![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() "Veel Vlamingen willen belg blijven." Nog zo'n belgicistisch dooddoenertje dat tot op den draad versleten is.
Vlaanderen ligt evenmin wakker van andere politieke thema's en van belgië nog veel minder. Maar almaar meer mensen ondervinden dat belgië vierkant draait en dat (een volgende stap naar) meer autonomie en onafhankelijkheid wenselijk is voor een beter beleid. Die signalen dringen door in het politieke veld. De frank is gevallen voor de euro. De tricolore oprispingen rond het koningshuis sterven uit, in de sport is - een paar uitzondering zoals de Rode Duivels buiten beschouwing gelaten - van een nationaal belgisch gevoelen nog nauwelijks sprake. De meeste sportbonden zijn gesplitst. De grote Vlaamse voetbalclubs zijn de Waalse invloed in de KBVB meer dan beu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() De meerderheid van de Vlamingen noemt zich eerder Belg dan Vlaming... Punt uit.
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Ik voel mij in ieder geval eerder West-Vlaming. En de groep mensen die zich van hun provinciale identiteit bewust worden groeit. Wat men tegenwoordig "Vlaming" noemt betekent volgens mij eerder "Groot-Antwerpenaar".
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Juist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, volgens Opperhoofd Hans is een Vlaming dus een inwoner van O- en W-Vlaanderen, Tacitus is het er dan weer mee eens dat het eigenlijk een Groot-Antwerpenaar is. Je zou dan op zijn minst verwachten dat ze een beetje consistent blijven wanneer ze uit hun nek lullen, maar zelfs dat lukt niet.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben Limburger maar voel me gewoon Vlaming. Hou op met van mij een 'Groot-Antwerpenaar te maken! Antwerpen is gewoon Antwerpen en een deel van Vlaanderen, net zoals Oost en West-Vlaanderen trouwens! ![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Belgen, DAT wel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |