Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2009, 21:32   #1
AyneRand
Minister-President

Standaard Williamson kruipt ...

Lang heeft hij blijkbaar niet moeten studeren ...

"BRUSSEL - De conservatieve bisschop Richard Williamson erkent dat zijn omstreden uitspraken over de holocaust 'niet historisch gestaafd' waren. Hij excuseert zich voor zijn uitspraken, maar trekt ze evenwel niet in.

Dat heeft het katholieke persagentschap Zenit, dat nauw aanleunt bij het Vaticaan, gemeld. Zowel paus Benedictus XVI als mgr. Bernard Fellay, de algemene overste van de priesterfraterniteit Pius X, had Williamson gevraagd op zijn verklaringen terug te komen.

Fellay had er zelfs mee gedreigd, Williamson uit de fraterniteit te zetten als hij voor eind februari niet op zijn verklaringen terugkwam en zijn excuses aanbood. Williamson erkent dat zijn omstreden uitspraken in een interview met de Zweedse televisie niet historisch gestaafd waren.

Hij betreurt dat zijn uitspraken 'schade en pijn' veroorzaakt hebben in de Kerk en bij de overlevenden en verwanten van slachtoffers van de Holocaust.

Williamson was een tijdlang geëxcommuniceerd door de Kerk, maar de paus maakte dit eind januari ongedaan. BELGA"

Mijnheer is zijn postje kwijt, zijn verblijfplaats en speelt nu huiliewuilie ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:37   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht

"BRUSSEL - De conservatieve bisschop Richard Williamson erkent dat zijn omstreden uitspraken over de holocaust 'niet historisch gestaafd' waren. Hij excuseert zich voor zijn uitspraken, maar trekt ze evenwel niet in.

Dat heeft het katholieke persagentschap Zenit, dat nauw aanleunt bij het Vaticaan, gemeld. Zowel paus Benedictus XVI als mgr. Bernard Fellay, de algemene overste van de priesterfraterniteit Pius X, had Williamson gevraagd op zijn verklaringen terug te komen.

Fellay had er zelfs mee gedreigd, Williamson uit de fraterniteit te zetten als hij voor eind februari niet op zijn verklaringen terugkwam en zijn excuses aanbood. Williamson erkent dat zijn omstreden uitspraken in een interview met de Zweedse televisie niet historisch gestaafd waren.

Hij betreurt dat zijn uitspraken 'schade en pijn' veroorzaakt hebben in de Kerk en bij de overlevenden en verwanten van slachtoffers van de Holocaust.

Williamson was een tijdlang geëxcommuniceerd door de Kerk, maar de paus maakte dit eind januari ongedaan. BELGA"

Mijnheer is zijn postje kwijt, zijn verblijfplaats en speelt nu huiliewuilie ...
Op deze topic zal je Jan Vandenberghe niet zien posten
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 22:00   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie weet... hij is een dé apologist voor de Kerk, dus wie weet...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 01:12   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En waarom zou hij dat niet doen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 01:14   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De brief gericht aan de tussenpersoon die bemiddelt tussen het Vatikaan en de Priesterbroederschap heeft mgr. Williamson al een tijdje geleden geschreven. Daarin staat helemaal niet dat hij zijn uitspraken intrekt, maar wel dat hij betreurt dat hij aldus leed heeft veroorzaakt aan de H. Vader. En dat spijt hem. Aldus de brief.
Oud 27 februari 2009, 08:29   #6
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De brief gericht aan de tussenpersoon die bemiddelt tussen het Vatikaan en de Priesterbroederschap heeft mgr. Williamson al een tijdje geleden geschreven. Daarin staat helemaal niet dat hij zijn uitspraken intrekt, maar wel dat hij betreurt dat hij aldus leed heeft veroorzaakt aan de H. Vader. En dat spijt hem. Aldus de brief.
Goed, maar als ik het bericht mag geloven, erkent hij dat zijn uitspraken 'niet historisch gestaafd zijn'. Hoe kan nu iemand de holocaust ontkennen als hij zelf zegt dat zulke ontkenning niet historisch gestaafd is? Dus, hij vertelt zo maar wat als ik het allemaal goed begrijp.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 08:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 09:00   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar als ik het bericht mag geloven, erkent hij dat zijn uitspraken 'niet historisch gestaafd zijn'. Hoe kan nu iemand de holocaust ontkennen als hij zelf zegt dat zulke ontkenning niet historisch gestaafd is?
Onder dezelfde noemer kun je bvb. ook zeggen:

