).

Je kan je misschien voorstellen welke discussies er ten huize Verhiest gevoerd worden ivm "taalimperialisme en de enige remedie : "Esperanto"...
Esperanto? Wie spreekt zo'n taal? Geef me dan Engels!
Oud 2 januari 2009, 14:07   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op antwoord van de groeiende Vlaams-Nationalisme en om die Vlamingen te laten begrijpen dat we absoluut het recht naar Vlaanderen te gaan, dat het hen bevalt of niet. Het is trouwens niet alleen een kwestie van toerisme. Er wonen ook niet genoeg Franstaligen in Vlaanderen volgens mij en hier heb ik het over Vlaanderen in het algemeen, niet alleen de Rand of de Vlaamse Kust. Ook in Gent, Antwerpen, Hasselt, Brugge, enz......... is er plaats voor Franstaligen.
Wie trekt dat recht in twijfel? Je woont immers zélf in Vlaanderen.
Oud 2 januari 2009, 14:14   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, maar iedereen is welkom hoor. Maar wat is jouw "bedoeling"? Dat Vlaanderen tweetalig Nederlands-Frans zou worden? Moet Wallonië dan ook tweetalig Frans-Nederlands worden? En waarom dan geen Duits?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 januari 2009, 14:14   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie trekt dat recht in twijfel? Je woont immers zélf in Vlaanderen.
Allez, Jaani is terug met zijn zevers over Brussel terwijl dat hier niet het onderwerp is.........
Oud 2 januari 2009, 14:21   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er nu iets is dat dit land naar de kloten helpt, dan zijn het wel idioten met uitspraken zoals deze.

Het is gewoon een bewijs van gebrek aan respect voor andere en het opdringen van een voor Belgie totaal vreemde imperalistische mentaliteit.

Napoleon Bonaparte werd op 18 juni 1815 definitief verslagen te Waterloo en het word de hoogste tijd dat men hier in Belgie het neo-Napoleon Bonaparte-isme gaat verbieden en vervolgen.
Noch Vlaanderen, Noch Wallonie, noch Brussel maken deel uit van Frankrijk en geen van de bevolkingsgroepen uit deze regio's hebben de intentie om deel te gaan uitmaken van dit oude en achterlijk imperialistische land.
Het is trouwens niet de aanwezigheid van mensen, maar het gedrag van bepaalde personen dat stoort en de autochtone bevolkingen een hekel en wantrouwen doet krijgen tegen de inwijkende bevolkingsgroepen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:27   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat doet deze topic trouwens in staatsinrichting?
Oud 2 januari 2009, 14:45   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als er nu iets is dat dit land naar de kloten helpt, dan zijn het wel idioten met uitspraken zoals deze.

Het is gewoon een bewijs van gebrek aan respect voor andere en het opdringen van een voor Belgie totaal vreemde imperalistische mentaliteit.

Napoleon Bonaparte werd op 18 juni 1815 definitief verslagen te Waterloo en het word de hoogste tijd dat men hier in Belgie het neo-Napoleon Bonaparte-isme gaat verbieden en vervolgen.
Noch Vlaanderen, Noch Wallonie, noch Brussel maken deel uit van Frankrijk en geen van de bevolkingsgroepen uit deze regio's hebben de intentie om deel te gaan uitmaken van dit oude en achterlijk imperialistische land.
Het is trouwens niet de aanwezigheid van mensen, maar het gedrag van bepaalde personen dat stoort en de autochtone bevolkingen een hekel en wantrouwen doet krijgen tegen de inwijkende bevolkingsgroepen.
Spreek voor uwzelf over Frankrijk. De Franstalige Belgen hebben een zeer sterke culturele verband met Frankrijk en delen helemaal niet uw opinies. Het is niet de aanwezigheid van anderstaligen in Vlaanderen die stoort? Leg me dan de "Waalse ratten, rol uw matten" uit. Het komt uit de lucht, zeker......
Oud 2 januari 2009, 15:11   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek voor uwzelf over Frankrijk. De Franstalige Belgen hebben een zeer sterke culturele verband met Frankrijk en delen helemaal niet uw opinies. Het is niet de aanwezigheid van anderstaligen in Vlaanderen die stoort? Leg me dan de "Waalse ratten, rol uw matten" uit. Het komt uit de lucht, zeker......
Ik ben het niet eens met die slogan, noch met het anti-Waalse discours binnen de "klassieke" Vlaamse Beweging, als je dat maar goed weet. Wat uiteraard niet betekent dat ik daarom zomaar akkoord ben met de gang van zaken of dat ik vind dat alles zomaar moet kunnen.
Oud 2 januari 2009, 15:22   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga heel veel om met Walen, ik heb zelf meer dan 10jaar tussen hen geleefd.

Ik kan je met een gerust hart verzekeren dat de Walen liever afhangen van Antwerpen, dan dat ze zouden moeten afhangen van Parijs.

En je spreekt over Franstalige Belgen. Mag ik je er even op wijzen dat je in Belgie geen Franstaligen, maar enkel Waalstaligen en Franstalige onderdrukkers.

Het mooiste bewijs dat Waals en Frans twee totaal verschillende Latijnse talen zijn, vindt je in de telwoorden van deze twee talen.
Cultureel hebben de Walen ook zeer weinig gemeen met Frankrijk, ongeveer even veel als de Vlamingen met Nederland.
Politiek hebben beide regio's zelfs helemaal niets gemeen met hun buurlanden.
Om te beginnen is de manier van het verkiezen van een staatshoofd en een regeringleider al totaal verschillend.
Daarnaast is het Belgische sociale zekerheidstelsel totaal niet te vergelijken met één van onze buurlanden.
Op geschiedkundig vlak, zal Frankrijk NOOIT aanvaarden dat de Waalse gemeenschap een bloedige strijd tegen Frankrijk als Waals feest. Frankrijk heeft te veel zaken uit de geschiedenis die ze liever verzwijgt, die in wallonie worden onderwezen.

Nemen we even de slag bij Waterloo, waar de Waalse gemeenschap zeer trots is op haar aandeel in het verslagen van het toenmalige Franse leger.
Of het aandeel van de Waalse gemeenschap in de 100jarige oorlog, waar het aandeel van de hulp van de Belgische(Franstalige) adel aan Engeland niet te onderschatten is.
Of zullen we naar een paar voorvallen uit de vorige eeuw gaan, waar Frankrijk weigerde om Belgie en zijn Franstalige leger, bestaande uit Waalse officieren en Vlaams en Waals kanonnenvlees, te komen helpen de Duitse indringer tegen te houden en liever zijn eigen troepen ver van het krijggewoel hield.

Of zullen we het even hebben over de Franse regering die weigerde om haar binnenvaartwegen tussen Wallonie en Parijs aan te passen naar de moderne binnenschepen, omdat dit te veel schade zou berokkenen aan haar zeehavens.

Of aan de economische beslissingen om bedrijven in Wallonie en Brussel te sluiten, omdat deze te grote concurrenten waren voor de minder rendabele bedrijven in thuisland Frankrijk.

Het gezegde " Waalse ratten, rol uw matten" komt trouwens uit de strijd om Vlaamstalige Universiteiten en Vlaamstalige officieren in Belgie.

Helemaal niet meer toepasselijk in de huidige taalstrijd trouwens, waar het niet een strijd is tegen de Walen, maar tegen de Franstalige regioloze bezetters. Franstalige Belgen bestaan immers niet, menis in Begie immers of Vlaamstalig, of Waalstalig, of Duitstalig, of een Belgische taal onmachtige.

Laatst gewijzigd door Jantje : 2 januari 2009 om 15:28.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 16:17   #20
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over of er nu al dan niet plaats is voor anderstaligen in Vlaanderen. Het gaat over grotere taalgroepen en culturen (zoals het Frans, Engels, Spaans, ...) die zich uitbreiden ten koste van kleinere taalgroepen en culturen en daarbij hun taal en cultuur opleggen (zoals in Brussel, Vlaams-Brabant, Quebec, ...). Dit is niet alleen een probleem in Vlaanderen maar door de globalisatie en migratie een groeiend probleem ook in andere delen van Europa maar ook een historisch probleem in Ierland, Catalonië, Quebec, Bretagne... En door de kolonisatie een probleem in gans Afrika en Zuid-Amerika. De grote vissen vreten de kleintjes op. Daarom is het belangrijk voor kleinere regio's en kleinere taal en cultuurgebieden om zoveel als mogelijk hun politiek zelfbestuur te realiseren en aldus hun eigen keuzes te kunnen maken wars van elk globalisme of centralisme. Diversiteit kan alleen maar gegarandeerd worden door andersglobalisme, decentralisatie, autonomie, zelfbestuur!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 2 januari 2009 om 16:40.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be