"De wereld is 6000 jaar geleden geschapen, en dit in 6 dagen tijd. Er is geen evolutie geweest, en de dinosaurusfossielen zjin een test van God. Mijn uitspraken zijn natuurlijk niet historisch of wetenschappelijk gestaafd, maar er zijn minstens 1000n mensen die denken zoals ik."

Oud 27 februari 2009, 09:07   #8
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Onder dezelfde noemer kun je bvb. ook zeggen:

"De wereld is 6000 jaar geleden geschapen, en dit in 6 dagen tijd. Er is geen evolutie geweest, en de dinosaurusfossielen zjin een test van God. Mijn uitspraken zijn natuurlijk niet historisch of wetenschappelijk gestaafd, maar er zijn minstens 1000n mensen die denken zoals ik."

Veel heisa voor niets.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 22:38   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, maar als ik het bericht mag geloven, erkent hij dat zijn uitspraken 'niet historisch gestaafd zijn'. Hoe kan nu iemand de holocaust ontkennen als hij zelf zegt dat zulke ontkenning niet historisch gestaafd is? Dus, hij vertelt zo maar wat als ik het allemaal goed begrijp.
In de brief waarover sprake, staat dat helemaal niet.
Oud 27 februari 2009, 22:39   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat staat er dan wel in die brief volgens u ?

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 22:39.
Oud 27 februari 2009, 22:45   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Volgens mij"...? Dit gaat niet over mij, maar over de tekst van die brief. Hier de volledige tekst:

Citaat:
Your Eminence

Amidst this tremendous media storm stirred up by imprudent remarks of mine on Swedish television, I beg of you to accept, only as is properly respectful, my sincere regrets for having caused to yourself and to the Holy Father so much unnecessary distress and problems.

For me, all that matters is the Truth Incarnate, and the interests of His one true Church, through which alone we can save our souls and give eternal glory, in our little way, to Almighty God. So I have only one comment, from the prophet Jonas, I, 12:

"Take me up and throw me into the sea; then the sea will quiet down for you; for I know it is because of me that this great tempest has come upon you."

Please also accept, and convey to the Holy Father, my sincere personal thanks for the document signed last Wednesday and made public on Saturday. Most humbly I will offer a Mass for both of you.

Sincerely yours in Christ

+Richard Williamson
Oud 28 februari 2009, 09:25   #12
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Volgens mij"...? Dit gaat niet over mij, maar over de tekst van die brief. Hier de volledige tekst:

***tekst van een brief***
Fascinerend!

De brief die Jan van den Berghe citeert is, in tegenstelling tot wat hij schrijft, niet de "brief waarover sprake".

De openingspost had het over een recente verklaring van Williamson, waarvan hier de volledige tekst (van een onverdachte bron):

Citaat:
Declaration of Bishop Williamson

The Holy Father and my Superior, Bishop Bernard Fellay, have requested that I reconsider the remarks I made on Swedish television four months ago, because their consequences have been so heavy.

Observing these consequences I can truthfully say that I regret having made such remarks, and that if I had known beforehand the full harm and hurt to which they would give rise, especially to the Church, but also to survivors and relatives of victims of injustice under the Third Reich, I would not have made them.

On Swedish television I gave only the opinion (…"I believe“…"I believe“…) of a non-historian, an opinion formed 20 years ago on the basis of evidence then available and rarely expressed in public since. However, the events of recent weeks and the advice of senior members of the Society of St. Pius X have persuaded me of my responsibility for much distress caused. To all souls that took honest scandal from what I said before God I apologize.

As the Holy Father has said, every act of unjust violence against one man hurts all mankind.

+Richard Williamson
London
February 26, 2009
In het vet de passus die in de pers enigszins verkeerd werd weergegeven, maar waarin Williamson probeert de waarde van zijn uitspraken te relativeren.

Mocht ik onbeleefd zijn, dan zou ik het interpreteren als zijnde Williamson die toegeeft dat hij cafépraat verkocht. Ik zou echter nooit durven zoiets te schrijven over een man van god.
Oud 28 februari 2009, 10:00   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Fascinerend!

De brief die Jan van den Berghe citeert is, in tegenstelling tot wat hij schrijft, niet de "brief waarover sprake".

De openingspost had het over een recente verklaring van Williamson, waarvan hier de volledige tekst (van een onverdachte bron):

In het vet de passus die in de pers enigszins verkeerd werd weergegeven, maar waarin Williamson probeert de waarde van zijn uitspraken te relativeren.

Mocht ik onbeleefd zijn, dan zou ik het interpreteren als zijnde Williamson die toegeeft dat hij cafépraat verkocht. Ik zou echter nooit durven zoiets te schrijven over een man van god.
Dus als ik u goed begrijp, heeft Van den Berghe ongelijk, maar zadelt hij ons op met de verkeerde brief.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 10:00.
Oud 28 februari 2009, 15:32   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als ik u goed begrijp, heeft Van den Berghe ongelijk, maar zadelt hij ons op met de verkeerde brief.
Euh, waarschijnlijk hoorde er "gelijk" in plaats van "ongelijk" te staan. En inderdaad, ik dacht dat het om die brief ging, maar schijnbaar is er nog een latere verklaring gekomen.

In ieder geval, de passage waarover sprake duidt niet aan wat er in het eerste artikel staat.

Citaat:
On Swedish television I gave only the opinion (…"I believe“…"I believe“…) of a non-historian, an opinion formed 20 years ago on the basis of evidence then available and rarely expressed in public since.
Mgr. Williamson stelt dus dat dit zijn opinie is, maar dan wel een opvatting van een niet-geschiedkundige. Hij trekt deze opvatting trouwens niet in twijfel.

Het artikel dat aan het begin van deze draad staat, maakt er iets heel anders van:

Citaat:
Williamson erkent dat zijn omstreden uitspraken in een interview met de Zweedse televisie niet historisch gestaafd waren.
En d�*t schrijft mgr. Williamson helemaal niet.
Oud 28 februari 2009, 15:49   #15
AyneRand
Minister-President

Standaard

Hij zal nog wat dieper mogen buigen, het Vaticaan is namelijk alles behalve tevreden met de excuses van Williamson, zie het artikel van het persagentschap Zenit : http://www.zenit.org/article-25217?l=english
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 16:02   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij zal nog wat dieper mogen buigen, het Vaticaan is namelijk alles behalve tevreden met de excuses van Williamson, zie het artikel van het persagentschap Zenit : http://www.zenit.org/article-25217?l=english
Ach, we zullen zien. Mgr. Williamson heeft duidelijk onderstreept dat deze uitspraken geen verband houden met het geloof (iets wat trouwens ook werd bevestigd in een eerder schrijven van mgr. Fellay). Of het Vatikaan nu uit misplaatste politieke redenen toch een bepaald oordeel over de geschiedkundige visie op de Jodenvervolging wil hebben, betekent nog niet dat mgr. Williamson zich daartoe gedwongen zal zien. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Oud 28 februari 2009, 16:07   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... zie het artikel van het persagentschap Zenit : http://www.zenit.org/article-25217?l=english
Even trouwens opmerken dat men zich in het Vatikaan grote illusies maakt als ik lees wat hier staat:

Citaat:
The Vatican Secretariat of State note from Feb. 4 clarified the position of the society in relation to the lifting of the excommunication: "The remission of the excommunication has freed the four bishops from a very serious canonical penalty, but it has not changed the juridical status of the Society of St. Pius X, which presently does not enjoy any canonical recognition by the Catholic Church. The four bishops, even though they have been released from excommunication, have no canonical function in the Church and do not licitly exercise any ministry within it. […]

"A full recognition of the Second Vatican Council and the magisterium of Popes John XXIII, Paul VI, John Paul I, John Paul II and Benedict XVI himself is an indispensable condition for any future recognition of the Society of St. Pius X."
De Priesterbroederschap is niet bereid tot een dergelijke algemene en onvoorwaardelijke stap. Eerder al was dit voor mgr. Fellay, die de onderhandelingen leidde (en na samenspraak met de raad van de Priesterbroederschap), om de eerste ronde van de onderhandelingen indertijd eenzijdig af te breken. Sint-Pius X is niet tot een degelijke stap bereid. Wel tot een grondige theologische analyse van de betwiste conciliepassages in een gemengde Vatikaans-Pius X commissie. Mgr. Fellay heeft trouwens onderstreept dat de opheffing van de excommunicatie slechts een stap was, geen eindpunt, en dat die eenzijdig gebeurde door de Vatikaanse autoriteiten. Er werd geen engagement van de Priesterbroederschap gevraagd.
Oud 28 februari 2009, 16:20   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

"BRUSSEL - ... mgr. Bernard Fellay, de algemene overste van de priesterfraterniteit Pius X, had Williamson gevraagd op zijn verklaringen terug te komen.

Fellay had er zelfs mee gedreigd, Williamson uit de fraterniteit te zetten als hij voor eind februari niet op zijn verklaringen terugkwam en zijn excuses aanbood.
Dit artikel is ook in deze passage totaal fout en is gebaseerd op foute berichtgeving in Der Spiegel.

Mgr. Fellay heeft dat trouwens weerlegd in een mededeling van 24 februari 2009. Daarin stelt hij uitdrukkeling dat hij mgr. Williamson helemaal geen ultimatum heeft voorgelegd, maar slechts gevraagd heeft "dit vraagstuk te bekijken binnen een redelijke termijn". Meer niet.
Oud 28 februari 2009, 16:52   #19
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Euh, waarschijnlijk hoorde er "gelijk" in plaats van "ongelijk" te staan. En inderdaad, ik dacht dat het om die brief ging, maar schijnbaar is er nog een latere verklaring gekomen.

In ieder geval, de passage waarover sprake duidt niet aan wat er in het eerste artikel staat.

Mgr. Williamson stelt dus dat dit zijn opinie is, maar dan wel een opvatting van een niet-geschiedkundige. Hij trekt deze opvatting trouwens niet in twijfel.

Dus, als ik het dan nog beter begrijp na uw uitleg, in feite 'gelooft' Williamson slechts dat er geen holocaust is geweest, maar hij weet het niet echt, vermits hij zegt dat zijn kennis niet berust op historische kennis. Als dat zo is, ja dan had hij beter zijn mond gehouden en had hij zich degelijk moeten toeleggen op de studie van de holocaust.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 17:01.
Oud 28 februari 2009, 17:01   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, als ik het dan nog beter begrijp na uw uitleg, In feite 'gelooft' Williamson slechts dat er geen holocaust is geweest, maar hij weet het niet echt vermits hij zegt dat zijn kennis niet berust op historische kennis. Als dat zo is, ja dan had hij beter zijn mond gehouden en zich degelijk moeten toeleggen op de studie van de holocaust.
'k Denk dat u eerder wil lezen wat u meent er te kunnen vinden, dan eerder de gedachtegang van de schrijver te volgen. Als ik over een bepaald historisch onderwerp een bepaalde visie uiteenzet, zal dat altijd een visie zijn van een niet-geschiedkundige. Ik ben immers niet iemand met een academisch diploma geschiedenis op zak.

Iedereen mag wat mij betreft steeds een visie geven, zeker als die, in het geval van mgr. Williamson, het resultaat is van het lezen van naslagwerken. Het siert juist mgr. Williamson dat hij geen statische visie heeft, maar steeds bereid is verder over de zaak te lezen.

Nergens zegt hij trouwens dat "zijn kennis niet berust op historische kennis". Wel heeft hij in een ander verklaard dat zijn visie het resultaat is van allerlei studies die hij in de loop van de jaren tachtig en negentig heeft gelezen. Daarin heeft hij ook verklaard gerust bereid te zijn werken te lezen van werken die het revisionisme inhoudelijk in vraag stellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be